• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke bomen om inkijk te beperken?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Op bijgevoegde foto zie je een huisje dat momenteel gesloopt wordt om appartementengebouwen te zetten. Toen we de bouwgrond kochten keken we enkel en alleen op bomen. Een deel zijn al gesneuveld, nu komt daar een appartementencomplex met 24 appartementen, 3 verdiepingen en terrasjes met zicht in onze tuin...

Welke bomen zou ik daar kunnen zetten om de inkijk enigzins te beperken? Is dan ook leuk want dan hebben we ineens een schaduwplekje extra in de tuin. Ondertussen ben ik ook wel uitgekeken op die liguster maar dat is een andere discussie die ik eerst thuis nog moet voeren :ROFLMAO:20210224_075548.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Omdat iedereen weet dat ik c00kie zenne hof hed getekend, denk ik dat het geen belet is om dus mijn ongezouten visie te geven .
Moest dit toch niet kunnen dan kan via de knop links onder een melding gemaakt worden en dan zitten we met een probleem want de moderator moet dan een advies over zijn eigen vraag gaan modten.
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Als geacht forumlid met de naam c00kie zou kijken naar zijn dossier met nummer 77* / ** van augustus 2011 naar de eerste versie hiervan dan kan hij daar zien dat dien tuinarchitect, die weliswaar in die gracht duikelt bij de metingen ophet eind van de toen reeds ontworpen vijver zowel bomen had voorzien naar zijn buur met de klimophaag als naar achter toe . En dan nog specifiek in het centrum van zijn rode aanduiding op de foto

Spijtig genoeg heeft bovengenoemd forumlid op dat moment het advies van zijn tuinarchitect straal genegeerd en meer, hij heeft die bomen laten schrappen.
En nu zie je er wat er van komt :LOL:

Duidelijkheid het bewijs dat ik voorspellende gave heb , zal het zelf maar zeggen want zoiets, zelfs toegeven dat ik gelijk heb, is in mijn bouwforum door het reeds genoemd lid zeer uitzonderlijk . Ik zeg zelfs dat het meer dan uitzonderlijk is.

Nu gelukkig ken ik zen dossier hier -- en laat ons maar toegeven, het is lijvig , maar dat is eerder veroorzaakt door BBQ , dranken en getrokken varken... mmmm volgende keer meerval meenemen. EN natuurlijk de verschillende geest verruimende dranken.
Af en toe wel eens een nota in verband met ligustrumhagen maar daar zit een serieus topic van een 15-20 pagina's hier wel tussen.

De bomen :
Er is in versie 3 (Jaja als je van je vijver een zwemvijver wil en dan nog es een knuppelpad waar ondergetekende zijn benen onderuit slaat)
heb je volgende bomen staan
1 acer platanoides Faassens black ( te rood van blad en te groot voor daar te zetten, je verzuipt je vijver onder bladeren)
1 craetagus grigononensis ; die is maar dik 6 meter hoog en zou de inkijk volledig wegnemen van dat blok. Witte bloemkes , breed genoeg uitgroeiend en lichtdoorlatend. Enigste bezwaar voor daar, er kunnen ( zelden weliswaar) stekels op de takken zitten. Wel bij aanplant de kluit ( je koopt dat bij mij dus met een kluit, niet zonder of niet met blote wortel) deze verankeren met grondankers zie Een boommaatje meer › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch

er zijn er nog een paar opgegeven zoals Ame ar Ro Hi of Ace cis
maar ik ga nu niet alles doen wel een lichte voorkeur voor de amelanchier robin hill. fris boomke en mooi om te zien, vroeg op t jaar.

Je tuinarchitect
24/2/2021
luk
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
den dezen dus...
1614152901070.png

en dan een paar naast elkaar?
Ik had alleen maar op het plan van de vijver gekeken, daar stonden geen bomen op.

En ja luk, mensen veranderen in de tijd, en ik heb geen digitale toegang tot mijn volledig dossier... Vind ik wel spijtig want als 60 plusser ben je voor de rest wel redelijk mee met jou tijd.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Duidelijk de verkeerde bouwgrond gekocht in den tijd :oops:
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ja den dieje dus als dat nen amelanchier riobin hill is want die foto hedde ook maar tussen de soep en de pattatten getrokken. Hoe kun je nu een determinatie ten gronde doen?
Ik zou er een stuk of 15-20 zetten zo maatje 20/25 dan verdien ik tenminste nog eens iets ,

maar met eentje van de maat 18/20 of 20/25 kom je al een eind ver. Alle eigenlijk niet want jij gaat da alleen niet kunnen heffen :devilish:
Moa voor gepaste spijs en drank wil ik wel ter plaatse aanwijzingen geven, volgens de voorwaarden op onze site. Stoel en tafel is verplicht .
Trouwens ge moet niet naar plan van de zwemvijver zien, ge hed begot een heel map met allemaal plannen gekregen en... zelfs digitaal via pdf.

alle toch een ding goed, jaren van verstand zijn aangebroken
:ROFLMAO:
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
En ja luk, mensen veranderen in de tijd, en ik heb geen digitale toegang tot mijn volledig dossier... Vind ik wel spijtig want als 60 plusser ben je voor de rest wel redelijk mee met jou tijd.
da's een extra betalende service, hé ;)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Duidelijk de verkeerde bouwgrond gekocht in den tijd :oops:
bwoa nee, ik ben gene moeilijke mens... Ge weet op voorhand dat ge in een wijk gaat wonen, dat er achteraan andere huizen staan, die eigenlijk "vervallen" zijn, dat daar andere mensen komen wonen, en dat er dan andere dingen kunnen gebeuren. Persoonlijk vind ik dat we van het perceeltje dat we hebben, iets moois hebben kunnen maken. We wonen hier graag, hebben toffe buren, hebben gewoon een beetje pecht dat ik nu ff niet meer in mijnen blote in de vijver kan springen :p.
Mocht die privacy echt spelen, dan hadden we in Frankrijk moeten gaan wonen, in the middle of nowhere ;).
Ja den dieje dus als dat nen amelanchier riobin hill is want die foto hedde ook maar tussen de soep en de pattatten getrokken. Hoe kun je nu een determinatie ten gronde doen?
Da is ne foto van op tinternet hé
Ik zou er een stuk of 15-20 zetten zo maatje 20/25 dan verdien ik tenminste nog eens iets ,
Nee dat gaat niet, da kan ik nie betalen :). 'k Moet eens kijken hoeveel ik er wil, want 't moet ook een beetje schoon zijn hé seg.
maar met eentje van de maat 18/20 of 20/25 kom je al een eind ver. Alle eigenlijk niet want jij gaat da alleen niet kunnen heffen :devilish:
Ik heb ondertussen 2 sterke zonen, die zullen wel kunnen helpen :). Maar eentje is geentje, dus er gaan er een paar staan, kwestie van je toch ook iets te gunnen ;).
Moa voor gepaste spijs en drank wil ik wel ter plaatse aanwijzingen geven, volgens de voorwaarden op onze site. Stoel en tafel is verplicht .
Trouwens ge moet niet naar plan van de zwemvijver zien, ge hed begot een heel map met allemaal plannen gekregen en... zelfs digitaal via pdf.

alle toch een ding goed, jaren van verstand zijn aangebroken
:ROFLMAO:
nee, helder momentje, hoop er maar niet te veel op ;). Spijs & drank wordt voorzien :p
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@lukanar Een amelanchier zie ik ook heel graag, maar da's geen boompje om te zetten in zware natte (in de Zuid-IJzer-polder) grond met een hoge grondwaterstand zeker?
'k Heb mij een paar maanden geleden geriskeerd om een prunus serrulata amanogawa te zetten waarvan ik nu ga zien hoe die het doet, de vorst van de afgelopen tijd heeft die alleszins niet tegengehouden om al volop knop te vormen. ?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
@cookie, al goed dat je niet wil kiezen voor zo een houten staketsel waartegen enkele twijgjes op een stam worden gebonden.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
@cookie, al goed dat je niet wil kiezen voor zo een houten staketsel waartegen enkele twijgjes op een stam worden gebonden.
Zwijg ervan; mijn halve trouwboek wil dat ook.
Enige voordeel is dat dat niet zou worden gezien als "hoogstammig" en dus dichter tegen de perceelsgrens geplaatst mag worden (als dat al klopt).
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
perseelsgrens is bij mij geen issue :), ik zit zowieso ver genoeg van de perseelsgrens. Ik heb voor het plezier eens een plank rechtgezet op de plaats waar ik de bo(o)m(en) zou zetten... Plank is 6m lang. En dan zie je dat deze boom alles mooi zal "blinderen", we krijgen bloemetjes in het voorjaar, schaduw in de zomer, blaadjes in de vijver :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:.

20210224_134829.jpg

20210224_135137.jpg
Dus twijfelen tss 1 en 2 bomen...

En dan heeft luk mij nog doen twijfelen tss nen acer cissifolium en dienen amelanchier riobin hill...

Den acer zou volgens mijn zeer beperkte kennis (en wat luk mij verteld heeft tussen het zeveren door) een omgekeerde eivorm worden waar je dus een bredere kruin onderaan zou hebben, waar de amelanchier meer een ovale vorm heeft en dus naar mijn gevoel minder breed zou worden... Maar den amelanchier zou mooiere bloemetjes hebben, en dat heeft ook wel iets natuurlijk :). knoopje hakken en bomen bestellen zeker hé ;).

@cookie, al goed dat je niet wil kiezen voor zo een houten staketsel waartegen enkele twijgjes op een stam worden gebonden.
nah, daar gaan we nie mee beginnen hé ;).
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Den acer zou volgens mijn zeer beperkte kennis (en wat luk mij verteld heeft tussen het zeveren door) een omgekeerde eivorm worden waar je dus een bredere kruin onderaan zou hebben, waar de amelanchier meer een ovale vorm heeft en dus naar mijn gevoel minder breed zou worden... Maar den amelanchier zou mooiere bloemetjes hebben, en dat heeft ook wel iets natuurlijk :). knoopje hakken en bomen bestellen zeker hé ;).

En welke is het best voor de beestjes? Komen er op die mooiere bloemetjes ook meer bijen af? Of nestelen er meer vogeltjes in? .... :)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Den acer zou volgens mijn zeer beperkte kennis (en wat luk mij verteld heeft tussen het zeveren door) een omgekeerde eivorm worden waar je dus een bredere kruin onderaan zou hebben, waar de amelanchier meer een ovale vorm heeft en dus naar mijn gevoel minder breed zou worden... Maar den amelanchier zou mooiere bloemetjes hebben, en dat heeft ook wel iets natuurlijk :). knoopje hakken en bomen bestellen zeker hé ;).

En welke is het best voor de beestjes? Komen er op die mooiere bloemetjes ook meer bijen af? Of nestelen er meer vogeltjes in? .... :)
mmm goeie vraag...
volgens de fiche die ik van luk ontvangen heb, zou de acer vlinders & bijtjes aantrekken en de andere niet... Over vogels staat er niks in :).
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
op www.ebben.nl staat enkel voor de amelanchier dat er vogeltjes naar komen :), puntje extra voor de amelanchier...


 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Liever vogeltjes dan vlindertjes c00kie? ?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
ale, een keuze beperkt tot 2?
Een kleine Liquidambar vind ik zelf super mooi.
En waarom geen fruitboom, een moerbei bijvoorbeeld. Er zijn veel types en mogelijkheden in, als je iets speciaals wil wijs ik je met plezier door naar De Moerbeiboom | Facebook
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ale, een keuze beperkt tot 2?
Een kleine Liquidambar vind ik zelf super mooi.
En waarom geen fruitboom, een moerbei bijvoorbeeld. Er zijn veel types en mogelijkheden in, als je iets speciaals wil wijs ik je met plezier door naar De Moerbeiboom | Facebook
't is al moeilijk genoeg zo zeker ;).
We hebben al een aantal fruitbomen staan, pruimen & kersen, en dan een mispel (weet nog niet wat ik daar mee ga doen maar soit :) ). Dus daar wil ik iets anders, en dan ben ik al blij dat ik maar uit 2 moet kiezen ;)
Liever vogeltjes dan vlindertjes c00kie? ?
vlindertjes... daar ben ik te oud voor geworden, geef mij maar vogelen, uhm.... vogels...
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
mmm moerbei... het ziet er al lekker uit :). gdvr @fido nu doe je me twijfelen
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan