• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke elektriciteitskabels bij nieuwbouwwoning ?

Bay

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2024
Waarderingsscore
4
Punten
8
Beste forumleden,

Zijn er wettelijke verplichtingen mbt de keuze van elektriciteitskabels in nieuwbouwwoningen ?

XVB, XGB grijs, groen preflex etc...

alvast bedankt

Dan mag flex of pvc buis nooit meer in koker? In geen enkele situatie.

Mag volgens mij wel gewoon hoor.
De laatste 3m naar de zekeringkast of naar het eindpunt mag het wel. Flex mag ook, maar dan de groene. Of je moet ze "niet in bundel" leggen, wat wil zeggen dat je tussen elke flex 2cm moet laten.
Of je moet je "koker" in onbrandbaar materiaal inwerken, dus je mag wel een bundel grijze preflexen samen in een sliep laten verlopen als ze ingemetseld en ingechapet worden.
Natuurlijk, eens het uitgekast en onzichtbaar is weet de keurder het ook niet... Maar ik neem dat risico niet.

Ik vergelijk even de specificaties van:

Preflex SAFE 20mm+XGB Cca (a1d2s1) 3G2,5 C100

En

Preflex 20mm+XVB Cca (a3d2s3) 3G2.5 C100

Beiden hebben een flexbuis van PP. Voor de flexbuis is er bij beiden géén CPR brandklasse opgegeven. Voor de rest zijn de specificaties van de flex ook vergelijkbaar.

Bij beiden is de multipolaire kabel die er inzit een met primaire brandreactie Cca. Bij de XGB is de secundaire brandreactie wel beter, maar volgens mij niet relevant, want hier zijn geen eisen over voor gebruik in bundel.

Indien je dus een groene preflex met XGB Cca erin in bundel in opbouw (bv leidingenkoker zonder bedekking van onbrandbaar materiaal) in een privéwoning mag gebruiken, dan zou ik denken dat je dat ook met een grijze preflex met XVB Cca erin mag? Wat is anders nog het verschil tussen beide dat zorgt dat de ene het wel mag en de andere niet?

De buis is nooit Cca volgens mij. Wel al dan niet halogeenvrij.
Cca gaat over het brandverspreidingsgedrag van de isolatie rond de geleiders, niet van de buis. Al zou je bij VOB in flex kunnen zeggen dat de buis de secundaire mantel is.

Er is in het arei naar mijn idee voor residentieel geen specificatie rond brandverspreidingsgedrag van buizen, enkel van bekabeling. Je mag nog altijd PVC buizen gebruiken in opbouw en in bundel, zonder verdere bepalingen.

Er zullen wel normen zijn voor die buizen, maar het arei specifieert geen bijzondere buizen voor deze of gene toepassing in residentieel.

Voor industrie en tertiair of appartementen zijn er wel veel regels buiten het arei rond veiligheid en gezondheid, dus daar kan het eventueel wel veel strenger zijn zonder dat daarover iets in arei staat.

Ik vergelijk even de specificaties van:

Preflex SAFE 20mm+XGB Cca (a1d2s1) 3G2,5 C100

En

Preflex 20mm+XVB Cca (a3d2s3) 3G2.5 C100

Beiden hebben een flexbuis van PP. Voor de flexbuis is er bij beiden géén CPR brandklasse opgegeven. Voor de rest zijn de specificaties van de flex ook vergelijkbaar.

Bij beiden is de multipolaire kabel die er inzit een met primaire brandreactie Cca. Bij de XGB is de secundaire brandreactie wel beter, maar volgens mij niet relevant, want hier zijn geen eisen over voor gebruik in bundel.

Indien je dus een groene preflex met XGB Cca erin in bundel in opbouw (bv leidingenkoker zonder bedekking van onbrandbaar materiaal) in een privéwoning mag gebruiken, dan zou ik denken dat je dat ook met een grijze preflex met XVB Cca erin mag? Wat is anders nog het verschil tussen beide dat zorgt dat de ene het wel mag en de andere niet?
Ah juist, ik denk dat je daar een punt hebt... maar ik neem normaal alleen flex met VOB in, en - tenzij ik mij vergis, wat natuurlijk kan - vind je enkel de CCa VOB in groene flex.

Klopt. Bij flex met VOB verschilt het primair brandgedrag vd geleiders in de groene flex wel met die van de grijze flex.
Grijze flex is met H07V-U, dus Eca.
Groene Safe flex is met H07Z1-U, dus Cca.

Net even opgezocht en vermoeden bevestigd, de groene preflex met VOB is redelijk wat goedkoper dan grijze preflex met XVB. Dit ter info voor wie zijn woning nog moet kableren ;-)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan