Wc nieuwbouw spoelt slecht door

• Tags afvoerbuizen bouwmaterialen riolering Sanitair toilet
  • Lid geworden
    22 jan 2014
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    3
    Wc op gelijkvloers spoelt niet goed weg, zeker nummer 2 niet, soms papier niet.

De hardware:
    Rimless (randloze) hangende wc pot.
    geberit reservoir UP320?
    leiding 70cm naar beneden, slappe bocht en dan 2 meter rechte leiding richting septische put

Zaken geprobeerd:
    instelling Geberit met meer of minder volume water. geen invloed
    instelling snelheid van lozing water (debiet regeling) van traag naar medium naar snel. geen invloed
    Was aangesloten zonder beluchting op bocht van 90° (was me verteld, gelijkvloers is dat niet nodig). Nu opgebouwd met T-stuk (met 90° bocht in verwerkt) gebruikt nu en beluchting (open buis van 50mm)

Mijn vermoeden:
    - Die rimless potten zijn troep, er wordt teveel water direct naar beneden gestoken en te weinig water die rond de pot gaat (wat die met een rand volgens mij doen) die dan uiteindelijk alles in de juiste richting duwen. Ik krijg een soort wasmachine die alles lekker omwoelt maar amper wegduwd.
    - niveau van water tijdens spoelen stijgt niet, wat mij dan laat denken dat er nergens blokkage zit (is van int begin al zo, zijn nu jaar verder ondertussen)

Oplossingen?
    andere pot bestellen met rand??

Indien je enkel een beluchter hebt aan de toiletzijde en geen open buis naar het dak (=ont- en beluchting) is er misschien overdruk op de leiding bij het doorspoelen? Een knits/beluchter kan namelijk enkel lucht toevoegen aan de leiding bij het doorspoelen, maar extra druk kan niet vlot weg.

Edit: ik zie net dat je zegt dat open buis of beluchter hetzelfde resultaat geven. Eventueel eens checken in de put of je toevoer met een 90° bocht zit (om door de koek te gaan). Normaal moet hier bovenaan een gat in zitten voor ontluchting bij het doorspoelen denk ik.
    in de septische put zit er geen 90° bocht meer op, gewoon rechte buis. kan dat invloed hebben?

Hoe dan ook is er een tijd geweest dat de septische put nog niet aangesloten was op straat en dus leeg was (of ik die em leegpompte elke keer die vol was want het stad liet op zich wachten voor aansluiting). Probleem met doorspoelen was toen ook al, dus zou er vanuit gaan dat het niet aan de septiek ligt?

Had niet gedacht dat riool afvoer zo een wetenschappelijk iets ging zijn, wc - 3 meter leiding - septiek. hoe kan dat nu niet goed doorspoelen xD

Is dat zwart buisje waar het water doormoet boven in je pot niet te lang want dan is het water ook niet genoeg verdeeld in je pot en dan kan je ook problemen hebben dat hij niet goed spoelt, dat buisje is beter een cm te kort dan te lang
    snap niet direct wat je zegt. Staat dat buisje op de foto die ik al had toegevoegd? of bedoel je de buis tussen geberit frame en wc pot die water van frame naar pot overbrengt?

Is dat zwart buisje waar het water doormoet boven in je pot niet te lang want dan is het water ook niet genoeg verdeeld in je pot en dan kan je ook problemen hebben dat hij niet goed spoelt, dat buisje is beter een cm te kort dan te lang
    snap niet direct wat je zegt. Staat dat buisje op de foto die ik al had toegevoegd? of bedoel je de buis tussen geberit frame en wc pot die water van frame naar pot overbrengt?
    Het buisje dat het water overbrengt van frame naar pot

dat is trouwens op zijn kortst (mijn vader had zijn gehoorapparaat niet in die dag)

Ondertussen ondervonden dat als ik manueel super traag door spoel alles heel vlot weggaat, maar de geberit kan ik niet voldoende snoeren met dat draaistukje onderaan om het debiet dusdanig te verkleinen. Zit met het gedacht om een extra sleeve te 3d printen (om die in die zwarte toevoerbuis te plaatsen) waarbij ik zelf het debiet kan inregelen.

dat is trouwens op zijn kortst (mijn vader had zijn gehoorapparaat niet in die dag)

Ondertussen ondervonden dat als ik manueel super traag door spoel alles heel vlot weggaat, maar de geberit kan ik niet voldoende snoeren met dat draaistukje onderaan om het debiet dusdanig te verkleinen. Zit met het gedacht om een extra sleeve te 3d printen (om die in die zwarte toevoerbuis te plaatsen) waarbij ik zelf het debiet kan inregelen.
    Is hier ondertussen al een oplossing voor? Zit met zelfde probleem.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan