-
Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden! -
Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Welke elektriciteitskabels bij nieuwbouwwoning ?
Wat gebruik je dan best wel voor inbouw stopcontacten ?Xvb werkt niet goed bij inbouw stopcontacten. Je moet die al strippen bij plaatsing kabel
stefan
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 10 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 2.890
- Punten
- 113
Enige juiste antwoordXGB is niet verplicht in prive gebouwen.
Wel Cca brandklasse
stefan
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 10 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 2.890
- Punten
- 113
XVBWat gebruik je dan best wel voor inbouw stopcontacten ?Xvb werkt niet goed bij inbouw stopcontacten. Je moet die al strippen bij plaatsing kabel
Tomvdw
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 28 jun 2017
- Waarderingsscore
- 3.472
- Punten
- 113
Gewoon flex met draad in?XVBWat gebruik je dan best wel voor inbouw stopcontacten ?Xvb werkt niet goed bij inbouw stopcontacten. Je moet die al strippen bij plaatsing kabel
disco stu
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 dec 2012
- Waarderingsscore
- 2.908
- Punten
- 113
In een gewone privéwoning zeker niet waar.Een elektrieker beweert dat je nu XGB moet leggen.
Zijn er nog zo van die dingen die hij beweert...?
Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 2.100
- Punten
- 113
Kort gezegd: XGB is niet verplicht, groene flex is niet verplicht, het hangt af van de omstandigheden.
Groene flex: als je ergens een koker hebt naar het 2e verdiep of het dak waar een bundel kabels door loopt is groene flex verplicht. Je zou dan in principe zelfs kunnen zeggen: groene flex naar boven, grijze naar onder de chape... Maar veel elektriciens (ik inclusief) zijn ondertussen met praktisch heel onze stock overgeschakeld naar groene flex en XGB. Zo heb je nooit miserie, zelfs niet als ze ooit nog eens beslissen de regels nog wat strenger te maken. Het prijsverschil is niet zo groot.
Dat je elektricien zegt "dat is verplicht", kan gewoon zijn omdat hij niet veel zin heeft om heel het AREI en de recente wijzigingen uit te gaan leggen ;-) (al zijn er natuurlijk ook elektriciens die het niet goed weten en zich ergens hebben laten vertellen dat dat nu moet).
Groene flex: als je ergens een koker hebt naar het 2e verdiep of het dak waar een bundel kabels door loopt is groene flex verplicht. Je zou dan in principe zelfs kunnen zeggen: groene flex naar boven, grijze naar onder de chape... Maar veel elektriciens (ik inclusief) zijn ondertussen met praktisch heel onze stock overgeschakeld naar groene flex en XGB. Zo heb je nooit miserie, zelfs niet als ze ooit nog eens beslissen de regels nog wat strenger te maken. Het prijsverschil is niet zo groot.
Dat je elektricien zegt "dat is verplicht", kan gewoon zijn omdat hij niet veel zin heeft om heel het AREI en de recente wijzigingen uit te gaan leggen ;-) (al zijn er natuurlijk ook elektriciens die het niet goed weten en zich ergens hebben laten vertellen dat dat nu moet).
stefan
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 10 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 2.890
- Punten
- 113
Niet voor een woningAanvullende vraag dan van mijn kant. Is XGB niet verplicht om naar de EV-lader te gaan?
disco stu
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 dec 2012
- Waarderingsscore
- 2.908
- Punten
- 113
Het verschil tussen XVB en XGB is dat XGB halogeenvrij is. En normaal ook secundaire brandreactie.Aanvullende vraag dan van mijn kant. Is XGB niet verplicht om naar de EV-lader te gaan?
Ik zie geen link tussen die 2 gegevens en de toepassing van een EV-lader.
Waarom specifiek die vraag (of vermoeden) voor een EV-lader?
Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 2.100
- Punten
- 113
Die mannen die EV-laders en zonnepanelen plaatsen hebben vaak nauwelijks verstand van elekriciteit. Daarom nemen ze standaard hetgeen "zeker goed" gaat zijn.
D I Y
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 12 aug 2013
- Waarderingsscore
- 5.713
- Punten
- 113
Aan de straatkant heb je publieke ruimte. Daar zou het wel verplicht kunnen zijn buiten arei om. Achter je tuinpoort of in je garage is het niet publiek.
Ik hoor ook van verschillende laadpaal-installateurs dat ze enkel XVB willen gebruiken of aansluiten om ‘zeker te zijn’ en geen discussie te hebben, want voor de prijs moet je het niet laten.
Ik hoor ook van verschillende laadpaal-installateurs dat ze enkel XVB willen gebruiken of aansluiten om ‘zeker te zijn’ en geen discussie te hebben, want voor de prijs moet je het niet laten.
Je bedoelt wss xgb, de groene?Aan de straatkant heb je publieke ruimte. Daar zou het wel verplicht kunnen zijn buiten arei om. Achter je tuinpoort of in je garage is het niet publiek.
Ik ben een leek in die dingen dus de enige input die ik had, is van een offerte van een elektricien om te vergelijken met zelfbouw en die zei dat het verplicht was... Waarschijnlijk om de reden die ook al hierboven zijn aangehaald en heeft de elektricien foutieve info gegeven.Waarom specifiek die vraag (of vermoeden) voor een EV-lader?
Het was meer een controle vraag van mijn kant.
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments