• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterontharder

Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb absoluut een waterverzachter nodig.
Ik woon 5 maanden in mijn woning en de kranen geven nog amper water!
Graag had ik advies van “aquaman” of anderen met ervaring.
Situatie.
Ik woon te Lubbeek en alleen, verbruik ± 37 m² per jaar en heb een waterhardheid van 32° of meer.
Ik heb geprobeerd wat prospectie te doen en kom op het volgende uit:
- Elektrisch = dan ook tijdsgestuurd (?) of niet elektrisch = dan “volumetrisch gestuurd (?)
- De niet elektrische zeggen dat er nooit problemen kunnen zijn zoals bij stroompanne en dat hij pas gaat spoelen wanneer het nodig is.
- De elektrische zeggen dat een stroompanne pas problemen geeft na 24 uur uitval en dat het tijdsgestuurde systeem persoonlijk kan afgestemd worden.
   Voor het elektriciteitsverbruik moet je het blijkbaar niet laten want het zou maar een 4-tal euro per jaar verbruiken.

Als “leek” dus onmogelijk om te weten wat best is?
Kan iemand hierin raad geven?
Voor de keuze in merken, kom ik voor de “niet elektrische” uit bij:
- DELTA “Morava”, 1 element en/of DELTA “Mosela”, 2 elementen = minder plaats. Weet niet of er binnen deze types verschil is in “werking?
- KINETICO van AQUACARE, compact, maar is zouttankje is niet erg klein.

Voor de “elektrische” kom ik uit bij:
- ECOWATER 200 Compact, blijkbaar marktleider
- BAYARD, heb hier nog niet zoveel info over maar prijs & gratis zout bij onderhoud lijkt interessant wegens groepsaankoop.

Ik kijk uit naar mogelijke reacties en dank jullie al vast bij voorbaat.
Groeten,
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Reinhilde zei:
Ik heb absoluut eenwaterverzachter nodig! Ik woon 5 maanden in mijn woning en de kranen geven nog amper water!

Graag had ik advies van “aquaman” of anderen met ervaring:

Situatie : Ik woon alleen (binnenkort misschien vaker met 2), verbruik +/- 37m2 / jaar en heb een waterhardheid van 32° (of meer) = Lubbeek.

Ik heb geprobeerd wat prospectie te doen en kom op het volgende uit:

 

– Electrisch(= dan ook tijdsgestuurd?) / Niet electrisch (= dan “volumetrisch gestuurd?):

. De niet-electrische zeggen dat er nooit problemen kunnen zijn zoals bij stroompanne en dat hij pas gaat spoelen wanneer het nodig is.

. De electrische zeggen dat een stroompanne pas problemen geeft na 24 uur uitval en dat het tijdsgestuurde systeem persoonlijk kan afgestemd worden. Voor het electriciteitsverbruik moet je het blijkbaar niet laten want het zou maar een 4-tal euro per jaar verbruiken ...

Als “leek” dus onmogelijk om te weten wat best is? Kan iemand hierin raad geven?

 

- Voor de keuze in merken, kom ik voor de “niet electrische” uit bij

. DELTA “Morava” (1 element) / DELTA “Mosela” (2 elementen = minder plaats) weet niet of er binnen deze types verschil is in “werking?

OF

. KINETICO van AQUACARE (compact, maar is zouttankje niet erg klein?)

 

- Voor de “electrische” kom ik uit bij

. ECOWATER 200 Compact (blijkbaar marktleider?)

OF

. BAYARD (heb hier nog niet zoveel info over maar prijs & gratis zout bij onderhoud lijkt interessant wegens groepsaankoop)

 

Ik kijk uit naar mogelijke reacties en dank jullie al vast bij voorbaat! Groetjes!

 

Beste Reinhilde,

zowel de electrische als de non-electrische toestellen werken volumetrisch.
Echter de electrische kunnen fijner afgesteld worden.

Tussen de twee Delta-types is er geen verschil qua werking, enkel de zoutvoorraad (en dus de afmetingen) van het toestel verschillen.

Wat betreft de andere types, laat je niet overhalen met verkoopsslogan als 'marktleider' of 'uitermate zuinig' of 'gratis zout' want dit bestaat NIET.
 

Wat je kiest van toestel hangt af van je eisen/voorkeuren:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Grootte van het toestel
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde. )

Indien jullie nog vragen hebt, laat niet na deze hier te stellen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 
Lid geworden
8 mrt 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Reinhilde, idealiter vraag je raad aan uw sanitair installateur.  Die kan een juiste ontharder voorstellen op basis van uw verbruik en uw waterhardheid, maar vooral : de hardheid NA de ontharder juist afregelen zodat u later nooit geen problemen heeft met garanties (leidingen, boiler, warmtewisselaar ...).  Er zijn bedrijven die men op alle beurzen tegenkomt die zelf installeren en zich daar niets van aantrekken, zo heb ik een boiler mogen vervangen omdat mijn hardheid op 0 graden stond en de boiler v bulex had min. 8 franse graden nodig.  
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Pisces911 zei:
Beste Reinhilde, idealiter vraag je raad aan uw sanitair installateur.  Die kan een juiste ontharder voorstellen op basis van uw verbruik en uw waterhardheid, maar vooral : de hardheid NA de ontharder juist afregelen zodat u later nooit geen problemen heeft met garanties (leidingen, boiler, warmtewisselaar ...).  Er zijn bedrijven die men op alle beurzen tegenkomt die zelf installeren en zich daar niets van aantrekken, zo heb ik een boiler mogen vervangen omdat mijn hardheid op 0 graden stond en de boiler v bulex had min. 8 franse graden nodig.  

Beste Pisces911,

jammer voor jullie dat je een minder goeie ervaring hebt gehad.
Het is mijn ervaring echter dat vele 'sanitaire installateurs' geen concrete kennis hebben van de juiste afstelling van een waterontharder. Daarom dat de meeste gerenommeerde waterbehandelingfirma's voorstellen om - indien een toestel niet rechtstreeks bij hen aangekocht wordt - een indiensstelling door hen te laten uitvoeren.
Een degelijke 'verkoper/installateur' weet dat een installatie bij voorkeur wordt aangeboden naargelang de parameters die je reeds aanhaalde. Een te klein toestel zal sneller regenereren, met zout- en spoelwater verbruik dt hoger wordt. Een te groot toestel heeft kans op bacterie- en kanaalvorming.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Reinhilde, wat ik niet zo goed begrijp is dat je installateurs over de vloer hebt gehad en nu wegens onvolledige/gebrekkige/wantrouwige informatie hier raad komt vragen aan Aquaman?

Ik vermoed dat Aquaman zelf ook waterverzachters plaatst dus waarom laat je hem eens niet langs komen :)
 
Lid geworden
1 dec 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Reinhilde zei:
Voor de “elektrische” kom ik uit bij:
- ECOWATER 200 Compact, blijkbaar marktleider

Over hele wereld gezien is EcoWater inderdaad marktleider. Voor België specifiek is daar veel discussie over, vooral omdat een aantal onafhankelijke spelers hun materiaal halen bij dezelfde leverancier (zoals de Pollet Water Group). Wat je dan allemaal mag samentellen is niet echt duidelijk. 

 
Pisces911 schreef:

Beste Reinhilde, idealiter vraag je raad aan uw sanitair installateur.  Die kan een juiste ontharder voorstellen op basis van uw verbruik en uw waterhardheid, maar vooral : de hardheid NA de ontharder juist afregelen zodat u later nooit geen problemen heeft met garanties (leidingen, boiler, warmtewisselaar ...).  Er zijn bedrijven die men op alle beurzen tegenkomt die zelf installeren en zich daar niets van aantrekken, zo heb ik een boiler mogen vervangen omdat mijn hardheid op 0 graden stond en de boiler v bulex had min. 8 franse graden nodig.   

Je hebt geen idee hoeveel discussie daarover is, en hoeveel uiteenlopende meningen daarover bestaan. In België wordt de Duitse norm aangeraden, de VDI 2035 norm. Die komt er ruwweg op neer dat je zacht water gaat gebruiken.  

 
Aquaman schreef:
Het is mijn ervaring echter dat vele 'sanitaire installateurs' geen concrete kennis hebben van de juiste afstelling van een waterontharder. Daarom dat de meeste gerenommeerde waterbehandelingfirma's voorstellen om - indien een toestel niet rechtstreeks bij hen aangekocht wordt - een indiensstelling door hen te laten uitvoeren.

 

 

Zo gebeurt het ook bij EcoWater. 

Veel succes met je zoektocht!

 
 
Lid geworden
25 aug 2008
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand ervaring met Aquasensor?  Ze beweren dat er geen onderhoud nodig is en ik krijg een levenslange garantie...  Veel kan ik niet vinden op het internet.

Situatie: gezin van 4.  Verbruik van 50m³/jaar  (regenwater voor wasmachine en wc's)

Volgens verkoper zeer hard water.  (ja uiteraard zeggen ze dat, de ene deed een testje, de andere ging naar een site om hardheid te checken.

Aanbod: 

Aqua Sensor: €1775; levenslange garantie en geen onderhoud nodig.

Bayard: Ecosoft, €1330 + 6% BTW, onderhoud om de 30 maanden van €92 inclusief 100 kg zout

Ecowater: ofwel Comfort 300 basismodel: €1345 + BTW 6% ofwel Boost 300 topmodel €1545, beide inclusief 100kg zout en bypass (anderen geven dit ook) 

De topic wat gelezen maar ik zie door het bos de bomen niet meer...

Misschien een extra filter voor de waterpomp en badkamer op regenwater zetten?

 
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
milojevic zei:
Iemand ervaring met Aquasensor?  Ze beweren dat er geen onderhoud nodig is en ik krijg een levenslange garantie...

mmm geen onderhoud??  EN levenslange garantie... iets in mij zegt dat dat niet kan kloppen ...
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
milojevic zei:
Iemand ervaring met Aquasensor?  Ze beweren dat er geen onderhoud nodig is en ik krijg een levenslange garantie...  Veel kan ik niet vinden op het internet.

...

Aanbod: 

Aqua Sensor: €1775; levenslange garantie en geen onderhoud nodig....

 

Beste milojevic,

uit ervaring weet ik dat zo'n toestel weinig bewegende onderdelen heeft waardoor men geen onderhoud 'kan' of 'moet' uitvoeren daarop. Is er toch een 'probleem' dan wordt waarschijnlijk gemakkelijk overgegaan tot vervanging van de klep en/of het complete toestel.

Tevens heb ik onlangs de volgende informatie over dit toestel, gelezen:
de prijs van zo'n toestel op de Bouw- en Renobeurs was € 1850,00 met 60 kg. zout, plaatsing, bypass en drukregelaar inbegrepen (excl. btw)
Levenslange garantie MITS aankoop van het zout aan € 1,00/kg. bij de firma.


Als je dan weet dat evenwaardige zouttabletten bij een goede DHZ-zaak nog geen € 10,00 per zak van 25 kg. kost, dan kan je zelf de rekensom maken.

 

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan