Waterput reinigen

• Tags regenwater regenwaterput water waterbeheer waterpomp
  • Lid geworden
    28 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Wij hebben in onze nieuwbouw woning een waterput met vertraagde inloop. Nu, de grove filter met terugslagklep zit schuin in het mangat gemetst waardoor het niet mogelijk is om de put te betreden voor eventuele reiniging wanneer dit nodig is. De pomp zelf zit niet in de put.

Is dit een gangbare manier van werken? Volgens onze aannemer zijn de nieuwe filters nu zo eenmaal en is het reinigen niet meer nodig door de vertraagde inloop. Hij heeft er zo zelf een, en die heeft in 20 jaar blijkbaar nog nooit nood gehad aan reiniging.

Heeft iemand hier meer info over?IMG_1236.jpgIMG_1236.jpgIMG_1237.jpgIMG_1238.jpgIMG_1237.jpgIMG_1238.jpg

Kruip daar NOOIT in om deze te reinigen! Als deze moet gereinigd worden zuigen ze die leeg, duwen er dan met volle pompkracht alles terug in dat het vuil opwoelt, en trekken deze dan terug leeg.

Echt niet zomaar inkruipen!

Het zou me storen dat ik onmogelijk in die put kan als het toch eens nodig is om uit te scheppen of iets ingevallen is, of er een koppeling moet aangepast worden of...

Maar als het al zo is, zou ik er ook geen groot spel van maken.
    Het is nu niet dat je daar regelmatig in moet.
    Uitkuisen kan ook van boven als je firma laat komen, pomp zit niet in de put blijkbaar,...

Kruip daar NOOIT in om deze te reinigen! Als deze moet gereinigd worden zuigen ze die leeg, duwen er dan met volle pompkracht alles terug in dat het vuil opwoelt, en trekken deze dan terug leeg.

Ik ben er al 2 keer in geweest op 12 jaar tijd, maar wel telkens eerst zuurstofmeter van mijn werk laten in zakken.

Het is effectief tricky.
    Dus nooit zonder dat er iemand bijstaat om alarm te slaan.
    Eerst dag laten openstaan (maar dan uiteraard liefst zonder dat kind of hond er kan inlopen)
    Als het enigszins kan, gedwongen ventileren.
    Idealiter, zuurstof meter, maar uiteraard is dat niet zomaar iets dat iedereen liggen heeft.

Bladblazer er een kwartiertje inhangen werkt ook prima hoor.

Ik heb voldoende opleidingen gekregen ivm enclosed space entry, dus ik ben mij ten volle bewust van de risico’s en beschik over een gasmeter.

Ik snap niet hoe en waarom ze deze opstelling nog altijd verkiezen met die filters in het mangat te hangen.
    Zet dat verdomme in een voorputteke .
    Het zal maar je hond of nog erger je kind zijn dat hier tussen glibbert en waar e niet aan kunt.
    DIT zouden ze moeten verbieden in plaats van hun onnozelheden.

Het zou me storen dat ik onmogelijk in die put kan als het toch eens nodig is om uit te scheppen of iets ingevallen is, of er een koppeling moet aangepast worden of...

Maar als het al zo is, zou ik er ook geen groot spel van maken.
    Het is nu niet dat je daar regelmatig in moet.
    Uitkuisen kan ook van boven als je firma laat komen, pomp zit niet in de put blijkbaar,...
    De koppelingen zijn allemaal bereikbaar vanuit het mangat, dus dat is geen probleem. En als er firma’s zijn die dit kunnen reinigen zonder er in te gaan, dan zou het allemaal wel oké moeten zijn zo.

Ik zie alleen een koppeling op de socarex ...
    Maar op je pvc buizen ?

Ik zie begot niet in waarom je in een regenwaterput zou moeten kruipen om deze uit te kuisen.
    Trouwens de meeste mensen die ik ken kuisen zelfs hun waterfilter nooit uit.

Het is een regenwaterput. Geen septische hé
    Moet nog altijd iemand boven hebben staan akkoord, maar zuurstofmeting etc… dat is toch wat overdreven.

Los daarvan: die filtermontage op die manier is lomp gedaan.

Moet nog altijd iemand boven hebben staan akkoord, maar zuurstofmeting etc… dat is toch wat overdreven.
    Een verwittigd man is er twee waard en dwarsliggers zorgen er voor dat een trein blijft rijden zodat het aanbod aan donoren tijdig in het hospitaal bij de chirurg raken . Je zou de eerste niet zijn die het bijltje erbij neerlaat bij het onbezonnen betreden van een regenput . Eenvoudige maatregelen kunnen daarbij het gevaar al drastisch verminderen .
    Wat baat een kaars en bril als den uil niet zien wil .

Bron: De standaard

Boer overleden door giftige dampen in regenput​

De 66-jarige landbouwer André Van Hecke is gisteren om het leven gekomen nadat hij in een waterput op zijn familieboerderij in Leffinge bevangen raakte door giftige dampen en verdronk. Zijn zoon en schoondochter die hem ter hulp snelden, raakten ook bevangen en werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.​

Tom Le Bacq, Dominique Jauquet
    29 april 2012 om 20:47
    Delen
    Het ongeval gebeurde gistermiddag op de boerderij van de familie Van Hecke in het West-Vlaamse Leffinge, bij Middelkerke. André Van Hecke had gezien dat de vlotter van de oude waterput op de boerderij niet meer werkte en wilde die herstellen. Hij probeerde de vlotter los te trekken, maar toen liep het fout. Van Hecke kwam in de vijf meter diepe put terecht.

Daarbij kwam in de put het giftige gas waterstofsulfide vrij. Van Hecke raakte bedwelmd en verdronk. Omdat ze zo lang niets meer had gehoord van haar man, verwittigde zijn vrouw hun zoon Pieter(32). Die was met zijn vrouw Lien(31) in de buurt en kwam snel ter plaatse. Hij belde de hulpdiensten en probeerde ondertussen ook zelf zijn vader te redden. 'Ook Pieter en Lien raakten bevangen en kwamen in de put terecht', zegt Janna Rommel-Opstaele, waarnemend burgemeester van Middelkerke.

Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, troffen ze in de waterput dus drie slachtoffers aan. Ze werden alledrie gereanimeerd, maar voor vader André kon geen hulp meer baten.

'De vrouw was zwaar onderkoeld en de zoon was aanvankelijk in een coma, maar hem konden de hulpdiensten snel weer bijbrengen', zegt Rommel.

Nieuwsblad:
    ‘Ik zal eens kijken wat er scheelt aan de put, maar ik zal voorzichtig zijn.' Dat waren de laatste woorden die André Van Hecke (66) zondagavond aan zijn familie zei. Even later stierf hij in de waterput, zijn zoon en schoondochter konden op het nippertje worden gered. ‘En dat terwijl de put pas enkele dagen oud was.'
    Dominique Jauquet
    Woensdag 2 mei 2012 om 05:00

Aan dat artikel klopt verschillende zaken niet. In begin spreken ze over een oude waterput van 5meter diep, daarna in het nieuwsblad zeggen ze dat de put pas enkele dagen oud was.. Een regenwaterput van een paar dagen oud daar vormt zich geen waterstofsulfide.

Nu goed, als je in een put gaat, zorg dan dat die al lang open ligt, overvloedig gespoeld werd met lucht en water. En als er teveel brol onderaan ligt, laat dat dan inderdaad eerst opzuigen door een firma met zuigwagen, die dat dan ineens cleanen. Daar zou ik zelf ook niet ingaan. In een nieuwe of lege 'propere' water put zonder of met verwaarloosbaar bezinksel zou ik me geen zorgen maken mits voldoende luchtcirculatie in de put.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan