• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wc tegelen

Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan ver starten met het tegelen van onze Wc.
Omdat het wat speciale tegels zijn en ze onder een hoek moeten geplaatst worden kan ik wel wat tips gebruiken.
Kan iemand me op dit forum wat tips geven hoe ik best aan deze klus begin?

Hierbij 2 foto's van hoe het er uit zou moeten zien.
 

Bijlagen

  • tegels wc.jpg
    tegels wc.jpg
    5,2 KB · Weergaven: 30
  • tegelwc.jpg
    tegelwc.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 29

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Bedoel je dat de tegel onder een hoek in het vlak komt ( diagonaal, 30° of nog iets anders ?)
Of bedoel je dan er een binnenhoek aanwezig is , of bedoel je dan weer een buitenhoek.
En moet je een tegel met tekening hierop aan sluiten ?

Foto's zijn weinig zeggend.
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
De tegels moeten idd onder een hoek in het vlak worden geplaatst. Op beide muren moet het dus ook dezelfde hoek zijn. Hoe krijg ik ze op een rechte lijn, doordat ze verspringen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
plaats een diagonale lat, waarop je dan je eerste rij plaatst, zo heb je die mooi op 1 lijn
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
Doordat de tegels verspringen kan ik niet echt een lat gebruiken. Om de 2 tegels heb ik een vaste rechte lijn. Of moet zelf een speciale lat fabriceren.
hieronder een iets duidelijkere foto
 

Bijlagen

  • tegels.jpg
    tegels.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 24

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Heb je al eens tegels gezet? Dit lijkt me geen beginnerscursus...
Los daarvan:
Diagonale lat zetten, 2 tegels zetten ver uit elkaar, dan die erboven zetten met voegkruisjes op de eerste 2 tegels. Daarna zorgen dat de 2 tegels op de lat goed aansluiten tegen die erop.
Moeilijk uit te leggen eigenlijk ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Djezus
diagonaal tegelen tegen een wand o_O

Gij liever dan ik.
Man zelfs ouwe rotte in het vak beginnen daar niet aan... of ge betaalt ze dubbel uren.

Simpel, al ooit getegeld ?
Ja -- Nee ?
Bij nee , begint er niet aan want voor je het weet breek je heel je kot af van frustratie en ergernis.

Ja !
Das al een begin.
Wat heb je al getegeld ? Hoe ben je te werk gegaan?
Hoe lag doe je al tegelwerken ?

Want zoals tom zegt , das niet simpel uit te leggen .
Je zal best eerst een grond plan, sorry muurplannen maken.
Doe dit in verhouding op papier en zet na goedkeuring over op de muur ( vergroot uit !)
Per muurvlak zet je de diagonalen uit , vanuit de gezamelijke hoekpunten meet je onder 45° op het muuroppervlak. Op de loodlijn plaats je de markering van elke tegel. Je zet dus eerst in de hoogte op de hoek je tegel + voeg uit. Dus moet je weten hoe dik je de voeg gaat nemen .
Van elk meetpunt op de gezamelike ribben van de 2 vlakken , breng je nu de diagonalen over .
Controleer dat deze perfect evenwijdig lopen in de 2 vlakken.
Voor de diagonalen te trekken, grote winkelhaak oftewel de 3 4 5 methode toepassen.
Begin op de ribbe met onderaan een volle tegel en werkt zo alternerend met een halve tegel.
Je zal maar maximum 1 -1.20 hoog in 1 keer kunnen zetten. Je zal pas na uitharding tot tegn plafond kunnen werken.

Sowieso ga je stoppen met klote stukjes.

Succes
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Alles uittekenen
eventueel opschalen 1:1
zodat je niet te veel kleine stukjes hebt
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Doordat de tegels verspringen kan ik niet echt een lat gebruiken. Om de 2 tegels heb ik een vaste rechte lijn. Of moet zelf een speciale lat fabriceren.
hieronder een iets duidelijkere foto
Je moet met je smalle zijde (punt) dwars op die lat werken, niet met de lange zijde ertegen. Dan heb je toch 1 lange lijn. Daarop werk je dan verder naar boven en achteraf naar onder.
Geen simpel klusje.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan