• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterverbruik

Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik zit er al een tijdje mee, nu maar eens een algemene vraag:



Wat is jullie jaarlijks waterverbruik?



Wij zaten bij de laatste afrekening (april of zo) op 113m³ (het jaar er voor zat't op 100m³ of zo) wat ik zéér veel vind.

Beide gaan we buitenshuis werken, vorige periode is m'n vrouw wel veel thuis geweest (zwangerschap) maar dan nog.



We hebben (voorlopig) nog geen regenwaterrecuperatie. Dus alles is stadswater. 2 volwassenen, sinds april een baby maar die zat dus niet bij de vorige afrekening. (volgende afrekening zal dus hoger zijn, vooral de extra vaten was)

- wassen kleding (4 vaten / week)

- vaatwasmachine (elke dag 1)

- afwas (5 dagen per week)

- planten binnen (te verwaarlozen)

- auto's 1x per 14 dagen wassen (zo'n 60 liter verbruik - emmers en gieter)

- wassen en tanden poetsen (wassen = 5 tot 7 dagen per week elk een douche, 's ochtends even opfrissen aan de lavabo, 0 tot 2 dagen per week een bad (kan wel 220 liter in))

- poetsen 1x per week (zal zo'n 80 tot 120 liter zijn)

- toilet (kleine knop bij kleine boodschap :wink: )



Heb al meermaals gecontrolleerd of we geen lek hebben, direct niks zichtbaar op de waterteller.
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
Wij de laatste afrekening 86m3. Twee personen, geen kinderen. Regenwater gebruikt voor WC, tuin en wagens. Verder gelijkaardige verbruiksprofiel.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
120 tot 150 liter per dag en per persoon lees ik op vele plaatsen

dus zou best kunnen



bij regenwater gebruik 50 - 60 % minder
 
G

Guest

Guest
Al een controle uitgevoerd aan de hand van de watermeter ('s avonds stand opschrijven en niks meer gebruiken). WC's al nagezien? Handige tip: achterzijde toilet droog maken en dan een wc-papierke tegen de achterzijde van het toilet (in de pot uiteraard), zo zie je nogal snel of dit lekt. Overdrukventielen zijn ook van die dingen die al eens durven lekken zonder dat dit gezien wordt.



Ons verbruik ligt rond de 42 kuub per jaar :D , 2 volwassenen 2 kinders. Wasmachine, wc en alle water buiten is regenwater.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
mmm, dus toch "normaal". Enfin, ik blijf dat een hoog verbruik vinden. 100 kubieke meter water en meer zeg... 100.000 liter drinkwater...



Moet toch dringend eens werk maken van dat regenwaterrecuperatiesysteem (2 maal woordwaarde :lol: ) dan.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
We zitten rond de 65m³ per jaar voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Regenwater voor toilet en wasmachine.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Volgens een gegevensbank verbruiken de Vlamingen gemiddeld 110 liter water. De verdeling ziet er als volgt uit:

30 liter voor het toilet,

44 liter voor bad/douche

17 liter voor was

8 liter voor de vaat

3 liter om te koken

4 liter voor de schoonmaak

4 liter voor de tuin



Deze opsomming geldt NIET voor verbruikers van water van alternatieve oorsprong.

Daarmee kan je eenvoudig tot de helft van je stadswaterverbruik verminderen.

Wij hebben een verbruik van 26 m3 stadswater en 29 m3 regenwater met twee volwassenen.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Net de afrekening moeten vereffenen ... waterverbruik voor Oktober2010 -> Oktober2011 = 27m³ totaalverbruik



Voor 2009=84 liter/dag

Voor 2010=84 liter/dag

Voor 2011=74 liter/dag





2 volwassenen, geen kinderen

Alle WC's op regenput, alsook buitenkraan en wasmaschine.

Niet zoveel in bad, wel dagelijks douche etc.

Afwasmaschine werkt maar weinig eigenlijk (max 1 week)
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Ik dacht ergens een 33 kubiek. 2 volwassenen + 1 kind.



wasmachien + WC op regenwater.
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
Onze afrekening 125 m³. Zonder regenwater (maar daar komt volgend voorjaar verandering in). 3 of 4 x autowassen in deze periode, er wordt geen drinkwater in de tuin gebruikt.

Wel 2 volwassenen en 2 tieners die erg veel sporten (en dus vaak douchen)
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
48 m3 / jaar, met 2 volwassenen en 2 kinderen.



Wasmachine en wc's staan op regenwater.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
+- 60m³/jaar



wc's op regenwater

bad: max 10/jaar

wasmachine: stadwater

vaatwasser: dagelijks 1x

dagelijks douchen



2 volwassenen + 1 kind





flesjespa (nog in dubio of hij als kind telt of toch maar als volwassene)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Grote verschillen zeg!



Niettegenstaande blijft mijn verbruik bij de grotere verbruikers van dit topic hangen. Moet ik dus snel eens iets aan gaan doen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
'k Dacht dat ons verbruik vrij laag lag, maar als ik dat hier lees dan lijkt het eerder het tegenovergestelde...
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
@ Nevermore, je gaat wel redelijk veel onder de douche, en een doucke nemen kost redelijk wat water, je hebt zuinigere douchekoppen, als je daar even op let kan je misschien ook al ettelijke kubieke meters sparen. En je regenwaterrecuperatiesysteem aansluiten zal ook veel schelen. Gelukkig is drinkwater nog niet de kost, maar het wordt schaarser en duurder.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
De kost van die 100 of meer m³ water daar zit ik zo niet mee.

't is gewoon de grote hoeveelheid zuiver drinkwater wat ik op een jaar opsmos waar ik mee zit...
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Nevermore wrote:
- vaatwasmachine (elke dag 1)

- afwas (5 dagen per week)
Afwassen met de hand, terwijl de machine ook loopt? Babycook e.d. vermoed ik?



Nevermore wrote:
- auto's 1x per 14 dagen wassen (zo'n 60 liter verbruik - emmers en gieter)
we do carwash 8)

Nevermore wrote:
- poetsen 1x per week (zal zo'n 80 tot 120 liter zijn)
Da's 8 tot 12 volle emmers om te poetsen? Ben je zeker? Was je je muren ook af ofzo? ;-)
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Dit topic nog eens bovenhalen naar aanleiding van het jaarlijks doorgeven van de meterstand. Ik zit echter niet met vragen over een hoog waterverbruik, want we zitten nu al een aantal jaar rond 75-80m³ verbruik voor 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. Als gemiddeld waterverbruik in Vlaanderen vind je cijfers terug van 40m³ per jaar per volwassene, of 112l/dag. Een kind zou evenveel water verbruiken als een volwassene. Dus omgerekend naar onze situatie verbruiken wij maar de helft van het gemiddelde? We hebben nog geen regenwaterrecuperatie en ik heb ook niet de indruk dat we speciaal zuinig met water omspringen. Zijn de gemiddelde cijfers achterhaald? Nog mensen met een 'te laag' waterverbruik?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je meter zal niet juist aangeven, dat heb ik hier ook sinds 3 maanden.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Awel hé, bij ons is het verbruik ook met meer dan een derde afgenomen precies. De toiletten zijn wel aangesloten geweest op RW en we hebben de douche in gebruik genomen. ik wijt het daaraan. 

Ik stel mij wel de vraag waarom ik zelf mijn meterstanden nog eens moet doorgeven terwijl de watergroep komen opnemen is.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan