welk merk condensatieketel

Lid geworden
19 sep 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste

wij gaan vloerverarming plaatsen in combi met SWW via gas en gascondensatieketel. Nu zie ik bij veel installateurs verschillende merken opduiken.
De ene blijft trouw aan Bulex en niet aan Vaillant, de ander aan Viessmann en allen vertellen ze wel iets slecht over de andere merken. Wat zijn jullie ervaringen van deze merken? Zijn er nog andere goeie spelers?

Vervolgens: kiezen tussen boiler of doorstromer. De ene zegt, met een droostromer heb je genoeg, de andere zegt, kies maar voor een boiler dan ben je zeker. Even de situatie schetsen, wij gaan een badkamer hebben met bad en douche. Daarnaast zal binnen enkele jaren een 2de douche geïnstalleerd worden in een aparte ruimte voor de kinderen. Bijgevolg kan het zijn dat zowel nu maar vooral later er 2 afnemers zijn van WW op hetzelfde moment. Ik neig momenteel naar doorstromer en zien dat debiet groot genoeg is ivm afname debiet douche/kraan bad mocht er terzelfdertijd voor aan afname van WW zijn.

Mochten er zaken zijn die ik vergeet, vermeld die gerust!

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.810
Punten
113
Bosh/Junkers heeft toestellen die diep moduleren.
Vaillant, Daalderop,...
Allemaal prijs/kwaliteit interessant.
Doorstromer heb je nu ook al met kleine boiler. Zo heb je instant sww en door de doorstromer oneindig.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Zelfde verhaal als je wagen gaat kopen, de Ford is de beste bij de forddealer
de fiat bij de ...

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
de andere zegt, kies maar voor een boiler dan ben je zeker.
Die kun je al schrappen, een doorstromer geeft oneindig warm water en een boiler kan leeg geraken.

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Hoe dieper een huidige ketel kan terug moduleren hoe zuiniger ... best ook alle pompgroepen en thermostaten vd ketelfabrikant nemen , deze communiceren 100% met elkaar wat weer modulerend werkt ... Buderus en Bosch-toestellen genieten onze voorkeur

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
433
Punten
63
de andere zegt, kies maar voor een boiler dan ben je zeker.
Die kun je al schrappen, een doorstromer geeft oneindig warm water en een boiler kan leeg geraken.
Ik denk dat hier de zekerheid van debiet bedoelt wordt. Met een boiler kan je de dikte van de leiding als debiet tellen. Een doorstromer moet het water ook nog kunnen verwarmen gelijktijdig met het verbruik. Dus een bad laten vollopen én 2 douches nemen tegelijk, daar moet je wel écht rekening mee houden.
(zo interpreteer ik de "dan ben je zeker").

Voordeel doorstromer: constant warm water
Nadeel doorstromer: warm water aanmaken is enkel op vraag dus duurt iets langer tegen dat je het hebt.

Nadeel boiler: groot verbruik voor weinig gebruik. Wanneer je 3 dagen geen warm water afneemt en het toestel gewoon 3 dagen laat insteken, zal je verschillende kWh's verbruikt hebben. Op jaarbasis kan dat in de afrekening serieus meetellen.

Doorstromer met buffervatje is een eventuele compromis. Of een slim boilervat met sturing op basis van verbruik, eventueel PV-installatie gekoppeld, ...

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Vloerverwarming rechtstreeks op de ketel ? Raden wij nooit aan ... altijd met evenwichtsfles en gemengde pompgroep! Elk ketel start op rond 50% van zijn max vermogen om dan op of af te toeren naar gewenste modulatie. Bij weinig gevraagde vermogen voor vloer zal de ketel dus heel veel start/stops doen met pendelgedrag tot gevolg ... verdere info over pendelen van ketels kan je Google’en ...

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Elke ketel kan je perfect instellen om enkel op z'n laagste vermogen te draaien voor CV.
Pendelen geeft geen meerverbruik noch slijtage aan de ketel.
Meer buis in de vloerverwarming en bij voorkeur dikke chape zorgt voor een bufferend effect waardoor een evenwichtsfles overbodig wordt.
Je kan zelfs de boel aan/uit sturen (ketel draait toch op laagste vermogen) mits je een thermostaat hebt die op 0.1 graad celcius kan schakelen.

Dat doe ik al zo'n jaar of 15. Pendelverbruik heb ik eens gemeten en geeft geen verschil. Na 15 jaar is nog altijd geen slijtage aan de ketel. Onze ketel heeft in z'n laagste vermogen wat we nodig hebben als het buiten gemiddeld -7 is.

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Elke ketel kan je perfect instellen om enkel op z'n laagste vermogen te draaien voor CV.
Meer buis in de vloerverwarming en bij voorkeur dikke chape zorgt voor een bufferend effect waardoor een evenwichtsfles overbodig wordt.
Je kan zelfs de boel aan/uit sturen (ketel draait toch op laagste vermogen) mits je een thermostaat hebt die op 0.1 graad celcius kan schakelen.

Dat doe ik al zo'n jaar of 15. Pendelverbruik heb ik eens gemeten en geeft geen verschil. Na 15 jaar is nog altijd geen slijtage aan de ketel. Onze ketel heeft in z'n laagste vermogen wat we nodig hebben als het buiten gemiddeld -7 is.
Hoeveel starts per uur ? Tuurlijk kan je het cv-vermogen verlagen maar dan nog start elke ketel rond de 50% van zijn Max vermogen met pendelgedrag tot gevolg in meeste gevallen … zeker in nieuwbouw woningen

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
Boiler interessant als je ook zonnecollector voorziet.
Hier staat sinds een jaar of acht een ATAG. Met zonnecollector, VVW, SWW en ook nog een gewone kring radiatoren (lage temperatuur).
Is mij ook verkocht als "de Mercedes", maar of dat zo is ? No idea.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
133
Punten
63
Je kan beter de bekwaamheid / recensies van de installateurs zelf 'onderzoeken' dan het merk van ketel dat ze plaatsen. Viessmann, Bosch, Buderus, Vaillant,... er zijn nog weinig 'slechte' toestellen, installateurs daarentegen :rolleyes:

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38

Hoeveel starts per uur ? Tuurlijk kan je het cv-vermogen verlagen maar dan nog start elke ketel rond de 50% van zijn Max vermogen met pendelgedrag tot gevolg in meeste gevallen … zeker in nieuwbouw woningen
als ie pendelt ergens een stuk 4 a 5 per uur. 't duurt gewoon minstens 10 minuten om die 0.2 graden terug te overbruggen.

nope, als je de ketel op z'n laagste vermogen blokkeert (= max toegelaten vermogen instellen) gaat die op z'n laagste vermogen starten.

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Jandc … merk en type ketel ?

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Junkers Creapur 24kW (of zoiets).

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Deze Start dus altijd op 45% van zijn zijn 24kW … dus rond de 12kW wat in meeste gevallen te veel is voor rechtstreeks op vloerverwarming… zal dus pendelen … met een aan uit/aan thermostaat zal hij meteen doorgaan naar Max ingesteld vermogen . Met modulerende Junkers thermostaat zal hij terug of door moduleren naar betekende modulatie

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Hier een Junkers, doet het al 5 jaar voortreffelijk. Heeft vorig jaar zijn eerste 2-jaarlijkse onderhoud gekregen door Junkers (Bosch) zelf en perfect in orde. Ik gebruik de interne circulatiepomp maar heb wel bijkomend een extern drukvat geplaatst. Vloerverwarming

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Deze Start dus altijd op 45% van zijn zijn 24kW … dus rond de 12kW wat in meeste gevallen te veel is voor rechtstreeks op vloerverwarming… zal dus pendelen … met een aan uit/aan thermostaat zal hij meteen doorgaan naar Max ingesteld vermogen . Met modulerende Junkers thermostaat zal hij terug of door moduleren naar betekende modulatie
zucht... nee dus. je gaat naar de instellingen van dat ding en stel het maximum vermogen in op z'n laagst. dat doe je dus niet door aan die knop te draaien maar in de instellingen zelf. 'k kan dat opzoeken op de handleiding maar 'k ben nu effe te lui.

Oh en dat spul kan je ook 0-10V aansturen hoewel dat niet in de handleiding staat. Zowel voor vermogen als voor aanvoertemperatuur. Die instelling is terug te vinden in de handleiding van een andere Junkers. En ja, dat werkt.

Ik stuur de ketel niet modulerend aan, gewoon aan/uit en enkel laagste vermogen. En ja, de ketel pendelt, who cares?

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
zucht... nee dus. je gaat naar de instellingen van dat ding en stel het maximum vermogen in op z'n laagst. dat doe je dus niet door aan die knop te draaien maar in de instellingen zelf. 'k kan dat opzoeken op de handleiding maar 'k ben nu effe te lui.

Oh en dat spul kan je ook 0-10V aansturen hoewel dat niet in de handleiding staat. Zowel voor vermogen als voor aanvoertemperatuur. Die instelling is terug te vinden in de handleiding van een andere Junkers. En ja, dat werkt.

Ik stuur de ketel niet modulerend aan, gewoon aan/uit en enkel laagste vermogen. En ja, de ketel pendelt, who cares?
Jandc … je moet me de ketels van Junkers niet leren kennen, in mijn job heb ik er alle dagen mee te maken … en ja , ze starten steeds op op 45% van het max vermogen … bij gebruik van aan/uit zal hij steeds meteen doorgaan naar ingesteld vermogen met pendelgedrag tot gevolg . Met een modulerende thermostaat zal dit niet het geval zijn . Ideaal zou slechts 1tot 2 starts per uur zijn wanneer je vloerverwarming rechtstreeks aansluit op ketel . Maar ja , wie ben ik met slechts 30jaar ervaring in problemen van anderen oplossen…

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
351
Punten
63
Je kan beter de bekwaamheid / recensies van de installateurs zelf 'onderzoeken' dan het merk van ketel dat ze plaatsen. Viessmann, Bosch, Buderus, Vaillant,... er zijn nog weinig 'slechte' toestellen, installateurs daarentegen :rolleyes:
Dit, zolang je één van de grote merken neemt (en niks via Alibaba gaat bestellen) zal het niet slecht zijn. Belangrijkste is hoe ervaren is de installateur en of hij hij de opleidingen volgt van het merk.
Je kan normaal ook een lijst met erkende installateurs van het merk zelf krijgen en altijd vragen of ze iemand echt aanraden.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38

Jandc … je moet me de ketels van Junkers niet leren kennen, in mijn job heb ik er alle dagen mee te maken … en ja , ze starten steeds op op 45% van het max vermogen … bij gebruik van aan/uit zal hij steeds meteen doorgaan naar ingesteld vermogen met pendelgedrag tot gevolg . Met een modulerende thermostaat zal dit niet het geval zijn . Ideaal zou slechts 1tot 2 starts per uur zijn wanneer je vloerverwarming rechtstreeks aansluit op ketel . Maar ja , wie ben ik met slechts 30jaar ervaring in problemen van anderen oplossen…
Goed mogelijk dat die een paar seconden op 45% start, ik heb het nog niet geobeserveerd. Ik merk enkel dat de ketel start op z'n ingestelde vermogen maximale vermogen (20% in mijn geval) en dat is dan ook niet relevant. Dat geeft geen reden tot pendelgedrag. Al zeker niet als het ingestelde vermogen lager is dan 45%.

Pendelen gebeurt als de ketel z'n maximum aanvoertemperatuur bereikt heeft. Als de installatie genoeg vermogen kan afgeven bij lage temperatuur zal de aanvoertemperatuur trager stijgen en aldus minder snel pendelen. De pomp moet voldoende debiet hebben en er moet voldoen afgifte vermogen zijn. En daar knelt het schoentje in veel installaties.

Waarom is het 'ideaal' om 1 a 2 starts per uur te hebben? Daar is langs de ketelkant geen reden toe. De mijn pendelt trouwens enkel in tussenseizoen. Feitelijk is het een PWM gedrag. Een modulerende thermostaat is zinloos op een ketel die niet meer kan moduleren omdat die maar maximaal tot laagste vermogen mag 'moduleren'.

30 jaar ervaring betekend niet dat je daarom a) alle kennis hebt, b) het beter weet dan ik. Scherm niet met dat soort dingen want je kent mij niet, noch mijn kennis, noch mijn ervaring (en ook niet hoeveel jaar en in welke gebieden).

Bovenaan