Welke bouwfirma voor onze droomwoning

• Tags Aannemer architect nieuwbouw woning woningbouw
  • Lid geworden
    28 jul 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Welke bouwfirma raden jullie aan voor het bouwen van onze droomwoning. Iemand ervaring met nb projects of your home? Het liefst een firma die alles voor ons regelt, van architect tot aannemer enz... Uiteraard met onze inspraak. Liefst regio Oost of West-Vlaanderen.

Je kan ook altijd een eigen architect onder de arm nemen en die de al de verschillende aannemers laten aanschrijven en coördineren. Meestal hebben architecten voor iedere post wel enkele (bekwame) aannemers waarmee ze regelmatig zullen samenwerken.

Een bouwcoordinator is ook iets wat begint op te komen precies. Dat is een postje dat in het leven is geroepen voor mensen die zelf niet al teveel tijd in het bouwavontuur willen/ kunnen steken.

Je kan ook altijd een eigen architect onder de arm nemen en die de al de verschillende aannemers laten aanschrijven en coördineren. Meestal hebben architecten voor iedere post wel enkele (bekwame) aannemers waarmee ze regelmatig zullen samenwerken.
    Niet elke architect neemt dat aan.
    Maar als je op die manier werkt, moet het wel een architect zijn waarop je vertrouwen kan(vorige projecten of zo) en die aanvoelt wat je net verlangt.
    En uiteraard komt dat met een prijs.
    Maar er blijft veel overleg zelfs als je zo werkt, bij ons weet hij bijv. dat sommige aannemers(ook al hebben die een betere prijs/offerte) niet in aanmerking komen.
    Dus je blijft toch nauw betrokken, ook al coördineert hij alles.

Wat is het budget? Want alles uitbesteden en goede aannemers zal toch 10-20% hoger uitkomen dan de standaard prijzen die je hier zit (die al hoog zijn). En je gaat tijd moeten hebben om iedereen te laten inplannen.

Geloof maar niet in het sprookje van "1 aanspreekpunt, 0 zorgen, zij zorgen voor de planning, afwerking en wij moeten hooguit af en toe eens binnewippen om te bekijken hoe het vordert"... De realiteit is vaak heel wat minder gemakkelijk. Bij sommige firma's heb jij geen "recht" om te communiceren met de onderaannemers, zelfs een kleine wijziging moet via de hoofdaannemer gebeuren wat zorgt voor vertraging en kost... en andere firma's steken zich juist weg onder "dat ligt aan de onderaannemer, daar kunnen wij niks aan doen"...

Hoedanook, gelijk met wie je in zee gaat: vraag eerst eens of je een drietal referenties kan krijgen van recent afgewerkte werven, dus klanten die je eens mag bellen/mailen om te vragen hoe alles verlopen is. Daar kan je al veel uit leren.

Ik bekijk het altijd als volgt. Op financieel gebied staan jouw belangen als klant altijd regelrecht tegenover de belangen van de aannemer (of eventueel SOD firma) die het bouwproject uitvoert.
    Dat is ook logisch:
    - de klant wil voor zo weinig mogelijk geld een zo kwantitatief en kwalitatief mogelijk huis
    - de aannemer wil zo veel mogelijk winst maken, ergo zoveel als mogelijk geld vragen maar zo weinig mogelijk geld uitgeven (werkuren, kwantiteit en kwaliteit beperken).

dus tegengestelde belangen.

In een ideale situatie vind je een gulden middenweg tussen beide partijen waar beiden mee kunnen leven en loopt het bouwproject tot en met oplevering mooi in peis-en vree.
    Maar die ideale situatie is eerder uitzondering dan regel. Je moet als klant/bouwheer nogal intensief de boel nakijken of alles correct uitgevoerd wordt, of alles goed loopt, volgens planning en nogal eens druk uitoefenen om je belangen te verdedigen.
    Ofwel doe je dat zelf (met heel veel tijd en moeite), ofwel besteed je dat deels uit aan een architect (veel tijd en moeite een beetje delen tussen jou en de architect).
    En dan komt de essentie van het verhaal: de architect moet jouw belangen behartigen en niet de belangen van de aannemer. Het is dus belangrijk om zelf een architect onder de arm te nemen (en dus zelf rechtstreeks te betalen) ipv een architect via de aannemer die betaald wordt door de aannemer en dus werkt voor de aannemer...

Een firma die alles voor jou regelt inclusief architect die gaat uiteraard de belangen van de firma behartigen, en die staan regelrecht tegenover jouw belangen.

Ik zocht de link op en het leest idyllisch. De woning van je dromen, de 'klik'..
    Mij brengt het terug in de tijd naar een datingsite. De vrouw van je dromen waarmee je de 'klik' hebt.
    Beide staan soms ver van de realiteit en beide kosten een berg geld😜

Ik hoop dat de berichten hierboven de TS doen bezinnen, ik ken niemand dat zonder kleerscheuren met een SOD heeft gebouwd.

Eens rondvragen in je omgeving bij familie, vrienden, collega's die hebben gebouwd is vaak het makkelijkst om goede info te krijgen over aannemers, architecten, etc.

Want alles uitbesteden en goede aannemers zal toch 10-20% hoger uitkomen dan de standaard prijzen die je hier zit (die al hoog zijn). En je gaat tijd moeten hebben om iedereen te laten inplannen.
    Inplannen valt onder coördineren door onze architect, dat is vooraf vastgelegd.
    Dus het kan niet dat bijv. de ruwbouw er staat en het dak pas maanden later komt.
    De firma's die aangeschreven zijn, vraagt hij ook meteen wanneer ze het kunnen uitvoeren. Kan dit niet binnen een bepaalde termijn, dan valt die offerte weg.
    Da's wel een voorwaarde, ongeacht of ze een betere prijs voorleggen.

@BnB2 : een vleugje humor mag toch...

Ik hoop dat de berichten hierboven de TS doen bezinnen, ik ken niemand dat zonder kleerscheuren met een SOD heeft gebouwd.
    Ik ken 1 iemand. Maar die is niet bang om te betalen

Referenties....
    Ze mogen die enkel maar geven van mensen die daar schriftelijk hun toesetmming voor gegeven hebben (GDPR)
    en dat zullen niet degene zijn waar er dingen misgelopen zijn.
    Dat klopt, maar er zijn firma's genoeg die door incompetentie of slechte bedrijfscultuur niks afgewerkt krijgen naar behoren. Die filter je dan al uit.

Ik vind de suggestie van de bouwcoördinator van hierboven zeer goed eigenlijk.

Ik ken iemand die dit doet (wel in het Westhoek), en die zijn klanten zijn daar zeer tevreden van. Je gaat met je architectenplan naar hem en hij neemt de volledige coördinatie van de bouw op zich, zoekt aannemers, etc. Ik hoor regelmatig dat hij op die manier in een 6-tal maanden een volledige nieuwbouwwoning kan helpen opleveren.

Op den duur kent zo iemand veel aannemers en werken die ook graag voor hem want hij levert regelmatig werk aan dat goed gepland is. Geen gedoe met op de werf aankomen terwijl de vorige nog bezig is enzo.

Natuurlijk moet je nog altijd veel keuzes zelf maken en is het minder gemakkelijk dan een catalogus van een sleutel op de deur-firma, maar ik geloof dat het eindresultaat er dan ook écht staat. Of je moet fan zijn van het doorworstelen van je offerte van de sleutel-op-de-deur om dan te zien dat er in de volledige living maar 3 stopcontacten en 3 schakelaars zijn voorzien.

Ik ken iemand die dit doet (wel in het Westhoek), en die zijn klanten zijn daar zeer tevreden van. Je gaat met je architectenplan naar hem en hij neemt de volledige coördinatie van de bouw op zich, zoekt aannemers, etc. Ik hoor regelmatig dat hij op die manier in een 6-tal maanden een volledige nieuwbouwwoning kan helpen opleveren.
    Uit nieuwsgierigheid: ken je hier ook de prijs van?
    Is dat gewoon aan een uurtarief?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan