• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke cv-boiler combinatie. Loodgieters spreken elkaar tegen.

Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey,

Onze situatie is als volgt:
Momenteel oude vloerketel en boiler (30 jaar oud). Deze zijn aan vervanging toe. Wij zitten met 21 radiatoren, 3 badkamers (3 douches, 1 bad), 3 keukens, 8 inwoners. De woning is 400m² en verspreid over verdieping 1, 2, 3.

Loodgieter 1 stelt voor:
- Vaillant EcoTec Plus van 65kW
- Stratificatieboiler van ACV van 240L
- Hij werkt met een evenwichtsfles en zegt dat dit extreem belangrijk is.
- Beweert dat van zodra wij hier in Antwerpen van arm gas overstappen naar rijk gas, de 65kW van onze CV in principe minder waard wordt.

Loodgieter 2 stelt voor:
- Vaillant EcoTec Plus van 47 kW
- OLB boiler van 240L
- Zegt dat een evenwichtsfles in dit geval absoluut niet nodig is.
- Beweert dat van zodra wij hier in Antwerpen van arm gas overstappen naar rijk gas, de 44 kW van onze CV zelfs meer waard wordt.

Wat is jullie mening ivm het vermogen, de evenwichtsfles en het totale pakket? Wij kennen hier niet echt iets van dus kunnen ook moeilijk inschatten welk voorstel het correctst is.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
we gaan van arm naar rijk gas ;-)
Ik zou zeker voor zoveel kringen met verschillende zones (pompgroepen) en evenwichtsfles werken.
Over het vermogen, daar kan ik niet veel over zeggen. Welk vermogen had jou vorige installatie ?
Zijn er ondertussen aanpassingen gebeurd zodat warmteverlies beperkt wordt tov voorheen ?
Woning warm houden tov steeds afkoelen en terug opwarmen, vraagt ook andere vermogens. Kies daarom voor een toestel dat diep kan moduleren.
Vaillant is zeker geen slechte keuze, maar bekijk ook eens andere toestellen zoals Bosch/Junkers, Daalderop
 
Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
We zouden maar met 2 kringen zitten: 1 verwarming en 1 sanitair. Aan het leidingwerk gaan we geen aanpassingen laten doen.
Onze huidige CV is één van 50 kW. Er zijn geen aanpassingen gebeurd om warmteverlies tegen te gaan.

Wat betreft jouw antwoord 'we gaan van arm naar rijk gas', geeft dat gelijk aan loodgieter 1 of 2? (ik had idd een typfout gemaakt)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Arm naar rijk, dan heb je in rijk gas 10% meer energie per m³ maar je zal evenveel kwh verbruiken en ook betalen. Dus je zal daar zo goed als niets van merken aangezien ze gas niet per m³ aanrekenen, maar /Kwh
Als je met 50kw toekwam, dan zou een nieuwe gasketel met een veel beter rendement veel lichter moeten zijn.
Ken het rendement niet van jou huidige, maar daar kan wel 30% verschil op zitten tussen een atmosferische ketel van 30j geleden en een nieuwe HR++ condensatieketel (misschien wel meer). Dus zou een ketel van 35kw zelfs kunnen voldoen.
Maar om dat correct te weten moet dat berekend worden. Zonder berekening nemen loodgieters gewoon een (zeer) grote marge.
Alle 21 radiatoren op 1 pomp , dan is evenwichtsfles wss omdat je verwarmingsbuizen veel dikker zijn dan de aansluitingen aan de CV ketel ?
 
Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Op het eerste zicht zijn onze verwarmingsleidingen (toch de leidingen van en naar radiatoren?) overal iets van een 18mm (loodgieter kloeg over speciale maat). Het lijkt me niet (mogelijk) dat deze dunner zijn aan de CV ketel.
 
Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
@tumkie waarom raad je dat aan?

De laatste offerte waar we denken mee verder te gaan is:
Vaillant 486VC met RVS 300L oplaadboiler 85 kW warmtewisselaar daalderop (geen evenwichtsfles)

Met deze denken we mee verder te gaan. Wat is jullie mening?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Over de vraag van het vermogen: dat zou normaal gezien weinig mogen verschillen. Het vermogen van de ketel wordt, als ik goed redeneer (ik ben geen cv-technicus), vooral bepaald door de grootte van de warmtewisselaar. Een grotere WW kan meer water verwarmen dan een kleine. Uiteraard volgt de grootte van de brander ook. Door de verandering van de energieinhoud van het gas ga je niet opeens drastisch meer of minder water kunnen verwarmen. Minder is sowieso onlogisch want het gas zal meer energie kunnen afleveren. Maar meer kan dus ook niet want de grootte van de WW bepaalt (mee) het maximum vermogen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan