• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

welke isolatie tussen dakspanten?

Lid geworden
3 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
welke isolatie moet ik best nemen voor ons spantendak te isoleren?

er zijn voorzieningen om er een studio (dus leefruimte) van te maken als ons zoontje wat ouder is, met een badkamertje en keukentje.

dus de isolatie moet ook best warmte tegenhouden in de zomer.

spanten zijn 17 cm hoog.

alvaste dank

ben momenteel dezelfde vraag aan het uitpluizen

uiteraard zullen hier mensen gaan zeggen dat je 'ecologische materialen' moet nemen. Zij hebben ongetwijfeld gelijk: het biedt veel beter weerstand tegen warmtedoorslag in de zomer, en bovendien zijn deze meestal vochtregulerend.

Voor mij weeg dit echter niet op tegen de serieuze meerkost hiervan.

Ik denk te werken met rockflex platen: dit zijn halfharde platen op een rol. Volgens mij dus zeker beter als flensdekens die helemaal niet goed zouden zijn.

De rockflex is zeer goedkoop: 20cm kost 10,21€ bij een west-vlaamse leverancier en lijkt toch voldoende stevig te zijn zodat hij niet uitzakt.

Ik hoop dat iemand dit alles kan bevestigen?

teizman

Ik ga toch voor de ecologische materialen. Hierbij heb ik minder warmtedoorslag, dus frissere kamers in de zomer (zou ongeveer 6°C verschil zijn).

De meerkost van de isolatie weegt niet op tegen de anders mogelijke komst van een airosysteem.

plentycoups wrote:

er zijn voorzieningen om er een studio (dus leefruimte) van te maken als ons zoontje wat ouder is, met een badkamertje en keukentje.

spanten zijn 17 cm hoog.

als er slaapkamers on je dak zitten, gebruik je best vlas/papiervlokken. Dit laatste is goedkoper dan rotswol (beiden geplaatst door erkend aannemer uiteraard). Vlas is duurder (zoals ook Houtflex,...)

het goedkoopste is nog altijd het zelf plaatsen van rotswol.

Mijn dak is overigens al voorzien van 10cm pur met een behoorlijk goede warmtecapaciteit, dus de hittedoorslag is al serieus geremd door deze pur. Onder de pur (tussen de balken) zal de rockflex komen. Op de EPDM komt ooit een groendak: ik denk niet dat we het veel te warm zullen hebben.

teizman

ik heb mijn dak met isofloc (celulosevlokken) geisoleerd, je zorgt zelf voor de voorbereidende werken en je laat dan een halve dag iemand komen om de isofloc in te blazen en dit veel echt supergoed mee van prijs, misschien ietsje duurder dan rockwooldekens, maar het zomercomfort dat ik nu heb is het echt wel waard.

Hoi,

@teizman.. zou je niet beter van dampdicht naar dampopen werken.. dus eerst rotswol, en binnenkant pur?

Rotswol <> papiervlokken. Als je biede moet laten doen, zal er niet veel verschil in zitten. Rotswol mischien nog duurder, alhoewel pro-clima damprem aanbrengen ook tijd kost. M'n architect staat er ook wantrouwig over omdat bv muizen ni graag in rotswol zouden zitten maar wel in papiervlokken.

Zelfde geld eigenlijk voor eps of pur. Bij de stallingen waren er mooi hele gangenstelsels/nesten geknabbeld in de eps, maar pur laten ze met rust, hoogstens een doorgang in gemaakt.

Wijzelf gaan met Rotswol (Delta 212) werken van 2x 10cm, en dan een dampscherm (plastiek) aanbregen.

De isolatie op rol met alupapier is goedkoper (dacht) ik, maar de Delta 212 zijn toch een stuk steviger (waar ik hoop dat ze naderhand minder kans heeft om in te zakken -> termische lekken te hebben.) Dacht dat de densiteit van D212 ongeveer hetzelfde als de Spouwplaat 431. (zo voelt ze toch aan). Die met alu is ook max. in 15 cm te verkrijgen, bij ons te weinig dus.

De rockflex heb ik zelf geen ervaring mee. De keperplanken staan hart op hart 500mm uit mekaar, en dan zou ik er veel afval van hebben. De Delta212 is 50cm breed, en dan zit deze goed gekneld met een beetje duwen/knippen.

Mvg

Davy

één van de komende weken komt men de papiervlokken bij me inblazen. Ik heb alles onder het dak zitten, 4 slaapkamers en badkamer. Zoals al gezegd is papiervlokken in materiaal goedkoper dan rotswol. Maar Rotswol heeft 'slechts' 700 joule tegenover 2100 joule bij papiervlokken. Hoe hoger, hoe beter bestand tegen warmtedoorslag.

Bij een dak met papiervlokken met je toch alles perfect afsluiten waardoor er ten eerste al geen ongedierte in kan komen en ten tweede zijn de papiervlokken gedrenkt in zouten zodat geen enkel beest dit nog lekker vind.

Met papiervlokken kan je inderdaad niet alles zelf doen maar het meest intensieve is het dampscherm en alles afplakken dus dit is een kost dat je ook alweer uitspaart.

@Argyle: teizman spreekt over een plat dak met epdm.. dat zowiezo dampdicht is. Ik stel me soms ook vragen hoe dit dan zit met de condens.. ik vermoed dat je gelijk wat in het dak mag stoppen maar dan moet dit worden afgewerkt met een dampscherm (niet rem !) zodat er niks van damp doorkan.

Tiele, EPDM (bij ons resistrix) is dampopen hoor.

van onder naar boven zal ik dus hebben: Proclima (intello of intello plus), rockflex of deltaplaat, planchet, heraklietplaten (ook al goed voor de hitte doorslag), pur (2 lagen, geschrankt van 5cm, niet 100% correct gelegd dus nog dampopen), Resistrix epdm.

Ik volg hiermee dus de nieuwe manier van bouwen: van damp-gesloten naar dampopen.

teizman

Tiele wrote:
Bij een dak met papiervlokken met je toch alles perfect afsluiten waardoor er ten eerste al geen ongedierte in kan komen en ten tweede zijn de papiervlokken gedrenkt in zouten zodat geen enkel beest dit nog lekker vind.

+ het feitdat als die beestjes een tunnel graven, die dadelijk weer instort. Ik zou het ook snel beu worden dan :D

plentycoups wrote:

spanten zijn 17 cm hoog.

alvaste dank

papiervlokken zijn heel goed (in de winter evengoed als rotswol) in de zomer een stuk beter dan rotswol

als je zelf wil helpen kan dit perfect, dampscherm (helpen) plaatsen en "blaasmachine" helpen vullen met de zakken erin te schudden

'k Heb trouwens daarnet m'n offerte getekend voor 1200 euro om 75m² te isoleren op 17cm dik wat dus op €17/m² komt.

Dat is inderdaad meer dan met rotswol, maar je zit een pak frisser in de zomer hiermee.

Hoi Tiele,

Ik zit met 10.2 euro/m2 met 20 dik (2x Delta212 10cm).

Mvg

Davy

Kan je papiervlokken gebruiken met eender welk onderdak?

(wij hebben een delta-maxx folie als onderdak)

@Argyle: Dan zal ik dik 8 euro betalen om het in de zomer wat frisser te hebben :wink: Op dat vlak vertrouw ik rotswol niet.. niks zo vervelend als 's nachts liggen te puffen op een warme zomernacht.

Tomerino: Voor papiervlokken mag je geen kieren of openingen hebben, anders gaan de vlokken vliegen als de wind er zich in zet. Rotswol of de duurdere vlas of houtflex is dan wel nog een oplossing.

Hm.. ik vraag me nu net af.. kan je die folie aan de overlappingen niet gewoon toe naaien ?? Dan wel met stevige draad dat niet wegrot met tijd.. Dan zal je wellicht wél vlokken kunnen blazen.

Tiele wrote:
@Argyle: Dan zal ik dik 8 euro betalen om het in de zomer wat frisser te hebben :wink: Op dat vlak vertrouw ik rotswol niet.. niks zo vervelend als 's nachts liggen te puffen op een warme zomernacht.

Tomerino: Voor papiervlokken mag je geen kieren of openingen hebben, anders gaan de vlokken vliegen als de wind er zich in zet. Rotswol of de duurdere vlas of houtflex is dan wel nog een oplossing.

Hm.. ik vraag me nu net af.. kan je die folie aan de overlappingen niet gewoon toe naaien ?? Dan wel met stevige draad dat niet wegrot met tijd.. Dan zal je wellicht wél vlokken kunnen blazen.

We hebben ook deltamax onderdak, en daarom al geen papiervlokken meer mogelijk, denk ik.

De "folie" overlapt wel een dikke 40cm en is mooi strak getrokken, is best wel dicht. Maar voor echt inblazen denk ik toch niet dat het geschikt is. De folie zal zich ook naar buiten zetten, en mischien de pannen raken (vochtproblemen?)

@Tiele. De dakisolatie kost me nu al 2301 (ex btw) (dus 451m2 isolatie).

We kunnen wel goed tegen de warmte. Altijd op de zuidwest kamer onder zwart leien dak geslapen bij m'n ouders, zonder enige isolatie.

Ik ben eens benieuwd hoe 'bol' mijn proclima zal komen te staan, die is langs binnen ook goed aangespannen en op verschillende plaatsen kan je er gewoon op trommelen :wink:

Iedereen kiest zelf natuurlijk hé, persoonlijk vind ik het de -naar mijn mening- geringe meerprijs wel waard.

@tiele

Ik bedoel aan de buitenkant. Je hebt daar toch celit3d ofzo opliggen niet?

jip

weet wel wat je bedoeld hoor maar een proclima is bijna hetzelfde in materiaal, stevigheid en wapening als zo'n delta folie hé. Ik vraag me gewoon af of dat echt bol zal komen te staan of niet.

Da's wat ze (bedrijpf van papiervlokken) mij vertelden toen ik op batibouw vroeg of het ook met een deltamax kon.. Zou mogelijk zijn, maar mischien wel extra panlatten nodig voor bolstaan..

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan