• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

welke ketel(s) voor CV en SWW in een LEW met K25 / E75

Reaction score
0
Hallo mensen!

Mijn broer en ik bouwen een nieuwe rijwoning en op dit ogenblik zijn we aanbeland bij het hoofdstuk CV en SWW . Ik geraak er echter zelf moeilijk uit op welke manier we verwarming en warm waterbereiding in onze woning het beste zouden aanpakken (investeringskost, verbruik, rendement en comfort).

Onze nieuwbouw betreft een rijwoning (LEW) die goed tot zeer goed geïsoleerd is (K/24 – E/78). De ventilatie gebeurt met een C+ -systeem. De oppervlakte bedraagt ong. 180m2. We zijn op dit ogenblik met 2 personen maar in feite moet de SWW voorziening min. Afgestemd zijn op 4 à 5 personen, dus voor een normale ééngezinswoning. De hoofdbadkamer bevindt zich onder het dak op de 2e verdieping en bestaat uit een bad en douche en lavabo. Beneden op het gelijkvleoers bevindt zich nog een mini- badkamer met douche en lavabo = de keuken. De keuken bevindt zich in de et- en leefruimte die zich meer achteraan de woning bevindt (loopt door in een achterbouw met plat dak). De ketel bevindt zich in de berging op het 1e verdiep. Bij de opmaak van de plannen is al rekening gehouden met enkele energiebesparende maatregelen; zo hebben we de SWW- productieplaats zo centraal mogelijk geplaatst, d.w.z. op het 1e verdiep,om de distributiekringen te beperken, en zullen we deze ook isoleren In onze straat is aardgas aanwezig en we zullen hier sowieso gebruik van maken. Ik moet zeker nog vermelden dat in onze gemeente het water vrij hard is, wie zijn zijn daarom bekend (Leuven).

Onze warmteverliezen bedragen 7770 watt (waarvan 2559 transmissieverliezen en 4733 ventilatieverliezen). Dit komt overeen met 7,7 kW denk ik. Met welk vermogen van ketel komt dat overeen ? Op basis van deze cijfers is het bijna zeker dat we meer ketelvermogen zullen nodig hebben voor de warm waterbereiding dan voor de verwarming van de woning. Dit maakt de zaak er natuurlijk niet eenvoudiger op.

Ik vroeg mij dan ook af of het niet interessanter zou zijn om te kiezen voor een systeem waarbij de ketel een groot deel van het stookseizoen gewoon af kan blijven staan, ook al vraag je gedurende de dag een grote hoeveelheid warm water ? Een logische keuze is dan bijvoorbeeld om gewoon CV en SWW op te splitsen, d.m.v. een condensatiebadgeiser te gebruiken voor SWW bijv. en een condensatie gaswandketel voor je CV. Maar misschien kan dit ook wel met een combiketel met een apart leidingencircuit voor CV en SWW ?

De eerste optie, de installatie van een toestel speciaal voor de bereiding van SWW en een aparte ketel voor CV, lijkt mij een zeer zuinig en efficiënt systeem met een zeer groot rendement voor beiden (als je het kan installeren). Op deze manier vermijd je automatisch een overdimensionering van de CV- ketel. Wat de 2e mogelijkheid betreft weet ik niet wat de mogelijkheden hier zijn. Mijn technische bagage schiet hier wat tekort.

Ik weet van een indirecte boiler dat deze werkt met een warmtewisselaar afkomstig van de CV- ketel op basis van het tegenstroomprincipe. Het sanitair warm water wordt opgewarmd door warm water afkomstig van de CV- ketel dat door een spiraalvormige koperen buis loopt en stroomt zo afgekoeld terug naar de CV- ketel.Maar is een solo ketel met indirecte boiler een voorbeeld van een dergelijk systeem met gescheiden distributiekringen (en dus met de mogelijkheid om warm watervraag en de CV te scheiden) ?

Ik weet dat in sommige ketels een driewegklep zit die ervoor zorgt dat cv- water of naar de radiatoren gaat of naar een aparte tapwater-warmtewisselaar.

Is het die driewegklep die juist in een indirecte boiler zit die erover waakt dat beide circuits gescheiden blijven ?

Hebben normale combiketels (een CV- ketel met ingebouwde doorstromer bedoel ik daarmee) deze driewegklep niet en daarmee een gemengd circuit voor CV en SWW ?

-) De vraag is dus of we onze productie van SWW bijv. volledig centraal gaan organiseren of ook (deels) locaal. Ik weet dat om de distributieverliezen zoveel mogelijk te beperken men de productie het best in de nabijheid van zoveel mogelijk gegroepeerde aftappunten plaatst.

Is het voor ons economisch interessanter om de SWW- productie volledig te centraliseren, ev. gecombineerd met een verwarmingssysteem of plaatsen we beter enkele gedecentraliseerde systemen bij (bijv. een condensatiebadgeiser in de badkamer op het 2e verdiep)

Voor geïsoleerde en verre aftappunten krijgt een gedecentraliseerde productie in de nabijheid van deze punten waarschijnlijk dan weer de voorkeur, bijv. met een modulerende (condensatie) badgeiser met gestuwde afvoer (specialiteit van Junkers schijnt).

-) Daarnaast rijst er nog de vraag of we de SWW- productie al dan niet combineren met de centrale verwarmingsketel. Ik heb namelijk vernomen dat je beter een apart productiesysteem opzet voor de verwarming van het sanitair warm water (dus specifieke voor sanitair warm water en onafhankelijk van de verwarmingsinstallatie) wanneer het nominale vermogen voor het sanitair warm water kleiner is dan 30% van het vermogen van een warmteproductiemodule voor de verwarming van een gebouw (alhoewel anderen dan weer zeggen dat je ook in zo'n geval nog een tamelijk zware ketel kan zetten omdat je het vermogen dan gewoon kan begrenzen). Tja, ingewikkeld wordt het dan :)

Is het, in ons geval, aangewezen om te kiezen voor een condensatieketel die ook de warm waterproductie voor zijn rekening neemt (de zgn. combiketel) of kiezen we toch beter voor een solo toestel (met de mogelijkheid om er eventueel later nog een losse boiler op aan te sluiten) > systeem met indirecte boiler?

Nog even iets over de (modulerende) condensatieketel; Je kan je natuurlijk ook de vraag stellen of het überhaupt wel nog veel zin heeft om een diep modulerende condensatieketel te installeren in een ver doorgedreven LEW woning met weinig warmteverliezen en waar de warmtevraag beperkt is en niet constant. Ik stel me dan echt de vraag of het wel zo zuinig is om een ketel zo’n 16 à 17 uur per dag aan één stuk te laten branden en dit enkele maanden aan één stuk (let wel; alle kosten meegerekend dan; ook elektriciteit enzo).

Neem je in zo’n geval dan toch niet beter bijv. een ketel met een lichtjes over gedimensioneerd vermogen en een ietwat hogere ondergrens ? Op die manier zal de ketel het huis inderdaad iets sneller warm stoken maar het betekent ook een kortere stooktijd en nadien gaat de ketel ook voor langere tijd weer uit. En een iets hoger vermogen betekent ook meer dan waarschijnlijk een iets beter rendement (omdat ie dan vaker draait op laaglast). Ik begrijp het principe wel van de modulerende ketels maar ik denk dat , zoals gezegd, onder een bepaalde grens deze ketels hun nut verliezen.

Wanneer je dan werkt met zo’n indirecte boiler is het iets hogere vermogen natuurlijk ook handig meegenomen (bijkomend voordeel).

Ik had bovendien begrepen dat een condensatieketel eigenlijk ook maar goed rendeert als hij goed kan condenseren. Hiervoor moet het retourwater in je leiding van je CV- ketel van voldoende lage temperatuur zijn. Voor je CV hoeft dit normaal gesproken geen probleem te zijn maar indien je CV- ketel ook voor je tapwater verwarming instaat (combiketel) krijgt deze ook aanvoer van koud tapwater binnen terwijl er heet water moet geproduceerd worden. Drukt tegen tegenstelling het algehele rendement van zo’n ketel niet beneden ?

De enigste oplossing lijkt me, indien je CV en SWW absoluut niet wil splitsen, dat je dan werkt met gescheiden leidingencircuits voor CV en SWW (lage temperatuurretour voor CV en hoge temperatuurkring voor SWW (bijv. sanitaire boiler).

De keuze bestaat bijgevolg uit de volgende mogelijkheden:

1. solo ketel (met ev. losse boiler) > indirect gestookte boiler

2. combiketel (zorgt zowel voor CV alsmede voor de voorziening van het warmwater)

> met ingebouwde doorstromer

> met ingebouwde (voorraad)boiler en warmteplaatwisselaar (doorstromer) > laadboiler

Nog enkele vragen:

-) Welke ondergrens van vermogen mag onze ketel minimum hebben ?-) Welk type ketel is het meest zuinig in verbruik (naar gas én elektriciteit toe) in een goed geïsoleerde woning ?

-) Ik had vernomen dat doorstromers door de band genomen een lagere investering vragen maar ook naar verhouding een veel groter vermogen van de ketel vereisen dan nodig voor een LEW (met risico op pendelen). Ook zouden doorstromers een zware belasting leggen op het elektriciteitscircuit van de woning. Klopt dit ? Mag je trouwens een doorstromer gebruiken in een regio met veel kalk in het water ? Een boiler zou dan weer veel elektriciteit verbruiken ?

Op basis van de informatie die ik jullie gegeven heb, welke ketel (of opstelling CV en SWW) zouden jullie aanraden ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Joris

Serieus verhaal Joris, ik hoop dat je al hebt kunnen lezen in de ontelbare posts rond deze opmerkingen.

Betreffende jullie goed geisoleerde woning zou ik eigenlijk opteren voor ;

Kleine gasketel van 9kW of 13kW

Boiler (eventueel inox [duurder] vanwege kalk) van minstens 150L, op te stellen binnen geisoleerd volume natuurlijk. (150L is mischien wat weinig als je met 4 of 5 gaat zijn...)

Opwarmtijden van grotere boilers zullen met 9kW of 13kW ketel inderdaad langer duren, maar de woning-isolatie is van die aard dat je dit niet eens gaat merken als er een uurtje geen CV werking is omdat de boiler-lading bezig is...

Als je natuurlijk geen boiler wilt gebruiken is het verhaal anders en kan je met zo'n kleine ketel niets aanvangen (véél te weinig debiet qua warm water...) dan zit direct in de 24+ kWh afdeling te winkelen.

Zo'n kleine badgeiser is ook een mogelijkheid natuurlijk, maar ik heb geen idee of dit stukken goedkoper zou zijn als een combo cv-ketel / boiler

Wat ons betreft hebben we hier een 13kW ketel met 150L boiler voor 2 personen. Wel ligt hier alles op vloerverwarming. Onze woning (op papier : K27, geen balansventilatie) werkt goed samen met deze ketel/vloerverwarming die minimum 4.5kW op ondergrens kan leveren. Dat bewijzen de statistieken (5 jaar in gebruik, 7480 branderuren bij 3280 starts waarvan 1start/dag voor boiler-cyclus)

kan niet goed uit aan uw verhaal.

doorstroom zou veel electriciteit zwaar belasten? bent u dan bezig over doorstroming op elec? dat is uitgesloten voor een gezinswoning.

wij hebben ook 2 ketels hangen;

de chauffage ketel in de garage, die maar een paar weken per jaar draaid. dient eigenlijk voor een minimum temperatuur te houden bij het vriesweer.

alsook aan de badkamer op het eerste verdiep; hangt een type d toestel; doorstromer. levert 17lmin

dit is voor ons interessant door de afstand de hoeveelheid koud water die je anders moet laten weglopen voor dat je warm water hebt; als je een bad neemt maakt dat niet uit maar als je dan een douche neemt.

moet zeggen is ideaal zo voor ons.

en voor de kost van de ketel twijfelde ik niet.

ellenenbram

bedankt voor jullie reacties

ik zal misschien eerst is navragen wat de hardheid is van het water bij ons hier (ik dacht rond de 35 franse graden maar daar en ik niet zeker van), want als het water té hard is voor een doorstromer is de keuze al een stuk beperkter natuurlijk ...

@ivan

ik heb dat toch gehoord ja, dat doorstromers een zware belasting leggen op je net (of het moet zijn dat ik dat verkeerd verstaan heb)

blijkbaar zijn er niet zoveel mensen in een geïsoleerde woning die werken met een apart syteem, dus met een aparte geiser voor SWW en een aparte CV- ketel voor de verwarming.

Zoals Ellenbram zegt denk ik zelf ook dat het in sommige omstandigheden perfect kan werken. Je zit alleszins niet verstoken (to say so :) van verwarming of SWW als het één of het ander het laat afweten. En je hebt een redelijk klare kijk op het verbruik (van beiden) en je ketel kan af wanneer het niet (meer) nodig is. Redelijk zuinig systeem lijkt me.

Het zou nuttig zijn om ervaring van mensen te weten met klassiek doorstromers (geisers) en deze in combiketels, ik bedoel dan naar verbruik toe. Dan kan dat is vergeleken worden met boilers (alles in rekening genomen dan > gas én elektriciteit).

bij deze :)

grtz

naar verbruik toe ben je goedkoopst af met gas inplaats van electriciteit.

Een apparte gascondensatieketel(1500€) voor cv en doorstroomtoestel op gas voor ww(900€) is ook mogelijk, zoals reeds gezegd is dit afhankelijk van de plaatsing

Het goedkoopst en zeker geen slechte oplossing is een condensatieketel voor cv met verwarming voor ww., bv een top 30(2100€) of 42(2250€), het enige nadeel is dat deze op een min. vermogen van een 7kw zitten, persoonlijk vind ik dat niet een echt probleem.

indien u voor minder verm. wilt gaan zou u altijd met een voorraadboiler moeten werken.

ellenenbram wrote:
wij hebben ook 2 ketels hangen;

de chauffage ketel in de garage, die maar een paar weken per jaar draaid. dient eigenlijk voor een minimum temperatuur te houden bij het vriesweer.

alsook aan de badkamer op het eerste verdiep; hangt een type d toestel; doorstromer. levert 17lmin

dit is voor ons interessant door de afstand de hoeveelheid koud water die je anders moet laten weglopen voor dat je warm water hebt; als je een bad neemt maakt dat niet uit maar als je dan een douche neemt.

moet zeggen is ideaal zo voor ons.

en voor de kost van de ketel twijfelde ik niet.

doorstromer type D? u zal waarschijnlijk type B bedoelen, dit systeem mag niet in een badkamer geinstaleerd worden, hiervoor moet u een type c nemen.

ellenenbram

hallo iedereen,

Ik had eens een vraag ivm een condesatieketel. Wij hebben ons huis volledig gerenoveerd en er is een condensatieketel Vaillant ecotec plus vcw 296 geplaatst.

Nu dat wij de verwarming opzetten zitten we opgeschept met een klein onhandigheidje.

Wij hebben namelijk op het gelijkvloers vloerverwarming liggen en een vaste radiator. Voor de slaapkamers hebben we 3 radiators. Nu staat alles op 1 circuit wat eigenlijk heel onhandig is. Als het beneden warm is warmt het boven niet meer op en vica versa. Wij hebben een thermostaat eveneens van Vaillant calormatic 392f.

Nu is mijn vraag. Kan ik met deze ketel 2 aparte circuits laten werken. Een voor beneden en een voor boven voor de radiators. Is het genoeg om de thermostaat te veranderen of moet hiervoor een hele ketel gewisseld worden.

Of bestaan er andere simpele oplossingen.

groeten

Joris

jorisle wrote:
hallo iedereen,

Ik had eens een vraag ivm een condesatieketel. Wij hebben ons huis volledig gerenoveerd en er is een condensatieketel Vaillant ecotec plus vcw 296 geplaatst.

Nu dat wij de verwarming opzetten zitten we opgeschept met een klein onhandigheidje.

Wij hebben namelijk op het gelijkvloers vloerverwarming liggen en een vaste radiator. Voor de slaapkamers hebben we 3 radiators. Nu staat alles op 1 circuit wat eigenlijk heel onhandig is. Als het beneden warm is warmt het boven niet meer op en vica versa. Wij hebben een thermostaat eveneens van Vaillant calormatic 392f.

Nu is mijn vraag. Kan ik met deze ketel 2 aparte circuits laten werken. Een voor beneden en een voor boven voor de radiators. Is het genoeg om de thermostaat te veranderen of moet hiervoor een hele ketel gewisseld worden.

Of bestaan er andere simpele oplossingen.

groeten

Joris

DUBBELE POST ...

@jorisle

ha naamgenoot :)

Ik weet niet of het gaat met jouw Vaillant- ketel maar met sommige ketels gaat het wel; die hebben aansluitingen voor dubbele circuits, bijv. voor VV en radiatoren (ik dacht dat sommige Remeha ketels dat hadden ...)

Mensen mogen mij corrigeren als ik fout ben (het kon ook Daalderop zijn, in ieder geval, een Nederlands merk). Het zou makkelijk te checken moeten zijn normaal; is even in je technische fiche kijken ?

Je probleem is in ieder geval een gekend probleem, daarom dat meestal aangeraden wordt ofwel alles op VV te steken ofwel te werken met overgedimensioneerde radiatoren maar niet de combinatie met nog één radiator omdat dan je ketel alsnog met een retour op hogere temperatuur zal moeten werken als je geen dubbele circuits hebt. Allé, zo is het mij indertijd toch allemaal uitgelegd :)

Voor de badkamer wordt meestal gewerkt (indien VV) met wandverwarming of iets dergelijks. Of ev. een elektrisch vuurtje.

Grtz!

Joris

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief