Bouwinfo-tip:

Welke verwarming loont echt?

Vergelijk het rendement van de meest duurzame systemen en bespaar op lange termijn.

Vraag de gratis gids aan

Welke airco, kw,... Koelen maar ook verwarmen

• Tags airco dakisolatie energieverbruik raam verwarming
  • Josvandenoude

Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 okt 2023
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    8
    Beste,

Ik heb zonnepanelen die ongeveer een overschot van 2500 kw produceren.

Daarmee wil ik graag nu zo snel mogelijk airco laten plaatsen zodat ik deze kan gebruiken om mijn woning te verwarmen maar ook in de zomer af te koelen.

Op deze 2 plaatsen wil ik het zeker plaatsen:

* Living: 48 m² x 2.4h= 115,2 m³. Deze ruimte is redelijk goed geïsoleerd. Het gaat om een renovatie met muurisolatie, nieuwe ramen, dakisolatie etc.

* bovenverdieping in de gang recht tegenover 2 slaapkamers.
    De gang is ongeveer 19 m³. Als je de gang beneden onder de trap ook meetelt aangezien het een openruimte is, is deze ook ongever 19 m³. De twee slaapkamers zijn samen 66 m³. Dus een totaal m³ van 85 m³ voor de bovenverdieping.

Hier dacht ik aan de deuren te openen en te koelen en bij te verwarmen ook al is dit niet heel efficiënt.

We zouden ook graag een 3e airco op zolder maar deze zolder is nog niet klaar. Wij hebben daar ook geen radiator getrokken en is iets moeilijker. Ruimte van zolder zal ook ongeveer 85 m³ zijn. Het dak is geïsoleerd.

Ik zou graag weten wat we best als kw hier voor elke ruimte moeten nemen. Is 5kw een overkill?

Een aangesproken aircoplaatser neemt aan van dat als ik wil verwarmen dat ik 5 kw moet plaatsen en aangezien het allemaal 5 kw zijn moeten ze blijkbaar allemaal een eigen buitenunit hebben.

Maar deze vind ik een beetje te duur.

Wat raden jullie hier aan?

Alvast bedankt.

Warmteverliesberekening en dan kan je de correcte toestellen voorzien qua vermogen.
    Tevens is een goede isolatieschil meer dan enkel "het is geïsoleerd". Een slecht geplaatst sarking dak (en zo zijn er nogal wat) heeft op papier een redelijk goede waarde, maar niet in praktijk.

Ander punt is manier van verwarmen.
    Wil je aircos afzetten en bij aankomst snel warmen, ga je meer vermogen nodig hebben dan dat je constant verwarmd.

Ten eerste spreek je van kWh bij overschotten kw is iets heel anders.
    Ten tweede wat ga je doen als je een dm krijg?

Warmteverliesberekening en dan kan je de correcte toestellen voorzien qua vermogen.
    Tevens is een goede isolatieschil meer dan enkel "het is geïsoleerd". Een slecht geplaatst sarking dak (en zo zijn er nogal wat) heeft op papier een redelijk goede waarde, maar niet in praktijk.

Ander punt is manier van verwarmen.
    Wil je aircos afzetten en bij aankomst snel warmen, ga je meer vermogen nodig hebben dan dat je constant verwarmd.
    Eigenlijk willen we vooral voor de zomer koeling de airco's. De verwarming is meer een bijzaak. Ik had daar beter op moeten wijzen.

Hoe kan ik een warmteverliesberekening doen? Ik heb altijd het gevoel dat de bovenverdieping kouder is dan de beneden verdieping. Ik voel letterlijk het verschil.

Ik denk dat ik het meer als een combinatie met gewone radiator verwarming wil gebruiken om op te warmen. Snel verwarmen met airco en radiator tegelijkertijd. En dan radiators verder laten branden. Of misschien gaat het constant airco's gebruiken goedkoper en beter zijn. Moet dat denk ik vooral uittesten.

Ten eerste spreek je van kWh bij overschotten kw is iets heel anders.
    Ten tweede wat ga je doen als je een dm krijg?

We willen sowieso airco voor koeling dus ik denk dat een digitale meter niet veel gaat uitmaken.( Zal wel duurder uitkomen)

We willen sowieso airco voor koeling dus ik denk dat een digitale meter niet veel gaat uitmaken.( Zal wel duurder uitkomen)
    Je begint je vraag met de zin dat je overschot hebt, vergeet dat dus maar!

Je begint je vraag met de zin dat je overschot hebt, vergeet dat dus maar!
    Ik heb niet veel kennis ermee. Wat bedoel je met vergeet het. Wat vergeten? Dankuwel voor de info

Dat je overschot hebt kun je vergeten.

Voor de kamers neemt men normaal een 2 of een 2,5 kw en voor de living een 5 a 7kW. Maar om juist te zijn moet dat berekend worden. Die 5 a 7kw kan in 1 binnenunit maar ook in meerdere. Je kan daar perfect mee warmen.

Een plaatster die in een slaapkamer een 5kW unit wil hangen….
    Zoek snel een andere.

Hier staat een buitenunit van 9 kW, en daarop zitten 4 binnenunits van 5kW (living van 60 m2), 3,5 kW (keuken van 35 m2) en nog 2 units van 2,5 kW voor 2 slaapkamers.
    We gebruiken dit ook om te verwarmen, en dat gaat goed.
    Koelen werkt ook prima, en door wat zonnewering is dat verbruik echt peanuts.
    In het tussenseizoen kunnen onze zonnepanelen wel een deel van de stroom leveren voor de verwarming, maar ja, in december en januari moet je daar niet veel van verwachten.

Zoek snel een andere.

Hier staat een buitenunit van 9 kW, en daarop zitten 4 binnenunits van 5kW (living van 60 m2), 3,5 kW (keuken van 35 m2) en nog 2 units van 2,5 kW voor 2 slaapkamers.
    In het tussenseizoen kunnen onze zonnepanelen wel een deel van de stroom leveren voor de verwarming, maar ja, in december en januari moet je daar niet veel van verwachten.

Aangezien het in de gang terecht komt en niet rechtstreeks in de slaapkamers (airco staat recht voor de deuren van de slaapkamers en dan de deuren openlaten in de zomer) moet het verschillende kamers verkoelen/opwarmen. Daarmee is het totale oppervlakte ook bijna 60 m2 zoals de living beneden. Daarmee dat er 5 kw wordt aangeraden .

De meeste prijzen dat ik krijg is rond de 1600-1900 euro per airco.

Of is het beter/goedkoper/ even duur om in 2 slaapkamer 2,5 kw airco te zetten en in de living 5 kw en 1 buitenunit zoals jij?

Edit: nu ik er over nadenk zal dat toch even duur of zelfs goedkoper moet uitkomen? En dit zal toch logischer zijn om in elke ruimte dat ik wil afkoele 1 airco heb.

Laatst bewerkt:
    Zoek snel een andere.

Aangezien het in de gang terecht komt en niet rechtstreeks in de slaapkamers (airco staat recht voor de deuren van de slaapkamers en dan de deuren openlaten in de zomer) moet het verschillende kamers verkoelen/opwarmen. Daarmee is het totale oppervlakte ook bijna 60 m2 zoals de living beneden. Daarmee dat er 5 kw wordt aangeraden .

Of is het beter/goedkoper/ even duur om in 2 slaapkamer 2,5 kw airco te zetten en in de living 5 kw en 1 buitenunit zoals jij?
    prijs, dat zal je moeten bespreken. van hetzelfde merk en type, is meestal 1 buitenunit met 3 binnenunits goedkoper dan met 2 of 3 buitenunits.
    2 binnenunits van 5kw zal goedkoper zijn dan 2 van 2.5kw en 1 van 5.

Maar ik zou eerder kijken dat je een optimale flow krijgt, en dat zal met meerdere units wss beter gaan.
    Ga je meer plezier aan beleven en dan vergeet je de extra kost van die paar 100€ wel

De gekendere merken presteren meestal wel heel goed, qua werking, duurzaamheid als geluid.
    General/Fujitsu, Daikin, Mitsubishi.

Waar ik ook wel vertrouwen in zou hebben Bosch, LG, Panasonic..

wat niet wil zeggen dat de rest slecht is he

D
    Zoek snel een andere.

prijs, dat zal je moeten bespreken. van hetzelfde merk en type, is meestal 1 buitenunit met 3 binnenunits goedkoper dan met 2 of 3 buitenunits.
    2 binnenunits van 5kw zal goedkoper zijn dan 2 van 2.5kw en 1 van 5.

Maar ik zou eerder kijken dat je een optimale flow krijgt, en dat zal met meerdere units wss beter gaan.
    Ga je meer plezier aan beleven en dan vergeet je de extra kost van die paar 100€ wel

De gekendere merken presteren meestal wel heel goed, qua werking, duurzaamheid als geluid.
    General/Fujitsu, Daikin, Mitsubishi.

Waar ik ook wel vertrouwen in zou hebben Bosch, LG, Panasonic..

wat niet wil zeggen dat de rest slecht is he
    Dag Mario,

Er wordt mij nu aangeraden om 2 x 2,5 kw in slaapkamers met 1 buitenunit. En 1 x 5 kw in woonkamer met eigen buitenunit. Prijs ongever 4800 euro incl.

Dit is ongeveer 1000 euro duurder dan 2 x 5 kw met hun eigen buitenunit.

Later als ik in de zolder wil plaatsen raadt hij een nieuwe airco met eigen buitenunit aan. Dus 3 maal een buitenunit als ik alles wil. Hij raad het zo aan omdat het blijkbaar zo beter werkt( 1 buitenunit met 2 split zou beter zijn dan 3 split)

Dus is het waarschijnlijk het waard om een extra 1000 euro te geven ?

Dankuwel voor de info

Alles hangt ervan af hoe goed de woning geïsoleerd is. Ik kan de living + keuken + eetkamer + badkamer + waskot verwarmen met één unit van 3.5 kW. Alle slaapkamers tesamen (4) + gang + inkom + klein badkamertje met een 2.5 kW unit. De veranda met een 2 kW unit. Mijn woning is oud maar relatief goed geïsoleerd (ik verbruikte tevoren ook maar een 1200 l mazout per jaar). Ik raad persoonlijk mitsubishi electric LN aan, superzuinig toptoestel met veel comfort en maar ietsje duurder dan de basisserie.

Alles hangt ervan af hoe goed de woning geïsoleerd is. Ik kan de living + keuken + eetkamer + badkamer + waskot verwarmen met één unit van 3.5 kW. Alle slaapkamers tesamen (4) + gang + inkom + klein badkamertje met een 2.5 kW unit. De veranda met een 2 kW unit. Mijn woning is oud maar relatief goed geïsoleerd (ik verbruikte tevoren ook maar een 1200 l mazout per jaar). Ik raad persoonlijk mitsubishi electric LN aan, superzuinig toptoestel met veel comfort en maar ietsje duurder dan de basisserie.

Waar bevindt zich de airco voor de slaapkamers inkom klein badkamer?

Danku voor de info.

Waar bevindt zich de airco voor de slaapkamers inkom klein badkamer?

Danku voor de info.
    In de gang. Het is een gelijkvloerse woning, dus dit kan zowel voor koelen als verwarmen. Uiteraard krijg je hiermee geen 23 °C in de slaapkamers, maar 19 °C is haalbaar als het buiten goed koud is. De airco's zijn geïnstalleerd met het oog op koeling, maar ik heb ze vorige winter gebruikt om te verwarmen en dat werkte goed. Ook dit winterseizoen gaan we de CV nog eens uit laten.

Terug
Bovenaan