Welke afmeting van deur heb ik nodig?

Lid geworden
1 feb 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi,

Wij zouden graag zelf nieuwe deuren plaatsten in onze te renoveren woning.

Als ik zo even kijk zie ik dat de meeste deuren beginnen bij een lengte van 201.5cm.

De afmetingen van onze deuropening zijn 201.5x84.

Wilt dit dan zeggen dat we zoeken naar een deur 201.5x84 of is dit de afmeting van de deur en moeten we hier het beslag / kozijn nog bijrekenen?

Als dit zo zou zijn zoeken wij een deur die kleiner is dan 201.5, maar hier kan ik nergens iets van terugvinden.

Groetjes

standaardeur is 201cm hoog, standaardbreedte die je nodig hebt is een 78. tubespaan deur zou je wel nog kunnen een halve cm afdoen, maar 2?

standaardeur is 201cm hoog, standaardbreedte die je nodig hebt is een 78. tubespaan deur zou je wel nog kunnen een halve cm afdoen, maar 2?
Dus de enige oplossing is deuren op maat laten maken?
Of proberen ze toch in te korten? 😅

Standaard deurbladmaten zijn 2015x630, 680, 730, 780, 830, 880 mm etc. (per 5 cm oplopend)
Van een tubespaandeurblad kan je ongeveer 10 mm per kant af doen.

78 cm is een standaardmaat, misschien niet DE standaardmaat, maar toch makkelijk te vinden.

Als dat de maten van de openingen zijn zul je toch deuren op maat moeten laten maken vrees ik..

Tubespaan kan je ook iets verder afdoen, maar het gaat je meer moeite kosten.

Er is een filmpje op YouTube van een Nederlandse schrijnwerker die het voordoet, zal het straks eens zoeken.

Een deur moet toch altijd 201,5 zijn? Anders loopt ge er gewoon tegen in mijn geval?
Deuren kleiner dan 201 zijn van de jaren 50?
Openingen vergroten?

Als dat de maten van de openingen zijn zul je toch deuren op maat moeten laten maken vrees ik..
Deurbreedte van 780mm kan, enkel de lengte van het deurblad inkorten en dat doet men best onderaan.

• Leuk
Waarderingen: bgcw
Deurbreedte van 780mm kan, enkel de lengte van het deurblad inkorten en dat doet men best onderaan.
Dan ga je toch mdf deuren moeten nemen, of zo handig zijn om in een tubespaan/honingraat een nieuwe lat onder in te maken.

Een deur moet toch altijd 201,5 zijn? Anders loopt ge er gewoon tegen in mijn geval?
Deuren kleiner dan 201 zijn van de jaren 50?
Openingen vergroten?
211,5 zie al op vele plaatsen, huizen
Hier al +10 jaar zo

Kost amper iets meer

Hoeveel je een tubespaan deur kan afdoen hangt af van welke producent ze gemaakt heeft. Bij mijn bouwhandel hebben ze standaard tubespaan schilderdeuren waar je tot iets van een 10 of 12 cm kan afdoen onderaan.

Dan ga je toch mdf deuren moeten nemen, of zo handig zijn om in een tubespaan/honingraat een nieuwe lat onder in te maken.
MDF deuren nemen?
Honiggraat of tubespaan kan je evengoed aanpassen!

3mm tussen deurblad/-deurkassement, de dikte van zo'n bovenkant kan gemaakt zijn uit 15mm gewone MDF en dan nog 5mm spelling tussen kassement en deurgat, dus de deur onderaan wordt 25mm ingekort.
Een deurblad (DHZ) met voor gefreesde scharnierplaatsen is onderaan op 150mm, dus onderaan verlaagd de scharnier naar 125mm.

Een SLS balkje van 38mm vind je zo en kan je bijschaven.
Op lengte maken kan je doen met een handzaag of de afkortzaagmachine.
De lat onderaan kan je verwijderen met een houtbeitel of als het latje vrij dun is uitsnijden met een Stanleymes (geen breekmes!).
Met houtlijm D3 en eventueel nagels zonder kop/minibrad is het zo gefikst.

Het nadeel is dat je zal voelen dat de deurkruk/sleutelgat iets lager valt.
Deze oplossing geef ik maar mee, indien het effectief niet mogelijk is/niet anders kan, om het deurgat te verhogen.

Een bepaalde deurenfabrikant in de DHZ sector actief, levert deurkassement van 12mm MDF met platte deurlijst van 8mm MDF.
Standaardafmetingen binnendeuren

Er is een filmpje op YouTube van een Nederlandse schrijnwerker die het voordoet, zal het straks eens zoeken.
@Kaffe, bedoel je de timmerman Koos?
Denk het! Heb het gisteren zitten zoeken maar vind het niet meer terug. Komt erop neer dat je er een lat in lijmt, dacht ik.

Heb die man wel al minder goede dingen zien doen ook, maar dit leek me wel ok.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan