Welke muren zijn draagmuren?

Lid geworden
26 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Binnenkort gaan we met een architect kijken wat de mogelijkheden zijn maar om vooruit te kunnen denken en plannen kom ik het hier al eens vragen: kan je aan de hand van deze tekening nagaan/zien welke muren steunmuren/draagmuren zijn en welke zouden kunnen worden weggenomen?

0.png

Er staan muren op het eerste verdiep boven de muren met een rode pijl. Kun je aan de hand hiervan opmaken welke van de kleine muurtjes rechtsbovenaan al dan niet een dragende functie hebben?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
2.897
Punten
113
Er is dragend en er is dragend.

Er zijn muren die de volledige constructie dragen, en die zijn meestal 14cm of meer dik.

De niet-dragende muren in die context zijn meestal zo’n 10 cm dik. Maar als er op de bovenverdieping ook zo’n dun muurtje staat dat verder niets erboven draagt, dan zou het kunnen dat hetzelfde muurtje beneden toch een enigszins dragende functie heeft (maar dat hoeft niet zo te zijn).

Lid geworden
26 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Als het zo complex is zal er dus niet veel anders opzitten dan de architect afwachten :) Geen enkele muur is namelijk dun (10cm).

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
665
Punten
113
Je zou moeten kunnen achterhalen hoe de verdiepingsvloer is afgesteund...

Is er bijv. een legplan aanwezig van de welfsels?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Om dat te kunnen beoordelen moet je ook al minstens het plan van de verdieping kunnen zien.

Maar ook zonder dat gezien te hebben ben ik vrijwel zeker dat al de aangeduide muren steunmuren zijn.

Lid geworden
26 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een legplan van de welfsels heb ik (nog) niet. Dit is hoe de bovenverdieping eruitziet.
1.png

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
146
Punten
63
Moeilijk te zeggen vanaf een tekening... maar waarschijnlijk zijn het allemaal steunmuren.

Best ter plaatse bekijken met architect of stabiliteitsingenieur.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.359
Punten
113
Muur rechts naast trap is zeker dragend

muren dwars op deze 95% zeker niet dragend, dan zouden alle weefsels van links naar rechts liggen, dragen

maar plannen van bouw kunnen 5% extra zekerheid geven

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Op het plan van het gelijkvloers staat met pijlen aangeduid over welke muren de vraag gaat" dragend of niet dragend".

Op het plan van het verdiep zie je dat boven elk van die aangeduide muren nog een muur staat en dus is elk van die muren dragend, geen enkele kan je zonder meer weghalen zonder eerst een poutrel te steken die de bovenstaande muur zal moeten dragen.

Lid geworden
4 mei 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
charel zei:
Op het plan van het gelijkvloers staat met pijlen aangeduid over welke muren de vraag gaat" dragend of niet dragend".

Op het plan van het verdiep zie je dat boven elk van die aangeduide muren nog een muur staat en dus is elk van die muren dragend, geen enkele kan je zonder meer weghalen zonder eerst een poutrel te steken die de bovenstaande muur zal moeten dragen.

TS zegt in zijn vraag dat hij alle muren waar een muur bovenop staat met een rode pijl heeft aangeduid. Dit zijn niet de muren waar zijn vraag "dragend of niet" over gaat.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dan heb ik het wellicht verkeerd begrepen. Bij herlezing zie ik dat de vraag eigenlijk slechts gaat over "de kleine muurtjes rechts bovenaan".  En daar zie ik op het verdiep ook een belasting op staan.

Bovenaan