• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke datakabels en Switch voor nieuwbouw

Bay

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2024
Waarderingsscore
4
Punten
8
Beste Forumleden,

Binnen 1 à 2 weken gaan wij beginnen aan de technieken in ons nieuwbouwwoning.

Welke datakabels / netwerkkabels en switch zijn aan te raden ?

Er zijn in totaal 30 aansluitpunten voorzien.

alvast bedankt.

@Tomvdw Deze gaan we inderdaad overal gebruiken. Voor utp en voor de camera's. In bureau en slaapkamers komen 2 utp. Wie eventueel met dumb switch of splitter nog uit te breiden zijn. Achter de tv's ook 2 utps.

Voor onze lichtknoppen van Loxone gebruiken we een EIB kabel.

En voor alle verlichting 5G. Dan kunnen we nog alle kanten uit ook naar later toe. Ook zullen we bij sommige schakelbare stopcontacten een 5G leggen. Misschien allemaal overkill voor nu.

Voor in een woonhuis ben ik op zich voorstander van CAT6A U/UTP.
CAT6A omdat dat ondertussen toch best courant en algemeen verkrijgbaar is in vergelijking met 10j geleden en omdat dat de officiële specificatie is om op volledige lengte naar 10Gb/s te gaan. Voor de rest is het een wat stuggere en dikkere kabel die ik fijner vind werken.

U/UTP omdat dat veel eenvoudiger en gigantisch meer "foolproof" is om aan te sluiten en te termineren op RJ45 keystones of LSA strip. Alle Foil en Shield toestanden zijn wel leuk maar enorm gevoelig voor "user error" (zeker bij die gigantische frequenties moet je weten hoe je een shield of foil correct moet aansluiten) en daarmee loop je het risico dat je de specificatie van je kabel degradeert. Een risico dat je niet hebt bij U/UTP.
Daarbij denk ik dat de mogelijk storing die van buitenaf naar de kabel komt eigenlijk verwaarloosbaar is, zeker als je de trajecten een beetje met gezond boerenverstand en regels van goed vakmanschap aanpakt.

Voor de rest zoals als gezegd:
- geen CCA (copper clad aluminium) maar volledige koperen aders
- wél Cca (CPR brandklasse Cca) zodat ze in bundel mogen
(en dat is dus bij de zoektocht naar een kabel enorm irritant dat voor die beide parameters die niks met elkaar te maken hebben allebeid e afkorting cca gebruikt wordt)

@Tomvdw Deze gaan we inderdaad overal gebruiken. Voor utp en voor de camera's. In bureau en slaapkamers komen 2 utp. Wie eventueel met dumb switch of splitter nog uit te breiden zijn. Achter de tv's ook 2 utps.

Voor onze lichtknoppen van Loxone gebruiken we een EIB kabel.

En voor alle verlichting 5G. Dan kunnen we nog alle kanten uit ook naar later toe. Ook zullen we bij sommige schakelbare stopcontacten een 5G leggen. Misschien allemaal overkill voor nu.
2 achter tv is weinig? Telenet box, Playstation, nieuwe Google tv, AP, versterker/soundbar, tv zelf. ..

@Tomvdw AP komt ergens centraler in de ruimte. We kunnen altijd nog uitbreiden met splitters dachten we te doen. Of toch maar best 3 utp voorzien? Let wel, er hangen 2 tv's naast elkaar en elk krijgt dus dan 3 utp en 4 stopcontacten. Achter de tv's zelf steken we op hoogte ook een stopcontact en utp.

Of toch maar best 3 utp voorzien?
Mijn elektricien zei: "voorzie genoeg en gebruik geen verdeelstekkers (ipv extra stopcontacten), dat wordt een rommelboel." Bij mijn ouders (huis '93) is het wél zo en dat is inderdaad een rommelboel (weliswaar achterin de tv kast geduwd). Veel kabels bij mekaar is sowieso een rattennest, dan gooi ik er zelf liever geen extra devices bij.

Ik zou ook de RJ45 aansluitingen in dubbele muur-platen voorzien (voorbeeld); zo verlies je geen extra plek; dus een even aantal is logischer en bijna even veel werk.

FYI: ik heb voorzien om een tv-kast te hangen van 3x60cm breed en achter elk stuk van 60cm steken 2 stopcontacten + één dubbele RJ45. Van daaruit ook een kabelgoot in de muur ingemetst tot achter de tv die tegen de muur (ooit) komt te hangen.

elk krijgt dus dan 3 utp en 4 stopcontacten. Achter de tv's zelf steken we op hoogte ook een stopcontact en utp.
kijk wat je wilt aansluiten, zie welke aansluiting/doorverbindingen er nodig zijn en voorzie alvast 1 à 2 extra stopcontacten en RJ45 aansluitingen.
8utp + 10 stopcontacten zou voor mij aan de (zeer) ruime kant zijn.

@Tomvdw Daar zou ik toch mee oppassen hoor, ik heb met CCA (dus aluminium ipv koper) al problemen ervaren met PoE, zodanig dat we er echt een injector moesten tussenduwen. En ik sta niet alleen met die ervaring.

Elke koperen netwerkkabel: ja.

@Tomvdw Daar zou ik toch mee oppassen hoor, ik heb met CCA (dus aluminium ipv koper) al problemen ervaren met PoE, zodanig dat we er echt een injector moesten tussenduwen. En ik sta niet alleen met die ervaring.

Elke koperen netwerkkabel: ja.
Er is verschil tussen cca de brandveiligheidsnormering en cca aanduiding van soort materiaal. Moet nog ff uitzoeken waar ik die aanduiding dat het een volle koperen kabel is kan terugvinden. Liever ook een 100% koperenkabel maar op de rol die we hebben ontvangen zie ik het niet. Dus ga eens navragen bij de persoon die ons begeleidt en het materiaal levert.

Moet nog ff uitzoeken waar ik die aanduiding dat het een volle koperen kabel is kan terugvinden.
De nummers op je kabel leiden in ieder geval naar deze product pagina. Daar staat niet meteen iets over het materiaal, maar ik heb eens snel gekeken naar de lijst normen waaraan de kabel zegt te voldoen. Deze bevat deze norm (EN 50288-11-1:2012) die vermeldt (op de preview van deze site):

4 Cable construction
4.1 Conductor

The conductor shall be solid annealed copper and comply with the requirements of EN 50288-1, 4.1.
The nominal conductor diameter shall be ≥ 0,50 mm and ≤ 0,80 mm.

NOTE Constructions with ‘copper clad’ conductors do not meet the requirements.
Dus ik zou denken dat het volledig koper is aangezien het aan deze norm voldoet; zeker(der) ben je door de kabel door te knippen + buitenste laagje af te schrapen, blijft dat koperkleurig=ok; zilverkleurig=alu. Een weerstandsmeting zou misschien ook voldoende zijn, als je weet welke waarde je kan verwachten / wat de max mag zijn / kunt vergelijken met 100% koperen CAT 6A kabel van zelfde aderdiameter.

Merci ik ben weer heel wat wijzer. Wat betreft het leggen van pvc buizen. Is dat perse nodig? Wij hebben deze preflex en voorzien nu overal genoeg utp's. Ook in de wasplaats naast de stopcontacten van wasmachine en droogkast aan te raden? Dus die pvc wachtbuizen zijn dan niet echt nodig verwacht ik.

Waarvoor voorzien jullie zo allemaal utp? Binnenkort beginnen we met de electriciteit in de nieuwe woning en zouden dan evtl ook utp leggen (of dat werd ons toch aangeraden).

In ons huurhuis, hebben we nl. niks van utp, alsook niets nodig via utp. Daarom dat ik, uitgezonderd een AP per verdieping niet verder gedacht had aan meer UTP aansluitingen te voorzien.

Alles is op WiFi momenteel, geen TV, digibox... misschien komt dit er ooit nog van, maar mogelijk niet direct. Ook geen domotica.

Waarvoor voorzien jullie zo allemaal utp? Binnenkort beginnen we met de electriciteit in de nieuwe woning en zouden dan evtl ook utp leggen (of dat werd ons toch aangeraden).

In ons huurhuis, hebben we nl. niks van utp, alsook niets nodig via utp. Daarom dat ik, uitgezonderd een AP per verdieping niet verder gedacht had aan meer UTP aansluitingen te voorzien.

Alles is op WiFi momenteel, geen TV, digibox... misschien komt dit er ooit nog van, maar mogelijk niet direct. Ook geen domotica.
Voornamelijk gamers in huis en ik heb hoofdzakelijk een job van thuis uit. Dus het internet moet voor ons stabiel zijn. Met wifi in nieuwbouw wilt dat vaak al eens mislopen.

Ook hebben veel installaties utp nodig (ventilatieunit, warmtepomp, omvormer,...). Daar ook directe kabel voorzien voor stabiele werking.

Zou ook nog een tip geven.

Neem niet de niko data outfits. Er is al gebleken dat daar fouten in kunnen zitten. Neem losse keystones en het juiste passtuk van niko om deze in te bouwen.
Welke raad je dan wel aan? Want was wel aan het kijken naar de hierboven voorgestelde utp van niko 2x rj45

Zou ook nog een tip geven.

Neem niet de niko data outfits. Er is al gebleken dat daar fouten in kunnen zitten. Neem losse keystones en het juiste passtuk van niko om deze in te bouwen.
Welke raad je dan wel aan? Want was wel aan het kijken naar de hierboven voorgestelde utp van niko 2x rj45
Wij gebruiken het merk excel networking op het werk. Dit merk installeren we in 8 op de 10 projecten die we als databekabeling bedrijf doen.

En zijn deze connectoren: https://www.elektrobode.nl/products/excel-cat6a-low-profile-scrnd-keystone-jack-t-less-100-181

Uit mijn ervaring vind ik dat Cat 6A niet makkelijk aan te sluiten is in inbouwdozen, accespoints die tegen vlak tegen volle muur/plafond gemonteerd moeten worden.

Dat is een probleem dat we dan zullen moeten tackelen aangezien we toch bij 6a blijven. Ik heb kleine en fijne vingertjes dus dat werkt misschien wat handiger.

Uit mijn ervaring vind ik dat Cat 6A niet makkelijk aan te sluiten is in inbouwdozen, accespoints die tegen vlak tegen volle muur/plafond gemonteerd moeten worden.
Wij doen op het werk niks anders dan Cat6A en dit gaat goed als je korte connectoren gebruikt. En voor acces points is het meestal potje plaatsen en dan patchkabel gebruiken of plastieken rj45 voor Cat6A kabel met solid kern of je kunt een potje voor acces point plaatsen en dan deze connector ( https://excel-networking.com/catalogue/product/100-144-06 ) in hoek plaatsen zodat dit in het potje zit.

Waarvoor voorzien jullie zo allemaal utp?
Alles wat een beetje kritisch is wil je bedraad als het kan. Hier gaan we UTP voorzien in de slaapkamers, in het bureau, de woonkamer en sowieso ook de TV-hoek. In die laatste staat nu een 8-poorts switch zelfs (al hebben we die volle 8 wel niet nodig).

Alle mobiele apparatuur kan perfect op draadloos, maar m'n desktop, de TV, de HTPC, de thuisserver, de SBC die de domotica regelt... Dat gaat allemaal op de kabel.

Idem hier. Wifi voor de draadloze toestellen (gsm, laptop,...). De rest is allemaal bedraad. Een extra kabel leggen tijdens bouwen is amper moeite en werkt veel stabieler (en sneller).

Ik heb verschillende netwerken (VLANs) en alle IOT devices (ventilatie, ketel, omvormer, laadpaal, ...) zitten op een apart VLAN met specifieke firewall regels. In theorie kan dat ook draadloos, maar bekabeld is eenvoudiger/stabieler.
Je hebt ook de mogelijkheid om je draadloos uit te schakelen (tijdens vakantie, 's nachts, ...) terwijl de vaste apparaten blijven werken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan