• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wel of geen minigraver aankopen

ODS

Lid geworden
20 feb 2014
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumgangers



Wij zijn bezig met de voorbereidingen van onze nieuwbouw. Aangezien we geld wensen uit te sparen door zoveel mogelijk zelf te doen komt bij ons ook het idee van een eigen minigraver naar boven.



Nu hebben wij echter al een aantal mensen gehoord die ons zeggen dat investeren in een minigraver niet het beste idee is, wat ons doet twijfelen over het al dan niet aankopen. Wij hadden een minigraver van ongeveer 3,5 ton in gedachten en dachten hiermee o.a. de volgende werken uit te voeren:

- graven van de funderingen

- graven van de sleuven voor de nutsleidingen

- graven voor de sleuven van het horizontaal captatienet voor de warmtepomp

- uitgraving voor aanleg oprit en terras

- uitgraving voor de regenwaterput

- aanleg van de tuin

- etc etc



En het lijkt ons ook handig steeds zo'n machientje ter beschikking te hebben voor allerhande karweitjes.



Voor het uitgraven van de kelder hebben we zelf onze bedenkingen of dit zal lukken met de minigraver. We zullen hiervoor waarschijnlijk een grondwerker moeten laten komen met een iets groter type kraan.



We hopen deze minigraver na de bouw terug te kunnen verkopen voor ongeveer 2/3 van de aankoopprijs.



We wouden graag van jullie weten of jullie uit ervaring kunnen zeggen of zo'n minigraver aan te raden is en zo ja: is een minigraver van 3,5 ton voldoende zwaar voor de werken hierboven opgesomd.



Heeft er iemand een goed adres voor minigravers?
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
3ss;1933219 wrote:
...Geef nu eens vijf voorbeelden wanneer je dat gebuikt hebt, of gemist.



Sorry, k wil u die gerust vertellen, of laten zien, maar hier posten...

Dan begint die bende gepassiveerde polco's terug te jammeren over wat er volgens hen allemaal niet mag.

Maar als je t echt wil weten, een gedeelte staat in een van mijn bijdrages op deze site.



Kan altijd zonder, maar ik heb de helft van wat ik uitgespaard heb aan mijn kelder, geinvesteerd in machines die mij t leven gemakkelijk en plezierig maken.

Maar als ge t kunt lenen of huren, waarom niet, en ieder zijn werkwijze, niet elke bouw is t zelfde, en misschien had ge wel een enorm grote handige bouwkraan.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tommie1;1932238 wrote:
Zelf bouwen is mooi, maar je moet weten waar je tijd in steekt.

Het meest kan je winnen bij afwerking, niet bij werk waar de juiste machines de vakman zijn productiviteit sterk opdrijven.



Dit is denk ik de perfecte samenvatting. Als ge nu voor de hobby graag met grote machines speelt, ok, maar volgens mij gaan de meeste bouwen niet zoveel graafwerk hebben dat dat opweegt.



Ge hebt nu gepland om meer dan 3000 euro af te schrijven op dat machien als ik het goed zie, en dan moet ge hem nog verkopen niet al te lang na de bouw; gaat uw tuin dan al klaar zijn? De meeste zelfbouwers die ik ken, doen hun tuin een paar jaar na ze verhuizd zijn, want er is nog eerst een hoop binnen te doen. Nu misschien dat dat machien na 5 of 10 jaar nog 2/3 opbrengt (onderhoud en eventuele stukken inclusief), maar ik heb daar toch een hard hoofd in.



Dus wat blijft dan nog over - funderingssleuven (ik ga er van uit dat er geen kelder is), nutsleidingen, terras/oprit. Voor een professional resp 1 a 2, 1/2 en 1 dag werk (en da's al heel ruim geteld - een gemiddelde oprit die doen ze 's avonds als ze terug komen van het echte werk efkes tussendoor). Een grondwerker kost geen 1000 euro per dag.



En da's nog niet eens geteld dat ge in die 2 jaar 10k in dat machien hebt zitten, die waarschijnlijk ergens anders veel harder nodig zijn (of toch ergens anders veel nuttiger zijn, zal ik het zo zeggen).
 
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb al enkele keren met zo'n ding gewerkt, na een half uur zijt ge daar mee weg. Daar is niets moeilijk aan. Een ervaren kraanman zal uiteraard nog wat sneller en wat verfijnder werken, maar eer je die mens zijn werkuren verzeverd aan (rode) mazout, moet ge al veel klungelen.



Het enige wat ik hier niet meteen tegen gekomen ben: de afvoer van de grond. Reken eens uit hoeveel m³ er uitgegraven moet worden en tel eens na hoeveel containers dit zijn (10m³ vaste grond is rap 12m³ losgegraven grond) aan pakweg 200 euro/container. Misschien dat je het voor die prijs wel kan laten uitgraven?



Volgens mij hangt het ook af van de manier waarop je wil bouwen. Moet dat huis er volgende maand staan of mag het op't gemak? Wij zijn bezig met een vernieuwbouw, gestart zomer 2013. We denken erin te gaan eind 2014... Voor ons zou zo'n graverke een meerwaarde zijn. Als uw huis er tegen de zomer moet staan, zoals tegenwoordig vaak het geval is, dan vrees ik ervoor...
 

oxbow

Nieuw Lid
Lid geworden
24 jan 2008
Berichten
47
Waarderingsscore
5
Punten
8
Wij hebben zelf minigravers/kranen, maar eigenlijk als ik onze particuliere werven bekijk bekijk de totale kostprijs is (zonder afvoer grond wat de echte kost is)



Bouwputje uitgraven, 2-3-4 uur voor een vakman. aan 65€ per uur.

Bouwput aanvullen incl verdichten 2-3 uur incl verdichten aan 65€/uur.

Uitgraven uitrit, steenslag erin en verdichten, 2-3 uur aan 65€/uur.

Aanleg tuin 1 dag 9 uur aan 65€/uur.



Investeren in een minigraver lijkt mij echt een slechte investering, wat veel belangrijker is is een bouwkraan of deftige bouwlift.





(wij zijn duur in uurtarief, maar het verschil tussen een prutser op een 15 tonner @ 50€ per uur, of een vakman in een 22 tonner @65€ per uur leg ik niet meer uit) (en voor de leek is het hetzelfde er komt een "grote kraan')
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
oxbow;1933743 wrote:
Wij hebben zelf minigravers/kranen, maar eigenlijk als ik onze particuliere werven bekijk bekijk de totale kostprijs is (zonder afvoer grond wat de echte kost is)



Bouwputje uitgraven, 2-3-4 uur voor een vakman. aan 65€ per uur.

Bouwput aanvullen incl verdichten 2-3 uur incl verdichten aan 65€/uur.

Uitgraven uitrit, steenslag erin en verdichten, 2-3 uur aan 65€/uur.

Aanleg tuin 1 dag 9 uur aan 65€/uur.



Investeren in een minigraver lijkt mij echt een slechte investering, wat veel belangrijker is is een bouwkraan of deftige bouwlift.





(wij zijn duur in uurtarief, maar het verschil tussen een prutser op een 15 tonner @ 50€ per uur, of een vakman in een 22 tonner @65€ per uur leg ik niet meer uit) (en voor de leek is het hetzelfde er komt een "grote kraan')



Eigenlijk is 65 €/u voor een 22 toner nog veel te weinig , vind u ook niet ?
 
Lid geworden
15 mrt 2007
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja maar zo zijn er momenteel in onze sector heel wat zaken waar je de 'echte' prijs niet voor kan rekenen...
 
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
435
Waarderingsscore
1
Punten
16
Galenbo;1933208 wrote:
Dus gij gaat uwe oprit aanleggen als de funderingen nog moeten gegoten worden?

.



Ja, onze aannemer graaft de oprit samen uit met de fundering en legt er daarna steenpuin zodat hij proper zit vooraan .

Nadien kan ik dus de oprit laten afwerken zonder te moeten graven en het steenpuin zal zeker goed aangereden zijn :)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Klinkt als een goed idee. Ben benieuwd hoe het uitwerkt.





Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
435
Waarderingsscore
1
Punten
16
aartwessels;1934408 wrote:
Klinkt als een goed idee. Ben benieuwd hoe het uitwerkt.





Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk



Hij werkt altijd zo. Op die manier heeft hij een propere werf ...
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ik heb dat bij ons ook laten doen via de grondwerker ...

Vooral om een stabiele ondergrond te hebben voor leveringen / kraanwagens allerhande ....



Maar ik leef niet in de utopie dat ik nu de oprit kan aanleggen zonder dat er nog graafwerk aan te pas komt ...



Ik ben ook niet de man die de dagen van onze grondwerker kan tellen op één hand ...

Maar je , de omvang van de werkzaamheden en het terrein ( aanwezigheid van een 30 tal haagstruiken met stammen van 25 cm dik ) zijn overal anders ...



In onze grond krijg je bij wijze van spreken manueel gewoon geen schop in de grond in een zone van 5 m rondom de woning ... Keihard ...



k.b.
 
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je veel zelf wilt doen, zal dat waarschijnlijk zijn omdat je geld wil besparen.



Het antwoord op je vraag is dus simpel.

Ga je geld besparen door zelf zo'n kraantje aan te kopen? NEE !!!!!



Waarom?

Wat kosten de manuren (incl materieel) aan grondwerk voor een woning? Zo goed als niks.

In grondwerk is het steeds het aan/afvoeren van grond dat geld kost.



Dus moet je een kraantje aankopen?

Als je geld te veel hebt of graag speelt met machines. Ja !!

Als je geld wil besparen? Nee !! Huren of laten doen !!
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Braincraft;1935442 wrote:
...Het antwoord op je vraag is dus simpel.

Ga je geld besparen door zelf zo'n kraantje aan te kopen? NEE !!!!!

...

Als je geld wil besparen? Nee !! Huren of laten doen !!



Ge zou beter al eens beginnen t onderscheid te maken tussen het laten aaneenplakken van een prefab hok of het zelf bouwen van een huis met wat speciallekes, door-grote-kraan-uitgegraven-kelder, niveauverschillen, inrit.



Als ge dan zo'n machientje staan hebt zet je dat in totaal meer dan 50 keer in gang, begin maar met huren en laten leveren.
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Galenbo;1935482 wrote:
Braincraft;1935442 wrote:
...Het antwoord op je vraag is dus simpel.

Ga je geld besparen door zelf zo'n kraantje aan te kopen? NEE !!!!!

...

Als je geld wil besparen? Nee !! Huren of laten doen !!



Ge zou beter al eens beginnen t onderscheid te maken tussen het laten aaneenplakken van een prefab hok of het zelf bouwen van een huis met wat speciallekes, door-grote-kraan-uitgegraven-kelder, niveauverschillen, inrit.



Als ge dan zo'n machientje staan hebt zet je dat in totaal meer dan 50 keer in gang, begin maar met huren en laten leveren.



Iemand die weet wat hij doet, doet dat van de eerste keer goed. Of gaat ge nu zeggen dat er bouwen zijn waar ze 50 keer een kraan laten komen?



Ik heb precies het idee dat ge in deze thread vooral bezig zijt om uzelf te overtuigen dat uw uitgave zijn geld gaat opbrengen. Kijk, als ge graag met machientjes speelt, ga uw gang. Voor de rest is de consensus qua rendabiliteit nu toch wel duidelijk, lijkt me.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Zoals met veel dingen:

Als ge dat hebt, gebruikt ge dat (meer dan ge u kunt inbeelden als ge dat niet hebt). Hebt ge dat niet dan trekt ge uw plan op een andere manier (huren of laten doen)
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ik laat mijn grondwerker toch per dag komen ... geen 50 keer natuurlijk ...

Maar ik denk toch tegen mijn bouw en tuin er volledig ligt dat hij 10 dagen zal gewerkt hebben hoor ...



Maar het is zoals hier al vaak gezegd is ...



Bij een gesloiten bebouwing is er amper grondwerk te verrichten ... bij een perceel met wat begroeiing erop waar je een grotere open bebouwing opzet met teras , oprit , tuinpaden etc is er al wat meer werk ...



Ik geef een voorbeeldje ... ik laat bvb machinaal een sleuf graven om mijn betonplaten van mijn afsluiting in te zetten ... ik heb ergens een 140 lopende meter te doen ...

Als je maar een stukje draad te zetten hebt omdat de rest al staat ... dan spaar je al een halve dag uit ... tegenover mij ....



En ja natuurlijk kan dat ook met de spade ... al zijn er gedeeltes bij die door vrachtwagens serieus hard zijn gereden en waar ik anders bij wijze van spreken eerst met de breekhamer zou in moeten.



k.b.



k.b.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Bij mijn eerste woning: 2 dagen grondwerk.



Bij mijn huidige woning: 1 dag kraanwerk, en dan nog eens een uurtje of 2-3 frezen.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
joske_vermeulen;1935503 wrote:
Iemand die weet wat hij doet, doet dat van de eerste keer goed. Of gaat ge nu zeggen dat er bouwen zijn waar ze 50 keer een kraan laten komen?

Nee, dat hebt ge helemaal verkeerd begrepen. Het is niet juist om een nieuwe zin te maken met enkele woordjes die je gezien hebt, want dan krijg je een heel andere betekenis.



joske_vermeulen;1935503 wrote:
Voor de rest is de consensus qua rendabiliteit nu toch wel duidelijk, lijkt me.



Ik zie vooral de consensus dat wie alles laat doen, zoiets niet nodig heeft. Verder weinig ervaringen van zelfbouwers die zoiets wel hebben, en heel goed kunnen gebruiken hebben.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Natuurlijk ga je dat voor allerlei zaken gaan gebruiken als je dat hebt staan als zelfbouwer.

Maar zie je dat bij elke bouw staan die door een aannemer gezet wordt? Tuurlijk niet.



Zo'n ding koop je in de eerste plaats omdat je het leuk vind daar mee rond te hossen en je een goed excuus hebt om tegen uw vrouw te zeggen "dat je dat echt nodig hebt".

Dat je nadien daar nog eens €1.500 kosten aan hebt en het 2 weken na herstelling van uwe bouw gestolen wordt is "brute pech die je niet kon voorzien".



Ik zou als zelfbouwer mijn geld in andere tijdelijke maar zeker zo nuttige zaken steken.

- stelling

- bouwlift

- betonmolen

- ...



Los daarvan vind ik het erg spijtig dat de TS hier een topic opent, een vraag stelt en dan nooit nog iets van zich laat horen...

Ik heb't nog al gezegd: ik ga geen antwoorden meer geven op mensen die hier géén 10 postings gedaan hebben.
 
Lid geworden
26 nov 2007
Berichten
356
Waarderingsscore
1
Punten
0
meeste fatsoenlijke aannemers hebben wel een minigraver hoor. Maar uiteraard nemen ze deze mee naar huis aangezien ze allemaal universele sleutels hebben bijna :)



Nevermore;1935802 wrote:
Natuurlijk ga je dat voor allerlei zaken gaan gebruiken als je dat hebt staan als zelfbouwer.

Maar zie je dat bij elke bouw staan die door een aannemer gezet wordt? Tuurlijk niet.



Zo'n ding koop je in de eerste plaats omdat je het leuk vind daar mee rond te hossen en je een goed excuus hebt om tegen uw vrouw te zeggen "dat je dat echt nodig hebt".

Dat je nadien daar nog eens €1.500 kosten aan hebt en het 2 weken na herstelling van uwe bouw gestolen wordt is "brute pech die je niet kon voorzien".



Ik zou als zelfbouwer mijn geld in andere tijdelijke maar zeker zo nuttige zaken steken.

- stelling

- bouwlift

- betonmolen

- ...



Los daarvan vind ik het erg spijtig dat de TS hier een topic opent, een vraag stelt en dan nooit nog iets van zich laat horen...

Ik heb't nog al gezegd: ik ga geen antwoorden meer geven op mensen die hier géén 10 postings gedaan hebben.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Dat is ook zowat de reden waarom ik er geen heb gekocht ...



Veel winst zal je er niet aan doen ...



Het is heel moeilijk "binnen te zetten " ... en de eerste slaat uw ruiten uit ... de tweede kloot aan uw bedrading om hem proberen te starten ... enkele weken later jongert er een straatkat in ...



En dan misschien nog ene die wat "oud ijzer" van uw machien vijst en uw "investering" is naar de haaien ...



k.b.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan