Welke elektriciteitskabels bij nieuwbouwwoning ?

• Tags bekabeling elektriciteit elektriciteitswerken elektrische installatie nieuwbouw
  • Bay

Lid
    Lid geworden
    12 feb 2024
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    18
    Beste forumleden,

Zijn er wettelijke verplichtingen mbt de keuze van elektriciteitskabels in nieuwbouwwoningen ?

XVB, XGB grijs, groen preflex etc...

alvast bedankt

Toch best effe de situatie misschien duiden.

We spreken toch van een loutere privéwoning op een eigen stukje grond he?
    En niet van een appartementencomplex of groepswoningbouw waarbij de kabel doorheen gemeenschappelijke ruimten loopt?

In geval van een appartementsgebouw zijn er mogelijk andere uitwendige invloeden van toepassing die bijkomde eisen tot gevolg kunnen hebben vwb het secundair brandgedrag of halogeen vrij zijn van kabels.

Het gebruik van XGB om ‘zeker te zijn’ en geen discussie te hebben getuigt m.i. van weinig competentie. Zeker als je het zo zegt...

Het gebruik van XGB waar het niet strikt nodig is, omwille van standaardisatie en het beperken van aantallen verschillende materialen in stock, lijkt me wel een valabele reden.
    Zo ken ik ook mensen die nooit enkelpolige Niko lichtschakelaars kopen maar altijd gebruik maken van wisselschakelaars. 1 type dat voor 2 doelen gebruikt kan worden.

UV-instraling zou ook een valabele reden kunnen zijn, maar dan zou ik daarvoor toch eerder een EXVB verkiezen.

Aan de straatkant heb je publieke ruimte. Daar zou het wel verplicht kunnen zijn buiten arei om. Achter je tuinpoort of in je garage is het niet publiek.

Ik hoor ook van verschillende laadpaal-installateurs dat ze enkel XVB willen gebruiken of aansluiten om ‘zeker te zijn’ en geen discussie te hebben, want voor de prijs moet je het niet laten.
    Je bedoelt wss xgb, de groene?
    Yes yes. XGB

Het gebruik van XGB om ‘zeker te zijn’ en geen discussie te hebben getuigt m.i. van weinig competentie
    Of ze hebben gewoon geen zin in de discussie.

Ik merk dat ook bij de renovaties die ik begeleid voor arei. Er is altijd discussie, maar dat komt natuurlijk doordat het altijd zeer oude installaties zijn.
    Maar aan het einde van de rit wint de keurder toch want er is altijd wel iets te vinden en op de duur geef je het op en doe je dingen waarvan je weet dat het niet verplicht is maar dat het weer discussie zal zijn en dan pakken ze je wel op iets anders.

Specifiek voorbeeld: zonnepanelen en voeding van 2 kanten, samen groter dan 63A maar die stroom zal er nooit lopen want voeding van twee kanten dus busbar 10mm2 is genoeg: altijd discussie.
    Of in dezelfde context 3F diff 30mA met op de fase van de PV maar 2 automaten 20A. Diff is 40A en dus prima. Ha neen, dat moet 63A zijn. Neen, toch niet want… blablabla. Dan moeten die plots bellen naar de bureau en dan is het in orde. Maar dan zie je ze zoeken naar iets anders en beginnen dingen te kijken die ze nooit bekijken.
    Dus wat doe je dan? Je zegt aan die mensen: die diff gaat moeten veranderd zijn naar 63A, of die busbar moet naar 16mm2, of je moet toch een rem zetten. Ook al weet je dat het niet waar is. En soms zeg ik er bij ‘om geen discussie te hebben’, maar soms zeg ik gewoon dat het verplicht is zonder uitleg om de mensen niet te verwarren.

Pragmatisch noem ik dat. Ik hoef niet meer altijd gelijk te hebben, dat ben ik ontgroeid.

Ja pas op, ik snap dat zeker hoor van het pragmatisch zijn.
    Het zou mij ook niet persé gaan om het altijd willen gelijk hebben...
    ...maar ik heb gewoon een bloedhekel aan het tegen-het-frauduleuze-aanleunende-systematisch-afkeurern-van-installaties-met-verzonnen-eigen-regeltes-zodat-de-keurder-nog-eens-opnieuw-kan-terugkomen-en-een-tweede-keer-kan-cashen waarvan ik toch de indruk heb dat het bij huishoudelijke installaties vaak voorkomend is. Zie alleen al de topics van BI.

Als ik in jouw schoenen zou staan en actief zou zijn in huishoudelijke installaties (en inderdaad zeker oude installaties) ipv niet-huishoudelijke installaties, zou ik misschien ook al tot dezelfde mindset gekomen zijn als jij hoor. Maar hoe je het ook draait of keert, door daar aan toe te geven "om discussies te mijden" hou je dat systeem van die keurders in zekere zin een beetje mee in stand. En dat wringt mij toch. Noem mij gerust naïef of idealistisch... :p

UV-instraling zou ook een valabele reden kunnen zijn, maar dan zou ik daarvoor toch eerder een EXVB verkiezen.

Ja, maar die mag je dan binnen al niet meer binnen de 2cm naast een andere kabel leggen. Weer een reden om XGB te kiezen ;-)

Geen zin in de discussie is mogelijk ook een reden, inderdaad. Ik heb eens een klant gehad die alle details van het hoe & waarom wou weten (en die zelf, zoals zovelen "enige basiskennis van 't internet" had), maar ik had daar een vaste prijs gemaakt, dus ik heb hem moeten zeggen: "ik wil u alles uitleggen over driefasige systemen en waarom dit en waarom dat, maar dan ga ik een halve dag meer moeten rekenen om het u allemaal uit te leggen. Ga er nu maar van uit dat dit in orde is en dat het goedgekeurd zal worden, en dat dit een goede oplossing is."

En even ter info, lijstprijs Nexans voor 100m 3G2,5 XVB: 307€ ; XGB: 315€. Dus waar zijn we over bezig?

Ik dacht dat EXVB niet voldoent aan de juiste brandklasse voor opbouw.

Voor mijn laadpaal had ik: opbouw (dus Cca) en UV-bestendigheid nodig. Ik kwam daarom uit bij XGB.

Voor mijn zonnepanelen (met micro-omvormers), een groot deel ligt in XVB, maar de oversteek naar het platte dak hebben ze in XGB gelegd. Wellicht ook omwille van UV-bestendigheid, maar ik heb mij daar nooit vragen bij gesteld.

Voor de rest 100% akkoord met de rest in dit topic. XVB is bijna altijd voldoende, maar je ziet toch veel XGB 'voor de zekerheid'. Het prijsverschil is ook wel heel klein, dus ik snap het soms wel.

En even ter info, lijstprijs Nexans voor 100m 3G2,5 XVB: 307€ ; XGB: 315€. Dus waar zijn we over bezig?
    Dat is 2.6% duurder ... o_O

Straf, eigenlijk heeft XVB gewoon geen bestaansrecht meer. En toch wordt dat nog altijd meer verkocht dan XVB

ik kocht gisteren 3g2.5mm xgb voor 110 euro voor 50 meter incl btw.

Net even mijn aankoopprijzen bekeken, daar is het verschil wat groter maar we spreken over "ochere" 20€ per 100m. Als uw elektricien dus een dief was koos hij wel voor XVB, daar is de marge groter ;-)

lijstprijs Nexans voor 100m 3G2,5 XVB: 307€ ; XGB: 315€.
    Off-topic, maar dat is toch relatief duur als je hetzelfde (?) koopt voor respectievelijk €139 / €177 (inc. btw) bij gigatek; ook Cca, van Eupen, toch een ok merk dacht ik. Ik was altijd in de veronderstelling dat een elektricien toch betere prijzen heeft (door grotere afname)? (ik heb hier geen mening over welke prijs de elektricien rekent aan zijn klant, dat bepaalt hij uiteraard zelf en keurt de klant zelf goed op voorhand).

Of zie ik een verschil (tussen de kabels over het hoofd?
    Of is het gewoon een kwestie van geen tijd/niet de moeite om lagere prijs te zoeken + alles bij één leverancier willen halen?

Voor mij als particulier/zelfbouwer is dit netto €37/rol verschil, en ik heb pakweg 10 rollen 3G1.5 en 10 rollen 3G2.5 hier in het huis gedraaid. Was toch even twijfelen hoor en uiteindelijk mix van beiden gedaan (in het begin XVB en naarmate we dichter bij vals plafond fase kwamen allemaal XGB om geen restjes XVB te hebben waar we niets mee waren).

Ik gaf de lijstprijzen op van Nexans. Daar zit natuurlijk wel een redelijke marge op. Ik ga deze prijzen ook niet aan de klanten rekenen, ik geef daar ook enige korting op.
    Maar de eeuwige discussie over winstmarges los ik eenvoudig op: winst op het materiaal is een deel van het inkomen van de zelfstandige. Als je nettoprijzen wil (die vaak weinig schelen met die internetverkopers) dan kan dat, maar dan doe ik mijn uurloon x2.

Waarom er een groter verschil tussen XVB en XGB is in aankoop- dan in verkoopprijs is mij nog niet geheel duidelijk.

Eupen is een goed merk (beter dan Nexans maar ik had Nexans eerst beet qua prijzen). Maar eigenlijk moet ik zeggen dat die Belgische kabelfabrikanten mij de laatste tijd teleurstellen: vaak is hun kabel moeilijk te strippen, zijn de bedrukkingen moeilijk te lezen... enfin, vanalle zever. Van Nexans heb ik vorige week nog een hele zending XGB teruggestuurd omdat ze niet te strippen viel. ("Ah ja maar soms staat er een machien wat te warm en dan plakt dat wit aan de draden" - so what, ik betaal u voor goede kabel, niet voor een uitleg vind ik dan ;-)). Dus als je ergens Eurocavi of Baldassari vindt aan lagere prijzen: niet twijfelen; vaak is het zelfs betere kabel dan onze zogezegde kwaliteitsfabrikanten.

nog een hele zending XGB teruggestuurd omdat ze niet te strippen viel
    Ik ken het, maar dan omgekeerd met mijn XVB; mijn XGB moet ik vaak oppassen dat ik er niet los doorzit tot op het koper van de aders; kleine kras er in en die pel ik zo af, hij scheurt al chance niet van zichzelf af. Goed om te weten dat mijn ervaring niet extrapoleert naar heel Vlaanderen.

Groene flex: als je ergens een koker hebt naar het 2e verdiep of het dak waar een bundel kabels door loopt is groene flex verplicht.
    Voor een privéwoning ook? Ik dacht begrepen te hebben dat het sowieso Cca moest zijn in bundel, en XGB ipv XVB als het gebouw hoger is dan 25m. Weinig privéwoningen die dat laatste halen lijkt me.

XVB is niet halogeenvrij, maar wel Cca.

Ja klopt.
    De eis in privéwoning voor leidingen in bundel in opbouw (dus ook in een koker) = Cca.

Als je dat in flex wilt uitvoeren mag dat niet in klassieke grijze flex (want is Eca) maar moet je upgraden naar de groene flex want die is Cca.
    (dat de groene Cca flex toevallig ook halogeenvrij is, is een mooie bijkomstigheid maar doet voor de eis niet ter zake)
    Als je dat in multipolaire kabel wilt uitvoeren moet je naar minstens XVB want die is Cca. XGB mag ook want die is ook Cca (of soms B2ca).
    (dat XGB toevallig ook halogeenvrij is, is een mooie bijkomstigheid maar doet voor de eis niet ter zake)

Dus jullie zeggen toch hetzelfde?

Was een misverstand, ik dacht dat de kabels bijkomend ook halogeenvrij moesten zijn. Maar dus alleen Cca.
    :giggle:

Als je dat in flex wilt uitvoeren mag dat niet in klassieke grijze flex (want is Eca) maar moet je upgraden naar de groene flex want die is Cca.
    en wat dan met XVB in grijze/witte flex? Dat zou dan toch ook in orde moeten zijn omdat de XVB Cca is?

Dan mag flex of pvc buis nooit meer in koker? In geen enkele situatie.

Mag volgens mij wel gewoon hoor.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan