Welke maat gebruiken voor houten kader

• Tags beton bijgebouw buitenschrijnwerk schrijnwerk tuin
  • Fondan

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    22 okt 2020
    Waarderingsscore
    104
    Punten
    43
    Hallo,
    Ik ga (moet) een nieuw tuinhuis plaatsen.
    En ik denk dat ik zelf één ga maken.
    Mijn idee was
    Op mijn plateau (beton 15 cm dik) een betonblok metsen van 14 cm breed,1 laag.
    En dan starten met een houten kader.
    En daar zou ik dan planken,planchetten tegen plaatsen in hardhout (padoek ofzo)
    Dan ben ik hopelijk 30j gerust.

Welke maat van planken zou ik daarvoor best gebruiken voor de kader.

Nog een vraag padoek is dat makkelijk te schilderen.

Alvast bedankt

in dit geval is padouk echt overkill (en duur)
    neem een thermowood bekleding, zal veel goedkoper zijn en ook beter te schilderen zijn (of rubio monocoat als je zwart wil)

En hoelang gaat thermowood mee?
    Wij schilderen ons tuinhuis altijd met verf van het merk Jotun.Zou 1 van de betere zijn die bestand zijn tegen de weersomstandigheden.
    Maar toch na 20j goed onderhoud 5 planken aangetast.
    Daarom zou ik zelf 1 maken.

Jotun is idd goeie kwaliteit!
    Geschilderde thermowood zou makkelijk 20j mee moeten kunnen gaan, als de planken goed geplaatst zijn en er dus nergens water kan blijven staan (en je de kopse kanten niet ergens tegen laat aansluiten waardoor ze water op kunnen zuigen

Padoek is duur,maar blijkbaar is er een evenwaardige houtsoort namelijk "Tali" kost veel minder en even goed.
    Dat ga ik eens uitrekenen.
    Nu welke maat neem ik best voor de kader en welk hout best?

Bedankt zal straks eens kijken.

Om de hoeveel cm zou ik de latten best uit mekaar zetten van de kader.
    Kan ze ook om de 20 cm zetten,maar dat is wat overdreven waarschijnlijk ;)

HoH 40 of 60cm (of iets daartussen - kijk even of je wil isoleren en hoe breed je isolatie is)
    Ongedrenkt is goed genoeg

Heeft het zin om een tuinhuis te isoleren?

Dat is héél moeilijk te beoordelen zonder dat je ons wat meer info geeft.

Wat staat er allemaal in? Wat ben je er later eventueel mee van plan?

Zoek wat framing tutorials op vanuit Amerika, ideaal om hier een tuinhuis te maken.

Dat is héél moeilijk te beoordelen zonder dat je ons wat meer info geeft.

Wat staat er allemaal in? Wat ben je er later eventueel mee van plan?

Zoek wat framing tutorials op vanuit Amerika, ideaal om hier een tuinhuis te maken.
    Is eigenlijk voor grasmaaier/verticuteermachine/haagscharen en elektrische fietsen.
    Ga daar geen bar inmaken ofzo.
    Staan ook kasten in met mijn vijzen,rondellen en metsergerief
    Wel met dubbele deur
    Denk 4,5 x 3 meter zoiets dat het gaat worden

Jotun is idd goeie kwaliteit!
    Geschilderde thermowood zou makkelijk 20j mee moeten kunnen gaan, als de planken goed geplaatst zijn en er dus nergens water kan blijven staan (en je de kopse kanten niet ergens tegen laat aansluiten waardoor ze water op kunnen zuigen
    Zal eerst eens uitrekenen wat het zou kosten met Padoek of Tali hout.
    Moest het echt enorm duur zijn,misschien thermowood.
    Voordeel is wel als ik met een kader werk en het moest rot zijn na aantal jaar dat ik het kan herstellen,of enkel de buitenkant vernieuwen.
    Nu heb ik eentje uit de vroegere Makro,tand en groef.
    En dat moet ik niet meer hebben,bij mijn buur is zijn tuinhuis beginnen trekken niet normaal.
    En als er een rotte plank tussen zit,probeer dat maar te herstellen....

CLS van 4x14cm
    Op hoh 40 is dat al overkill (op 60 mogelijk ook, afhankelijk van belasting). SLS van 45x95 of cls38x89 is al voldoende. Wel letten op kwaliteit en sterkteklasse (minimum c18). Je gaat ook iets moeten doen om je kader uit te stijven, en ook in de betonplaat verankeren.

CLS van 4x14cm
    Op hoh 40 is dat al overkill (op 60 mogelijk ook, afhankelijk van belasting). SLS van 45x95 of cls38x89 is al voldoende. Wel letten op kwaliteit en sterkteklasse (minimum c18). Je gaat ook iets moeten doen om je kader uit te stijven, en ook in de betonplaat verankeren.
    op de betonplaat mets ik eerst een betonblok van 19 cm breed.Daar komt de kader dan op.In de betonblok kan ik de kader goed vastmaken (pluggen en vijzen of met draadstang en chemische ankers) da zal wel lukken.
    Kader uit te stijven? Bedoel je tussen de verticale planken ook planken zetten om de 50 cm bv

CLS van 4x14cm
    Ik had 14cm genomen omdat de TS sprak over betonblok van 14cm en je dan niet met vervelende hoeken zit, maar een 38x89 is uiteraard ook meer dan voldoende sterk

overigens: beter kimblokken (ytong) nemen ipv betonblokken

Waarom beter ytong,is wel veel lichter van gewicht.Waarom is da beter om te starten

CLS van 4x14cm
    Ik had 14cm genomen omdat de TS sprak over betonblok van 14cm en je dan niet met vervelende hoeken zit, maar een 38x89 is uiteraard ook meer dan voldoende sterk

overigens: beter kimblokken (ytong) nemen ipv betonblokken
    Kan ook starten met ene van 9cm breedte das waar.Kan ik minder brede planken nemen is weer goed voor de portemonnee..😉

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan