waterprobleem door ongeschikte RWA aansluitingen (plat dak - ingebouwde regenwateraf)

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er is waterinsijpeling in onze nieuwbouw, veroorzaakt door een slechte aansluiting van het plat dak naar de (ingebouwde) regenwaterafvoerpijp (RWA).

Door dit lek is er nu water in meerdere kamers. De afwerking van onze woning loopt hierdoor al meerdere weken vertraging op.

De ruwbouwaannemer heeft komen kijken naar de waterinsijpeling. Hiervoor heeft hij gaten moeten kappen in de gevel, omdat de lekkende RWA achter de gevelsteen zit.

Door enkele emmers water (vanaf het dak) door de RWA te gieten heeft hij gezien waar het lek zit : het probleem zit bij de uitvoering van de dakwerken.

De ruwbouwaannemer was was zeer verbaasd dat er geen standaard aansluitstuk van Geberit gebruikt werden, maar wel een "constructie van asfalt. silicone en grijze PVC buizen" om de aansluiting te maken. Deze niet-standaard aansluiting zorgt nu dus voor de waterproblemen.

Je vindt wat foto's in deze pdf file

Bovenaan zie je 3 foto's:

1. Aanzicht afvoergat, foto genomen vanaf het plat dak

2. Aanzicht van de gevel, met gat ter hoogte van de aansluiting, gemaakt om lek te vinden

3. Aanzicht van de lekkende aansluiting, foto genomen vanuit gat in gevel.

Hierop is te zien dat er een "constructie" gemaakt is met een grijze PVC buis, enkele lappen asfalt en silicone om de 2 zwarte geberit-buizen te verbinden (namelijk het smallere schuine geberit pijpje komende vanaf het plat dak, en een bredere vertikale geberit-RWA achter de gevel, onderaan het PVC tussenstuk).

Onderaan de pdf-file zie je ook nog meerdere details van dezelfde lekkende aansluiting (dit zijn varianten van foto 3, genomen onder andere hoeken).

In volgend pdf file zie je nog een gelijkaardige aansluiting tussen het plat dak en de vertikale RWA, maar dan in een andere hoek van het het huis. Deze foto's zijn gemaakt tijdens de plaasting. De aansluiting tussen de 2 geberit buizen is hier blijkbaar ook "gefabriceerd" met lappen asfalt en silicone. Dus ook geen standaard aansluitingsstukken.

Help! Wat te doen?

Kan iemand een link geven hoe zo'n aansluiting moet gebeuren volgens de regels van de kunst, en met welke materialen/aansluitingsstukken?

Alvast bedankt!

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
't bouwverlof is bijna voorbij.

De dakwerker heeft nog niet gereageerd op mijn email (van begin bouwverlof).

Stuur ik woesndag best al een aangetekende ingebrekestelling?

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Wat moet dit voorstellen.

Ik veronderstel dat er een EPDM dakbedekking is aangebracht. Dan moeten ook de juiste onderdelen worden gebruikt.

Is hier een architect bij betrokken. Dan moet je die goede man eens uitleggen dat je een afvoer nooit in de hoek van een dak moet maken als er EPDM gaat worden gebruikt.

Lid geworden
21 jul 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat zie je toch zo dat hier problemen van komen, gebruik hier aangepaste onderdelen voor

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b.;1753100 wrote:
Wat moet dit voorstellen.

Ik veronderstel dat er een EPDM dakbedekking is aangebracht. Dan moeten ook de juiste onderdelen worden gebruikt.

Is hier een architect bij betrokken. Dan moet je die goede man eens uitleggen dat je een afvoer nooit in de hoek van een dak moet maken als er EPDM gaat worden gebruikt.

Ja, dit is door de archtitect zo getekend.

Waae zit de afvoer best als er EPDM gebruikt is? En waarom?

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

w.g.b.;1753100 wrote:

Ja, dit is door de archtitect zo getekend.

Waar zit de afvoer best als er EPDM gebruikt is? En waarom?

- weblinks met info?

Thanks!

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
47
Punten
48
Bekijk bijlage 2846

Dit is ongeveer de minimale afstand van de buis tot in de hoek. Meer uit de hoek is beter. Als de plakplaat pal in de hoek wordt aangebracht zal de manchet van de uitloop veel te veel moeten plooien. Die plooien in de manchet krijg je niet netjes en zeker niet betrouwbaar dicht. Daarbij komen de randstroken ook nog eens bij elkaar al met al worden het veel lagen in een hoek van het dak.

Waarom moeilijk maken als het makkelijk kan. (wink)

Bijlagen

• Zijuitloop niet in de hoek.jpg
    Zijuitloop niet in de hoek.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Dergelijke uitvoerders verdienen onmiddelijk een aangetekend schrijven ...

En ze krijgen van mij een telefoontje ook ... waarin ik volgend voorstel doe :

Als ze niet stante pede kosteloos komen herstellen laat ik deurwaarder komen die de huidige toestand vaststelt en fotografeert , laat ik door "een derde" herstellen en start ik rechtzaak (eventueel via rechtsbijstand wateroverlast / brandverzekering) om al mijn schade te vorderen inclusief verhuisuitstel ed ...

Die verdiend duidelijk eens met de kop tegen de muur te lopen ...

Indien ik bouw "met toezicht archi" kan ook deze heer zich aan een "lezing" verwachten ...

los van het feit dat de aflopen in de hoeken zitten zou ik wel eens willen weten wat zijn toezicht zoal inhoud ... Om achteraf naar een natte gevel te staan gapen moet je geen archi betalen ... dat kan je zelf ook ...

Vanwaar kom je trouwens met deze uitvoerder ... uw eigen selectiecriteria slaan ook nergens op ... zelfs al staan de aflopen in de hoeken , dan is deze onprofessionele uitvoering nog "ver over the edge"

mijn deelneming ,

k.b.

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B.;1753466 wrote:
Dergelijke uitvoerders verdienen onmiddelijk een aangetekend schrijven ...

Een 1e aangetekend schrijven leidt niet tot een gewenste oplossing... :( :

...

De werken die door ons zijn uitgevoerd zijn wel vakkundig gebeurd.

Ben enkel verantwoordelijk voor de aansluiting van de tapbuizen deze zijn overal op de zelfde manier uitgevoerd.

...

Als er een ander afleider word geplaatst wil ik deze gerust opnieuw komen aansluiten.

Hopend u met deze van dienst te zijn.

Met vriendelijke groeten,

Eddy J.

Lid geworden
19 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier had met een reductiestuk van pvc naar geberit moeten gewerkt worden, waar je dan je elleboog in schuift.

De roofingslab dient volgens mij enkel om te beletten dat de pvc buis teveel tegen de facade schuurt. Deze slab heeft geen waterdichtingsfunctie en zal de dakwerker ook wel daarom niet gestoken hebben. Dit schaadt niet en vind ik integendeel positief

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er pvc buizen in je muren zitten. De geberit buizen, gelast met electrolyse vind ik pakken veiliger.

Dit probleem vind ik nu wel niet zo moeilijk op te lossen, technisch gezien dan.

Het is wel een feit dat er courant geberit buizen worden voorgeschreven als je met een epdm zit. Ik weet niet wiens initiatief het was om de pvc buis te plaatsen, maar hier refereert de dakwerker naar.

Volgens mij zullen de richtlijnen van het wtcb zijn om geberit aan te sluiten op geberit en niet op pvc.

Volgens mij zit je met een samenloop van fouten en doet iedereen nu zijn paraplu open.

Ik zou gewoon een werfvergadering plannen met architect, aannemer ruwbouw en dakwerker. Daar een degelijk oplossing bespreken, en ook het kostenplaatje met eventuele verdeelsleutel bespreken.

Je hebt je aangetekend schrijven gedaan en bent dus juridisch in orde. De dakwerker moet daarentegen wel beseffen dat hij, indien je effectief procedeert, hij zeker in een zekere mate aansprakelijk zal zijn, hij moet weten dat dit niet goed is. Hij had er dan gewoon moeten af blijven, of op zijn minst moeten melden.

Weet alleen dat spreken volgens mij nog altijd het best werkt.

Veel succes

Bovenaan