Waterverzachter onderhoud

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo

Ik vroeg me af of/waar ik eventueel iets van training kan volgen voor onderhoud van waterverzachters.
Dit loopt gemakkelijk in prijs en lijkt me redelijk eenvoudig uit te voeren maar ik wil wel zeker zijn dat ik het goed doe.

Alvast bedankt!

Aquaman

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
84
Punten
48
Beste bobdeprutser,

ik kan je enkel meegeven dat er nergens een 'scholing' of 'cursus' gegeven wordt om het onderhoud van de diverse waterontharders uit te voeren. De enige manier momenteel nog is een 'opleiding' in een firma die waterontharders verkoopt, hersteld en onderhoudt!
Er bestaan wel diverse filmpjes op 'youtube' waarbij enthousiaste personen tonen hoe je een toestel uit elkaar haalt en terug in elkaar steekt natuurlijk, doch dan heb je nog niet de juiste materialen of eventuele vervangstukken en produkten.
Die 'vervangstukken' zijn voor sommige toestellen/types vaak te vinden op het wereldwijde web, aan aangepaste prijzen, doch er bestaan diverse uitvoeringen/types/modellen, en sommige ondedelen zijn niet te vinden daar bepaalde merken hun produkten zodanig afschermen, dat je heel zeker moet zijn van wat je precies zelf nodig hebt.

Een goed uitgevoerd onderhoud bestaat uit de volgende stappen:
- meten van de waterhardheid vóór en na het toestel, vóór en na het onderhoud. (met af- of bijregeling van de resthardheid).
- visueel controleren van eventuele verontreiniging van de zoutbak of zoutkoekvorming (indien nodig reinigen),
- werking van de vlotter (indien aanwezig),
- ontsmetten van de harsen door middel van een desinfecterend middel (laten opzuigen en naspoelen),
- reinigen van de afdichtingen van de piston, of rotor.
- smeren van de pistons, en/of andere bewegende onderdelen zoals een rotor, met siliconenvet,
- reinigen van de injector,
- controle en eventuele afstelling van de instellingen van het toestel,
- controle van de werking van de verschillende cyclussen van de regeneratie.
Het spreekt voor zich dat zo'n handelingen niet zomaar kunnen uitgevoerd worden door iedereen, want indien er bepaalde stukken verkeerd gemanipuleerd worden of moeten vervangen worden, dan kan men immers voor wat problemen komen te staan.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Laatst bewerkt:

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dank voor je reactie :)
Ik let er eens op bij het komende onderhoud wat ze zoal doen.
Waterhardheid meten herinner ik me van vorige keer. zelfde met ontsmetten van de harsen.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Een goed uitgevoerd onderhoud bestaat uit de volgende stappen:
- meten van de waterhardheid vóór en na het toestel, vóór en na het onderhoud. (met af- of bijregeling van de resthardheid).
Na het onderhoud na het toestel. Dus eenmalig.
- visueel controleren van eventuele verontreiniging van de zoutbak of zoutkoekvorming (indien nodig reinigen),
De koekvorming los gedaan met grappig genoeg een keukenmes (zoals ik het zelf ook had gedaan).
- werking van de vlotter (indien aanwezig),
Geen idee.
- ontsmetten van de harsen door middel van een desinfecterend middel (laten opzuigen en naspoelen),
Niet gedaan aangezien ik niet 70 euro wil bijbetalen voor een product dat 2 keer niks kost en ik zelf kan toevoegen.
- reinigen van de afdichtingen van de piston, of rotor.
Reinigen, denk ik niet.
- smeren van de pistons, en/of andere bewegende onderdelen zoals een rotor, met siliconenvet,
Nee. Behalve checken of die goed gesmeerd is.
- reinigen van de injector,
Geen idee.
- controle en eventuele afstelling van de instellingen van het toestel,
Denk het niet.
- controle van de werking van de verschillende cyclussen van de regeneratie.
Denk ik wel.

Al bij al heel weinig dat ik niet zelf kan doen als het iemand me eens toont.

Aquaman

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
84
Punten
48
Beste bobdeprutser,

ik herken jouw opsomming van de handelingen die door - jammer genoeg - sommige firma's als 'onderhoud' worden voorgesteld maar die eigenliojk met wat moeite een gewoon 'nazicht' is.
Buiten wat 'kijken' naar het toestel en 'produkt' proberen te verkopen gebeurt er ook niet veel meer, vaak doordat deze 'techniekers' het ook niet weten/kennen/kunnen!

Naar gelang het model en type toestel dat je hebt, kan je een filmpje vinden die je iets meer 'inkijk' geven op het interne van de klep.
Het eventueel vervangen van onderdelen kan wat zoekwerk opleveren, en wachttijd om het geleverd te krijgen, want vaak alleen via het buitenland verkrijgbaar.

Aquaman

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Beste bobdeprutser,

ik herken jouw opsomming van de handelingen die door - jammer genoeg - sommige firma's als 'onderhoud' worden voorgesteld maar die eigenliojk met wat moeite een gewoon 'nazicht' is.
Buiten wat 'kijken' naar het toestel en 'produkt' proberen te verkopen gebeurt er ook niet veel meer, vaak doordat deze 'techniekers' het ook niet weten/kennen/kunnen!

Naar gelang het model en type toestel dat je hebt, kan je een filmpje vinden die je iets meer 'inkijk' geven op het interne van de klep.
Het eventueel vervangen van onderdelen kan wat zoekwerk opleveren, en wachttijd om het geleverd te krijgen, want vaak alleen via het buitenland verkrijgbaar.

Aquaman
Ik heb het filmpje eens bekeken en het viel me op dat dit toestel er "exact" uitziet zoals wat op mijn waterverzachter staat. (mits dus de verschillen zoals uitgelegd in dat filmpje). Het lijkt me dat die belangrijkste component van Pentair door verschillende fabrikanten van waterverzachters gebruikt wordt.

Bedankt voor de info!

Bovenaan