• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welk best als elek aansluiting kiezen ?

G

Guest

Guest
Monofase of 3 fasen ?



Ik raak er begot ni uit.



We gaan zobiezo al gene las(t)post in de hof in een tuinhuis zetten ofzo.

En ik vermoed dat ik ook ni direct superzwaar spul ga zetten in huis.

OK, maybe later ne lekkere sauna op de zolder ofzo, maar is da alleen een reden voor 3 fasen te laten steken ?

zit er qua aansluitprijs/maandelijkse kosten verschil op mono of 3 fasen aansluiting ?



iemand enig idee ?

want ik kan ni echt kiezen denk ik.
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
davyd wrote:
ok, dus boiler omvormen naar 3Fasig zou ik dan beter doen..



En wat kan er dan mislopen als je die 3 fasen niet goed opsplitst? Als de verdeling onevenwichtig is dus?





dan betaal je meer eli als je werkelijk verbruikt



als je boiler wel gaat omvormen bedoel je of net niet?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.010
Waarderingsscore
0
Punten
0
gisteren heeft men bij ons de elek. aangesloten. Die man (en onze elektricien en de keurder die toevallig allemaal aanwezig zwaren) vertelde ons dat er tegenwoordig veel te zware aansluitingen worden gevraagd. Voor 99% van de particulieren volstaat een monofasig 40A aansluiting ruimschoots.



3F is enkel nuttig als je drijfkracht nodig hebt, maar tenzij je een laspost of iets anders gebruikt, denk ik niet dat er veel gewone particulieren zijn die dit nodig hebben. Sauna's e.d. kan je ook al op 220V (monofasig) terugvinden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
davyd wrote:
stefan wrote:
davyd wrote:
ok, dus boiler omvormen naar 3Fasig zou ik dan beter doen..



En wat kan er dan mislopen als je die 3 fasen niet goed opsplitst? Als de verdeling onevenwichtig is dus?





dan betaal je meer eli als je werkelijk verbruikt



als je boiler wel gaat omvormen bedoel je of net niet?



als je bij 3F alles aansluit op één F (extreem) betaal je meer dan dat je verbruikt, want verbruikt meet men niet afzonderlijk per fase
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
davyd wrote:
stefan wrote:
davyd wrote:
ok, dus boiler omvormen naar 3Fasig zou ik dan beter doen..



En wat kan er dan mislopen als je die 3 fasen niet goed opsplitst? Als de verdeling onevenwichtig is dus?





dan betaal je meer eli als je werkelijk verbruikt



als je boiler wel gaat omvormen bedoel je of net niet?



als je bij 3F alles aansluit op één F (extreem) betaal je meer dan dat je verbruikt, want verbruikt meet men niet afzonderlijk per fase



jawadde. En scheelt dat dan op jaarbasis veel €s denk je?
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
als je bij 3F alles aansluit op één F (extreem) betaal je meer dan dat je verbruikt, want verbruikt meet men niet afzonderlijk per fase



???? :shock: ??? Een teller meet toch de totale stroom, en niet de stroom door 1 fase?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
stefan wrote:
als je bij 3F alles aansluit op één F (extreem) betaal je meer dan dat je verbruikt, want verbruikt meet men niet afzonderlijk per fase

verklaar!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dappe wrote:
stefan wrote:
als je bij 3F alles aansluit op één F (extreem) betaal je meer dan dat je verbruikt, want verbruikt meet men niet afzonderlijk per fase



???? :shock: ??? Een teller meet toch de totale stroom, en niet de stroom door 1 fase?



totale stroom is NIET gelijk aan de som van de stroom door de 3 fasen afzonderlijk



als je nooit eli hebt gestudeerd is dit moeilijk verklaarbaar, begrijpbaar en ik begin er dus niet aan om dit allemaal uit te leggen



het heeft allemaal te maken met sinussen en ...
 
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
675
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
1. monofase / 230V / x-aantal ampère (speelt geen rol, want je moet afzekeren op 20A als ik het goed heb)

Toch nog even herhalen voor de volledigheid: de gevoeligheid van de zekeringen wordt o.a. bepaald aan de hand van de doorsnede van de aangesloten draden. In principe kan je de kabel naar je kookplaat afzekeren aan 32A als je draden van 4 mm² gebruikt.
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kent iemand volgend syteempje die ik dit weekend zag in een huis met elekinstallatie van een jaar of 20:



Boiler ligt normaal op exclusief nacht en warmt dus enkel dan op. Maar in de zekeringskast is er een enkel elementje met een soort van zekering met 3 standen:



- standaard staat de zekering op het midden : dwz nachttarief komt toe bij boiler, indien water op ist jammer.



- bovenste stand: zorgt ervoor dat er elek naar boiler gaat met dagtarief: ideaal als water op is en er toch nog iemand wil douche nemen



- onderste stand : beide toevoeren afzetten, bv als je op reis gaat of zo moet je boiler niet werken.





Als je kiest voor de dagstand slaat hij 's nachts automatisch over op de nachtstand en gaat vanaf dan opnieuw exclusief op nacht werken.







Mag dit nog, hoe noemt zo'n elementje? Lijkt me erg handig..
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ik weet dat je een ontvanger kan kopen die reageert op impul-signaal van Eandis voor da-nacht om te schakelen maar weet niet hoe deze noemt



er bestaat ook zoiets als een voorkeur-schakelaar, schakelt bij lichte installatie de zware verbruikers uit op moment dat je stroom nodig hebt voor andere zaken
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb 3f plus neuter genomen omwille van een eventuele toekomstige warmtepomp.

Mij werd eveneens gezegd dat een kookplaat ed op 3-fase minder verbruikt dan ene op monofase. Ook onze regenwaterpomp gaat waarschijnlijk 3-fase zijn.
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Griet en Stefan wrote:
Mij werd eveneens gezegd dat een kookplaat ed op 3-fase minder verbruikt dan ene op monofase.

Dat verbruikt volgens mij juist evenveel zulle. Het amperage door één fase zal lager zijn aangezien het vermogen over drie fasen wordt verdeeld, maar het totale verbruik zal identiek zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Griet en Stefan wrote:
Mij werd eveneens gezegd dat een kookplaat ed op 3-fase minder verbruikt dan ene op monofase.

larie en apekool
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
davyd wrote:
Kent iemand volgend syteempje die ik dit weekend zag in een huis met elekinstallatie van een jaar of 20:



Boiler ligt normaal op exclusief nacht en warmt dus enkel dan op. Maar in de zekeringskast is er een enkel elementje met een soort van zekering met 3 standen:



- standaard staat de zekering op het midden : dwz nachttarief komt toe bij boiler, indien water op ist jammer.



- bovenste stand: zorgt ervoor dat er elek naar boiler gaat met dagtarief: ideaal als water op is en er toch nog iemand wil douche nemen



- onderste stand : beide toevoeren afzetten, bv als je op reis gaat of zo moet je boiler niet werken.





Als je kiest voor de dagstand slaat hij 's nachts automatisch over op de nachtstand en gaat vanaf dan opnieuw exclusief op nacht werken.







Mag dit nog, hoe noemt zo'n elementje? Lijkt me erg handig..





effe ter info:



heb ondertussen de elektricien weten te vinden die bovenstaand systeempje in elkaar bokste. Blijkt dat het geen exclusief nacht is maar gewoon de nacht van 2voudig. Er zit dus een voorkeurschakelaartje op en maar 1 stroom toevoer(2voudig) naar boiler dus..
 
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de meeste mensen is een 1-fasige 40A aansluiting meer als voldoende. De enige reden om naar 3F 25A over te gaan is omwille van machines die dit nodig hebben.



Het verhaaltje dat een kookvuur 3F beter verdeelt wordt is larie. Je kan perfect alle 4 de kookplaten terzelfde tijd laten werken, op een 1F net. Aangezien een enkelfasig kookvuur wordt aangelegd met 6mm², afgezekerd op 32A.



Het gelijkmatig verdelen van verbruikers bij een 3-fase aansluiting is wel correct. Vroeger werd er standaard een 3 fase aansluiting geplaatst. Het is pas recentelijk (+- 10j a 15j) dat men over gegaan is op een enkelfase aansluiting omdat juist deze verdeling niet correct werd gedaan. Fase 1 was bijna altijd te zwaar belast t.o.v. fase 3. Hierdoor moest men een zwaarder transfo plaatsen in het onderstation juist voor deze fase 1. Daardoor dat de netbeheerder liever zelf beslissen over de verdeling.



Dus kortom als je geen 3-fase verbruikers hebt kies dan een 1F 40A aansluiting.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
electron wrote:
Het is pas recentelijk (+- 10j a 15j) dat men over gegaan is op een enkelfase aansluiting

niet juist, 40j geleden was een monofasige aansluiting ook al standaard
 
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zal me spijten. Dan mag jij verklaren waarom alle woningen bij mij in de buurt ouder dan 30j bijna allemaal een 3-fase aansluitng hebben.



En nee niet voor het elek. vuur
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Het ouderlijke huis is 39jr oud en heeft een 3-fasige aansluiting enkel op uitdrukkelijk en gemotiveerd verzoek van mijn vader (ondermeer voor een 3-fasige laspost).
 
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok goed, jij hebt gelijk. Hier is dit nergens het geval geweest.



Eigenlijk doet dit zelfs helemaal niets ter zake in dit topic.
 

LT

Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
721
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga voor 3 fasen gaan en slechts om 1 simpele reden; anders deed ik het niet:

6.jpg


http://www.falconprofessional.nl/falcon ... e-inductie



Werkt enkel op 3-fasen :(
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan