Welke lijm gebruiken bij kleven xps tegen plafond

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
74
Punten
28
Als voorlopige test voor de eerste 3m² heb ik dus soudal fix all - high tack meegebracht.

Volgens bouwhandelaar evengoed als tec7 maar iets minder duur.

We zullen zien wat dat geeft en dan kan ik nadien nog steeds iets anders gebruiken moest het niet gaan.

Bedankt voor de info.

Moest ik er aan denken zal ik het resultaat nog laten weten.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
die soudal is goed

maar met een goekopere MS-plymeer zou het ook lukken

die hoge trekkracht is echt niet nodig, platen wegen bijna niets, ...

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor deze toepassing vind ik de soudal toch niet zo handig. Je zal de platen toch moeten ondersteunen, vrees ik.

Ik gebruik deze isolatiepinnen:

http://cgi.benl.ebay.be/200-Tellerdubel ... 5d25da6760

(erg goedkoop als je ze in Duitsland koopt, verschillende lengtes en hoeveelheden te verkrijgen).

Voordeel: geen ondersteuning nodig. Op de platen spuit ik dan wel eerst, maar zeker niet noodzakelijk: http://www.rectavit.be/nl/EasyFix.aspx

(ik heb namelijk zo'n pistool, en door de easyfix te gebruiken, ontstaan er zeker geen luchtstromen. bovendien moeten de voegen toch opgespoten worden).

Met deze methode ben je zeker dat de platen nooit zullen lossen, ook als er water in de kelder komt te staan, en het werkt best snel. Beetje easyfix op de platen, plaat tegen plafond houden, 4 a 5 gaten boren en de pinnen vastslaan. Geen onderstutting nodig en direct in orde. Ik heb op deze wijze mijn oude funderingen geïsoleerd met 16cm isolatie (langste pinnen), en het werkte erg snel en makkelijk.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kepler wrote:
Voor deze toepassing vind ik de soudal toch niet zo handig. Je zal de platen toch moeten ondersteunen, vrees ik.

Werkt perfect, ik heb deze methode zelf al toegepast met pir platen (zelfs tand en groef) en je hoeft ze niet te ondersteunen.

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kepler wrote:

Ik gebruik deze isolatiepinnen:

http://cgi.benl.ebay.be/200-Tellerdubel ... 5d25da6760

(erg goedkoop als je ze in Duitsland koopt, verschillende lengtes en hoeveelheden te verkrijgen).

Voordeel: geen ondersteuning nodig. Op de platen spuit ik dan wel eerst, maar zeker niet noodzakelijk: http://www.rectavit.be/nl/EasyFix.aspx

(ik heb namelijk zo'n pistool, en door de easyfix te gebruiken, ontstaan er zeker geen luchtstromen. bovendien moeten de voegen toch opgespoten worden).

Met deze methode ben je zeker dat de platen nooit zullen lossen, ook als er water in de kelder komt te staan, en het werkt best snel. Beetje easyfix op de platen, plaat tegen plafond houden, 4 a 5 gaten boren en de pinnen vastslaan. Geen onderstutting nodig en direct in orde. Ik heb op deze wijze mijn oude funderingen geïsoleerd met 16cm isolatie (langste pinnen), en het werkte erg snel en makkelijk.

zo heb ik ook gewerkt om het plafond van mijn garage te isoleren

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
Beurt wrote:
Kepler wrote:

Werkt perfect, ik heb deze methode zelf al toegepast met pir platen (zelfs tand en groef) en je hoeft ze niet te ondersteunen.

ik gebruikte wel een steun, gewoon een lange plank met erop een kleine dwarsplank, zo 4 stuks en bij 5e plaat weer de eerste steun gebruiken

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
bij die rectavit easyfix:Quote:
Men moet er voor zorgen dat minimum 30% van het oppervlak bedekt is met lijm wanneer het materiaal tegen het oppervlak wordt aangedrukt.
lijkt me uiteindelijk prijzig uit te komen...

de Soudal Fix all staat trouwens nu in promotie id HUBO (7,3euro/koker).

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik vraag me af of je het zelf zo goed kan doen als pur laten spuiten? Meer bepaald het lucht dicht afsluiten van 30cm kelder muur + kelder plafond tegen vocht. Na overstromingen is mijn plafond namelijk zijk nat, ook al stond er slechts 5 cm water in.

Easyfix gebruikt voor gyproc te plakken, super product! Groot nadeel is dat je na het spuiten een 10 minuten moet wachten voor je het kan plakken (het product blijft uitzetten en de voorgeschreven 5 of 7 minuten was niet voldoende).

Veel sterkte!

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Meer bepaald het lucht dicht afsluiten van 30cm kelder muur + kelder plafond tegen vocht. Na overstromingen is mijn plafond namelijk zijk nat, ook al stond er slechts 5 cm water in.
zal deels condens zijn, mischien zelfs deel opstijgend vocht. PUR spuiten of plakken gaat dat niet verhelpen.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
bij die rectavit easyfix:Quote:
Men moet er voor zorgen dat minimum 30% van het oppervlak bedekt is met lijm wanneer het materiaal tegen het oppervlak wordt aangedrukt.
lijkt me uiteindelijk prijzig uit te komen...

de Soudal Fix all staat trouwens nu in promotie id HUBO (7,3euro/koker).

En de Patex powerfix staat aan 7.95€/koker maar op het rek staan bonnen / 2 kokers 3€ korting dus 6.45€/koker :idea:

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
d357 wrote:
Persoonlijk zou ik het broertje van tec7 gebruiken, nl. x-tack7. Heeft direct een hogere hechting waardoor je het wellicht niet zal moeten ondersteunen. Is wel nog iets duurder dan tec7.

Die tegellijm lijkt me maar een geklooi voor een honderd euro te besparen. Zo'n tube zal toch veel gemakkelijker werken.

Je kan ook een parabond of fixall (soudal) gebruiken, denk ik goedkoper dan tec7.

En zoals gezegd, zal uw ondergrond proper moeten zijn. Dus goed ontvetten / ontstoffen waar de lijm komt.

x-tack7 is een zwaarder pistool voor nodig, gebruik je beter "geen nagels geen schroeven" ook van Pattex geloof ik, zal nog goedkoper zijn ook.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Patex powerfix
awel, daar ben ik nu eens gene fan van zie. Heb dit onlangs nog gebruikt. Initiële hechting is niet denderend. Duurt te lang eer het begint te harden. (gelijmde materiaal verschuift snel zijdelings bij aanstoten). Heb het gebruikt om houten werkblad en stukje eternit paneel te lijmen. Eindsterkte is wel OK.

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
74
Punten
28
Het voorbije weekend een paar platen proberen te lijmen.

Zonder steun is het alleszins niet mogelijk om de platen tegen het plafond te kleven met die high tack - of tec 7.

Het plafond is trouwens zo ongelijk dat je al goed moet kijken waar je de lijm op de plaat doet, want anders kan het zijn dat de lijm zelfs de welfsels niet raakt.

Hierdoor had ik voor de eerste 3 platen (120*60*10) bijna een halve bus lijm per plaat nodig.

Het zal dus een beetje zoeken worden wat de beste werkwijze is. Nu heb ik die steun 24 laten zitten, aan dat tempo ben ik natuurlijk nog wel een tijdje bezig of ik moet zo 100 van die steunen maken.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
probeer eens hetvolgende: platen aandrukken, er terug aftrekken . enkele seconden wachten en er dan opnieuw tegen drukken..

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
vijs die platen er gewoon tegen ipv te lijmen

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
42
Punten
48
Dan heb je 100% zekerheid.

Je sluit verkeerde handelingen, te veel te weinig te dun te dik, uit vast is vast.

Je weet nooit of de verschillend kunststoffen op de hele lange termijn elkaar aantasten.

Neem je PU daklijm dan krijg je alvast een 20 jaar ervaring mee en misschien nog wel iets langer.

Met deze lijm moet je de isolatie platen wel een tijdje ondersteunen. En dan begint het weer wat is een tijdje. :wink:

Bovenaan