Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Welk hardhout voor tuinhuis

• Tags hardhout tuinhuis
  • Fondan

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    22 okt 2020
    Waarderingsscore
    129
    Punten
    43
    Ben volop bezig met uitrekenen wat een nieuw tuinhuis gaat kosten als ik het zelf ga maken.
    Blokhutplanken gaat het zeker niet meer worden.
    Wel een houten kader en daar dan planchetten tegen in hardhout.

Dacht eerst padouk te nemen,maar zijn er even goede alternatieven,die eventueel iets of veel goedkoper zijn.

De planken zouden geplaatst worden verticaal en planken in één stuk.
    Geen korte planken van bv 120 cm.
    De hoogte is ongeveer 250 cm buitenkant.

Welke houtsoort is bv nog aan te raden
    - Padouk
    -Tali
    -Ipe
    -Bamboe
    -Iroko
    -Itauba

Misschien zijn er nog andere....,
    Ik hoor het graag

Alvast bedankt

Meranti, Afzelia, teak, Bankirai, Merbau, Azobe, Massaranduba ...
    Douglas/vuren/grenen/thermowood als goedkoper alternatief.
    Alles hangt een beetje af van je budget en wat je wil bereiken als look.
    Zonder grondcontact en de mogelijkheid om goed te drogen maakt heel wat soordten geschikt.

Oke bedankt
    Douglas / thermowood gaat het denk ik niet worden.
    Ben bijna 62 dus nu zet ik nog één en dat moet het laatste worden ;)
    Ik wil wel planken tand - groef,we zien niet graag planken met bv een tussen opening van 1 cm

Welke houtsoort is bv ook goed bestand tegen werken,kromtrekken...

Op volgende link kan je alle eigenschappen van de verschillende houtsoorten terugvinden.

Houd er rekening mee dat alle hout kromtrekt... Ga sowieso voor een minimale dikte van 20mm dit verminderd het risico, dunner is voor budget sh*t.

Bye-the-way: horizontaal of verticale montage. Welke profielen: standaard tand groef, blokprofiel, flip-profiel, enz... Veel om over na te denken...

Tali en Itauba zijn er 2 die vrij weinig last hebben van "werken en kromtrekken"

Valt ook lariks niet te overwegen? voor een goed gezet tuinhuis (eventueel met kleine dakoversteek) moet er toch iets minder tropisch te vinden zijn ;-). Natuurlijk zorgen dat alles goed kan drogen.

Tali en Itauba zijn er 2 die vrij weinig last hebben van "werken en kromtrekken"
    Padoek is stabieler als deze, kom echter gerust naar mijn gevels kijken...
    Padoek is idd ook geschikt. Heb deze zelf ook.
    is kwestie van voorkeur naar uitzicht en (ver)kleur(ing). en prijs. tali is normaal een stuk goedkoper

Ik zal eens uitrekenen wat het verschil is in prijs van Padoek,Tali en Itauba.
    Ik ga zeker tegen de kader een doek plaatsen,daar latten tegen en dan de gevelbekleding.
    Dan zal ze wel voldoende verluchting zijn.
    Maar hardhout gaat het zeker worden.
    Moet aan mijne ouwen dag denken....afschuren,schilderen.
    Dan ga ik liever fietsen als het goed weer is ;)

Ik zal eens uitrekenen wat het verschil is in prijs van Padoek,Tali en Itauba.
    Ik ga zeker tegen de kader een doek plaatsen,daar latten tegen en dan de gevelbekleding.
    Dan zal ze wel voldoende verluchting zijn.
    Maar hardhout gaat het zeker worden.
    Moet aan mijne ouwen dag denken....afschuren,schilderen.
    Dan ga ik liever fietsen als het goed weer is ;)
    hier al dik 15j gewoon palettenhout als carport. nog nooit moeten afschuren /schilderen. Maar dat werkt natuurlijk stuk harder en heeft ene andere uistraling dan hardhout.

Dus voor jou toepassing, zou ik ook voor een hardhout opteren

is kwestie van voorkeur naar uitzicht en (ver)kleur(ing). en prijs. tali is normaal een stuk goedkoper
    En hoe zit het met de verkleuring van Tali,is dat beetje uitzicht van Padoek na jaren?
    Persoonlijk zie ik liefst als er olie opstaat maar dan is het weeral elk jaar schilderen.
    We gaan het laten verkleuren....

Bij de harde houtsoort Tali laat je deze op natuurlijke wijze vergrijzen en laat dat potje olie/beits achterwege.

En hoe zit het met de verkleuring van Tali,is dat beetje uitzicht van Padoek na jaren?
    Persoonlijk zie ik liefst als er olie opstaat maar dan is het weeral elk jaar schilderen.
    We gaan het laten verkleuren....
    Olieën en dan alle jaren schilderen ...???

Persoonlijk hou ik gewoon van vergrijzen.

Jep we gaan het laten vergrijzen.
    Zoals ik op mijn bijna 62 ;).

Voor de houtsoort buitenkant gaat het 9/10 padoek worden.
    Ben alleen nog beetje aan het zoeken naar stevige deurkader (waar aankopen),dat ik dan zelf padoek kan tegen plaatsen aan de buitenkant.

Ook nog aan het opzoeken hoe best raamkader maken en inbouwen in het tuinhuis.
    Ga eerst wel 1 laag stenen metsen,en daar de kader op plaatsen.
    Aan de inkomdeur zou ik willen een arduin dorpel leggen,dan kan ik vloeren in het tuinhuis en heb ik geen niveauverschil.

Weet je al welk type profiel?

Alpenden: geurt ook heerlijk. Wel niet te krijgen in de buurt je zult dus met de aanhanger naar Oostenrijk moeten 😉

Weet je al welk type profiel?
    Ik ga waarschijnlijk voor planchetten gaan vertikale plaatsing - wel in 1 stuk (lengte 270 cm)
    Je hebt ook nog andere profielen maar denk dat daar meer vuil tussen kruipt.
    Alleen de dikte je hebt ze in 1,5 dik en 2,1cm.
    Dat prijsverschil ga ik eens uitrekenen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan