Welke haag- of struikplant?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Om een strook betonplaten weg te steken dacht ik Photinia Fraseri - Glansmispel te planten (Red Robin).
Maar het plantencentrum raadde mij die af omdat het grootste stuk hier overwegend schaduw heeft.
Portugese Laurier zou daar beter voor zijn.
Hier en daar lees ik echter dat beiden zon verkiezen of half-schaduw.

De Angustifolia (kleinbladig) zou trager groeien, dus minder te snoeien en smaller te houden zijn.
Maar ik zie soms staan dat ze ook zwakker zijn.
Blijkbaar worden er regelmatig ook gewone Prunus Lusitanica verkocht onder de naam Prunus Lusitanica Angustifolia.
Hoe kan je goed het verschil zien ?

Iemand (vergelijkings) ervaring ?

Of is er een andere soort haag die wintergroen blijft, niet te snel groeit, redelijk smal te houden en niet te veel zon nodig heeft ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Glansmispel of de portugese laurier zijn nu net niet de planten voor smalle haagjes. 

Verdragen snoei maar indien je machinaal werkt of met een manuele haagschaar heb je sowieso het grote blad dat je 'ergens ' doorknipt. Dat halve blad begint de snijwande aftedekken en stoot dit dan ook af. Met een beetje pech heb je dus groene blaadjes met een bruine rand. 

Ik vind dat keilelijk en dikswijls is het dan nog dat de plant dit blad nogeens volledig afstoot. 

Voor portugese laurier ( alle laurieren trouwens) en de glansmispel zorg je best voor brede hagen, zodat je de snoei niet drastisch moet doen en je de natuurlijke vorm van de planten zoveel mogelijk kunt behouden ( breed bolvormig)  Breedtes van 1.50-2.00 meter is ideaal. ...

Alhoewel al 'paplaurierkes gezien die vlot de 5 meter breedte haalden.

Wil je een smalle groenblijvende gemakkelijke te onderhouden strakke en duurzame haag die perfect in de schaduw kan en op alle gronden met wat compost onder MAAR niet met natte voeten overweg kan ?

Taxus.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Taxus kan me niet bekoren .. ik zie teveel plaatsen waar je dan lelijke bruine plekken hebt die niet meer goed komen.

Heel strak hoeft niet, kan snoeien dan met een snoeischaar (takjes afknippen) ?

Geen andere haagplantenvoorstellen Luk ?

Nu, smal is relatief .. het mag ne kleine meter zijn.
Ik wou vooral het verschil eens weten tussen de 'gewone' Portugese Laurier en de kleinbladige (Angulafolia).

En kan je het verschil makkelijk zien ?

Is de volgende bv de gewone of de Angulafolia ?

Bijlagen

• portugeselaurier.jpg
    portugeselaurier.jpg
    166,2 KB · Weergaven: 0

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Dit lijkt de 'gewone':

Deze lijkt veel 'groener', alhoewel belichting natuurlijk veel doet bij een foto ..

Bijlagen

• portugeselaurier-2.jpg
    portugeselaurier-2.jpg
    182 KB · Weergaven: 0
  • portugeselaurier-3.jpg
    portugeselaurier-3.jpg
    248 KB · Weergaven: 0

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
lukanar schreef:

Wil je een smalle groenblijvende gemakkelijke te onderhouden strakke en duurzame haag die perfect in de schaduw kan en op alle gronden met wat compost onder MAAR niet met natte voeten overweg kan ?

Taxus.

Ik heb even gewacht om hetzelfde te zeggen omdat ik wel eens wou weten of een beroepsman er ook zo over zou denken.
marc.vv schreef:

Taxus kan me niet bekoren .. ik zie teveel plaatsen waar je dan lelijke bruine plekken hebt die niet meer goed komen.

Heel strak hoeft niet, kan snoeien dan met een snoeischaar (takjes afknippen) ?

Dan is daar wellicht iets mis geweest zoals dat bij alle planten wel eens kan voorkomen.

Met taxus kan je ook alle kanten uit: een gemillimeterde haag, een nonchalantere losse haag, een struik of een boom.

En voor degenen die er rekening mee willen houden: streekeigen.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
11
Punten
38
Hoe breed hou je zo'n portugese Laurier dan best ?

Wij zouden een portugese Laurier (angustifolica) zetten om het zwembad wat af te schermen; hebben een breedte van 1m voorzien.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Ik dacht dat we over iets verschillends bezig waren, dus ben ik bij iemand anders fotokes gaan maken van wat ik bedoel.
Bij Taxus denk ik aan die coniferen met zo'n blad:

Komt daar een stukje los doordat bv een takje afzakt, dan zie je het bruine 'binnenste' en dat blijft gewoon zo.
Worden ze wat groter dan heb je onderaan zo van die 'uitgeleefde' stukken bruin .. en dat blijft gewoon zo.
Is door de drukte het snoeien ne keer uitgesteld en je moet er wat meer afhalen kom je op het bruine binnenste .. en dat blijft gewoon zo.

Dus nee, voor mij geen Taxus.

Maar inderdaad, de Laurierkers is normaal een brede haag.
Er zijn er vele soorten in en ik heb daar wat info over opgezocht.
Aangezien ik een haag wil een stukje boven de 2 meter heb ik diegene weggelaten die beperkt blijven in grootte.

Prunus Laurocerasus   Rotundifolia - is blijkbaar de 'gewone' Laurierkers - tot 4m - sterk groeiend en heel breed
Prunus Laurocerasus   Novita - tot 3.5m - is sterker en dus beter bestand tegen ziektes
Prunus Laurocerasus   Caucasica  -  tot 3m - bladeren donkerder en smaller - hele uitbundige bloei
Prunus Laurocerasus   Herbergii - tot 2.5m -  breed - goede keuze voor schaduwrijke tuinen - groeit compacter en blijft kleiner
Deze zijn door hun breedte dus voor mijn toepassing (en die van F-B) niet geschikt.

Prunus Lusitanica   Angustifolia = (kleinbladige) Portugese laurier - tot 2m - kan tegen veel vocht (veel regen en kleigrond) - verdraagt veel - zowel in de schaduw als in het licht en kan op iedere bodem geplant worden. Mede door zijn compacte groei en luxe uitstraling is het een erg populair soort voor hagen. Tragere groeier (15-30cm/jaar)
De meeste gewone Lauriersoorten groeien zowel hard in de hoogte als in de breedte. De Portugese Laurier is hierin een uitzondering. De struik groeit vlot, maar voornamelijk in de hoogte.
Wel wat verwarring aangezien sommige kwekers geen verschil maken tussen de al dan niet 'kleinbladige'. Daar is Portugese Laurier Portugese laurier, punt.

Prunus Laurocerasus   Genolia (Mariblon) - max 350 - doordat deze voornamelijk in de hoogte groeit blijft hij smal met een maximale breedte van ongeveer 80-90 cm en hoeft hij alleen aan de bovenkant bijgeknipt te worden. Dit zorgt ervoor dat je Genolia niet vaak hoeft te snoeien.

Zowel bij de Angustifolia als bij de Genolia spreekt men dus van eerder smalle hagen waarbij dit blijkbaar bij de Genolia meer wordt benadrukt.

De Angustifolia is in principe een ietwat andere tak van de familie want een stuk van de Latijnse naam is anders (Lusitanica ipv Laurocerasus).

Maar wat zijn nu dé verschillen ?

Beiden blijven smal (de Genolia nog wat smaller en dus ideaal voor mij) ?
De Portugese Laurier heeft kleinere blaadjes ?
En wat op gebied van mogelijkheid tot plaatsen in de schaduw of nattere grond ?

Dus, mocht er hier een halve botanicus zitten (ne volledigen is nog beter)  
  laat je maar gaan ..

Bijlagen

• taxus-1.jpg
    taxus-1.jpg
    652,5 KB · Weergaven: 0
  • taxus-2.jpg
    taxus-2.jpg
    853,2 KB · Weergaven: 0
  • taxus-3.jpg
    taxus-3.jpg
    807,8 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
De drie foto's tonen GEEN taxus 

zijn alle foto's van chamaecyparissen ... kerkofbomen dus

endan zitten ze nog met schimmelziektes.

de getoonde foto's van laurier zijn niet gedetailleerd genoeg om een determinatie te doen.

Soms zijn de verschillen zo minimaal dat een vergrootglas nodig is. 

En om eerlijk te zijn: ik zie die niet graag

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Bij Taxus lees ik wel dat je kan snoeien tot het kaal hout en dat hij dan opnieuw uitloopt.
"In tegenstelling tot andere conifeersoorten kun je een Taxus rigoureus terug snoeien".

Der zijn blijkbaar twee soorten die voornamelijk in de hoogte groeien en dus best geschikt voor een haag: 
  -  Taxus baccata’Fastigiata’
  -  Taxus baccata’ Raket’

Kan in volle schaduw, dus prima voor hier, maar hier is het ook zware leemgrond die bij regen toch wel tijd nodig heeft op het water af te voeren en dat is dan blijkbaar niet zo geschikt.
En ook wel een redelijke kans op problemen: Taxuskevers (en hun larven) en dopluizen.

Oh ja Luk, en misschien een vervanger voor jouw whiskey:
"Wanneer je op een warme zomerdag onder een taxus gaat zitten, kan je in een andere bewustzijnsstaat (tussenwereld) terecht komen.
Men heeft ontdekt dat de taxus op warme dagen gasvormige toxine afgeeft, die bij mensen tot hallucinaties kan leiden"    

Voor portugese laurier (alle laurieren trouwens) en de glansmispel zorg je best voor brede hagen, zodat je de snoei niet drastisch moet doen en je de natuurlijke vorm van de planten zoveel mogelijk kunt behouden ( breed bolvormig) Breedtes van 1.50-2.00 meter is ideaal. ...

Maar is er dan een verschil met de 'kleinbladige' Portugese Laurier (Angustifolia), die dan smaller blijft als de gewone Portugese laurier ?

Is er iemand met ervaring met de Lauriersoort Genolia (Mariblon) ?
Dat zou door zijn smal-blijven wel heel geschikt zijn voor smalle hagen.

jandoise

Lid
Lid geworden
17 jan 2014
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben Portugese laurier angustifolia tegen de muur van ons huis / verhoogd terras staan. Ziet er uit als de eerste foto. Wij hebben om dezelfde reden en als hierboven geen taxus genomen: in de straat zijn er veel taxus hagen met bruine plekken en we vonden taxus ook gewoon niet zo mooi. Wij hebben tuin 2 jaar geleden aangelegd dus kregen alle planten het hard te verduren qua droogte maar de Portugese laurier deed het het beste van allemaal. Groei van 20-30 cm per jaar vooral in de hoogte. Wij hebben nog niet gesnoeid. Op internet kan je voorbeelden zien van strak gesnoeide dunnere hagen maar ook brede meer organische vormen. Naar wat ik gelezen had is het een plant die wel tegen een stootje kan en niet veel last heeft van ziektes.

Bovenaan