• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke multitool kiezen? compatibiliteit accesoires?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
Ik ben overtuigd dat ik zulk ding best nog zal aanschaffen; maar welke kiezen. heb regelmatig iets voor waar zo ding superhandig voor zou zijn...maar ik heb het nog niet.



Zijn die dingen compatibel met hun accesoires? bepaalde merken de voorkeur?



Fein is bekendste. Makita of Bosch ook goed?



Iemand aanrader of ervaringen hierover te delen?



Een aan te raden multitool kit, machientje met veel accesoires erbij ?
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
Fein is naar't schijnt (geen idee of het echt zo is) het beste, maar de accessoires zijn vreselijk duur.

Startset met wat accessoires (Limited Edition) kost ongeveer 285 euro, en bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt om te starten (ronde en delta schuurschijf + papier, zaagbladen allerlei en tegelzaagjes).

Makita is iets goedkoper, de TM3000CX2, kost 240 euro en bevat op de ronde schuurschijf na hetzelfde als de Fein.

De Fein is 250W, de Makita 320W.

De Makita heeft dan wel geen snelwisselsysteem, maar is met een inbusvijs.

Bosch (blauw) GOP250 en 300 (250 en 300W) is ook weer duurder, ik dacht 285 en 375 euro.

Bevat ook weer ongeveer dezelfde accessoires, enkel de 300 heeft snelwisselsysteem.

Ik zou wel een set aanraden met veel accessoires, want los kosten het veel geld (zeker de Fein).

Wat compatibiliteit betreft, Makita is compatibel met Bosch en mits een opzetstukje ook met Fein.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
Merci, dat is wat ik wou weten.



Ik twijfel nog tussen de Fein multimaster en de Makita die je hierboven vernoemd...
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik ben heel content van mijn blauwe Bosch.

Had die in 10.4V accu versie gekocht, samen met enkele andere (boormachine, slagboormachine, schroevendraaier, zaklamp) voor een 300€.
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vroeger de groene bosch gehad, rommel.

Nu de Fein, pak duurder, maar gigantisch verschil. Aanrader hoor!
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Zelf de Bosch Blauw GOP300 gekocht.... redelijk dure investering, maar een geweldig plezant machientje om mee te werken! Heel robuust, goede handligging/grip, en serieus wat power :). Snelle wissel van koppelstukken is zeer handig, zou niet zonder willen werken en elke keer (en dat is toch bij mij 2-3 keer als ik dat machientje bovenhaal) een moer willen afdraaien en aanspannen om de tool te verwisselen... op de GOP300 is dat gewoon hendeltje omslaan.



Ik zou ook vooral naar de prijs van de accessoires kijken, die slijten namelijk rapper dan je zou willen. Persoonlijk koop ik nooit van mijn leven nog Makita (never understood the hype, zeker niet meer nu ze brol voor de brico fabriceren, maar soit) en Fein was -- ondanks de ongetwijfeld nog betere kwaliteit van de machine -- net iets te pro, net iets te duur vond ik. Bosch accessoires kan je ook heel courant vinden (zelfs in de gamma en brico, omdat ze daar vaak de groene varianten verkopen).



Kmoet zeggen: al mijn materiaal mag ontploffen, dan koop ik als tweede direct ne nieuwe multitool, enorm handig (als eerste accuschroevendraaier natuurlijk :)).
 
Lid geworden
25 dec 2012
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je ook even uitleggen waarom je geen Makita zou willen?



75% van mijn machines zijn van Makita (en dat zijn er heel wat :) ) en nog nooit problemen mee gehad.



Gebruik mijn machines voor schrijnwerk en de afwerking is steeds heel goed. Blauwe Bosch/Dewalt/Makita/Hitachi zijn in kwaliteit hetzelfde, dat is wat ik er van denk (uit ondervinding), en aangezien Makita bijna steeds de goedkoopste is weet ik wel wat kiezen.



De multitool van makita is zeker en vast een goed machientje zeker als je de prijs/kwaliteit vergelijk met een Fein. Enkel de snelwisselfunctie is natuurlijk wel gemakkelijker maar daar heb ik geen 200euro voor over :)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Kevin81;1813086 wrote:
...

De Fein is 250W, de Makita 320W.

...

Fein heeft de Multimaster met 250W, maar je hebt ook de multicut met 400W motor maar dan zit je wel aan 't dubbel van de prijs ineens.



Wijzelf hebben de Multimaster (nog maar pas) en nog voor niet teveel verschillende dingen gebruikt, maar tot nu toe content waarvoor we het wel al gebruikt hebben.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Ik heb sinds deze week de fein multimaster. Eerste dat ik probeerde was een nageltje met de muur gelijk maken met een bijgeleverd hout/metaal blad en de tandjes waren er al af. Op een ander nageltje ging het dan wel weer vlot. Iemand die een goed zaagblad weet voor metaal dat niet direct stuk gaat?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
koebeest;1859504 wrote:
Ik heb sinds deze week de fein multimaster. Eerste dat ik probeerde was een nageltje met de muur gelijk maken met een bijgeleverd hout/metaal blad en de tandjes waren er al af. Op een ander nageltje ging het dan wel weer vlot. Iemand die een goed zaagblad weet voor metaal dat niet direct stuk gaat?



Ofwel de trektang nemen?;)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Het antwoord van VVS lijkt wel grappig, maar ik denk dat het niet ver van de waarheid is; de gecombineerde "wood/metal" bladen die je typisch hebt, zijn vooral voor aluminium e.d., de zachtere metalen. Ik heb ook al gemerkt dat bij het doorsnijden van nagels de bladen meteen om zeep zijn :).



Daarvoor moet je naar de specifieke metal bladen gaan, bv. bij ne Bosch Blauw (passen ook op de Fein multimaster normaal) de AIZ AB bladen:

http://www.bosch-pt.com/be/nl/accocs/Accessoires/2477046/hm-invalzaagblad-aiz-32-at-metal/



Om nu te zeggen dat daar een multitool echt voor gemaakt is... ik zou het eerder op hout, gipsplaten, lichte metalen, ... houden.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Ik heb zo'n rij nageltjes die met de trektang of koevoet er vloet uit gaan ... samen met een halve in stukken gesprongen steen. Dus daarvoor vond ik dat wel handig. Ik zou het natuurlijk ook makkelijk met een ijzerzaagje kunnen doen maar je koopt dan iets dat niet zo goedkoop is en dan is het een teleurstelling als het kleinste nageltje dat je eerst ziet het ding naar de boem helpt.



Lijkt me een interessant zaagblad van bosch. Ik ga dat eens bestellen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Als het goed werkt, geef dan een seintje... bestel ik me er zo ook eens een paar :D.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
tjay;1859555 wrote:
Als het goed werkt, geef dan een seintje... bestel ik me er zo ook eens een paar :D.

Heb daarnet eens rondgekeken op internet wat dat ding kost en buiten dat er om een of andere reden niet veel van zijn is het duur. Ik bedoel: net een in de winkel gaan kopen en het werkt super. Laat eens weten of die van u ook zo goed werken.

Zou dat niet mogelijk zijn om een stukje van een metaalzaagblad te monteren op zo'n multiblad?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Monteren zaagblad.... dat wordt een moeilijke denk ik, met een multitool die 20,000 oscillaties per minuut haalt moet je volgens mij voor de stevigheid naar bladen uit 1 geheel gaan kijken. Ik vrees dat je dan eerder richting reciprozaag gaat moeten zien...



Eens testen en met uw overblijvend oog komen rapporteren? :D
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
koebeest;1859603 wrote:
tjay;1859555 wrote:
Als het goed werkt, geef dan een seintje... bestel ik me er zo ook eens een paar :D.



Heb daarnet eens rondgekeken op internet wat dat ding kost en buiten dat er om een of andere reden niet veel van zijn is het duur. Ik bedoel: net een in de winkel gaan kopen en het werkt super. Laat eens weten of die van u ook zo goed werken.



Zou dat niet mogelijk zijn om een stukje van een metaalzaagblad te monteren op zo'n multiblad?

Als ge het al blijvend gemonteerd krijgt. Deze bladen hebben tanden 'met een richting'. Op die multitool bladen staan de tanden recht.
 
Lid geworden
22 mei 2010
Berichten
427
Waarderingsscore
2
Punten
16
Ik heb zelf de Fein starterset.



Als ik een half uurtje schuur met een Bosch muis, voel ik mijn hand de ganse dag tintelen. Met deze multitool heb ik dat niet en het schuren van kleine oppervlakken, hoekjes en kantjes gaat iets gemakkelijker.



Voor de accessoires is niet alleen de prijs, maar ook de beschikbaarheid een probleem. En die dingen slijten bijzonder snel.

Daarom heb ik een adaptertje om de Bosch zaagjes edm erop te zetten. Te vinden in elke DHZ.



Dus als Bosch blauw net zo goed is en alle Bosch accessoires passen er op, zou ik die aanraden.
 
G

Guest

Guest
Kevin81;1813086 wrote:
Fein is naar't schijnt (geen idee of het echt zo is) het beste, maar de accessoires zijn vreselijk duur.

Startset met wat accessoires (Limited Edition) kost ongeveer 285 euro, en bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt om te starten (ronde en delta schuurschijf + papier, zaagbladen allerlei en tegelzaagjes).

Makita is iets goedkoper, de TM3000CX2, kost 240 euro en bevat op de ronde schuurschijf na hetzelfde als de Fein.

De Fein is 250W, de Makita 320W.

De Makita heeft dan wel geen snelwisselsysteem, maar is met een inbusvijs.

Bosch (blauw) GOP250 en 300 (250 en 300W) is ook weer duurder, ik dacht 285 en 375 euro.

Bevat ook weer ongeveer dezelfde accessoires, enkel de 300 heeft snelwisselsysteem.

Ik zou wel een set aanraden met veel accessoires, want los kosten het veel geld (zeker de Fein).

Wat compatibiliteit betreft, Makita is compatibel met Bosch en mits een opzetstukje ook met Fein.



Goedemiddag,ik ben Rene van Donk



Ik heb onlangs produkten besteld bij multizaag.nl

echt een makkelijke shop met prijzen die echt top zijn en kwalitatief gewoon goed.



ik hoop dat je er wat aan hebt gr Rene
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Ondertussen nog andere ervaringen en/of types?



Einhell?

B&D?

Bosch groen?

Festool?

Skil?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan