• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welk hout?

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Na brandschade dien ik mijn gevel te repareren, alleen heb ik geen idee welk hout gebruikt is.
De vorige eigenaares weet het niet meer, enkel dat het ongeveer 15 jaar oud is en het ecologisch hout zou moeten zijn.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
De laatste foto is de achterkant die niet vergrijsd is.
 

Bijlagen

  • 20200106_165318_compress89_resize_68.jpg
    20200106_165318_compress89_resize_68.jpg
    202 KB · Weergaven: 3
  • 20200106_165519_compress42_resize_32.jpg
    20200106_165519_compress42_resize_32.jpg
    234,5 KB · Weergaven: 3
  • 20200106_165448_compress68_resize_76.jpg
    20200106_165448_compress68_resize_76.jpg
    236,2 KB · Weergaven: 3

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Geïmpregneerd grenenhout of thermowood?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Geimpregeneerd grenen volgend foto ... 19 en foto ...48, planchet profiel . 

Enkel die opmerking : ecologisch hout , kan ik in dat geval niet plaatsen want green is nu niet het meest ecologische.

Thermowood  komt me eerder bij  foto..18 op, maar zo zwart heb ik thermowood nog nooit gezien. Na droogteverhitting is dit eerder donkerbruin van kleur en niet zwart. 

Of ze hebben green gebruikt en dan daar een zwarte beits/lak/olie of zo opgezet.

Nu als je de schrijnwerker laat komen om een offerte/ bestek op te stellen kan die dadelijk zeggen welk hout dit is en welke nabehandeling het heeft gehad
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Volgens mij is het geen geimpregneerd hout omdat anders de achterkant niet zo blank zou zijn maar eerder groenachtig.

Het is ook geen Thermowood want ook dat zou er aan de achterkant niet zo blank uit zien maar donkerder van kleur, meer naar het bruine.

Naar alle waarschijnlijkheid is het lariks (lork). Men kan dat ecologisch noemen omdat het kan gebruikt worden zonder enige behandeling, niet van tevoren en niet achteraf.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Impregnatie heb je in 2 kleuren: de groene en de bruin.

De groene blijven inderdaad na verloop van jaren nog steeds een groene schijn hebben . En dit zie dus zeker niet op de foto. Maar die bruine die worden na enkele maanden al een pak lichter van kleur en dat is te zien op de foto.

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Misschien te eenvoudig van oplossing: zoals Lukanar stelt of gewoon stukje meenemen naar de houthandel ...
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Englishdude zei:
Misschien te eenvoudig van oplossing: zoals Lukanar stelt of gewoon stukje meenemen naar de houthandel ................

Als je online besteld nogal moeilijk. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
bertarna zei:
Englishdude zei:
Misschien te eenvoudig van oplossing: zoals Lukanar stelt of gewoon stukje meenemen naar de houthandel ................

Als je online besteld nogal moeilijk. 

Niemand zegt dat je dat online moet bestellen. Ik denk zelfs dat de meesten dat hier zouden afraden.
Zoals de dude en lukanar al zeiden: naar de houthandel ermee!
Ons gokken is waardeloos om als leidraad te gebruiken voor uw bestelling!
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Ja, maar tegen dat ik thuis ben zijn de winkels gesloten 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Tja kijk. Morgen om 4u vertrekken naar mijn werk. Tegen 18 u thuis. Winkels gesloten.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Is het belangrijk dat het echt hetzelfde hout gaat zijn?  Uiteindelijk zal het altijd blijven verschillen van uiterlijk voor een aantal jaar.  Misschien kan je ergens 1 deel overhouden waar het niet zoveel uitmaakt of het hetzelfde is.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Hoe groot is die schade, want ik zou anders zeggen, verzekering en plaatser herstelt alles ? 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
bertarna zei:
Tja kijk. Morgen om 4u vertrekken naar mijn werk. Tegen 18 u thuis. Winkels gesloten.

Op zaterdag zijn er ook winkels open.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Mario_ zei:
Hoe groot is die schade, want ik zou anders zeggen, verzekering en plaatser herstelt alles ? 

Met de verzekering afgesproken om zelf te repareren. Juist omdat de schade meevalt, geen enkele aannemer wil komen voor kleine werkjes heb ik al bemerkt.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Caroto zei:
Is het belangrijk dat het echt hetzelfde hout gaat zijn?  Uiteindelijk zal het altijd blijven verschillen van uiterlijk voor een aantal jaar.  Misschien kan je ergens 1 deel overhouden waar het niet zoveel uitmaakt of het hetzelfde is.

Niet echt eigenlijk, zolang het na een tijd ook maar grijs zal worden.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Patrico zei:
bertarna zei:
Tja kijk. Morgen om 4u vertrekken naar mijn werk. Tegen 18 u thuis. Winkels gesloten.

Op zaterdag zijn er ook winkels open.

En als ik morgen online bestel kan ik zaterdag beginnen zonder naar de winkel te lopen.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Zoals door Charel gemeld en door velen vermoed zoekt u eerder een gemakkelijkheids oplosing i.p.v in te gaan op het degelijk advies om dit op te lossen zoals het hoort m.a.w. een stuk in uw handen pakken en naar een speciaal zaak te gaan waar men u op adequate kan helpen.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Zijt gerust, er zijn al wat teststukjes onderweg naar hier.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Topic opgekuist.

Het Bouwinfo.be team
 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan