• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke datakabels en Switch voor nieuwbouw

Bay

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2024
Waarderingsscore
4
Punten
8
Beste Forumleden,

Binnen 1 à 2 weken gaan wij beginnen aan de technieken in ons nieuwbouwwoning.

Welke datakabels / netwerkkabels en switch zijn aan te raden ?

Er zijn in totaal 30 aansluitpunten voorzien.

alvast bedankt.

Uit mijn ervaring vind ik dat Cat 6A niet makkelijk aan te sluiten is in inbouwdozen, accespoints die tegen vlak tegen volle muur/plafond gemonteerd moeten worden.
Wij doen op het werk niks anders dan Cat6A en dit gaat goed als je korte connectoren gebruikt. En voor acces points is het meestal potje plaatsen en dan patchkabel gebruiken of plastieken rj45 voor Cat6A kabel met solid kern of je kunt een potje voor acces point plaatsen en dan deze connector ( https://excel-networking.com/catalogue/product/100-144-06 ) in hoek plaatsen zodat dit in het potje zit.
Dus voor gewone utp achter tv een aparte connector aan kabel monteren en die in passtuk van niko zetten? Je kan dan eigenlijk zelf je inbouwgedeelte voor in potje maken? En dan afdekplaatje van niko?

en bij Accesspoints de kabel laten uitkomen in potje en die kabel zelf patchen en zo connectoren op accesspoint?

Heb je toevallig voorbeeldfoto's hoe het dan in geheel uitziet? Ben leek hierin maar wel iemand die graag alles wilt bijleren en begrijpen hoe het in elkaar zit.

Waarvoor voorzien jullie zo allemaal utp? Binnenkort beginnen we met de electriciteit in de nieuwe woning en zouden dan evtl ook utp leggen (of dat werd ons toch aangeraden).

In ons huurhuis, hebben we nl. niks van utp, alsook niets nodig via utp. Daarom dat ik, uitgezonderd een AP per verdieping niet verder gedacht had aan meer UTP aansluitingen te voorzien.

Alles is op WiFi momenteel, geen TV, digibox... misschien komt dit er ooit nog van, maar mogelijk niet direct. Ook geen domotica.
16 ethernetkabels naar de kast in de garage:
- zonnepanelen
- warmtepomp
- ventilatie
- 4 slaapkamers, 1-2 in elke kamer
- 2 aan TV
- 1 bureau in living
- zolder voor netwerkschijf
- Modem
- Videofoon
- laadpaal

Dan hebben we nog steeds 2 accespoints/switches moeten zetten op bureau boven en aan tv beneden voor de nintendo, radio, digicorder, printer, soundbar

Wat we nog hadden kunnen doen, maar door gebrek aan aansluiting in keuken en living met wifi moeten doen: kachel, sonos

Algemeen:
Tegenwoordig kan bijna alles op wifi, maar bedraad is gewoonweg betrouwbaarder, en hoe meer er bedraad is, hoe minder belast het wifi netwerk voor de toestellen die je niet bedraad kan doen

CAT6A kan je weinig verkeerd mee doen, behalve misschien wat dikker dan CAT5e of CAT6 en je zit ruimschoots goed voor eender welke toekomst (10Gbit). Nadeel is dat je bij die snelheden ook moet beginnen letten op de "eind terminals" of connectoren, anders kan je even goed CAT6 of CAT5e nemen, tenzij je in de toekomst de aansluitpunten gaat vervangen en de kabel niet opnieuw wil trekken.

Ik heb ook nog eens S/FTP gebruikt (overkill, nog iets dikker, FTP zal residentieel ook wel goed zijn), en moest ik ook de Niko aansluitpunten (170-66377) met doorgetrokken shielding gebruiken (metaal ipv plastic), die kosten het dubbel (=€32) van de goedkoopste Niko aansluitpunten (CAT5e 170-65252 = €16.20). Ik kan zeggen dat 2x SFTP CAT6A eigenlijk redelijk vlot door een PVC 20mm buis gaat, gelegd met flauwe bochten; hier zou ik sowieso opnieuw voor PVC opteren omdat dat hoewel (heel) veel meer werk is dan flex, qua onderhoud en future-proofing alles open laat.

Er bestaat ook CAT7, maar dat is geen officiële standaard (althans in het rijtje CAT5/CAT6/CAT8), dus weinig compatibel of (voor zover ik weet) mogen de fabrikanten daar insteken wat ze maar willen (waarschijnlijk beetje overdreven). CAT8 is sowieso overkill, want meer bedoeld voor in datacenters korte afstanden te overbruggen. Glasvezel residentieel is compleet overkill, enige voordeel zou zijn dat je netwerk "kabels" een blikseminslag overleven.

Qua kabel moet je letten dat je 100% koper hebt en geen CCA (copper clad aluminium, niet te verwarren met de Cca brandveiligheidsnormering). Dan nog beetje letten op een deftig merk, ik vermijdde liever de onbekende merken.

Mijn kabels komen van patchkast.be (2x Rol 305m ) & netwerkwinkel.com (1x 100m om te proberen). 2 rollen omdat je die dan tezamen kan trekken, anders is het miserie om de juiste lengtes af te knippen. Tip: de 2 rollen "omgekeerd" op een bezem steken die op 2 stoelen ligt, zodat de rollen elkaar wat tegenhouden bij het afrollen). Je kan ook flex kopen met één of 2 netwerk kabels al in, dan wordt de installatie wel heel gemakkelijk; maar meestal vind ik dat er dan weinig info is van wat voor kabel er dan effectief in steekt.

Qua Eca/Cca vond ik het moeilijk zoeken achter Cca kabels owv de overlap in terminologie en zelfs dan. Waarschijnlijk moet het Cca zijn, maar bij mij ligt het in PVC buizen in de chape overal, compleet gescheiden van de rest van de elektrische installatie, dus ja.

Zoals @webstab ook alles centraal (naar de kelder) waar ik dan één grote switch hang tegen de muur of in serverkast; nog getwijfeld om op verdieping 2e switch te steken, maar toch maar de moeite gedaan om maar één apparaat te moeten onderhouden/managen. Verder geen netwerkaansluiting op master slaapkamer (bed/kast/grote raam, daar is geen plaats voor bureau/tv/whatever, is voor te slapen). Kinderkamers elk 3x dubbele aansluiting, zodat we nog keus hebben waar hun bureau komt te staan (al gaat dat hoogstwaarschijnlijk via wifi gaan tegen dan). Op gelijkvloers 2 punten voorzien voor een access point te hangen (slecht bereik door al de wapening), op verdieping komt dat in de technische schacht (centraal gelegen). Gelijkvloers bureau 3x dubbele aansluiting, tv 3x dubbele aansluiting. Alle vaste toestellen hebben een lege 20mm PVC wachtbuis als die ooit bekabeld netwerk nodig zouden hebben, tot nu heeft de oven en afwasmachine een wifi optie, warmtepomp heeft wel een bekabelde aansluiting.

Netwerkswitch is persoonlijk, veel te veel keus in. Als je er niets van kent, ga voor een bekend merk, check de reviews (een beetje).

Meer literatuur:
Waarom geen dual kabel gekocht? 2 UTP naast elkaar vastgemaakt
Dat vind ik nu is echt een dikke miserie om proper af te monteren in een kast. Liever 2 single cables.
Handig is het wel qua kabel trekken en minder flex. Is wat wikken en wegen wat voor je het belangrijkste is.

Ik heb hier net een rol Preflex Safe aangeschaft met 2 losse UTP-kabels in, eerste keer dat ik het ga gebruiken. Aangezien elk aansluitpunt dubbel gaat worden uitgevoerd (redundantie, maar ook omdat het in de muur evenveel plaats inneemt als één UTP-aansluiting) leek dat een heel praktische oplossing.

Laatst bewerkt:
Enkele ervaringen uit mijn nieuwbouw :
  • Bij ons staat de hoofd switch in de kelder. Dit heeft als gevolg dat ik bijvoorbeeld geen Hue bridge direct in de switch kan pluggen. Voor deze moet ik dus een extra poort ergens op de verdieping opofferen. (het zelfde voor andere apparaten welke ergens draadloos verbinding mee maken)
  • Onder mijn bureau staan 2 UTP poorten, momenteel in gebruik voor de PC + printer. Maar als ik nu mijn werklaptop bedraad wil aansluiten moet ik 1 van de 2 tijdelijk opofferen.
  • Ik heb nu ook UTP aansluitingen voorzien boven in de hoek voor eventuele tv aansluiting. gevolg is dat er nu in verschillende kamers deze aansluiting is maar we gebruiken die bijna niet. Terwijl er in die ruimte misschien wel nood is aan een extra UTP aansluiting ergens anders.
  • Je hebt waarschijnlijk per verdieping ook een aansluiting nodig voor een AP. Eventueel kan je deze voorzien vanuit de plafond voor de beste ontvangst (bij mij was dit idee niet echt aanvaardbaar voor mijn vrouw ;) ).
  • Vergeet ook geen kabel/aansluiting buiten te voorzien. Door de isolatie met alufolie komt er echt niet veel wifi buiten.

verder heb ik ook de meest potjes dubbel uitgevoerd, of 2x utp of utp+coax. Met de ervaring die ik nu hebt zou ik het gehele coax ook achterwegen laten.

Ik snap niet dat jullie je werk pc bedraad moeten aansluiten. De laptop werkt hier exact even snel op wifi als bedraad... Speedtest op unifi Ap's van 2020 halen gewoon mijn maximum internet snelheid.

Gaming kan ik nog enigszins snappen, al is dat met wifi 6 wel van de baan...

Hier zit in de slaapkamers geen utp, en ik heb ze nog niet gemist!
Wel achter Tv living, voor printer (bureau), ventilatie en natuurlijk naar elke AP (1 per verdiep), camera's

Een unifi ap kan je gewoon een kabel uit het plafond laten komen, zonder potje. Die kabel past er makkelijk in zonder veel geprul.

Je hebt waarschijnlijk per verdieping ook een aansluiting nodig voor een AP. Eventueel kan je deze voorzien vanuit de plafond voor de beste ontvangst (bij mij was dit idee niet echt aanvaardbaar voor mijn vrouw ;) ).
Ik verstop die in een kast (nog steeds tegen het plafond) omdat het anders ook sowieso wordt gevetood (moest ik opzoeken); utp + stopcontact in het vals plafond of in de muur erlangs; stopcontact veelal niet nodig want PoE AP's.

De laptop werkt hier exact even snel op wifi als bedraad...
zelfde, mijn 20mbit lijn is de beperkende factor voor WAN. Voor LAN echter heb ik toch redelijk veel (momenteel niet gebruikte) RJ45 wanddozen voorzien; als ik bv. later hier ook een NAS installeer wil ik niet de wifi congesten voor 500Mbps terwijl bedraad weinig moeite heeft om 1Gbps te halen. Achteraf kan je het moeilijk bijsteken (ik spreek uit ervaring op mijn oude tienerkamer). Nog even wachten tot er glasvezel komt in de straat en dan gaat het voor WAN waarschijnlijk ook een verschil maken.

Als het toestel een vaste plaats heeft, liever bedraad: minder belasting van de wifi, stabieler, sneller; als ik een docking station had voor laptop, zou dat ook bedraad zijn, ik zit er toch altijd mee aan mijn bureau.

Ik snap niet dat jullie je werk pc bedraad moeten aansluiten. De laptop werkt hier exact even snel op wifi als bedraad... Speedtest op unifi Ap's van 2020 halen gewoon mijn maximum internet snelheid.
Bij mij is dat niet van moeten, maar van vlotter en stabieler zijn, denk ik toch.
Als ik elders in huis ga zitten durft het al eens haperen, als het bedraad is, hapert het nooit.

En wellicht zal het alsmaar minder belangrijk zijn, aangezien wifi alsmaar sneller wordt.
Op voorwaarde natuurlijk dat je Wifi zenders om de paar jaar wisselt. Hier zitten we nog neit aan WiFi 6 zenne. Hier is het nog WiFi 5 (802.11ac)
Blijkbaar ondertussen al WiFi7 uit.

Ik veronderstel ook dat het WiFi netwerk stabieler/sneller is naarmate er minder gebruikers opzitten, dus wat bedraad kan, laat de mobiele toestellen ook vlotter WiFi-en?

CAT6A kan je weinig verkeerd mee doen, behalve misschien wat dikker dan CAT5e of CAT6 en je zit ruimschoots goed voor eender welke toekomst (10Gbit). Nadeel is dat je bij die snelheden ook moet beginnen letten op de "eind terminals" of connectoren, anders kan je even goed CAT6 of CAT5e nemen, tenzij je in de toekomst de aansluitpunten gaat vervangen en de kabel niet opnieuw wil trekken.

Ik heb ook nog eens S/FTP gebruikt (overkill, nog iets dikker, FTP zal residentieel ook wel goed zijn), en moest ik ook de Niko aansluitpunten (170-66377) met doorgetrokken shielding gebruiken (metaal ipv plastic), die kosten het dubbel (=€32) van de goedkoopste Niko aansluitpunten (CAT5e 170-65252 = €16.20). Ik kan zeggen dat 2x SFTP CAT6A eigenlijk redelijk vlot door een PVC 20mm buis gaat, gelegd met flauwe bochten; hier zou ik sowieso opnieuw voor PVC opteren omdat dat hoewel (heel) veel meer werk is dan flex, qua onderhoud en future-proofing alles open laat.

Er bestaat ook CAT7, maar dat is geen officiële standaard (althans in het rijtje CAT5/CAT6/CAT8), dus weinig compatibel of (voor zover ik weet) mogen de fabrikanten daar insteken wat ze maar willen (waarschijnlijk beetje overdreven). CAT8 is sowieso overkill, want meer bedoeld voor in datacenters korte afstanden te overbruggen. Glasvezel residentieel is compleet overkill, enige voordeel zou zijn dat je netwerk "kabels" een blikseminslag overleven.

Qua kabel moet je letten dat je 100% koper hebt en geen CCA (copper clad aluminium, niet te verwarren met de Cca brandveiligheidsnormering). Dan nog beetje letten op een deftig merk, ik vermijdde liever de onbekende merken.

Mijn kabels komen van patchkast.be (2x Rol 305m ) & netwerkwinkel.com (1x 100m om te proberen). 2 rollen omdat je die dan tezamen kan trekken, anders is het miserie om de juiste lengtes af te knippen. Tip: de 2 rollen "omgekeerd" op een bezem steken die op 2 stoelen ligt, zodat de rollen elkaar wat tegenhouden bij het afrollen). Je kan ook flex kopen met één of 2 netwerk kabels al in, dan wordt de installatie wel heel gemakkelijk; maar meestal vind ik dat er dan weinig info is van wat voor kabel er dan effectief in steekt.

Qua Eca/Cca vond ik het moeilijk zoeken achter Cca kabels owv de overlap in terminologie en zelfs dan. Waarschijnlijk moet het Cca zijn, maar bij mij ligt het in PVC buizen in de chape overal, compleet gescheiden van de rest van de elektrische installatie, dus ja.

Zoals @webstab ook alles centraal (naar de kelder) waar ik dan één grote switch hang tegen de muur of in serverkast; nog getwijfeld om op verdieping 2e switch te steken, maar toch maar de moeite gedaan om maar één apparaat te moeten onderhouden/managen. Verder geen netwerkaansluiting op master slaapkamer (bed/kast/grote raam, daar is geen plaats voor bureau/tv/whatever, is voor te slapen). Kinderkamers elk 3x dubbele aansluiting, zodat we nog keus hebben waar hun bureau komt te staan (al gaat dat hoogstwaarschijnlijk via wifi gaan tegen dan). Op gelijkvloers 2 punten voorzien voor een access point te hangen (slecht bereik door al de wapening), op verdieping komt dat in de technische schacht (centraal gelegen). Gelijkvloers bureau 3x dubbele aansluiting, tv 3x dubbele aansluiting. Alle vaste toestellen hebben een lege 20mm PVC wachtbuis als die ooit bekabeld netwerk nodig zouden hebben, tot nu heeft de oven en afwasmachine een wifi optie, warmtepomp heeft wel een bekabelde aansluiting.

Netwerkswitch is persoonlijk, veel te veel keus in. Als je er niets van kent, ga voor een bekend merk, check de reviews (een beetje).

Meer literatuur:
Waarom geen dual kabel gekocht? 2 UTP naast elkaar vastgemaakt
Dat vind ik nu is echt een dikke miserie om proper af te monteren in een kast. Liever 2 single cables.
Handig is het wel qua kabel trekken en minder flex. Is wat wikken en wegen wat voor je het belangrijkste is.
Aan de kast kan je toch 2 of 3 meter lossnijden van elkaar?

Ik verstop die in een kast (nog steeds tegen het plafond) omdat het anders ook sowieso wordt gevetood (moest ik opzoeken); utp + stopcontact in het vals plafond of in de muur erlangs; stopcontact veelal niet nodig want PoE AP's.
Als je ze uit plafond laat komen is dan persé potje nodig? Want hier geen vals plafond... waarom stopcontact nodig voor AP?

Eentje zal in de technische schacht komen te hangen. Eerst was het idee alle 3 de verdiepingen in diezelfde technische schacht. Maar dat leek mij niet zo een goed idee. Dus m'n man overtuigd om misschien toch 3 verschillende posities per verdieping. Of maakt dat niet uit?

waarom stopcontact nodig voor AP
ik had ergens gelezen dat zelf connectors krimpen op stijve UTP kabel niet zo simpel is (ofja, om een degelijke verbinding te bekomen); beter keystones gebruiken en dan een soepele (voorgekrimpte) patch kabel. Bij CAT6A zijn de doorverbindingen ook belangrijk en daar kan je al sneller wat mis mee doen (bv. de paren teveel onttwisten).

Maar rechtstreeks gaat ook uiteraard, zeker als je geen 10Gbps voor ogen hebt, ik ben ook nogal perfectionist.

Als je 230V stopcontact bedoelt: voor de zekerheid, maar in praktijk hebben veel AP's tegenwoordig gewoon PoE.
om misschien toch 3 verschillende posities per verdieping. Of maakt dat niet uit?

Zelf heb ik ook gespreid, eentje op verdieping in de technische schacht, dat is centraal in de (grote) nachthal, dus overal zit er dan maar één muur tussen. Gelijkvloers in de 2 uithoeken: eentje in bureau naast de living en eentje in berging naast de keuken/living aan de andere kant van het huis. Dan nog eentje in het tuinhuis en daarbovenop voorzien om ook één buiten onder een oversteekt te hangen (want dat signaal geraakt amper door drievoudig glas of de geîsoleerde gevel.

beter keystones gebruiken en dan een soepele (voorgekrimpte) patch kabel. Bij CAT6A zijn de doorverbindingen ook belangrijk en daar kan je al sneller wat mis mee doen (bv. de paren teveel onttwisten).
Dan best een potje voorzien.
maar in praktijk hebben veel AP's tegenwoordig gewoon PoE.
Wij voorzien deze van unifi. Deze hebben PoE.

Zelf heb ik ook gespreid, eentje op verdieping in de technische schacht,
Op verdieping komt eentje in de linnenkast. Die hangt staat tussen alle kamers in dus ideaal met maar 1 muur en kastwand tussen.

Op gelijkvloers voorzien we maar eentje in de technische schacht die tussen keuken en living uitkomt. Hopelijk covert dat voldoende de volledige gelijkvloers.

Op het overdekt terras hebben we inderdaad ook eentje voorzien. En ook in onze (leef)kelder waar de hobbyruimtes zijn.

De elektrieker heeft cat6 gekocht ipv cat6A.
De installatie is nog niet begonnen.

Gaat cat6 nadelig zijn in een woning tov cat6A ? Netflix, 4K streaming etc.

Afstanden van switch naar rj-45 poorten zijn max. 30m lang.

Zelfs met CAT5E kan je over 30m nog 10 Gbps doen in gunstige omstandigheden, dat gaat echt geen probleem zijn. Als Netflix echt veel bandbreedte nodig had was het al bij veel Belgen buitengegooid. Da's allemaal heel hard gecomprimeerd.

Zelf hier ook CAT6 voorzien, en dat moet nog gelegd worden. CAT6A heb je echt niet nodig, als jij 10 Gbps sustained nodig hebt, dan heb je een home lab of vergelijkbaar en dan weet je meestal wel wat je moet leggen qua bekabeling. En dan kijk je al snel naar glasvezel voor binnen ipv koper.

In dat geval, feitelijk niet. CAT6 ondersteunt 10 gigabit ethernet (10G-BASE-T) tot een 40-ish meter (hangt af van juist hoe veel beter als de specificatie de CAT6 is, en hoe goed de instalatie is). CAT6A doet dat tot 100m. Ik zou beargumenteren dat in veel gevalen CAT6 zelfs een betere keuze is, gewoon omdat het gewoonlijk wat flexibeler en dus makkelijker te verwerken is.

In de meeste huishoudens is 1 gigabit ethernet (1000BASE-T) de dominante vorm van ethernet. Als je toestellen hebt die sneller als dat gaan, weet je dat gewoonlijk wel want dat zijn 'extra' features waar je meer voor betaalt. Laat staan dat je 10 gigabit ethernet gebruikt.

Er zijn zeer weinig gevallen waar het nodig is om sneller te gaan in een huishoudelijke situatie, tenzij je een hele hoop gegevens op je netwerk opslaat (zoals bij mij, waar ik fotografie/videografie bewerk en die grote bestanden staan allemaal op het netwerk).

Ik betwijfel dat er ooit een snellere standaard komt als 10G-BASE-T over kopere kabels - als we ooit sneller moeten zal het met glasvezel zijn. Verbruik van de circuits om dat over koper te doen is gewoon veel te hoog.

Dus om een lang verhaal kort te maken - perfect ok om CAT6 te steken.

Laatst bewerkt:
In dat geval, feitelijk niet. CAT6 ondersteunt 10 gigabit ethernet (10G-BASE-T) tot een 40-ish meter (hangt af van juist hoe veel beter als de specificatie de CAT6 is, en hoe goed de instalatie is). CAT6A doet dat tot 100m. Ik zou beargumenteren dat in veel gevalen CAT6 zelfs een betere keuze is, gewoon omdat het gewoonlijk wat flexibeler en dus makkelijker te verwerken is.

In de meeste huishoudens is 1 gigabit ethernet (1000BASE-T) de dominante vorm van ethernet. Als je toestellen hebt die sneller als dat gaan, weet je dat gewoonlijk wel want dat zijn 'extra' features waar je meer voor betaalt. Laat staan dat je 10 gigabit ethernet gebruikt.

Er zijn zeer weinig gevallen waar het nodig is om sneller te gaan in een huishoudelijke situatie, tenzij je een hele hoop gegevens op je netwerk opslaat (zoals bij mij, waar ik fotografie/videografie bewerk en die grote bestanden staan allemaal op het netwerk).

Ik betwijfel dat er ooit een snellere standaard komt als 10G-BASE-T over kopere kabels - als we ooit sneller moeten zal het met glasvezel zijn. Verbruik van de circuits om dat over koper te doen is gewoon veel te hoog.

Dus om een lang verhaal kort te maken - perfect ok om CAT6 te steken.
Als je kabels met een gecertificeerd toestel test en je test een Cat6 kabel kun je maar max 5G-BASE-T halen en geen 10 want de norm ondersteund dit nog niet tot 10G-BASE-T.

Als je kabels met een gecertificeerd toestel test en je test een Cat6 kabel kun je maar max 5G-BASE-T halen en geen 10 want de norm ondersteund dit nog niet tot 10G-BASE-T.
Dat mag allemaal wel zijn dat je niet voldoet aan de spec van de standaard (aangezien 10G-BASE-T tot 500 MHz gaat), maar er zijn meer als genoeg praktijkvoorbeelden van waar het wel gedaan wordt. In theorie zou het kunnen dat je plots een gigantische roll-off hebt in verliezen na 250 MHz (de frequentie tot waar CAT6 gespecificeerd wordt) maar dat is gewoon niet hoe kabels in het algemeen werken, die verliezen zijn gewoonlijk redelijk linear met frequentie, met uitzondering van suckouts, maar die gaan bij CAT kabel pas in the meerdere GHz optreden.

In praktijk werkt dat gewoon. Er zijn honderde voorbeelden van instalaties waar CAT6 gewoon braaf werkt op 10G. Wanneer zelfs fabrikanten van netwerk equipment zoals FS adverteren dat Cat6 tot 50 meter 10G ondersteunt, zou ik hun wel geloven.

Dat mag allemaal wel zijn dat je niet voldoet aan de spec van de standaard (aangezien 10G-BASE-T tot 500 MHz gaat), maar er zijn meer als genoeg praktijkvoorbeelden van waar het wel gedaan wordt. In theorie zou het kunnen dat je plots een gigantische roll-off hebt in verliezen na 250 MHz (de frequentie tot waar CAT6 gespecificeerd wordt) maar dat is gewoon niet hoe kabels in het algemeen werken, die verliezen zijn gewoonlijk redelijk linear met frequentie, met uitzondering van suckouts, maar die gaan bij CAT kabel pas in the meerdere GHz optreden.

In praktijk werkt dat gewoon. Er zijn honderde voorbeelden van instalaties waar CAT6 gewoon braaf werkt op 10G. Wanneer zelfs fabrikanten van netwerk equipment zoals FS adverteren dat Cat6 tot 50 meter 10G ondersteunt, zou ik hun wel geloven.
Ik zeg gewoon maar wat de norm is meer niet want niet elke Cat6 kabel is hetzelfde gemaakt waar dit bij gaat lukken hoor.

Los van de finale keuze tussen Cat6 en Cat6A.
Als ik Cat6A heb gevraagd en zo in offerte voorzien is, en de installateur komt vervolgens aanzetten met inferieure Cat6, zou ik toch eerst vragen welke minprijs daar tegenover staat vooraleer de Cat6 te accepteren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan