Welk vermogen elektriciteitsaansluiting

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
269
Punten
63
In dat geval zou monofasig 40A (40A * 230V = 9.2kVA) voor de definitieve aansluiting voldoende moeten zijn.

Indien er meer zonnepanelen zouden moeten komen waarbij de omvormer +5kVA wordt, ga je normaal 3F nodig hebben.
Indien je inductiekookplaat zeer groot wordt (hoger dan de gangbare 7.4kW) ofje stoomoven een zeer zware verbruiker is, gaat de 40A mono misschien ook eens herbekeken moeten worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
BM96 zei:
janus wago zei:
Daar is niets ingewikkeld aan hoor.

Vertel eens welke zware (Wattage) gebruikers je in huis hebt.

Het huis moet nog gebouwd worden, dus kan ik op dit moment moeilijk zeggen..
Inductiekookplaat, microgolf, oven, stoomover op lage druk, recirculatie dampkap, afwasmachine, vaatwasmachine, droogkast, zonnepanelen (momenteel 4500W berekend volgens EPB).

Geen warmtepomp, sauna, zwembad, of andere grote verbruikers

stoomoven en/of kookplaat zal bepalende factor zijn

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
janus wago zei:
Dat is knap Mario, had dat niet verwacht.

Al zijn er hier ook wel mensen die het met een 4.6kW aansluiting toe komen.

wow dat is weinig

zelf halen we het met 40A mono en nog wat reserve erop, zonder gas

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik kan enkel duo 40A aanduiden, dus hiermee ga ik voldoende hebben?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
3x400V+N 32A 22,2kVA hier 

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
27
Punten
48
ik heb den indruk dat ze in de jaren 70 wat durfden overdrijven.

Ik heb 3x400V+N 40A ... lichtelijk overkill.

Als ik ooit moet downgraden zal het wel naar 25A zijn, of zelfs naar 20, als je de kringen wat verdeelt is dat perfect haalbaar.

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
1. Voor de werfaansluiting; 32A. Daar dien je niets extra aan kosten voor te betalen. Hogere vermogens daar komen studiekosten bij. Iedere werfkraan komt toe met 32A. En anders moet de aannemer het maar oplossen. Die kent die kostenstructuur ook.

2. Het enigste wat je nu moet kiezen is 10mm2, 16mm2 of 25mm2 voor de aansluitkabel. Als je voor 16mm2 gaat zit je altijd goed. 10mm2 is een probleem voor 63A monofasig. Zie lijstje.

3. Je moet nu nog niet kiezen wat je later gaat doen. Pas als je de werfkastmeter laat vervangen. Gene stress nu ;-)

4. Wil je later een warmtepomp, sauna, zwaarder kookvuur dan 7.4kW of +5kW zonnepannelen? 3 fasige aansluiting nodig. Met een 3 fasige aansluiting en meer dan 25A zit je ook met extra kosten, iedere maand. Check eens of dat bij Infrax ook zo is. Wat ik hier zeg geld voor Eandis.

(Later kan je altijd nog van monofase naar 3 fase. Kabel tussen teller en kast moet dan anders en de aansluitingen in de elektriciteitskast. Ook de teller zal Infrax veranderen. Dus ook hier is niets overboord. Alleen extra kosten.)

5. Ga eens rond met wat je allemaal tegelijk wenst te gebruiken. Tel alle vermogens op. Deel door de 230V. Als dat onder de 40 is dan is monofase 40A voldoende.

Let op met een 3 fasige 25A aansluiting. Je kan dan maximum ook maar 25A trekken. Je strijkijzer, wasmachine, etc sluit je monofasig aan. Wel verdeeld over de fases. Maar over de 25A gaat de zekering aan de teller af. Doe dit als je echt niet anders kan.

Als de zekering eruit gaat bij die 25A dan moet je verzwaren. En dat betaal je iedere maand op de factuur.

Voorbeeld; mijn vriend is het kerstdiner aan het voorbereiden. De kalkoen wordt traag gegaard in de oven, de microfolfoven is aan het ontdooien. 3 van de 4 platen van het inductievuur staan aan. Ik ben de was aan het doen, de vorige was steekt in de droogkast. Ondertussen sta ik te strijken. De dochter is aan het blokken met de computer op. De zoon is playstation aan het spelen. En de regenwaterpomp draait omdat die laatste juist de wc doorgetrokken heeft. Op ieder van die toestellen kijk je naar het plaatje en het getal voor [W] of [Watt] of [kW] of [kWatt] tel je bij elkaar op. Delen door 230V en zien of je boven de 40A zit.

En dan moet je jezelf eens de vraag stellen of bovenstaande situatie voorkomt. Die wasmachine trekt maar eventjes zijn vol vermogen; bij het opwarmen van het water. Het vuur heb je ook niet allemaal in stand maximum staan. De oven vraagt ook maar zijn maximum vermogen bij het opwarmen, niet bij het warm houden. De PC met zijn voeding van 450W is alleen nodig bij het spelen van games, ze moet aan het blokken zijn,...

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ffe kort reageren omdat ik min of meer dezelfde setup heb: inductievuur, oven, microgolf, wasmachine en droogkas, regenwaterpomp, zonnepanelen (4500Wp). Maar: geen warmtepomp.

Volgende maand komt er nog een oplaadpunt bij voor hybride wagen

Ik heb 3F400 25A en kom daarmee ruimschoots toe (i.e: de zekering slaagt nooit uit). 3F400 20A zou ik niet aanraden, lijkt mij echt wel krap.

Ik had perfect monofase kunnen pakken, maar heb 3-fase genomen omdat je dan snellader kan plaatsen voor elektrische wagen. Als mijn gasketel ten einde is wil ik ook een warmtepomp steken, dus heb daarom nu al 3 fase voorzien.

Persoonlijk zou ik in nieuwouw altijd 3 fase voorzien omwille van snellader, warmtepomp (al is het maar voor de toekomst). Maar: het kost inderdaad iets meer aan Eandis of Infrax.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
binnen 10 - 15 jaar omschakelen naar 3F is toch ook makkelijk

gert.bovens

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
82
Punten
48
Weet er iemand eigenlijk hoe lang je keuringspapier goed is als je wilt laten verzwaren?
Gaat hier om een renovatie en alles is vernieuwd en voorbereid om over te gaan naar 3x400 + N, heb dit ook zo doorgeven aan de keurder en deze heeft het aangeduid op ons verslag maar voorlopig is er geen budget voor de meter te laten veranderen en zijn er nog andere zaken die prioriteit hebben... Kan ik de verzwaring evenzeer pas achter 5 jaar doen of accepteerd Infrax/Eandis het verslag dan niet meer en moet er dan opnieuw gekeurd worden?
Er is mij trouwens altijd gezeg dat er geen maandelijkse meerkost is bij verzwaring en nu lees ik hier dat dit wel zo is bij 3x32A?

Greetz Gert

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
777
Punten
113
gert.bovens zei:
Weet er iemand eigenlijk hoe lang je keuringspapier goed is als je wilt laten verzwaren? Gaat hier om een renovatie en alles is vernieuwd en voorbereid om over te gaan naar 3x400 + N, heb dit ook zo doorgeven aan de keurder en deze heeft het aangeduid op ons verslag maar voorlopig is er geen budget voor de meter te laten veranderen en zijn er nog andere zaken die prioriteit hebben... Kan ik de verzwaring evenzeer pas achter 5 jaar doen of accepteerd Infrax/Eandis het verslag dan niet meer en moet er dan opnieuw gekeurd worden? Er is mij trouwens altijd gezeg dat er geen maandelijkse meerkost is bij verzwaring en nu lees ik hier dat dit wel zo is bij 3x32A? Greetz Gert

maandelijkse kost is gelijk

installatiekost is hoger

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Die datum staat op je keuringspapier. Als het een 'binnenhuis' keuring is dan is dat 25 jaar. Als het een tijdelijke installatie is, zoals een werfkast, dan is dat 1 jaar.

gert.bovens

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
82
Punten
48
Ik kan dus perfect na 5 jaar pas verzwaren zolang de keuring maar geldig is dus... Goed om te weten

Greetz Gert

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
bouw vrouw zei:
1. Voor de werfaansluiting; 32A. Daar dien je niets extra aan kosten voor te betalen. Hogere vermogens daar komen studiekosten bij. Iedere werfkraan komt toe met 32A. En anders moet de aannemer het maar oplossen. Die kent die kostenstructuur ook.

2. Het enigste wat je nu moet kiezen is 10mm2, 16mm2 of 25mm2 voor de aansluitkabel. Als je voor 16mm2 gaat zit je altijd goed. 10mm2 is een probleem voor 63A monofasig. Zie lijstje.

3. Je moet nu nog niet kiezen wat je later gaat doen. Pas als je de werfkastmeter laat vervangen. Gene stress nu ;-)

4. Wil je later een warmtepomp, sauna, zwaarder kookvuur dan 7.4kW of +5kW zonnepannelen? 3 fasige aansluiting nodig. Met een 3 fasige aansluiting en meer dan 25A zit je ook met extra kosten, iedere maand. Check eens of dat bij Infrax ook zo is. Wat ik hier zeg geld voor Eandis.

(Later kan je altijd nog van monofase naar 3 fase. Kabel tussen teller en kast moet dan anders en de aansluitingen in de elektriciteitskast. Ook de teller zal Infrax veranderen. Dus ook hier is niets overboord. Alleen extra kosten.)

5. Ga eens rond met wat je allemaal tegelijk wenst te gebruiken. Tel alle vermogens op. Deel door de 230V. Als dat onder de 40 is dan is monofase 40A voldoende.

Let op met een 3 fasige 25A aansluiting. Je kan dan maximum ook maar 25A trekken. Je strijkijzer, wasmachine, etc sluit je monofasig aan. Wel verdeeld over de fases. Maar over de 25A gaat de zekering aan de teller af. Doe dit als je echt niet anders kan.

Als de zekering eruit gaat bij die 25A dan moet je verzwaren. En dat betaal je iedere maand op de factuur.

Voorbeeld; mijn vriend is het kerstdiner aan het voorbereiden. De kalkoen wordt traag gegaard in de oven, de microfolfoven is aan het ontdooien. 3 van de 4 platen van het inductievuur staan aan. Ik ben de was aan het doen, de vorige was steekt in de droogkast. Ondertussen sta ik te strijken. De dochter is aan het blokken met de computer op. De zoon is playstation aan het spelen. En de regenwaterpomp draait omdat die laatste juist de wc doorgetrokken heeft. Op ieder van die toestellen kijk je naar het plaatje en het getal voor [W] of [Watt] of [kW] of [kWatt] tel je bij elkaar op. Delen door 230V en zien of je boven de 40A zit.

En dan moet je jezelf eens de vraag stellen of bovenstaande situatie voorkomt. Die wasmachine trekt maar eventjes zijn vol vermogen; bij het opwarmen van het water. Het vuur heb je ook niet allemaal in stand maximum staan. De oven vraagt ook maar zijn maximum vermogen bij het opwarmen, niet bij het warm houden. De PC met zijn voeding van 450W is alleen nodig bij het spelen van games, ze moet aan het blokken zijn,...

Je bent een held(in)! 

Dus ik vraag nu 32A voor de werf en een 16mm² kabel.
Later eventjes telwerk doen, maar dat kan ik nu onmogelijk allemaal al weten.

Zeer hartelijk bedankt voor de info!

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gisteren de offerte gekregen van Infrax, € 1573.61 !

Als ik dan naar een bevriend koppel kijk die met Eandis werken, is daar de prijs € 649.47..
En je kan er als particulier niets aan doen, want je moet akkoord gaan als je elektriciteit wil..

Bijlagen

• screenshot_20171205-155134.png
    screenshot_20171205-155134.png
    188 KB · Weergaven: 12

gert.bovens

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
82
Punten
48
Het is wel of het ene of het andere hé... Je kan niet 2 keer dezelfde meter betalen voor 1 aansluiting...
Best eens telefoontje plegen.
Greetz Gert

Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
5
Punten
0
BM96 zei:
Gisteren de offerte gekregen van Infrax, € 1573.61 !

Als ik dan naar een bevriend koppel kijk die met Eandis werken, is daar de prijs € 649.47..

Bevriend met jullie of bevriend met Eandis 
. Moment van zwakte. 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.756
Punten
113
BM96 zei:
bouw vrouw zei:

Je bent een held(in)! 

Later eventjes telwerk doen, maar dat kan ik nu onmogelijk allemaal al weten.

Zeer hartelijk bedankt voor de info!

Dat is eigenlijk 'zever'  want als je alles gaat optellen en zoals aangegeven, vraag dan maar een 100A aansluiting.  (11kw inductie, 1kw microgolf, 3kw oven, 3kw friteuze, ......en we zitten al aan het dubbel van die 40A !!) Je mag dus zo niet rekenen.

Ook naar het 3fase verhaal, idd heb je 3x 25A en als je erover gaat bij 1 fase gaat die eruit. Echter moet je dan helemaal niet verzwaren......enkel even herverdelen. Tevens kan je dan wel een zwaar inductievuur mooi verdelen  met een 3fase aansluiting.

Toestellen gebruiken zo goed als nooit hun max vermogen. Wel bv een friteuze, maar vanaf deze op temp is, zal deze maar heel even terug aanspringen om op temp te houden. Zekeringen kunnen ook even boven hun waarde gaan zonder af te springen.

Bovenaan