Welk vermogen elektriciteitsaansluiting

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beste forumleden,

Ik ga een nieuwbouwwoning zetten en wou vorige week de elektriciteitsaansluiting aanvragen bij Infrax.
Echter moet ik een hele reeks onduidelijke vragen beantwoorden, waarop ik zelf als leek in de elektriciteit weinig antwoord op kan bieden.
Om die reden ben ik bij Infrax Hasselt langs gegaan om me te laten helpen door hun ervaring.
De mensen daar kenden er zelf evenveel van als mij, met als gevolg dat ze me door verwezen naar de architect.
De architect gebeld, deze wist ook niet welk vermogen ik moest aanvragen, zeer raar maar ja.)
Infrax stelde voor om de elektriciteitsfirma te bellen waarmee ik zou samenwerken.
Dit heb ik nog totaal niet beslist, maar belde een elektriciteitsfirma uit onze buurt.
Deze firma had de vraag nog nooit gehad, Infrax zou dit bepalen zeiden ze mij.

Dus, ik weet niet welk vermogen ik moet aanvragen voor mijn huis en kan dit ook nog niet weten, volgens mij?
Ik moet dit wel al doorgeven naar Infrax, omdat ik een werfaansluiting met definitieve aansluitingen ga nemen.
Ik heb de keuze uit, zie bijlage.
Voor de werf heb ik gevraagd bij de aannemer die de gevelsteen komt plaatsen hoeveel Ampère zijn kraan nodig heeft en dat was 32A.
Ik kom dus toe met 3 x 32A, gok ik?
Alvast bedankt voor de verduidelijkingen.

Bijlagen

• received_10215325339268372.jpeg
    received_10215325339268372.jpeg
    269,7 KB · Weergaven: 16

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
ik heb 3 X 20A en kom daar ruim met toe. Heb zlfs een inductievuur van 11KW en een oven van 4KW.

Je moet geen aansluiting voorzien voor de aannemer zijn bouwkraan he !

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
676
Punten
113
vragen aan je architect, aannemer elektriciteit, die moeten dit weten.

ga je WP nemen of gas is belangrijk verschil

moet je 3F hebben of niet.

woning zonder WP is standaard 1F 230 V 40A

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
We gaan geen warmtepomp nemen, wel gascondensatieketel.
En we hebben geen 380-400V nodig in het huis.

Hoezo geen aansluiting voorzien voor de bouwkraan? Die moet toch werken? 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Maar je gaat toch niet je levenlang betalen voor de kraanaansluiting terwijl je maar 1x25A nodig hebt?

Want in de toekomst zal er bijna zeker een tarief komen naar het vermogen van je aansluiting.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
aannemer zal wel een stroomgroep hebben voor zijn kraan .....

sommige plaatsen mogen ze zelfs geen werfkraan aansluiten op het net

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
oh, dat wist ik niet dat men de kraan niet aansluit op de werf.

Dus, welk vermogen moet ik dan aanvragen voor de werf en voor het huis?
De droogzuiging zou wel 380V nodig hebben..

Lid geworden
8 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier de werfkast laten aansluiten 3-fase 400V+N 32A in functie van kraan aannemer

Achteraf bij de ombouw naar de eigenlijke kast kan je dit aanpassen zoals je zelf wenst. Hier wordt het  3-fase 400V +N 25A wat op capaciteitstarief toch al een categorie scheelt. Maar kunt dit evengoed omzetten naar 3fase 20A of enkele fase 40A indien gewenst.

Moet je alleen eens nahoren welke kabel je precies moet steken in functie van je eindaansluiting.

En de meeste bouwkranen moeten tegenwoordig slow start hebben waardoor ze geen piekvermogen trekken en 32A voldoende is.

Moest je meer dan 5kw aan zonnepanelen leggen zul je wss sowieso een 3-fase aansluiting nodig hebben.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Willemke zei:
Hier de werfkast laten aansluiten 3-fase 400V+N 32A in functie van kraan aannemer

Achteraf bij de ombouw naar de eigenlijke kast kan je dit aanpassen zoals je zelf wenst. Hier wordt het  3-fase 400V +N 25A wat op capaciteitstarief toch al een categorie scheelt. Maar kunt dit evengoed omzetten naar 3fase 20A of enkele fase 40A indien gewenst.

Moet je alleen eens nahoren welke kabel je precies moet steken in functie van je eindaansluiting.

En de meeste bouwkranen moeten tegenwoordig slow start hebben waardoor ze geen piekvermogen trekken en 32A voldoende is.

Moest je meer dan 5kw aan zonnepanelen leggen zul je wss sowieso een 3-fase aansluiting nodig hebben.

Willemke, dus als ik het goed voorheb kan ik best 3x32A 22.2KvA aanvragen, en later voor het huis kan ik bvb 3x20A aanvragen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
676
Punten
113
klopt, vermogen tijdelijke aansluiting en definitieve aansluiten moeten NIET zelfde zijn

voor de woning zou je ook 1 x 40 A kunnen vragen ;-) nog goedkoper

ToToA

Lid
Lid geworden
18 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
16
stefan zei:
vragen aan je architect, aannemer elektriciteit, die moeten dit weten.

ga je WP nemen of gas is belangrijk verschil

moet je 3F hebben of niet.

woning zonder WP is standaard 1F 230 V 40A

En een nieuwbouwwoning MET warmtepomp (1F) ? :)

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
1
Punten
0
Werfaansluiting met definitieve kabel hier naar werfkast was 3x32A.
Defenitieve aansluiting woning is mono 40A.
Je moet dit volgens mij wel al ineens aanvragen want daarop bepalen ze de factuur.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Willemke, dus als ik het goed voorheb kan ik best 3x32A 22.2KvA aanvragen, en later voor het huis kan ik bvb 3x20A aanvragen?

Willemke bedoelt het vast goed maar met 3x20A moet je wel erg goed opletten hoe je alles verdeelt.

Wassen en de microgolf aanzetten zal al moeilijk kunnen zijn.

Dan kun je beter 1x25A kiezen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Ik heb 3x20A .... microgolf, inductievuur, vaatwas, droogkast...... nog nooit problemen gehad.

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ik heb voor de werfaansluiting 3x32A aangevraagd. Das inderdaad rond de 22kVA. Wat voor infrax van belang is hoe zwaar die teller moet zijn. Tot 32A driefasig moet je geen studiekosten betalen (eandis) voor de werfaansluiting. Kostprijs voor meter in werfkast te plaatsen en de kabel op het net de verbinden met dito graafwerken aan het trotoir 635 euro btw ex.

Droogzuiging, kraan en pleisterwerken hebben 3 fasen nodig. Je kan 2 jaar een werfaansluiting hebben. (of langer als infrax het vergeet)

Zorg wel dat je een zekering van 32A 3fasig hebt en het overeenkomstige rode stopkontact. Er zijn verschillende 3 fasige rode stopkontacten die verschillen in het amperage. Een zekering van 32A en een stopkontact van 25A is afkeuring van de werfkast. Omgekeerd is wel ok. Wefkast dient gekeurd te zijn.

Vuistregel bij 3F+N is verband tussen kVA en A = 1.5
kVA * 1.5 = A/fase 

400V max 32A  -> 22kVA

Je aansluitkabel is 10mm2m 16mm2 of 25mm2. Jij mag zelf kiezen. Maar als je een monofase aansluiting gaat hebben in de toekomst met de volgende amperages rekening houden bij keuze van de kabel:

1,5mm²: 16A
2,5mm²: 20A
4mm²: 25A
6mm²: 32A
10mm²: 40A
16mm²: 63A
25mm²: 80A
35mm²: 100A
50mm²: 125A
Bovenstaande indien afgezekerd door een meerpolige automaat
Indien gewone zekeringen (wie heeft dat nog?) telkens 1 stap lager
bv 16 wordt 10, 20 wordt 16 enz.

Aansluitkabel is 
- EXVB + mechanische bescherming
of
- EVAVB
60 cm diepte
zwart = mag rechtstreeks in grond, grijs mag niet rechtstreeks in grond
zwart niet gebruiken voor binneninstallatie

Bij 3 fase aansluiting is 10mm2 altijd goed.

De aansluitkabel is 4 geleiders zonder aarding, zwarte buitenmantel. 

Ik heb nu een offerte van 127 euro btw ex. voor wegnemen van de meter in de werfkast. De aansluitkabel door de kelderdoorvoer steken, onder spanning! En het plaatsen en aansluiten van een nieuwe monofase 40A teller.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Dat is knap Mario, had dat niet verwacht.

Al zijn er hier ook wel mensen die het met een 4.6kW aansluiting toe komen.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bouw vrouw,
Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg!

Maar hoe weet ik nu hoeveel vermogen ik in mijn huis moet voorzien (bij de offerte aanvraag moet ik dit doorgeven).
Jij hebt 1x40A, maar anderen hebben bvb 3x20A..
Hoe kan ik deze ingewikkelde berekeningen snappen? :)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Daar is niets ingewikkeld aan hoor.

Vertel eens welke zware (Wattage) gebruikers je in huis hebt.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Monofasig: V x A = VA en (VA)/1000 = kVA bvb. 230V x 25 A = 5,75 kVA

Driefasig: (V x A x wortel(3))/1000 = kVA bvb. 400V x 32A x wortel(3) = 22,17 kVA

Driefasige V in je straat is ofwel 3F 400 V ofwel 3F 230 V (Infrax zou moeten weten welk juist).

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
janus wago zei:
Daar is niets ingewikkeld aan hoor.

Vertel eens welke zware (Wattage) gebruikers je in huis hebt.

Het huis moet nog gebouwd worden, dus kan ik op dit moment moeilijk zeggen..
Inductiekookplaat, microgolf, oven, stoomover op lage druk, recirculatie dampkap, afwasmachine, vaatwasmachine, droogkast, zonnepanelen (momenteel 4500W berekend volgens EPB).

Geen warmtepomp, sauna, zwembad, of andere grote verbruikers

Bovenaan