• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

welk imago hebben fietsers?

Lid geworden
13 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds een jaar ben ik wat meer beginnen fietsen, heb mij een koersfiets aangeschaft en nu ben ik helemaal verslaafd!

Nu hoor is van andere fietsers vaak negatieve verhalen, dat ze worden nageroepen door andere weggebruikers, opmerkingen krijgen etc. Zelf heb ik er nog niet veel van gemerkt, ik fiets rapper dan de meeste gewone fietsers (+- 25/u) , probeer wel altijd hoffelijk te zijn, zeg 'excuseer' en 'dank u wel' als ik andere weggebruikers inhaal.

Wat is jullie beeld van fietsers, niet alleen wielertoeristen in groep maar ook de gewone recreatieve fietsers? Hebben fietsers een imagoprobleem?

ik fiets al heel lang zowel koersfiets als mtb'en. Ik rij op de fietspaden en rem als het nodig is, ik heb een bel die gebruik ik en als ze aan de kant gaan steek ik vriendelijk mijn hand uit. nooit problemen maar geef mij toch maar de bos ;-)

Ik heb zelf geen probleem met fietsers... ik woon op een weggetje dat door elke fietser (weg/mtb) of groep fietsers die hier in de buurt passeert gebruikt wordt, en ik kan, afgaand op wat ik hier zie, zeer goed begrijpen waarom sommige mensen wel een probleem met fietsers hebben:

- elke week ligt onze voortuin vol met afval (blikjes, papiertjes van snacks, ...), specifiek van die powersnacks steeds. Het is echt niet van wandelaars (ook genoeg hier in de buurt).

- we wonen op 50 meter van een 90 graden bocht, je ziet er NIKS van het verkeer om de hoek... en toch snijden alle fietsers hier de bocht af (ze komen van bergaf, lekker snel). Je kan al raden dat in het weekend er veel geklaksonneerd wordt door automobilisten die opeens een fiets voor zich zien opduiken tegen 40 km/u. Omgekeerd, de fietsers in groep zitten ook ganse dagen te roepen "howwwww" of "ottooooo" ;).

Zelfde geldt eigenlijk voor de moto's, die bezondigen zich daar ook aan... 

Op zich heeft dat eigenlijk niets met fietsers te maken, maar gewoon met het toegenomen individualisme en de daarmee gepaard gaande sociaal aanvaarde boertigheid die mensen tegenwoordig graag publiek tentoonstellen. En ja, dat zzijn die 5% of 10% assholes en trutten die zich daaraan bezondigen, maar als er elke zondagmorgen 500 fietsers aan uw deur passeren, wordt dat kleine percentage opeens wel veel...

Nu soit, ik lach er wel mee (die papiertjes opruimen is het einde van de wereld niet), maar ik pak dienen 90 graden bocht in het weekend WEL elke keer met " schrik"  om er ene mee te hebben... Ik heb de hoofdpijn niet als hij op mijn motorkap ligt of onder mijn wielen steekt, dus tja, echt wakker liggen doe ik er nu ook niet van. Zoals ik al zei, mij stoort het niet omdat het mij geen ene moer kan schelen... maar die mensen die graag een spik&span voortuintje hebben of bezorgd zijn over de veiligheid in de buurt... 

is meer een persoonlijkheidsprobleem van iedere fietser apart.

maar zie wl meer en meer fietsers die denken dat ze voorrang hebben omdat ze met de fiets zijn.

Het is leuk dat je je arm uitsteekt , maar niet zo slim om tijdens die actie ook zonder omkijken daadwerkelijk af te slaan.

dronken rijden telt niet enkel voor automobilisten !!

Fietser alleen = MEESTAL geen probleem

Fietser in groep = MEESTAL miserie.

Ik veralgemeen nie, maar ik mag op t einde van de maand bij de rechter wel gaan uitleggen waarom er ne fietser a la tommeke boonen mijne auto aangereden heeft op een kruispunt. (de laaste van een hele groep rijd tegen de flank) *diablo*
Ik hou mijn hart al vast, rechter hier staat bekend als pro zwakke weggebruiker.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

- elke week ligt onze voortuin vol met afval (blikjes, papiertjes van snacks, ...), specifiek van die powersnacks steeds. Het is echt niet van wandelaars (ook genoeg hier in de buurt).

Heeft niks met fietsers te maken. Hier passeren dagelijks een twintigtal scholieren (1ste en 2de middelbaar) op weg naar het station. Die vinden het ook allemaal tof om hun lege blikjes, snoeppapiertjes en dergelijke in onze voortuinen te droppen. Een spic&span voortuin vind ik op zich niet belangrijk, maar zoiets doe je gewoon niet. Kwestie van opvoeding. 

Mijn man is zelf fietser (nu even niet omdat hij nog revalideert van een fietsongeval). Hij heeft op al zijn fietsen een bel, hij roept niet en hij spuwt niet op de grond. Hij respecteert de verkeersregels en ergert zich blauw aan voetgangers die - ondanks het belgeluid - doen alsof ze doof zijn (vooral langsheen de kaaien in Antwerpen waar hij dagelijks voorbij moet om naar zijn werk te rijden). Om een gevaarlijke situatie uit te lokken? Je zou het soms denken!

ik denk ook dat het meer een algemeen probleem in het verkeer is, teveel volk, iedereen opgejaagd, te druk verkeer....

Ik heb wel al vaak bedacht dat het soms ook een probleem van infrastructuur is. Ik kan mij blauw ergeren aan auto's die over het fietspad staan om over te steken zodat je als fietser op de baan moet om door te kunnen. Maar vaak heeft de automobilist eigenlijk nauwelijks keuze, als je achter het fietspad blijft, zie je het aankomende verkeer niet.
Op dat vlak is het in NL een stuk beter geregeld. Zie filmpje, daar kunnen wij echt nog wel wat van leren

https://www.youtube.com/watch?v=fv38J7SKH_g

Oorspronkelijk bericht geplaatst door MientjeOp dat vlak is het in NL een stuk beter geregeld. Zie filmpje, daar kunnen wij echt nog wel wat van leren

O ja, zeker! Als wij voor ons plezier gaan fietsen, dan zetten wij de fietsen op de auto en rijden wij naar Nederland. Overal mooie fietspaden in prima staat en meestal ook nog goed afgescheiden van de rijweg.

Ik heb vroeger langs de scheldedijk gewoond.

Op zondag  veel wandelaars en moeders met kinderwagens.

Daar vliegen dan groepen wielrenners tussendoor met 30a40km/h

Verbaasde mij altijd dat er niet meer zware ongevallen gebeurde.

Waarom begint bij mij de adrenaline te stijgen bij 't lezen van de titel alleen?

Woon ook op een weg waar in 't weekend veel fietsers passeren. Zondag vroeg ik mij weeral eens af waarom die vier coureurs op de baan rijden i.p.v. het geasfalteerde fietspad...

Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjayOp zich heeft dat eigenlijk niets met fietsers te maken, maar gewoon met het toegenomen individualisme en de daarmee gepaard gaande sociaal aanvaarde boertigheid die mensen tegenwoordig graag publiek tentoonstellen.

Hier ga ik mee akkoord! Het mag zeker geen 'veralgemening' worden. Ikzelf ga ook zeer vaak fietsen (mtb) in een iets grotere groep (tot 6personen) en ik verzeker u dat waar er een fietspad is, we dit dan ook gebruiken. Meestal zitten we natuurlijk op landweggetjes/bos en hebben we daar minder last van, maar dan nog, als er tegenliggers zijn, of auto's achter ons, dan zetten we ons op één lijn en laten we die netjes passeren.

Ik kan me ook ergeren aan de enkelingen of de kleine groepjes die zichzelf koning van de weg wanen en weigeren gebruik te maken van het mooie fietspad dat naast hen ligt...

Vorige week nog reed een braaf mevrouwtje, buiten de bebouwde kom (limiet 70), op een B klasse scooter naast het fietspad, waar geen enkele fietser was en was zo alle auto's aan het ophouden.  Beperkte kennis van de wegcode of uit principe de auto's aan het ophouden omdat ze net bijna omvergereden was op het fietspad, geen idee. Het was alleszins irritant, maar daar ga ik me niet in laten opjagen :p

De fietspaden bij ons zijn die naam niet waardig. Maar een heel klein percentage is aangenaam om op te rijden. Als de rest is schudden en daveren. Parijs Roubaix is er niets tegen (ik overdrijf graag).

Beetje afhankelijk he. Sommige zijn hoffelijk en andere ronduit boeren. En hoe duurder de fiets hoe erger.

Die zondagmorgen in groep zijn de ergste, gelijk zot met 3 naast elkaar langs de vaart vliegen, nooit gehoord van een bel, een fietspad is om naast te rijden zelfs al is het een nieuw breed glad fietspad, voorrangsregels nooit van gehoord, ...

Nog een fietsersergernis maar dan eerder bij de schoolgaande jeugd is het verdwijnen van het fietslicht. In mijnen tijd had elke fiets een voor en een achterlicht dat moest branden van het donker werd en anders had je ambras met de polies.... Tegenwoordig lijkt dat niet meer te bestaan en moet je maar sjans hebben dat je ze ziet rijden.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door janus wago

Op zondag  veel wandelaars en moeders met kinderwagens.

Daar vliegen dan groepen wielrenners tussendoor met 30a40km/h

Verbaasde mij altijd dat er niet meer zware ongevallen gebeurde.

Inderdaad, eigenlijk is dit vrij absurd dat mensen die 4km/u stappen en soms trager als de bomma en de kleine uk meezijn, hetzelfde pad moeten delen met fietser die 20 -30/u rijden.... Da's net hetzelfde alsof je op de snelweg alles tussen 50 - 150km/u mag rijden. 

Maar het heeft idd vooral met hoffelijkheid te maken, als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt en niet direct kwaad wordt als er eens iets gebeurd (want t is uiteraard altijd en ander zijn schuld, nietwaar ;-) ) zou 't toch moeten lukken.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door jvd30

Nog een fietsersergernis maar dan eerder bij de schoolgaande jeugd is het verdwijnen van het fietslicht. In mijnen tijd had elke fiets een voor en een achterlicht dat moest branden van het donker werd en anders had je ambras met de polies.... Tegenwoordig lijkt dat niet meer te bestaan en moet je maar sjans hebben dat je ze ziet rijden.

Oh ja, helemaal mee eens, als ik zelf achter het stuur van de auto zit, zie je direct hoe belangrijk zichtbaarheid is. Deze winter heb ik zelf op de fiets ook een fluo-vestje gedragen, jip, spuuglelijk maar wel een groot verschil . 

Ik.... ik heb schrik van die koersbananen.

Voorovergebogen - liefst nog in een geel blouzeke- trappen als zot om toch maar dat wielleke van die voorgaande te kunnen blijven zien, want opkijken ? How dat kost hen 0.2 milliseconde in snelheid.

En als je dien groep koersbananen voorbij steekt op een deftig weggeltje met de camionette met daarachter een bredere lompere lange remorque , en er krijgt er ene in zen staar om ff ' wieltje te zuigen en die heeft niet door dat daar nog zo'n bakbeest achter hangt... dan heb je gezever.

Trouwens

niet alleen de amateurs in groep kunnen de baan terroriseren , het overweg accident gezien van paris-roubaix?

Wie kan/wil dit begrijpen?

De openbare weg is van iedereen en waar je elkaar tegenkomt kunnen er ergernissen(groot woord) ontstaan omdat je moet wachten, uitwijken, opletten,... hoort er bij zeker?

Als ik eerlijk ben met mezelf dan erger ik mij soms aan fietsers/voetgangers als ik met de auto rij, erger ik mij aan auto's en voetgangers als ik met de fiets ben en aan auto's/fietsers als ik te voet ben.

Maar gelukkig jaag ik mij daar niet in op en laat ik het gewoon passeren :)

Alhoewel; als ik een voetganger met zijn blik op de smartphone diagonaal de straat zie oversteken dan is het toch efkes van wtf...

Wij gaan overal in België en in het buitenland fietsen. Net als iedereen die zich in het verkeer begeeft moet men zich aan de regels houden. Zelf heb ik het niet hoog op met bepaalde wielertoeristen. Vorig jaar tijdens het weekend van De Ronde van Vlaanderen hebben twee fietsers van een groepje wielertoeristen de spiegel van mijn wagen eraf getrapt en krassen gemaakt in mijn auto terwijl ik eigenlijk volledig in mijn recht was en voorrang had. Ik heb mijn kalmte kunnen bewaren en heb gelukkig hulp gekregen van de chauffeur die achter me stond en de politie was zéér snel ter plaatse.  Neen bepaalde wielertoeristen liggen me toch niet.

mensen met auto's zouden beter wat trager van hunne oprit komen, gisteren bijna omver gemaaid door een madam in hare porche, nog van haren tak maken dat ik én op het fietspad én aan de juiste kant rij....

ik probeer in vlaanderen altijd op het fietspad te fietsen, gene cadeau, tot voor kort had ik ne mtb en viel me dat zo niet op :D

ik zal ook nooit papierkes op de grond smijten, ook al rij ik in groep (ik heb te veel respect voor de natuur)

maar in vlaanderen is er echt nood aan een breed fietspad aan 1 zeide van de weg, geen 2 zeide met elk hun smal fietspadje!!!

Bij mij alleszins geen al te best imago.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan