weide kopen om grond op te storten

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goeiemorgen,

Voor onze bouw gaan wij met enorm veel grondoverschot zitten, door het uitgraven van de kelder, en het uitgraven van een oprit. Deze grond moet meteen afgevoerd worden, we hebben geen plaats op het perceel om deze even te laten liggen, buiten het beetje dat nadien gebruikt word om aan te vullen. Als ik nu de prijzen bekijk om de grond af te voeren, vraag ik me af of het niet goedkoper is om een stukje weide aan te kopen om daar de grond op te laten storten. We zouden zoiezo de bodem eerst laten testen, maar normaal is de grond niet verontreinigd (staan al tientallen jaren serres op). En op die manier kunnen we langzaamaan die grond weggeven aan mensen die er nodig hebben. De weide kunnen we nadien nog doorverkopen. De kostprijs van zo'n weide komt op 2500 euro. Dit is minder dan wanneer je ze laat afvoeren, en als je ze eens ze terug leeg is kunt doorverkopen voor het zelfde lijkt me dit een interessante oplossing.

De grote vraag is gewoon, of dit wel mag? Als de grond proper is, en de weide is je eigendom, moet je dan nog met iets anders rekening houden voor je dit kunt doen?

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Volgens mij mag je tegenwoordig niet meer 'zomaar' grond gaan verleggen.

Vanuit mijn ervaring toen ik vroeger bij grondverzet firma's kwam werd aan iedere vrachtwagenchauffeur gevraagd vanwaar de grond kwam, werd gewogen en werd gekeken wat er in zat. De eindbestemming van de grond na verwerking wordt ook telkens geregistreerd.

Ik weet niet vanaf welke hoeveelheden de specifieke reglementen en procedures gelden maar als blijkt dat u illigaal aan het storten bent dan zal het uwen besten dag niet zijn.

Dus zeer goed informeren op voorhand zou ik zeggen.

Lid geworden
9 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stel dat het mag, je geraakt jou grond amper gratis kwijt.

Al eens gedacht hoe je de grond daar krijgt ?

Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
12
Punten
0
Indeed, kostprijs van transport kan wel eens dik tegenvallen.

Lid geworden
20 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier idem. Door de funderingen uit te graven zitten we met een hele stapel grond. Dit ligt momenteel naast ons, op het open perceel (dat nog te koop ligt).

Onze aannemer zei dat het toch snel een 140euro per camion zou kosten om het weg te halen. Nu proberen we iets goedkoperen oplossing te krijgen. Iemand ideetjes waar er mee naartoe?

Lid geworden
21 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ MR: ik denk ook dat dit niet zomaar meer weg mag, waarschijnlijk moet er een vergunning aangevraagd worden, het is dus ook zeker niet onze bedoeling om dit illegaal te doen, daarom dat ik vraag of er iemand de regels hier rond kent.

@ K.B.: Dank u!

@ voeteke en Tjay : we moeten de grond zoiezo laten afvoeren, dus transportkost is er in elk geval. De grond ligt echter op 10 minuutjes van de weide, dus het zou alleszins al minder lang duren, dan het ergens buiten de gemeente te laten storten. Dat die transportkost nog steeds groot is ben ik me van bewust. Maar als ik andere berichten lees, blijkt toch dat er een serieus prijsverschil is wanneer je een plaats hebt waar je het gratis kan laten storten (bij een boer, manege, ...)

Dan wanneer je nog eens moet betalen per m³ om je grond te laten storten.

Al bedankt voor alle reacties!

Indien nog iemand iets van de regels hierrond kent laat maar weten!

Lid geworden
9 apr 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Welke regio?

in noord limburg kom ik vaak voorbij een bouwplaats waar een bordje op steekt met ''gratis aanvulgrond gevraagd". Dus als je zoiets vind kan je mss met die mensen overeenkomen dat je je grond (als hij zuiver is daar stort)

Lid geworden
24 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kostprijs van een weide 2500€ (+notaris telt een minimum kost van 1250€) daar kan je al 10 vrachten voor laten afvoeren.

+zomaar grond op een weide stapelen, dan moet die grondwerker die grond daar ook nog eens gaan omhoogdraaien. (want om zomaar 30 vrachten neer te gooien heb je al een heel perceel nodig.)

Kostprijs grondwerken is mss 3-4% van een bouwproject, ga je hier echt een fortuin mee uitsparen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Weide aankopen en daar grond op storten?

Zal je eerst een bouwvergunning moeten aanvragen voor die weide voor reliëfwijziging.

Grond afvoeren zonder bodemtechnisch verslag? Misschien toch maar eens die reglementering nazien voor je ergens een weide koopt.

Ff de algemene reglementering geven:

Reglementering i.v.m. extern grondverzet met een hoeveelheid groter dan 250m³ en/ of afvoer van grond afkomstig van risicogronden en/of gronden waarvoor aanwijzingen zijn van vervuiling.

Deze gronden kunnen enkel en uitsluitend worden afgevoerd mits voorlegging van een bodemtechnisch verslag, opgesteld door een erkend bodemsaneringdeskundige.

Dit bodemtechnisch verslag moet voorafgaand aangevraagd worden door de opdrachtgever en tijdig bezorgd worden aan de uitvoerder zodat deze het bodembeheerrapport kan aanvragen bij de ‘Grondbank’.

Lid geworden
9 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lien23;1979395 wrote:
Hier idem. Door de funderingen uit te graven zitten we met een hele stapel grond. Dit ligt momenteel naast ons, op het open perceel (dat nog te koop ligt).

Onze aannemer zei dat het toch snel een 140euro per camion zou kosten om het weg te halen. Nu proberen we iets goedkoperen oplossing te krijgen. Iemand ideetjes waar er mee naartoe?

140€/vracht is een scherpe prijs

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Scherpe prijs? Grond afvoeren heeft mij niks gekost. Enkel de uren á € 50,- per uur. Gingen vlot 3 camions weg op een uur.

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben alles inclusief ongeveer 220 € per camion betaald (transport, laden, lossen, stortkosten). Dit voor onze regenwaterput.

Wij hadden ook veel grond van de fundering en kelder. Een boer in de buurt aangesproken. Die was daar zeer tevreden mee. Heeft zijn kraantje op onze grond gezet en als het hem uitkwam kwam hij een kar opscheppen. De rest heeft onze tuinaannemer naast zijn nieuwe schuur gaan dumpen op het einde van de bouw. We zijn hem dan iets gaan dragen na de bouw. En als ik hem zie op café betaal ik hem altijd enen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Prijs voor grond wordt bepaalt door:

Regio,

grondsoort,

Kwaliteit: goede rijke teelaarde zal een heel ander prijskaartje geven dan keiziekeslechte puffgrond

Doel : aanvulgrond of tuingrond

verontreiniging,

transport afstand zowel op de werf als bij het afvoeren,

bereikbaarheid met machines of niet: schupke of 30 tons kraan is een groot verschil

en

vraag en aanbod

luk

Bovenaan