• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke bouwstofzuiger?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Een ongeluk komt nooit alleen zeggen ze ... na de kruislijnlaser die het begeeft, de stofzuiger die het laat afweten van ouderdom.
Ik heb al eens even zitten rondkijken en er springen 2 modellen uit:
- Nilfisk Attix 30.21 PC
- Flex VCE 35 L AC
beiden met filterreiniging, richtprijzen tussen de 350 en € 500.
Bedoeling is hem vooral te gebruiken in den bouw (en naderhand de camionette uit te kuisen), eventueel af en toe de afzuiging van een slijpschijf.
Alle meningen zijn welkom, andere suggesties ook ...(liefst gene powerplus-toestanden).
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik heb een Kärcher, ook met filterreiniging. Wel wat goedkoper dan jouw budget dacht ik, maar heeft hier prima werk gedaan. 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Wet&dry doet die Kärcher ook, maar een lange slang zoals Regis07 heeft (that's what she said :) ) is natuurlijk ontzettend handig, net als een lang netsnoer.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Niet content van de Makita 446LX die ik gekocht heb... na net geen 3 jaar is hij de geest aan het geven, en is eigenlijk redelijk licht gebruikt (en goed onderhouden, filters altijd tijdig gereinigd, filter vervangen, ...). Nog eentje om toe te voegen aan mijn slechte ervaringen met Makita *aggressive*

Ik heb er destijds niet te veel aan willen uitgeven (320 euro), maar ik heb me enorm verkeken op hoe nuttig een bouwstofzuiger is en hoe vaak je die dus gebruikt. Mijn volgende wordt van een deftiger merk, eentje dat "stofzuigers" als core business heeft...  ga hier eens volgen om te zien welke merken/types dat dan kunnen zijn... 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb een PerfectMate VAC23 gekocht en zeer tevreden over:
http://www.toolmax.nl/perfectmate-vac-23-dust-safe-stofzuiger.html

Lange snoer, lange darm en de nodige hulpstukken. Is natuurlijk niks fancy, maar hij heeft mijn bouw perfect overleeft. 

Er zijn wel stofzuigers die nog een extra stopcontact op de stofzuiger zelf hebben (eventueel met automatisch in/uitschakelen), dat miste ik bij deze wel.
 

r3inhout

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb de Nilfisk Multi-20 T gekocht vorig jaar.
Ik gebruik het om aan mijn tafelzaag te hangen (Bij starten tafelzaag start de stofzuiger automatisch mee), steenpuin/bouwstof, het huis en de wagen.
Het was echt geen dure machine en ik ben er tevreden van. Genoeg kracht, voorzien van stopcontact met auto-start/-stop en handige accessoires, wel redelijk luidruchtig.
 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Vorige model van hilti VCU-40, festool SRH45E en Makita 446LX zijn zelfde machines/stofzuigers, alleen in een ander kleurke :)

Prijzen zijn verre van dezelfde. Als ik hierboven lees dat de Makita snel de geest geeft dan begin ik te twijfelen of er buiten de kleur nog andere verschillen zijn. Ik heb de hilti en heb daar verre van klagen over. Idd dat stopcontact voor automatisch inschakelen is echt handig.

Automatische filterreiniging is met korreltje zout te nemen. Die klopt inderdaad regelmatig, maar dat is het dan ook, naar mijn gevoel.

Heb al met ne starmix gewerkt ook, maar de zuigkracht lag daar toch beduidend lager, zelfs met nieuwe stoffilter
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Enk, ziet er inderdaad krak hetzelfde uit! 

Vraag me af of het geen maandagmorgen modelleke is... verliest regelmatig (elke 20 seconden) de zuigkracht, lijkt als soort thermische beveiliging die aanslaat... dus ik vermoed stof in de motor. Maar bon, ik zou verwachten dat (ondanks de filter & de papieren zak) een bouwstofzuiger daar toch wel wat tegenkan, dat is toch ongeveer het meest misbruikte toestel op heel den bouw, zo ne stofzuiger die van hot naar her getrokken wordt met de slang.... Het is nu ook niet dat dit professionele toestel bij mij op dagelijkse, professionele basis gebruikt wordt. Als ik ooit ne compresseur koop zal ik er eens doorblazen, maar dat lost nu niks op :).

Maar point proven, van die generieke "rebranded" stofzuigerkes die dan door gerenommeerde merken verkocht worden, daar krijg ik toch wat onwennige kriebels op van op plekken die het daglicht niet zien. Dat zijn vooral de gevolgen van boardroom meetings zoals "onze concurrentie heeft ook stofzuigers, zoek ergens ne leverancier waar we ne sticker van ons merk kunnen opplakken en onze offering is ook compleet zodat die domme klanten denken dat ze kwaliteit kopen" en geen gevolgen van technisch vernuft van een of andere Duitse ingenieur die in een kelderke opgesloten zit en zweepslagen krijgt per ontwerpfout... 'coz that's how I like my professional tools designed :D.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Tjay, Heb je hem al eens open gehaald? Bij mij zat er intern aan de motor nog een mousse in die na de bouw volledig verstopt zat. Eenmaal ik die eens uitgeklopt (20min aan één stuk) zoog hij terug al ervoor.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Je bedoelt echt dat zwarte chassis met de motor in opendraaien? Dus niet de filter (karton aan blauwe ringen) die achter dat plastieken "schild" zit?

Goede suggestie... eens proberen dit weekend... past perfect in het ziektebeeld van deze patient... 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ja, het gedeelte waar de motor inzit. Ik ben erop uitgekomen omdat wanneer ik de stofzuiger inschakelde zonder bak en zonder slang er toch een stofwolke uit de uitlaat kwam, elke keer ik hem aanzette.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ah, tis daarmee dat ik dacht: compresseur der eens op en dan blaast ge dat eruit maar dat zit dan misschien vast in dien mousse... merci voor de tip, misschien krijg ik dat kl*te makita ding dan toch nog gereanimeerd om nog een jaarke of 2 verder te werken :).
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Enk

Vorige model van hilti VCU-40, festool SRH45E en Makita 446LX zijn zelfde machines/stofzuigers, alleen in een ander kleurke
smile.gif

Ow, da's zeer goed om weten! Heb zo'n SRH45E ooit voor een appel en een ei op de kop getikt, maar werk nog atlijd zonder zakken, omdat die zo'n 20 eur / stuk kosten. Die van Makita kosten nog niet een vijfde blijkbaar. Ook eens een nieuw filtertje bestellen dan :)
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
ik heb dezelfde stofzuiger maar dan van stihl (SE 122 E)

heel tevreden van, maar die klopfunctie, daar heb ik mijn twijfels over. en soms als ik veel zuig (whats in a name) dan ist precies of hij valt stil voor ne second en komt dan terug op.

ik gebruik nooit zakken en gebruik hem het meeste voor te slijpen (ik heb de indruk dat zonder zak de zuigkracht beter is)
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kloppen? Die van mij klopt niet ... ik gebruik hem als afzuiging bij zagen en frezen, dus veel fijn stof, en dan was kloppen wel handig geweest. Vind er ook niet onmiddellijk iets van terug in de manual. Misschien hadden oude modellen dat niet?

Op de werf staat ook een Karcher van mijn ouders, die klopt wel.
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
door de mond dicht te houden en dan ergens op te drukken blaast die de andere kant uit. niet echt kloppen, maar toch iets wat er op trekt
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
'ergens' op te drukken? een knopje ofzo, of echt willekeurig ergens?
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
degene die ik heb (stihl) is met een knop.

heb ook al gewerkt gehad met ne hilti die dit automatisch deed, vreet handig tijdens het slijpen.
 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Dat is inderdaad met een drukknop bovenaan het toestel, die de uitgeblazen lucht van de motor via een ander luchtcircuit blaast, ik vermoed in een nobele poging om de filter wat te reinigen. Misschien gebruik ik het verkeerd maar het effect ervan is slechts beperkt heb ik de indruk... de filter regelmatig uitkloppen werkt beter denk ik (een echte klopfunctie lijkt me dus kwalitatiever).
 

yanneske1

Nieuw Lid
Lid geworden
16 aug 2014
Berichten
54
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik zou u zeker geen Nilfisk aanraden.

Machine opzich doet zijn werk wel, onderdelen zijn duur.

Zou eerder voor een soteco gaan, stihl werkt samen met Nilfisk.

 

Meer info kan ik je via pB geven
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan