• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterpomp in gekocht huis doet vreemd - of is dit normaal?

wezuri

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Wij hebben een tijd geleden een huis gekocht waar een waterpomp is geïnstalleerd.
Omdat we nooit een waterpomp hebben gehad weten we niet of de waterpomp werkt zoals het hoort.

Ik denk dat het een hydrofoorpomp is, zonder waterreservoir.

We ondervinden volgende problemen:
  • Als we water gebruiken van de waterpomp door een kraantje open te draaien (maakt niet uit of we het een beetje opendraaien of heel veel) dan hoor je de waterpomp om de paar seconden uitspringen en weer aanspringen. Dit gaat gepaard met het verminderen van het debiet (soms doet de waterpomp er langer over om terug op te springen en dan komt er een seconde even helemaal geen water meer uit de kraan). Wij weten echter niet of het normaal is dat een waterpomp constant uit/aanschakelt terwijl je water vraagt van de waterpomp.
  • Regelmatig (meermaals per week) gebeurt het ook dat de waterpomp niet meer herstart wanneer deze uitschakelt. Dan moet ik naar de kelder waar de grondwaterpomp staat (in de kruipkelder, maar net toegankelijk vanuit gewone kelder) en op een reset knop drukken. Daarna heb ik weer water.
Iemand die kan zeggen of een waterpomp zo hoort te werken? En of er wat gedaan kan worden aan de problemen?

We zien het wel zitten om de waterpomp eventueel te vervangen, misschien door een exemplaar met een waterreservoir gezien dat blijkbaar energiezuiniger is en beter zou moeten werken (voorkomt misschien ook het herstart probleem?) Enig advies in wat voor waterpomp geschikt zou zijn is dus ook welkom.

Wat extra info: De waterpomp is momenteel aangesloten op: 2 toiletten, badkamer (douche, 2 wastafels, bad), kraantje in schuurtje, wasplaats (wastafel, wasmachine). Eigenlijk zit enkel de keuken op leidingwater aangesloten bij ons. Dit is ook wel iets wat we eventueel willen veranderen in de toekomst. We vinden het 'veiliger' om enkel de toiletten en schuurtje (en eventueel wasplaats) op grondwater te laten werken. Of moeten we ons daar typisch geen zorgen om maken? Als drinkwater wordt het uiteraard sowieso niet gebruikt. (Tanden poetsen doen we momenteel ook wel in de keuken voor de zekerheid.)

Vriendelijke groeten
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik denk dat het een hydrofoorpomp is, zonder waterreservoir.
Een foto kan al wat helpen om te kijken welk systeem je hebt maar ik vermoed dat je een drukvat bedoeld en geen waterreservoir?
Of bedoel je daar de regenwaterput mee? maar waar haalt de pomp dan zijn water vandaan?
En het aan en afslaan is niet normaal.
Zijn er ook filters gemonteerd en zijn die al eens gereinigd / vervangen?
 

wezuri

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
In bijlage een foto van de grondwaterpomp. Deze is aangesloten op een grondwaterput ipv regenwaterput (maar dat maakt misschien niet uit).

Ah ja een drukvat bedoel ik dan waarschijnlijk. Op de site die ik bezocht (waterpomp.be) staat er "drukvat (waterreservoir)" vermeld bij sommige modellen dus ik ging ervanuit dat dit hetzelfde was.

Over de filters heb ik nog geen idee. Ik kan proberen om nog eens contact te nemen met de vorige eigenaar om dat na te vragen. Maar waar zitten deze filters normaal gezien? Dan kan ik dit wel eens opzoeken en nakijken.

Ik heb ook een filmpje gemaakt van de grondwaterpomp wanneer er een kraan open staat. Zoals je kan zien en horen schakelt deze zich de hele tijd uit en weer aan.

Alvast bedankt voor jullie tips.
 

Bijlagen

  • grondwaterpomp.jpg
    grondwaterpomp.jpg
    236,1 KB · Weergaven: 29
  • grondwaterpomp2.jpg
    grondwaterpomp2.jpg
    319,8 KB · Weergaven: 29

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Filters bij de pomp zitten er blijkbaar niet, maar heb je al eens in de put gekeken?
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Dat ze aan-uit-aan-uit schakelt bij geopende kraan, kan ik momenteel alleen verklaren als ik richting defecte sturing en/of drukmeting denk. Immers : kraan open > pomp begint correct te draaien > pomp schakelt uit : dat doet ze alleen als ze de gestelde druk bereikt, en dat gaat niet gebeuren met open kraan. Andere reden om in dat geval uit te schakelen is als ze"denkt" dat ze in fout staat, maar dan gaat ze niet spontaan herstarten.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Of als het effectief grondwater is kan de put ingeklonken zijn waardoor aanvoer water verminderd is.

Overschakelen op regenwater en grondwaterput laten voor wat het is
 

wezuri

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad effectief grondwater. Ik denk dat de volgende stap is dat we gewoon eens in de kruipkelder moeten gaan zoeken en ook uitzoeken waar de grondwaterput precies zit en dit allemaal eens (laten) nakijken. Daar ga ik iemand voor moeten laten langs komen denk ik, want dat gaat mijn petje te boven vrees ik. Is dat iets voor een loodgieter, of bij wie zou ik dit kunnen vragen om na te laten kijken?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Die drukregelaar op de motor eens vervangen, zelfde symptomen hier gehad en was ermee opgelost.
 

wezuri

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2020
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Een update hierover:

We merken dat er geen enkel probleem is wanneer we het water harder open draaien of meerdere kranen tegelijkertijd open draaien. In dit geval springt de pomp gewoon aan en blijft hij netjes continu draaien zonder de hele tijd te herstarten. Is dat logisch?

Ik probeer te begrijpen hoe de waterpomp werkt om te snappen hoe het water loopt. Als deze niet frequentie-gestuurd is en deze pompt water aan een vaste snelheid wanneer je een kraan open zet, dan bouwt de druk op in de leiding wanneer je de kraan niet hard genoeg open zet, klopt dat?

Mijn vraag of hetgeen ik niet goed begrijp is eigenlijk wat een goed werkende pomp hoort te doen wanneer de druk in de leiding opbouwt en je niet voldoende water afneemt. Kan het overtollige water in de leiding ergens naartoe? Of wordt dit omgeleid naar ergens ofzo?

Want indien het water nergens naartoe zou kunnen is het misschien wel normaal dat de pomp even moet stoppen om de druk in de leiding terug normaal te krijgen omdat er teveel water door de pomp wordt gepompt in de leiding en dat hij daardoor regelmatig even moet stoppen? Dat zou wel verklaren waarom er geen probleem is als er meerdere kranen zijn geopend. Als dat zo zou zijn, dan kan een expansievat misschien wel een oplossing zijn zodat de pomp minder vaak moet herstarten en het water vanuit het expansievat in de leiding een constante druk geeft?

Het kan goed zijn dat ik er niets van begrijp en ik het helemaal bij het verkeerde eind heb. Maar ik probeer te snappen wat er mis kan lopen en waarom er enkel een probleem is als er minder water wordt gevraagd.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Kan het overtollige water in de leiding ergens naartoe? Of wordt dit omgeleid naar ergens ofzo?
Neen. Je verklaring klopt dus en een drukvat is dan inderdaad de oplossing.
Dat hij soms helemaal niet meer start is dan ook normaal want een pomp houdt er niet zo van om meermaals snel na mekaar in- en uitgeschakeld te worden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan