CAT6A kan je weinig verkeerd mee doen, behalve misschien wat dikker dan CAT5e of CAT6 en je zit
ruimschoots goed voor eender welke toekomst (10Gbit). Nadeel is dat je bij die snelheden ook moet beginnen letten op de "eind terminals" of connectoren, anders kan je even goed CAT6 of CAT5e nemen, tenzij je in de toekomst de aansluitpunten gaat vervangen en de kabel niet opnieuw wil trekken.
Ik heb ook nog eens S/FTP gebruikt (overkill, nog iets dikker, FTP zal residentieel ook wel goed zijn), en moest ik ook de Niko aansluitpunten (170-66377) met doorgetrokken shielding gebruiken (metaal ipv plastic), die kosten het dubbel (=
€32) van de goedkoopste Niko aansluitpunten (CAT5e 170-65252 =
€16.20). Ik kan zeggen dat 2x SFTP CAT6A eigenlijk redelijk vlot door een PVC 20mm buis gaat, gelegd met flauwe bochten; hier zou ik sowieso opnieuw voor PVC opteren omdat dat hoewel (heel) veel meer werk is dan flex, qua onderhoud en future-proofing alles open laat.
Er bestaat ook CAT7, maar dat is geen officiële standaard (althans in het rijtje CAT5/CAT6/CAT8), dus weinig compatibel of (voor zover ik weet) mogen de fabrikanten daar insteken wat ze maar willen (waarschijnlijk beetje overdreven). CAT8 is sowieso overkill, want meer bedoeld voor in datacenters korte afstanden te overbruggen. Glasvezel residentieel is compleet overkill, enige voordeel zou zijn dat je netwerk "kabels" een blikseminslag overleven.
Qua kabel moet je letten dat je 100% koper hebt en
geen CCA (copper clad aluminium, niet te verwarren met de Cca brandveiligheidsnormering). Dan nog beetje letten op een deftig merk, ik vermijdde liever de onbekende merken.
Mijn kabels komen van patchkast.be (2x
Rol 305m ) & netwerkwinkel.com (1x
100m om te proberen). 2 rollen omdat je die dan tezamen kan trekken, anders is het miserie om de juiste lengtes af te knippen. Tip: de 2 rollen "omgekeerd" op een bezem steken die op 2 stoelen ligt, zodat de rollen elkaar wat tegenhouden bij het afrollen). Je kan ook flex kopen met één of 2 netwerk kabels al in, dan wordt de installatie wel heel gemakkelijk; maar meestal vind ik dat er dan weinig info is van wat voor kabel er dan effectief in steekt.
Qua Eca/Cca vond ik het moeilijk zoeken achter Cca kabels owv de overlap in terminologie en zelfs dan. Waarschijnlijk moet het Cca zijn, maar bij mij ligt het in PVC buizen in de chape overal, compleet gescheiden van de rest van de elektrische installatie, dus ja.
Zoals
@webstab ook alles centraal (naar de kelder) waar ik dan één grote switch hang tegen de muur of in serverkast; nog getwijfeld om op verdieping 2e switch te steken, maar toch maar de moeite gedaan om maar één apparaat te moeten onderhouden/managen. Verder
geen netwerkaansluiting op master slaapkamer (bed/kast/grote raam, daar is geen plaats voor bureau/tv/whatever, is voor te slapen). Kinderkamers elk 3x dubbele aansluiting, zodat we nog keus hebben waar hun bureau komt te staan (al gaat dat hoogstwaarschijnlijk via wifi gaan tegen dan). Op gelijkvloers 2 punten voorzien voor een access point te hangen (slecht bereik door al de wapening), op verdieping komt dat in de technische schacht (centraal gelegen). Gelijkvloers bureau 3x dubbele aansluiting, tv 3x dubbele aansluiting. Alle vaste toestellen hebben een lege 20mm PVC wachtbuis als die ooit bekabeld netwerk nodig zouden hebben, tot nu heeft de oven en afwasmachine een wifi optie, warmtepomp heeft wel een bekabelde aansluiting.
Netwerkswitch is persoonlijk, veel te veel keus in. Als je er niets van kent, ga voor een bekend merk, check de reviews (een beetje).
Meer literatuur: