• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterslag in waterleiding

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Beste allen,

Een vraag over "waterslag". 
Naast mij gewone watercircuit heb ik ook nog een tweede watercircuit puur voor regenwater. 
Daarop zitten de toiletten, de wasmachine en een tweetal muurkraantjes, ééntje in de garage en ééntje buiten. 
De regenwater installatie is een pomp in de pump Grundfos, met daarachter een 3-voudige filter binnen. 
Dan ook nog een expansievatje. 
Bij gebruik van de toiletten en de wasmachine heb ik nooit problemen, maar bij de kraantjes heb ik vaak dat er een "kloppend" geluid weerklinkt in de muren. 
Dit is vooral als de kraantjes niet volledig worden opengedraaid. 
Ik denk dat dit het fenomeen "waterslag" is en vraag me af hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb al gelezen over waterslagdempers, maar die moeten als ik het goed heb geplaatst worden zo dicht mogelijk bij de bron van de miserie en dat is in dit geval moeilijk omdat het muurkraantjes betreffen. 
De muren openkappen zou ik liever niet doen. 
Wel kan ik vrij makkelijk iets plaatsen tussen waar het water binnenkomt uit de put en waar het wordt verdeeld in de leidingen in huis.
Iemand een suggestie hoe ik dit het beste kan oplossen?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Waterslag is een fenomeen dat zich voordoet bij het plotssluiten van een kraan, niet tijdens het lopen van het water.

Heb je niet eerder een  probleem in je pomp of in een drukregelaar bij een bepaald debiet?
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Geen idee, dat zou kunnen.  Maar dan is het toch raar dat ik het enkel bij de kraantjes heb? (en dus niet bij de toiletten of de wasmachine)  Als je het kraantje maar een beetje opendraait, weerklinkt er een luid "TOKKETOKKETOKKETOKKE...." in de muren, dat pas stopt als je ofwel de kraan volledig opendraait of deze sluit.

Ik denk ook niet dat er teveel druk opzit, want als ik de meter van de regenwaterpomp mag geloven zit er ongeveer 3,6 bar op de leiding.

Enig idee wat dat dan zou kunnen zijn?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het zou kunnen dat je een slechte kwaliteit van kraantjes hebt. Met een afsluiter die binnen in het kraanhuis wat te veel speling heeft tussen open en dicht.

Je zal dat wellicht niet hebben met kogel-of bolkranen.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Misschien moet ik inderdaad eens proberen die kraantjes te vervangen.  Ik had toch veel liever kraantjes met een hendeltje gehad in feite.  Dat is alleszins al het proberen waard.

Bedankt!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik denk dat het een combinatie is van "slechte" kraantjes, en een vrij hoge waterdruk. 

Probeer eventueel eens de shell kraantjes (als die er zijn) wat dicht te zetten. 

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Dat tokgeluid kan je ook krijgen je als er geen aandacht is besteed bij plaatsing van uw leidingen .

ttz: leiding wordt doorgesneden met een buizensnijder, hierbij wordt de leiding een beetje (veel) naar binnen geduwd. Als die daarna niet opnieuw deftig wordt geruimd kan het zijn dat je op die punten "turbulentie" krijgt in uw leiding => klopgeluid

Als het alpex is is de kans kleiner dat dit de oorzaak is aangezien er dan nog een tutteke IN de buis wordt geduwd, wat niet lukt als je niet eerst hebt geruimd. Maar dan kan er nog altijd een 'braam' achtergebleven zijn ook.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Tommie1 zei:
Ik denk dat het een combinatie is van "slechte" kraantjes, en een vrij hoge waterdruk. 

Probeer eventueel eens de shell kraantjes (als die er zijn) wat dicht te zetten. 

Ik heb een algemene kraan waarmee ik het regenwater kan afsluiten voor buiten.  Ik heb de leiding waar dat ene kraantje dat daarop zit bijna volledig dichtgeknepen, maar het geklop blijft.
stefan zei:
plaats een demper, kost geen moeite

(...)

Dat was ook mijn eerste gedacht, maar ik heb gelezen dat, voor zoiets goed werkt, dat je dat zo dicht mogelijk bij de verbruiker moet plaatsen.  Gezien het in mijn geval muurkraantjes zijn zou ik liever vermijden om mijn muren open te moeten kappen.
Enk zei:
Dat tokgeluid kan je ook krijgen je als er geen aandacht is besteed bij plaatsing van uw leidingen .(...)

De buiten zijn aangelegd met het systeem van Rehau.  Buizen met klemkoppelingen die uiteindelijk ingegoten worden in de chappe.

't doet mij er trouwens aan denken dat ik vrij zeker ervan ben dat ik het eerste jaar daar geen last van had.  Dus wellicht zit het probleem inderdaad ergens bij de kranen.  Ik ga eerst eens proberen met die te vervangen.  Ik hou jullie op de hoogte.  Thx!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bij het toilet heb je dat dus niet? Al eens geprobeerd om het shell-kraantje van het toilet dicht te zetten, door te spoelen en het shell-kraantje dan geleidelijk aan open te zetten zodat er een klein debiet stroomt en te horen of het probleem zich ook stelt?

In dat geval, en aangezien je het lange tijd niet gehad hebt, blijf ik bij mijn vermoeden van een drukregelaar aan de pomp die de geest gegeven heeft (of dat binnenkort zal doen) en daardoor bij kleine debieten in schokken de druk regelt.

Er bestaan, verder ook gewoon waterslagdempers die je op het kraantje schroeft (bvb voor aansluiting van een wasmachine/vaatwas).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan