• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke afkortzaag kopen ?

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Binnenkort moet ik een paar binnendeuren plaatsen en laminaat leggen, daarom ben ik op zoek naar een goeie en betaalbare afkortzaag.
Budget max. 200 euro.
De zaag zal dus voor deze werken gebruikt worden, maar nadien zeker nog redelijk vaak gebruikt worden.

Naar welke merken en modellen kijk ik dan best?
Alvast bedankt,
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In die prijscategorie heb je alleen maar huismerken (witte producten) dus dan doet het er niet toe.

Als je het toch niet veel gaat gebruiken zou ik me daar ook  niet te veel zorgen in maken. Dat zal zijn tijd wel meegaan.

Voor laminaat kan ik je wel een laminaatmes aanraden (gewoon huren). Werkt véél sneller en veel minder vuiligheid.Je moet niet weg en weer lopen met je planken en je hebtgeen stof.

 

 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Maar voor plinten en deurlijsten op maat te zagen is zo'n machine wel makkelijk.
Ook voor andere werken zou ik het later nog goed kunnen gebruiken.
De metabo KGS 216 M kost 189 euro, dit geen deftig gerief?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik heb het grote broertje, KGS 254M en daar ben ik erg tevreden over.
Goede capaciteit voor hoge plinten, flinke capaciteit voor balkhout en behoorlijk nauwkeurig. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
probleem met Metabo is dat ze geen onderscheid maken tussen professioneel en hobby-materiaal.

Je vindt Metabo in elke DHZ-zaak, in dezelfde kleur als bij de pro, de type-nummers verklappen ook niets.
Ik heb al schitterend Metabo-gerief in mijn handen gehad, maar evengoed complete brol.

Zoals ik eerder al zei: in die prijsklasse doet het er niet toe, alles is aan elkaar gewaagd. En als het niet voor dagelijks gebruik is, dan zal je daar weinig klagen over hebben. 

De zaagblad-tip is wel een goeie, want dat maakt ook heel veel uit: het juiste blad voor het juiste werk.
Voor fijn zaagwerk (zoals plinten en deurlijsten) is een blad met veel tanden beter.
En verschiet dan niet van de prijs als je een deftig zaagblad koopt. Want dat is hetgene wat het snelst zal verslijten als je er op bespaart. Vooral zaken als MDF (en andere harde lijm-gebonden materialen), veelgebruiktbij plinten, zijn een regelrechte aanval op de snijvlakken.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik heb ook de KGS254M... zoals aart zegt, leuk gerief voor licht gebruik. Alle ruwbouwzaken tot nu toe perfect mee kunnen doen, binnenkort komt er wat afwerking bij dus dat wordt spannender (e.g. proper in verstek zagen, ... dat lijkt me al wat minder evident).

Zaagblad bijkopen is inderdaad een must. Een beetje zaagblad met veel tanden kost al gauw rond de 100 euro, dus vergeet dat niet mee te nemen in uw prijsbudget. Het zaagblad dat er bij zit heeft hier voor de ruwbouw goed dienst gedaan maar is ondertussen wel bot (pak 2 jaar gebruikt in lichte omstandigheden). Je kan dat laten bijslijpen vermoed ik... 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Botte zaag inderdaad niet wegdoen. Laten slijpen. Hier bijvoorbeeld.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als het widia is, ja, maar zo'n goedkope wolfraamtandjes gaan ze wellicht toch niet slijpen... 

zaagblad laten slijpen kost rond de 10 à 15 euro.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
1 keer per jaar verkopen ze in den aldi kofferkes met 3 zaagbladen in voor 10 euro. onze pa koopt elk jaar zo'n kofferke. die van vorig jaar zijn dan nog niet versleten, maar die gaan dan in de bak voor 'ruw' werk en de nieuwe zijn voor fijn werk.

Als ik paletten te verzagen heb voor de kachel, dan haal ik een paar 'ruwe' schijfkes op en help die naar de knoppen.
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
Ik heb ook de Metabo KGS254M gekocht voor 230€ bij iBood, prijs/kwaliteit moeilijk te kloppen. Ik zie ze soms nog eens passeren op iBood dus als je nog wat geduld hebt...
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
D I Y zei:
Als het widia is, ja, maar zo'n goedkope wolfraamtandjes gaan ze wellicht toch niet slijpen... 

zaagblad laten slijpen kost rond de 10 à 15 euro.

 

Uiteraard geen blad van 10 euro... Deftig materiaal hé!

Ikzelf heb een blauwe bosch (GCM8 als ik mij niet vergis). Heeft hier al meer dan dienst gedaan. Skelet tuinhuis + gevelbekleding, hele dakconstructie van huis, uitlatting gyplat, gevelbkleding huis + carport,  parket, plinten,... en nog véél meer.

Zaagblad dat er op stak ging zeer lang mee. Beste was er af net voor we de gevelbekleding van het huis gingen doen. Dan maar vervangen want er zitten nogal veel verstekken in. En dat ziet er liefst wat OK uit.

Op de invalzaag zat ook nog niet lang een nieuw blad maar dat is helaas vroegtijdig overleden door een verdwaalde vijs.
 

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
bertarna zei:
Maar voor plinten en deurlijsten op maat te zagen is zo'n machine wel makkelijk.
Ook voor andere werken zou ik het later nog goed kunnen gebruiken.
De metabo KGS 216 M kost 189 euro, dit geen deftig gerief?

Bij Conrad doen ze er nog 60 euro af ! http://www.conrad.be/ce/nl/product/1276436?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KCQjwprbPBRCHARIsAF_7gDYZ8p9qXTwYUxLHo8spN73WzGnAf0gYxplkUNAyvDMMGfheycVFsYsaAlfmEALw_wcB&tid=822640780_45182895354_pla-56582022047_pla-1276436&WT.srch=1
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Jockari zei:
bertarna zei:
Maar voor plinten en deurlijsten op maat te zagen is zo'n machine wel makkelijk.
Ook voor andere werken zou ik het later nog goed kunnen gebruiken.
De metabo KGS 216 M kost 189 euro, dit geen deftig gerief?

Bij Conrad doen ze er nog 60 euro af ! http://www.conrad.be/ce/nl/product/1276436?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KCQjwprbPBRCHARIsAF_7gDYZ8p9qXTwYUxLHo8spN73WzGnAf0gYxplkUNAyvDMMGfheycVFsYsaAlfmEALw_wcB&tid=822640780_45182895354_pla-56582022047_pla-1276436&WT.srch=1

Dat is een ander toestel ... KS216M is zonder telescopische geleider zoals bij de KGS216M.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Let wel op, dat is geen telescopische, dat zou je toch echt moeten hebben, waarbij je dus het zaagblad naar voor kan trekken zodat je bredere planken ook kan zagen.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Als je voor 200 euro toch bij de witte producten zit, de einhell TC-SM 2531 U dan een goeie keuze ? Kost op coolblue 176,48 euro met voet en zaagblad met meer tanden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Die Metabo is meer dan goed genoeg voor occasioneel gebruik.
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
bertarna zei:
Als je voor 200 euro toch bij de witte producten zit, de einhell TC-SM 2531 U dan een goeie keuze ? Kost op coolblue 176,48 euro met voet en zaagblad met meer tanden.

pas toch maar op bij coolblue, mijn persoonlijke evaringen zijn niet geod als het op garantie aankomt.

Alles voor de verkoop maar eens er garantie is ben je gezien, dan proberen ze er op allerhande manieren onderuit te komen.
Zelfs een Hubo heeft mij al veel betere service gegeven.

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Bij mij is het toch net andersom hoor. Ik heb wel het geluk van vlakbij een Coolblue winkel te wonen, dus ik heb het maar binnen te brengen. Bij Hubo is het binnenbrengen, na 2 weken ga je nog eens langs om te vragen wat de status is, blijkt het nog steeds op dezelfde plaats te liggen. Oei, vergeten!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan