• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welk merk airco

Lid geworden
18 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben van enkele installateurs een offerte gekregen voor een airco in de woning (3 binnenunits, 2 buitenunits, waarvan 1 dus een multi-split).
Iedere installateur verdedigt natuurlijk "zijn" product. Enkele basic vragen :
- ik kreeg prijzen voor Mitsubishi Electric, Daikin en Fujitsu. Wie heeft waar goede of slechte ervaringen mee ?
- Eén installateur raadde de designmodellen (eenderwelk merk) af, omdat die allemaal werken met rotortjes om het toestel te openen ; die zouden moeten onderhouden worden, of ze gaan na verloop van tijd stuk, zij hij.
- de LN-serie van Mitsubishi werkt met een 3D-sensor om personen te detecteren om zo automatisch de luchtstroom van de persoon weg te richten. Maar wat doet het toestel als er gedurende geruime tijd niemand gedetecteerd wordt ? Blijft hij toch koelen/verwarmen, of geeft ie er de brui aan en begint hij pas opnieuw als er weer aanwezigheid gedetecteerd wordt ?
- leidingen voor een stukje tussen de pannen en het onderdak, is dat OK, of not done en voor mijn begrip waarom dan wel/niet ?

Er zijn idd wel wat reviews te vinden , echter niet zoveel als van de "gekende" merken. Slecht zal het zeker niet zijn, het is een zelfstandige en kan het volgens mij niet maken om met "brol" aan te komen. De prijzen zijn idd vergelijkbaar, echter heb je bij die Sinclair wel telkens een "zwaarder" toestel tegenover bvb Daikin. Ik zie ook dat de verdeler/groothandel? van Sinclair vlak in zijn buurt is, mede daardoor ook een reden waarom ie zowel met General als Sinclair werkt. Wellicht is er een vergelijkbare kwaliteit tussen de 2 merken en is het nieuwe merk van mijn installateur iets goedkoper in aankoop voor hem. Hierdoor kan ie mogelijks de offerteprijzen drukken. Het zou me helemaal niet storen om met hem in zee te gaan ondanks dit relatief onbekende merk. De prijs op de offerte voor het toestel was btw lager dan wat ik op de site vond van de groothandel/leverancier. Iets in de orde van 2092€ op de site tegenover 1940€ op de offerte.
We gaan de offerte afwachten voor die Daikin en op basis daarvan de overweging maken of we wel dan niet voor extra airco/verwarming gaan.

Even terugkoppeling : de prijs voor Daikin lag +- 1000€ hoger tegenover mijn eerdere offerte voor die Sinclair.
Voorlopig gaan we niet voor een extra airco /verwarming gaan voor de benedenverdieping en slpk 1e verdiep.
We gaan nogmaals bekijken of er een andere mogelijkheid is om het in de winter iets warmer te krijgen dmv de bestaande radiatoren. Ik ga daar een topic voor opstarten om de situatie te schetsen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan