Welke afsluiting te kiezen?

• Tags buitenleven DIY tuin zelfbouw
  • Lid geworden
    9 jul 2016
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Ik raak er maar niet aan uit ... de vraag is nochtans heel simpel.
    De bestaande haag die de tuinen van de buurvrouw en van ons scheidt willen we vervangen door een schutting. 
    Inmiddels op het forum gelezen dat composiet niet aan te raden is.

Voorwaarden:
    - Onderhoudsvrij of toch zeer vriendelijk en hondvriendelijk. Dus liefst niet te snel krassen en zeker geen vacht die ertegen blijf hangen.
    - De werken willen we zelf wel doen maar horen zoveel tegengestelde meningen.£
    Graag het advies van mensen met ervaring.
    Waarvoor dank.

MPeeke

Wat is er mis met betonpalen en houten platen ertussen?

geen onderhoud, geen probleem met de diertjes, goedkoop...

wat is er zo moeilijk aan een haag ? 2 keer per jaar eens snoeien....  Heb zelf liguster en zeer tevreden.

het probleem met een haag is dat onze allerliefste schattige berner sennen hond en logéékes haag opeten .... dus ook vandaar dat we nu een kale haag dus niet voor herhaling vatbaaat.

alles advies is welkom, wel ja, betonpalen en hout er tussen, dat is de bedoeling.

vraag is en blijft : welke houtsoort ??

ik wil geen hout waar vacht aan blijft hangen, ik wil iets dat ik kan afkuisen, dat niet rot wordt na een tijd, iets dat ik niet hoef te schilderen of sappen ofwat dan ook.

De schutting moet ook langs beide kanten mooi zijn ...

"Hout dat je kan afkuisen"... definieer "afkuisen"?? Als de hond er tegen plast en het trekt erin, zal het er moeten afspoelen op natuurlijke manier... of je moet het behandelen maar dat zou ik zeker vermijden - is ook niet nodig.

Kies platenmateriaal in onder druk geïmpregneerd dennenhout ofzo. Gaat 15-20 jaar mee, geen werk aan. Indien er geen vacht mag aanhangen, moet je eens kijken naar een vorm van plaat die vlak is onderaan (of tot de hoogte dat je nodig acht). Steek er een betonplaat onder van 30 of 40 cm, daar kan al niks aan haken. 

Mijn advies: ga naar de lokale tuinwinkel (niet de fokkin Brico of Gamma) en klap daar de catalogus eens open. Zal gaan van 20 euro per plaat (1m80 op 1m80 denk ik) tot vele honderden euro's per plaat...

Hond is een meiske en die plast er niet tegen .... het is dus tegen vacht die er blijft in hangen (te grof) en vuil van er tegen te liggen.

Het lijk allemaal zo simpel maar ik ben echt niet thuis in dingen (lees ; een vrouw)  dus advies is altijd welkom

Composiet planken?

uitgesloten wegens teveel negatieve kritiek .... verkleuring, uitzetting, krassen, deuken .....

net zoals in hout, is er ook verschil in composiet.

Je kan er ook een draad voor spannen...

Betonpalen en planken, dat zie je wel zitten, je hebt blijkbaar enkel schrik dat er vacht gaat blijven aanhangen.

Die vrees is ongegrond. Die beplanking in geimpregneerd tuinhout is gemaakt van geschaafd hout. Als daar vacht op achterblijft dan zal het ook overal tegen uw gevelstenen blijven hangen.

Neem dan geen gevlochten panelen maar massieve planken die tussen de betonnen gleufpalen passen en met tand en groef in elkaar passen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan