• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke maximum hellingshoek van rookkanaal onder nok zadeldak?

Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
In een ideale wereld komt een schoorsteen boven de nok van het dak uit. Bij ons is dat jammer genoeg niet het geval, en trekt de schoorsteen (met houtkachel) soms niet goed. De doorvoer door het zadeldak zit tegen de dakgoot aan, aan de zuidwestkant van de woning en het rookkanaal is ongeveer 2m hoog terwijl de naastliggende nok zo’n 5m hoog is (beide gemeten vanaf de dakgoot). Dat geeft uiteraard problemen bij een zuidwester wind die, eenmaal over de schoorsteen tegen het zadeldak van 50° helling aanbotst (zie bijgevoegde schets voor een oriëntatie/overzicht).

Behalve dus bij een zuidwester, trekt de schoorsteen, die vanaf grondniveau zo’n 12m hoog is, zeer goed en dikwijls iets te hard zodat we de kachel moeten smoren door de luchttoevoer te halveren (om de hoeveelheid verbrand hout te beperken). Bij een zuidwester weliswaar, krijgen we de kachel niet in gang, tenzij we de kacheldeur laten openstaan om het vuur zuurstof te geven terwijl de kamer als uitlaat wordt gebruikt. Dat hebben we als experiment letterlijk uitgeprobeerd en na een enkele, maar stevige, kachellading hout (30min tot 1h), raakt het rookkanaal dan alsnog genoeg opgewarmd om trek te genereren en ook bij een zuidwester verder de kachel normaal te kunnen gebruiken (al is het dan ook met een enigszins gesmoorde verbranding, alsof de luchttoevoer van de kachel zou zijn verminderd). Een geurkaarsje of drie is dan wel vereist o_O

Nu probeer ik uit te vissen hoe deze situatie makkelijkst kan worden opgelost en de trek van het rookkanaal bij een zuidwesterwind kan worden verbeterd, vooral dan voor de opstart van de kachel. Momenteel heeft de schoorsteen een open monding, die ongeveer op een hoek van 32,5° onder de nok ligt (zie bijgevoegde schets). Ik werd reeds aangeraden om enkel een trekkap (mits adapter) te installeren. Anderen melden me dan weer dat het rookanaal beter 65cm wordt verlengd (inox kanaal) totdat de monding onder een maximumhoek hoek van 23.5° onder de uitmondt. Dan weer wordt er aangeraden om het rookkanaal 130cm te verlengen tot een maximumhoek van 15° onder de nok. Wellicht is die hoek afhankelijk van dak tot dak en situatie tot situatie, en hanteren de meesten gewoon dezelfde afmetingen die ze dan universeel toepassen...

Even uittesten is niet mogelijk omdat er al een dure hoogtewerker op dagbasis moet worden ingehuurd om op een redelijke manier aan de schoorsteen te kunnen werken. Daarnaast vind ik zo’n inox buis bovenop het dak niet echt mooi ogen (stijl Centre Pompidou) en is dit enkel een optie indien het echt absoluut vereist is.

Indien hier iemand enige ervaring mee heeft hoor ik graag uw mening, en dan vooral over de eerdere opties: (1) enkel een adapter met trekkap monteren, (2) 65cm verlengen + trekkap, of (3) 130cm verlengen + kap?
 

Bijlagen

  • Schoorsteen_004.jpg
    Schoorsteen_004.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 11

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Stoppen met houtstokers is een betere optie en schouw afbreken en gat dichtmaken en isoleren
 
Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de info. Ik heb het eens bekeken en de norm NBN B 61-002 waarop die richtlijnen zijn gebaseerd zijn specifiek wettelijke bepalingen en niet de puur technisch werkbare en minimale oplossing waarnaar ik eigenlijk op zoek ben. Eigenlijk wil ik gewoon uitvissen of een stormkap al voldoende zou zijn om terugslag bij het aanmaken van de kachel te voorkomen, of indien het rookkanaal toch iets zou moeten verlengd/verhoogd worden. En in geval van verlenging, dan vooral de minimale hoogte te berekenen op basis van de puur technisch vereiste hellingshoek onder de noklijn (op basis van de bijgevoegde schets, want de schoorsteen komt alvast wel boven een zijnok uit).

Trouwens, die wettelijke bepalingen van NBN B 61-002:2019 (katern C: aanpassen van bestaande rookkanalen) duidt trouwens aan dat [sic] "deze norm niet van toepassing is op (oa) verbrandingstoestellen die warmte afgeven door directe overdracht, al of niet gecombineerd door een directe warmteoverdracht door middel van een vloeistof, om een bepaald niveau van thermisch comfort te produceren en te handhaven in het lokaal waar ze geplaatst zijn, en eventueel voor andere lokalen (bijvoorbeeld een houtkachel, een gasconvector of een boilerkachel)". Die wettelijke norm is dus in dit geval niet van toepassing.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik denk dat je die wettelijke bepalingen best gebruikt als richtlijn.
De kans dat het dan ook werkt is groter dan dat iemand hier zegt, zet de rookkap maar en het zal wel goed zijn.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik had gezworen niet meer te reageren op dit forum maar ik kwam snel iets zoeken en kwam dit topic tegen.

Behalve dus bij een zuidwester, trekt de schoorsteen, die vanaf grondniveau zo’n 12m hoog is, zeer goed en dikwijls iets te hard zodat we de kachel moeten smoren door de luchttoevoer te halveren (om de hoeveelheid verbrand hout te beperken).
Dit mijn beste man is ook een probleem en wel een heel groot probleem. Door de lucht toevoer te verminderen wordt de verbranding aanzienlijk slechter en begint u massaal PAKS en roet te generen. Deze PAKS zijn de belangrijkste bron van de ontwikkeling van kanker en geven alle anti-houtstokers voldoende munitie om het hele stook gebeuren aan banden te leggen en zelfs te verbieden! U denkt nu deze PAKS worden afgevoerd door de schouw en verdunt echter niets is minder waar, onderzoek (ik heb even de bron niet bij de hand) heeft aangetoond dat er een aanzienlijke verhoging is bij de houtstoker binnen.

Om niet te fel uit te wijden stel u kachel af aan het stookgedrag en de warmte vraag! De geurhinder en kankerverwekkende uitstoot die een houtkachel kan geven zorgt er in meerdere mate voor dat straks alle houtstook wordt verboden! Een bezorgde houtvergasser.

Specifiek voor uw vraag: zorg ervoor dat uw schouw boven de nok van uw dak uitkomt dan en slechts dan zal u een perfect werkende situatie hebben gecreëerd. Alle andere adviezen zijn proefondervindelijk vast te stellen maar dit is, zoals u aangeeft, niet mogelijk.
 
Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik had gezworen niet meer te reageren op dit forum maar ik kwam snel iets zoeken en kwam dit topic tegen.
Nochtans een interessante bijdrage. Duidelijk iets om rekening mee te houden eenmaal we het issue met de trek geregeld krijgen. Qua rookafvoer is het daarmee wel duidelijk dat zo'n roterende bol alvast geen optie is (wat ik overigens wel al had overwogen).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan