Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Waterverlies

Lid geworden
13 aug 2026
Waarderingsscore
10
Punten
3
Kan iemand mij helpen? Wij waren op reis, ik heb een constant verbruik van water, het fluctueert van 0 naar 1 liter. Op een dag dus toch 216l. Dit nu al verschillende dagen. Ik heb al heel veel uitgesloten, de digitale meter werkt (als ik hoofdkraan afsluit stopt ook het verbruik), we hebben geen zichtbaar verlies van water, CV gecheckt (noch expansievat nog overslagklep geeft water aan), waterontharder uitgezet en zelfs uitgeschakeld, toiletten zitten op putwater, nergens druppende kranen. Ik word er gek en moedeloos van. Misschien ziet iemand bij jullie het licht?
Alvast bedankt!

Scherm­afbeelding 2026-08-13 om 22.27.36.png

9 liter per uur, dat moet je toch ergens zien. Een lekdetectiebedrijf zou dat toch vlot moeten vinden.

Het eigenaardige is dat er ook perioden zijn waar er meer dan een uur geen verlies van water is. Vandaag is de sanitair man geweest en hij snapte er ook niets van (hij kon wel bevestigen dat er aan de CV niets fout was)

Scherm­afbeelding 2026-08-13 om 22.48.35.png

Verzekering bellen en lekdetectie vragen.

Ik krijg hier het zelfde patroon op de grafiek als ik de kraan van de tuinslang niet dicht draai en er wat water wegloopt. Dus je zult ergens wel een klein lekje hebben.

Heb je collectoren waarop je kringen kan dichtdraaien om te elimineren?

Soms geen verlies: fluctuatie van (aangeleverde) waterdruk? Een koppeling ergens die pas lekt vanaf bepaalde druk?

Kan evengoed vaatwas of wasmachine zijn...

Bedankt om mee te denken. Vaatwas & wasmachine zijn het niet. Toevoer daarvan heb ik tijdelijk uitgeschakeld. Collectoren kan ik niet dichtdraaien (denk ik). Ik heb met verzekering gebeld en pas op 31 augustus! komt er een lekdetectie. Eerst mogelijke afspraak. Onbegrijpelijk.Ik merk ook op dat op m'n meter af en toe een terugpijltje komt. Is dit normaal?

meter.jpg

Foto 14-08-2026, 12 54 35.jpg

Kan het geen probleem zijn met de terugslagklep?

B. Water van je binneninstallatie stroomt terug. Je centrale terugstroombeveiliging werkt mogelijk niet of slecht.

Je terugslagklep werkt inderdaad niet zoals het hoort.
Gezien watermeters niet "achteruit" kunnen tellen, blijven die steeds voortgaan.

Heb hetzelfde gezien bij m'n ouders. De interne kranen van vaatwasser & wasmachine (magnetische) zorgden voor waterslag. Elke keer dat die water namen & dichtsloegen, telde de meter een paar tellen achteruit.

Als je de terugslagklep aan de cv bedoelt… deze zou ok zijn. Werd gisteren door de sanitair man nagekeken.

Er zit een terugslagklep achter je teller normaal. Dat is verplicht.

Ziet er zo uit:

47284.webp

B. Water van je binneninstallatie stroomt terug. Je centrale terugstroombeveiliging werkt mogelijk niet of slecht.

Je terugslagklep werkt inderdaad niet zoals het hoort.
Gezien watermeters niet "achteruit" kunnen tellen, blijven die steeds voortgaan.

Heb hetzelfde gezien bij m'n ouders. De interne kranen van vaatwasser & wasmachine (magnetische) zorgden voor waterslag. Elke keer dat die water namen & dichtsloegen, telde de meter een paar tellen achteruit.
Waar zit die terugstroombeveiliging/terugslagklep precies? Aan boiler, CV of ergens anders? Man van sanitair zag niets verkeerd. Expansievat was leeg en aan de terugslagklep was het droog.

Die twee 'knobbels' dienen normaal om de werking te kunnen inspecteren, hoe juist, dat weet ik niet.

Ik heb de hoofdkraan nu wat dichtgedraaid zodat de druk minder is. Er stroomt dus nu water uit m’n kranen maar heel zacht. Weet niet of dit goed idee is maar in tussentijd van de lekdetectie. Ben wat ten einde raad. Dank aan iedereen die hier meedenkt.

Ik heb de hoofdkraan nu wat dichtgedraaid zodat de druk minder is. Er stroomt dus nu water uit m’n kranen maar heel zacht. Weet niet of dit goed idee is maar in tussentijd van de lekdetectie. Ben wat ten einde raad. Dank aan iedereen die hier meedenkt.
Rustig blijven.
Het gaat sowieso maar over een miniem lek.
200L per dag kost je zo'n 6 euro in de week ofzo?
Het is dus niet zo'n drama dat lekdetectie maar over 2 weken komt.

Testje van Farys kan je ondertussen inderdaad proberen.
Alhoewel het me een beetje onduidelijk is hoe een slechte terugslagklep opeens 200L waterverbruik zou registreren.

200L per dag kost je zo'n 6 euro in de week ofzo?
+/- €6 per m³ aan comforttarief betalen wij inderdaad.
Alhoewel het me een beetje onduidelijk is hoe een slechte terugslagklep opeens 200L waterverbruik zou registreren.
Omdat een watermeter niet achteruit kan tellen. Als je (zoals zoveel Vlamingen) een illegaal koppeling hebt tussen je regenwater & stadswater, pomp je continu beetjes water in't net.

Als de hoofdkraan makkelijk bereikbaar is, kan je die gewoon 's avonds dichtdraaien.

Als je (zoals zoveel Vlamingen) een illegaal koppeling hebt tussen je regenwater & stadswater, pomp je continu beetjes water in't net.
@filiproelandt Zou dit bij jou van toepassing kunnen zijn? Je schreef dat je een putwater systeem hebt. Er zijn toch nergens bypassen/verbindingen die mogelijks beetje lekken van het ene naar het andere systeem?

Stopt de lekkage, als je een uur je putpomp uitzet?

Terug
Bovenaan