• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

welk domotica systeem?

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Graag hadden wij zoals vele een domotica-systeem geinstalleerd. Echter na al weken opzoeken en nadenken zie ik compleet het bos door de bomen niet meer.

Wat waren onze wensen

verlichting

-ingestelde sferen

-dimmen

-bv gangverlichting dmv van bewegingssensor

-aanwezigheidssimulatie

-alles uit

verwarming

-kamerthermostaten

-intelligente vloerverwarming. bv als de houtkachel brandt, de zone op een laag pitje brengen

beveiliging

-gepersonaliseerde toegangscontrole

-alarmcontact in deuren en ramen

-bewegingsmelder

-bewakingen voor 'natte kelder', 'waterlek technische ruimte'

-gekoppeld aan smsmodule

-een 'ik verlaat de woning' knop

Sturing van zonneweringen vind ik wat overkill...

Wat mij het meeste aan het hart ligt is het gedeelte beveiliging en verlichting via bewegingsmelders (ik ben een ramp ivm het licht laten branden.

En na al wat gelezen te hebben, KNX lijkt me niet mijn ding ook al wordt het aanschouwt als the holy grail ;)

En nog al iets wat me opgevallen is op het forum, ik ben geen leek, ben graduaat elektro-mechanica, ben ook actief in de sector. :D Ik had graag advies gehad over het meest aansluitende systeem bij mijn wensen met een relatief vrije keuze van bedieningscomponenten.

Lid geworden
21 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik vind persoonlijk dobiss een heel goed systeem alles is nog uitbreidbaar naar de toekomst toe en je kan er zo goed als alles mee wat je zelf opnoemt. Ik heb het eerst zelf thuis genomen en was er echt content van daarom dat ik het nu ook al op 3 andere plaatsen geinstalleerd heb. Groeten Niels

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja, het blijft moeilijk. Alle voor en tegens zijn hier op het forum al wel aan bod geweest.

Er zijn zeker domotica systemen die even uitgebreid en gebruiksvriendelijker zijn dan KNX.

De vraag die je je moet stellen is of je afhankelijk wil zijn van één fabrikant en één installateur die, en failliet kan gaan, of zijn prijzen in de toekomst onredelijk verhoogt, of niet dat ontwikkelt dat je in de toekomst ook graag zou hebben. Wil je vast hangen aan een centraal systeem dat als het uitvalt je in het donker en de kou zit, en waarvan je maar moet hopen dat ze het opgelost krijgen binnen redelijke tijd tegen een redelijke vergoeding. (het moet +30 jaar meegaan liefst)

Of ga je naar die halve (= niet open) standaard, die ondertussen wereldwijd gebruikt wordt en volgens mij zeer stabiel is. Die altijd bedienbaar blijft (de bediening kan ook op de module zelf) maar voor logica niet zo logisch in elkaar steekt.

Ik spreek van ondervinding met hetgeen ik hier boven vertel. Heb al eens een Qbus installatie gehad.

Nu loxone/knx. En ook dat is niet ideaal, maar ik weet geen betere. Je maakt KNX zo duur je wil

Bv de basis van teletask is niet te duur maar al wat je extra wil betaal je serieus bij. Was vroeger toch zo.

Ik hoor bijna niemand meer over teletask.

Als de KNX standaard niet belangrijk voor je is zijn andere systemen min of meer gelijkwaardig denk ik.

Allemaal centraal, ofwel met een echte bus, ofwel een plc-achtig iets.

Dan zal ieder zijn systeem wel het beste vinden en wordt je hier niks wijzer.

Moest ik de kennis hebben ging ik voor http://www.vscp.org/

Naar interfaces voor verschillende standaarden en software is loxone wel sterk denk ik, toch een groot voordeel. Enocean/1-wire/DMX/IR/RS485/RS232/IP Ook de prijs is in orde.

Zorg zeker dat je bedrading zo is dat je in de toekomst elk systeem kan aansluiten.

En een must voor mij is dat je alles zelf kan programmeren en instellen zodat je niet voor het minst iemand moet opbellen.

Veel suuces

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je voor ons eens uitrekenen wat de kostprijs zou zijn voor jou tussen knx-teletask en loxone?

Met vermelding van componenten. Op voltus.de vind je al veel terug

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan