Wc nieuwbouw spoelt slecht door

• Tags afvoerbuizen bouwmaterialen riolering Sanitair toilet
  • Lid geworden
    22 jan 2014
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    3
    Wc op gelijkvloers spoelt niet goed weg, zeker nummer 2 niet, soms papier niet.

De hardware:
    Rimless (randloze) hangende wc pot.
    geberit reservoir UP320?
    leiding 70cm naar beneden, slappe bocht en dan 2 meter rechte leiding richting septische put

Zaken geprobeerd:
    instelling Geberit met meer of minder volume water. geen invloed
    instelling snelheid van lozing water (debiet regeling) van traag naar medium naar snel. geen invloed
    Was aangesloten zonder beluchting op bocht van 90° (was me verteld, gelijkvloers is dat niet nodig). Nu opgebouwd met T-stuk (met 90° bocht in verwerkt) gebruikt nu en beluchting (open buis van 50mm)

Mijn vermoeden:
    - Die rimless potten zijn troep, er wordt teveel water direct naar beneden gestoken en te weinig water die rond de pot gaat (wat die met een rand volgens mij doen) die dan uiteindelijk alles in de juiste richting duwen. Ik krijg een soort wasmachine die alles lekker omwoelt maar amper wegduwd.
    - niveau van water tijdens spoelen stijgt niet, wat mij dan laat denken dat er nergens blokkage zit (is van int begin al zo, zijn nu jaar verder ondertussen)

Oplossingen?
    andere pot bestellen met rand??

Rimless werkt evengoed als klassiek
    Merk en type pot niet vermeld

Rimless werkt evengoed als klassiek
    Merk en type pot niet vermeld

Je zegt water volume en debiet apart te regelen. Hoe regel je het debiet op de up320?
    Ik ken de schroef om de vlotterhoogte te veranderen voor het volume, maar debiet??

Je zegt water volume en debiet apart te regelen. Hoe regel je het debiet op de up320?
    Ik ken de schroef om de vlotterhoogte te veranderen voor het volume, maar debiet??
    je kan hier twee delen uithalen, het ene is inderdaad vlotterhoogte maar als die eruit is kan je er nog een stuk uithalen. Hierin zit een blauwe vlinder achtig stuk in waar je de vernauwing van waterwegloop kan instellen.

zie foto rechts beneden

1731788153124.jpeg

Je spreekt over het gelijkvloers, maar wat met de andere verdiepen? Zelfde pot, of een andere? Als het een andere is zou je ze kunnen wisselen om te kijken wat het effect is (is niet zo moeilijk).

Nog andere vragen die kunnen helpen:
    - En wat gebeurt er als je een emmer gebruikt om door te spoelen? Is dan alles meteen weg?
    - Hoe loopt de afvoer van het WC na het inbouwelement?

Je spreekt over het gelijkvloers, maar wat met de andere verdiepen? Zelfde pot, of een andere? Als het een andere is zou je ze kunnen wisselen om te kijken wat het effect is (is niet zo moeilijk).

- En wat gebeurt er als je een emmer gebruikt om door te spoelen? Is dan alles meteen weg?
    1e verdiep zelfde wc, zelfde probleem, aparte leiding naar septische put met beluchting.
    met een emmer gieten lukt wel, afhankelijk van waar je giet, op de voorkant waar je naar kijkt als je neerzit werkt dat.

afvoer na inbouw element 90° naar beneden 70cm recht naar beneden, flauwe bocht 90° naar horizontaal aflopend 2cm/m, 2 meter naar septische put.

staan ze wel 100% waterpas?

1e verdiep zelfde wc, zelfde probleem, aparte leiding naar septische put met beluchting.
    met een emmer gieten lukt wel, afhankelijk van waar je giet, op de voorkant waar je naar kijkt als je neerzit werkt dat.

afvoer na inbouw element 90° naar beneden 70cm recht naar beneden, flauwe bocht 90° naar horizontaal aflopend 2cm/m, 2 meter naar septische put.
    Hmm, dat sluit natuurlijk een heleboel uit. Ik ben wel nieuwsgierig nu.

Welk type pot is het? Misschien vind je online nog mensen met dezelfde problematiek …

Je kan eventueel ook kijken voor een goedkope/tweedehandse pot die niet rimless is, en deze eens in de plaats hangen. Iets meer werk, maar dan kan je testen of het aan de pot zou liggen voor je een mooie nieuwe hangt :)

Wij hebben ook een rimless toilet boven en dat werkt ook niet naar behoren. Ik denk dat het komt omdat we er mogelijk veel kalkaanslag in hebben (in de kanalen naar de toevoer van de pot), mijn vrouw beweert dat die rimless nooit echt goed heeft gewerkt.

Hmm, dat sluit natuurlijk een heleboel uit. Ik ben wel nieuwsgierig nu.

Welk type pot is het? Misschien vind je online nog mensen met dezelfde problematiek …

Je kan eventueel ook kijken voor een goedkope/tweedehandse pot die niet rimless is, en deze eens in de plaats hangen. Iets meer werk, maar dan kan je testen of het aan de pot zou liggen voor je een mooie nieuwe hangt :)
    Das de enige optie die ik nog had volgens mij maar dacht eerst wat mensen nog te raadplegen alvorens een andere pot te zoeken.

Wij hebben ook een rimless toilet boven en dat werkt ook niet naar behoren. Ik denk dat het komt omdat we er mogelijk veel kalkaanslag in hebben (in de kanalen naar de toevoer van de pot), mijn vrouw beweert dat die rimless nooit echt goed heeft gewerkt.
    Hier zeker geen kalk. Is regenwater. Vorig wekend volledig àlles gedemonteerd voor de beluchting te plaatsen en alles is perfect proper.

Trouwens: op de beluchter zit een terugslagklep maar open buis of terugslag hebben beide zelfde resultaat.

Het moet zijn dat de “merkloze” rimloze potten niet fantastisch zijn. Boeltje heeft wel 550€\stuk gekost als ik me niet vergis.

Voor wat het waard is: ik heb op de verdieping een pot met rand en op de gelijkvloers een pot zonder rand (rimless). Beide met een Geberit inbouwreservoir en wij merken geen verschil in doorspoelen. Beide spoelen vlot door (met relatief weinig water).

Het kan natuurlijk ook merk-afhankelijk zijn, maar het waren geen extreem dure potten.

Wij gebruiken hier regenwater dus geen last van kalk.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Ga ik even volgen, wij hebben zo een zwarte qeramiq dely, €250 enkel de pot.
    Staat op regenwater en krijg wel eens dezelfde vraag van de vrouw. Heb de spoeling al eens aangepast en is het even beter maar soms komt er idd papier terug.
    Wat je bedoelde is wervelspoeling dat het water als een tol naar beneden toe gaat.
    Al eens overlegd met een sanitairman en deze gaf aan dat vrouwen best de grote knop gebruiken, ook voor het kleine.
    Met de 3 a 4.5 ltr krijgen de nieuwe wc’s het niet weg omdat vrouwen dan ook papier nemen en krijg je op de duur opstopping. Bovenstaande zijn woorden en uitleg van de Sani man (voor ik alle vrouwen op mijn nek krijg 😋)

wij hebben hier ook rimless potten van geberit (zeker geen dure) en die werken perfect.

In de context van een emmer uitgieten: wat als je rechtstreeks op de spoelknoppen duwt? Dus sier-afdekplaatje(s) eraf, idem de stokjes erachter, en dan op de knoppen duwen. Ik had een slecht doorspoelende WC (ook hangtoilet, geen rimless), omdat de klep van de stortbak niet genoeg geopend werd: stokje achter drukknop was te kort...

Is dat zwart buisje waar het water doormoet boven in je pot niet te lang want dan is het water ook niet genoeg verdeeld in je pot en dan kan je ook problemen hebben dat hij niet goed spoelt, dat buisje is beter een cm te kort dan te lang

Indien je enkel een beluchter hebt aan de toiletzijde en geen open buis naar het dak (=ont- en beluchting) is er misschien overdruk op de leiding bij het doorspoelen? Een knits/beluchter kan namelijk enkel lucht toevoegen aan de leiding bij het doorspoelen, maar extra druk kan niet vlot weg.

Edit: ik zie net dat je zegt dat open buis of beluchter hetzelfde resultaat geven. Eventueel eens checken in de put of je toevoer met een 90° bocht zit (om door de koek te gaan). Normaal moet hier bovenaan een gat in zitten voor ontluchting bij het doorspoelen denk ik.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan