• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welk mengeling voor aansmeren nok?

Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
229
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wil komende week mijn nokpannen plaatsen.

Wij hebben de vieilli pannen van Koramik met de 'aansmeernok'.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn materiaal maak om deze aan te smeren? Welke mengeling, welke toevoegmiddelen, hoe vast?
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
229
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je antwoord, Dries.



Hierbij een heel duidelijk antwoord ivm de bastaardmortel. Ik zal wel eens een koe bij heure staart nemen...

Maar hoe krijg ik de mortel zo vast dat hij als het ware aan mijn truffel blijft kleven?
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
865
Waarderingsscore
2
Punten
0
ik heb mij hier eerst van alles zitten voorstellen bij jouw truffel, maar dan uiteindelijk teruggevonden dat troffel synoniem is van truweel.



op zich geeft, denk ik, een kalkmortel of bastaardmortel op dit vlak een bijkomend voordeel; ik verwijs hierbij onmiddellijk naar jouw vraag. Hoe hoger de kalkfractie, hoe smeuiger, wat betekent dat je met minder aanmaakwater en dus vaster kunt verwerken. Voor de rest vergt het metselen van nokken vakmanschap en is het waarschijnlijk een pak moeilijker dan het metselen van bakstenen.



Enkele tips indien je daarvoor gaat.



Kalkmortel aanmaken vergt enige oefening in die zin dat zeer plots de kritieke verhouding water wordt bereikt.

Voor kalkmortel gelden ook enkele in acht te nemen voorzorgen, waarvoor ik ook elders op het forum reeds heb verwittigd :

- rekening te houden met langere tijd voor verharding. Je kan er bij kalkmortel, in tegenstelling tot cement, niet van uitgaan dat 24 uur later reeds voldoende is verhard. Tussen de genaamde arbeidsgangen, indien mechanische impakt zou uitgeoefend worden op de pannen best veiligheidshalve voldoende termijn laten (4-tal dagen) of voorzorgen nemen tegen mechanische impakt op de pannen

- voorzorgen voor uitdroging - nabevochtigen bij warm weer, afdekken voor voortijdige uidroging

- voorzorgen tegen verbranding : kalkmortel is veel gevoeliger dan cement. Steevast zuigende keramische materialen voldoende voorbevochtigen. Je mag sterk zuigende pannen (stenen) best eens kort onderdompelen in water alvorens te plaatsen

- voorzorgen naar temperatuur : niet metselen indien temperaturen lager dan 5°C te verwachten zijn binnen de eerste fase van de verharding (pakweg 24 a 36 uur)



Nu, jij bent niet onmiddellijk de te overtuigen persoon om met kalkmortel te werken, gezien ik meen dat je eerder in de nieuwbouw te situeren bent.

Ik ben de laatste om te beweren dat we weer naar de kalkmortel zouden moeten overstappen. De huidige gevelstenen lenen zich uitstekend voor het gebruik van cementmortel.

Maar objectief gezien zijn er voor het metselen van daknokken toch grote voordelen verbonden aan het gebruik van bastaardmortel met hoge kalkfractie of zelfs zuiver hydraulische kalkmortel . Deze heb ik gisteren aangehaald.



Zuivere (natuurlijk hydraulische) kalkmortel is verder een schitterend materiaal om historisch baksteenmetselwerk mee te herstellen, maar om hierboven genoemde redenen naar voorzorgen toe ben ik toch voorstander om voor nokken en dakaansluitingen een kleine hoeveeheid cement toe te voegen als bindingsversneller.
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
229
Waarderingsscore
0
Punten
0
Haal dit topic als TS nog even vanonder het stof, en wel om 2 redenen:



1. Wil met foto's even tonen wat het eindresultaat is. Toch mooi -mijn gedacht-, die 'namaak'pannen. Was zelf niet gek van de worst overlangs bij Classic comfort, puur eigen mening. Plaatser zei dat je het beter ook laat, wegens mogelijks snel vorstschade hierop.









2. Heb dit uiteindelijk laten doen door mijn voeger. Hij heeft zowel de gevelpannen als de nokken eerst vastgelegd met PUR-schuim. Erna heeft hij dit met standaard voegmengsel dichtgesmeerd. Ziet iemand hierin problemen?
 
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
229
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een foto met close-up:







De laatste open strook dienden als pad tot bij de nok. Deze pannen worden volgende week gelegd.
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Krikke, ziet er heel goed uit. veel, veel schoner dan wanneer je zoals classic zou de eerste 3 lagen incementeren.
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik ga een van de komende dagen ook mijn nokken beginnen leggen, hier nog even navragen voor ik heel mijn dak verknoei ... :twisted:



- mengsel wordt iets van 2.5 zand 0/4 + 1 kalk (Saint-Astier) + varkenshaar (schijnt een heel groot verschil te maken bij het zetten). Een staal dat ik gemaakt heb vind ik echter nogal 'wit' eruit zien, en vrees dat het wat te opvallend gaat zijn op blauwgesmoorde pannen. Hoe krijg ik de kleur 'grijzer' (zonder cement ?)

- waar ik het meest schrik van heb, is het uitregenen van sporen kalk, iemand last van gehad ? tips om dit te voorkomen ?

- iemand problemen gehad met het teveel zuigen van de pannen? ik ga ze in dit weer vooraf natspuiten en achteraf nathouden met stroken natte oude tapijten erop. Of zou het nodig zijn ze vooraf met een papje te behandelen ?



alvast bedankt,

Willem
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
865
Waarderingsscore
2
Punten
0
willem_anneleen wrote:
ik ga een van de komende dagen ook mijn nokken beginnen leggen, hier nog even navragen voor ik heel mijn dak verknoei ... :twisted:



- mengsel wordt iets van 2.5 zand 0/4 + 1 kalk (Saint-Astier) + varkenshaar (schijnt een heel groot verschil te maken bij het zetten). Een staal dat ik gemaakt heb vind ik echter nogal 'wit' eruit zien, en vrees dat het wat te opvallend gaat zijn op blauwgesmoorde pannen. Hoe krijg ik de kleur 'grijzer' (zonder cement ?)

- waar ik het meest schrik van heb, is het uitregenen van sporen kalk, iemand last van gehad ? tips om dit te voorkomen ?

- iemand problemen gehad met het teveel zuigen van de pannen? ik ga ze in dit weer vooraf natspuiten en achteraf nathouden met stroken natte oude tapijten erop. Of zou het nodig zijn ze vooraf met een papje te behandelen ?



alvast bedankt,

Willem



- om bij te kleuren zou ik denken aan tras in eerste instantie en steenkoolgruis in tweede. Ik zou eens contact opnemen met de verdeler van de kalk (Reynchemie). Mogelijk raden zij een pigment aan dat zij gebruiken in hun lijn kaleiproducten.

- indien u tapijten plaatst tegen uitdrogen zal kans op uitregenen van kalk miniem zijn meen ik. Om tijdens het plaatsen en achteraf voegen (in principe steeds twee arbeidsgangen bij nokpannen !) afschuivende mortelresten te voorkomen zal het lastigste zijn vermoed ik. Ik zou denken aan het plaatsen van lakens of andere textiel en deze tegen de pannen aandrukken.

- voor de rest zoals u zegt natspuiten vooraf en als het kan achteraf nathouden. Dit laatste zal met dit weer zeker geen overbodige luxe zijn.
 
Lid geworden
3 apr 2008
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemad een suggestie met welke kleur blauw gesmoorde boomse pannen best aangesmeerd kunnen worden? Wij wilden eerst voor dezelfde kleur gaan als het voegwerk: champagne (ergens tussen wit en geel/beige in). Maar de meeste voorbeelden die ik zie in boeken zijn redelijk 'donker' aangesmeerd, dwz bijna grijzig. Misschien gaat het contrast van een lichte kleur slecht overkomen op blauw gesmoorde pannen. Iemand ervaring?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan