• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welk hout?

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Na brandschade dien ik mijn gevel te repareren, alleen heb ik geen idee welk hout gebruikt is.
De vorige eigenaares weet het niet meer, enkel dat het ongeveer 15 jaar oud is en het ecologisch hout zou moeten zijn.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
De laatste foto is de achterkant die niet vergrijsd is.
 

Bijlagen

  • 20200106_165318_compress89_resize_68.jpg
    20200106_165318_compress89_resize_68.jpg
    202 KB · Weergaven: 3
  • 20200106_165519_compress42_resize_32.jpg
    20200106_165519_compress42_resize_32.jpg
    234,5 KB · Weergaven: 3
  • 20200106_165448_compress68_resize_76.jpg
    20200106_165448_compress68_resize_76.jpg
    236,2 KB · Weergaven: 3

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
bertarna zei:
Zijt gerust, er zijn al wat teststukjes onderweg naar hier.

Heb je ook een stukje Red Cedar laten afkomen? Die houtsoort was hier nog niet geopperd...
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Maar DRC i wel héél héél erg moeilijk te schilderen hoor. Dus mocht je gelijk hebben Keon dan zal dat toch een heel erg donkere beits zijn als het al gene carboleum is. Sommigen durven dat nog gebruiken
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
En waarom  juist? Omwille van het hoge gehalte aan tannine? Daar bestaan toch gepaste beitsen voor? 
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Het is zeker geen ceder volgens de vorige eigenares, ze denkt dat het kastanje is
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Kastanje ziet er zeker zo niet uit.
Heb hier kastanje liggen, onbehandeld en dat wordt zo zwart als pek.
Behandeld geeft een heel andere nerfstructuur. 

Ik blijf bij green, groene geïmpregneerde green waarvan een deel in de carboline of zwarte beits is gezet.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het doet er wellicht allemaal niet veel meer toe, maar ik denk ook niet dat het kastanje is,  daarvoor is de onbehandelde en onbelichte achterkant veel te blank, kastanje heeft wat meer kleur.

@lukanar: foto 3 toont de achterkant van een plank, een stuk dat in het donker is gebleven en dus nog zijn originele kleur heeft. Vindt je ook niet dat de kleur er te blank uitziet om geimpregneerd te zijn ? Ik zou dan toch een iets meer groenige kleur verwachten.

De voorkant is gewoon verdonkerd door de weersomstandigheden volgens mij.

Soit, maakt dus wellicht allemaal niets meer uit.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
lukanar zei:
Impregnatie heb je in 2 kleuren: de groene en de bruin.

De groene blijven inderdaad na verloop van jaren nog steeds een groene schijn hebben . En dit zie dus zeker niet op de foto. Maar die bruine die worden na enkele maanden al een pak lichter van kleur en dat is te zien op de foto.

 

 

rofl.gif
rofl.gif
rofl.gif
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
conclusie: zullen we eens een boompje opzetten over een plankje........
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
lukanar schreef:

Ik blijf bij green, groene geïmpregneerde green waarvan een deel in de carboline of zwarte beits is gezet.

Voor mij goed hoor Luk: groen geïmpregneeerd grenenhout met carboline erop dus!

Het heeft geen zin meer om er een boompje over op te zetten
wacko.gif
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
rofl.gif
rofl.gif
rofl.gif


BSK

tuurlijk dat je er niks meer van versta, ik bedoel dus wel degelijk bruingeimpregneerd grenen en  NIET de groen waar jij aan vast hangt.

Sorry voor de verwarring.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Geen probleem voor de verwarring Luk, kan gebeuren. Maar laat ons nu ook geen verwarring laten bestaan over het groen waar ik aan vast zou hangen. Het tegendeel was waar.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
TS spreekt van brandschade.
Zou dat zwart niet gewoon bovenstaande zijn?
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
De laatste foto is inderdaad een plank met brandschade.

Groengeimpregneerd hout blijft dit lang groenachtig ?

Omdat ik het bijgebouw er naast ook in hout wil bekleden en dit hout is het goedkoopst, bijgebouw zit niet in het zicht dus zonde om er tropisch hout aan te hangen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Mijn gevoel zegt ook Lariks. Syberische Lariks is uiteindelijk ook dennenhout net als grenen (en dus verre van tropisch hardhout), maar de trage groei maakt het wat resistenter tegen de weersomstandigheden, naar het schijnt.

Lariks is niet duur, en moet niet geïmpregneerd worden. Wel weghouden van grond en goed geventileerd monteren zodat het kan uitdrogen (dus zowel onderaan als bovenaan open laten: wel afdekken voor bvb regen, maar minstens 1 à 2 cm spleet laten, met een ongedierte-rooster er in)

Er zit wel een beetje leven in Lariks.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan