• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welfsels UITLEG nodig

Jens Mylle

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2016
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hey,

Wij zijn van plan een alleenstaande nieuwbouw woning te plaatsen volgend jaar.

Momenteel zijn we bezig met de architect ivm. de gewelven. De architect wilt dat we samen werken met Ploegsteert en de Stalton vloer gebruiken.

Heeft er iemand hier al mee gewerkt? Voor/nadelen van de Stalton vloer?

Idee waarom er niet gewoon gewerkt wordt met betonnen gewelven ipv. de potten en balken?

Kan er iemand extra informatie geven?

 

De architect vroeg ook of we tussen de bovenverdieping en de zolder willen werken met een stalton vloer of een houten bekisting? Kan iemand hier meer uitleg over geven ivm. de houten bekisting?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Euhhh... vind het vreemd dat je aan derden uitleg moet vragen die je architect beter zelf kan geven: hij stelt potten & balken voor, dus hij zal daar wel een goede reden voor hebben. Hij spreekt van een houten bekisting, dus hij zal daar een goede reden voor hebben. Jij betaalt je architect, laat hem ook maar duidelijk naar jou, als baas & bouwheer, communiceren!!

Potten en balken worden typisch gebruikt omwille van hun gewicht: ze moeten niet met de kraan geinstalleerd worden, dus het kan zijn dat jouw werf moeilijk bereikbaar is en het dus goedkoper zal zijn om met dat systeem te werken? We kunnen hier wel een interessant pleidoor over pro & contra voeren van welfsels & potten en balken, maar wat het beste in jouw situatie is zal toch je architect het best kunnen inschatten... 
 

Jens Mylle

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2016
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ja.
Ik stel deze vraag over de gewelven omdat de architect enkel ploegsteert voorstelt. Daarom wou ik nog eens een derde mening
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Ploegsteert heeft ook gewone gewelven in zijn gamma. Net zoals Rector ( ook fabricant potten en balken) dat ook heeft. 

 
 

Jens Mylle

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2016
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok. Nog meningen? Of hulp?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Vraag eerst eens uitleg aan uw architect en kom dan eens terug om te horen of de redenen van uw architect steek houden...

Dat lijkt me een beter plan!
 

Jens Mylle

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2016
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
6
Volgens architect:
"Er word voor de stalton gekozen omdat die uit het zelfde materiaal bestaat als de muren. Dit heeft een zelfde zettingsvermogen wat voor de pleisterwerken beter is en zo het kraken sterk verminder wordt."

Goeie uitleg?

 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Pfff... beetje fletse uitleg van uw architect... dat zou eventueel wel allemaal kunnen en dat zou belangrijk *kunnen* zijn als je een villa bouwt waarvan de richesse er moet vanaf druipen.

Jullie zijn een jong koppel... een barstje meer of minder kan je altijd bijwerken. De meerkost van Stalton weegt niet op tegen een paar barstjes... Betonnen welfsels worden rechtstreeks van de vrachtwagen op hun plaats gelegd zonder alles specifiek te moeten ondersteunen, daar kan het Stalton-systeem nooit tegenop.

Jullie hebben een eerste besparingspost gevonden!
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik ga verder gaan: dat is gewoon gezever en fout. De lineaire uitzetting van de muur staat loodrecht op de lineaire uitzetting van uw potten & balken. Die bewegen in 2 verschillende richtingen, dus er is ALTIJD een risico op barsten, los van of het potten&balked of welfsels zijn. En ALS dat risico er is, los je dat op door je plakker te vragen een wapeningsnet in die hoek mee in te pleisteren.

Kijk, in een douchewand uit tegels wordt de voeg in de hoek ook altijd met een kitvoeg gedaan en niet met een cementvoeg? Waarom is dat dan nodig volgens de architect? ... uitleg is simpel: vlakken die in andere richtingen bewegen. Waarom moet je tussen ELKE twee vlakken een soepele voeg laten (gyproc tegen muur, laminaat tegen muur, chape tegen muur, ....)? ... precies... 

Het klopt wel dat gebakken kleisteen minder zet dan beton (afhankelijk van soort beton toch tot de helft minder). Maar dat geeft geen garanties op wel/niet scheuren in de hoeken.

Enfin ja, als je geen goede reden hebt en ze vragen je er een, moet je creatief zijn natuurlijk. De reden is toch niet om dat de beste vriend van uw architect toevallig aannemer is die enkel met potten & balken werkt? Of dat het lastenboek voor een andere reden richting een bepaalde groep aannemers (en weg van de welfsel firma's die vaak zelf snel & efficient plaatsen) ? In dat opzicht volg ik Koen: hoe zit het met het totale kostenplaatje van welfsels (aanschaf & leggen) ten opzichte van stallions (aanschaf & werkuren leggen)? 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik zal nog verder gaan... 
  1. Volgens de regels van de kunst moet je welfsels opleggen op een strip neopreen of vilt, dat vangt ook enige zettingsverschillen op, dus van gekraak is er geen sprake.
  2. In een goed geïsoleerde woning zijn de thermische spaningen vanwege uitzettingen allerhande, miniem. Uw gevelvlak krijgt de grootste thermische spanningen te verwerken... en die hoor je ook niet kraken;-)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Keon zei:
 

In een goed geïsoleerde woning zijn de thermische spaningen vanwege uitzettingen allerhande, miniem.

Ja indeed, het belangrijkste dan ook nog: als er genoeg geisoleerd is, is uw dragende structuur normaal thermisch stabiel dus is er geen sprake van zettingen eens de woning op temperatuur is.
Uw gevelvlak krijgt de grootste thermische spanningen te verwerken... 

Noooooooooooooooooo :D :D :D :D ... haha
 

Jens Mylle

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2016
Berichten
53
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reacties!
Als jullie praten over barstjes/scheuren in het pleisterwerk. Wat moet ik me dan hier bij voorstellen? Is dit groot? Nog op te lossen achteraf?

Merci!
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Elke nieuwbouw zal barstjes vertonen , diegenen die dit nooit hebben moeten nog gebouwd worden vrees ik...

Wil je absoluut nergens een barst dan zit er niks anders op dan overal voorzetwanden te zetten dmv de juiste methode...niet doen dus en vooral referenties vragen van eerdere projecten waar je mag komen kijken....

@bij te werken : in principe zal een barst altijd terugkomen , tenzij je dus een voorzetwand laat plaatsen....dat heeft onze architect ons aangeraden .

Bij ons betreft het een slaapkamer op het 2e verdiep , onder dak...werken van de betonplaat was hier de reden.

Ook onze gevel vertoond barsten thv het 2e verdiep-bovenkant ramen...wederom de betonplaat die te hard "werkt" omdat er niet voldoende of niet geïsoleerd was . Ik geloof die kerel wel.

Een nichtje van ons kocht verleden jaar een vrij recent appartement....ook hier van die "zetbarsten" , zij woont op de bovenste verdieping....ook onder dak dus . ze kan doen wat ze wil : de barsten blijven terugkomen...ondankt speciale verf/behang/vlies...

 

 
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Heb nog een bezetter in de familie gehad en die was ook voorstander van potten en balken, omdat de kans op barstjes (niet: barsten) dan iets kleiner zou zijn. Maar de meerprijs is meestal niet min...

Zijn absolute voorkeur was ter plaatse bekiste plafondplaat, maar ook hij besefte dat dat wel erg duur wordt om een paar barstjes te vermijden...

Vergeet ook niet dat er sowieso een laag beton op die potten en balken komt en beton heeft een andere uitzettingscoëfficiënt dan gebakken klei dus ook daar werkt alles wat anders.

En dan heb je geen barstjes in je plafond, maar tekenen de betonnen balken boven je raam zich bv. nog af tov de dragende muur (ook al hebben wij een "thermisch stabiele LEW"). ;-)

Barstjes in een stenen huis zijn quasi onvermijdelijk. Beton en baksteen zetten nu eenmaal anders uit.

Architecten werken ook vaak met dat wat ze het beste kennen zonder écht elke keer te rekenen...
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
en indien er een poutrel of balk aan te pas komt maakt het al helemaal niet uit. in mijn ogen ga je het onnodig duurder maken. bouwen is al duur genoeg
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan