• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterontharder, nuttig of niet?

Lid geworden
1 dec 2015
Berichten
58
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Mijn man en ik zitten in een discussie.
We hebben al geruime tijd veel last van kalkaanslag op kranen e.d.
Daarnaast hebben we nog een aantal ongemakken die naar mijn mening zouden kunnen voorkomen worden door het installeren van een waterontharder.
Mijn man vindt dit geen goed idee en Ik ben er nochtans wel voorstander van.
Ik heb mij voornamelijk gebaseerd op dit artikel over de waterontharder.
Alles bij elkaar, lijkt het me toch de moeite.

Omdat we dus nu in een welles/nietes-discussie zijn beland, vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn?
Hebben jullie ook een waterontharder thuis?
Zijn jullie er tevreden over?
Alvast bedankt,

 

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Waarom vindt uw man het geen goed idee?

Het artikel verteld halve waarheden en is grotendeels commerciële praat. Desalniettemin zijn het halve waarheden. Er klopt dus wel wat van, maar de cijfers zijn beetje overdreven mijn gedacht.

Zelf ook voor waterverzachter gekozen maar nog niet geïnstalleerd, ik moet eerst nog wat andere dingen afwerken :) (zelfbouw weet-je-wel) Alleszins rotsvast overtuigd van de voordelen.

Den Aquaman van 't forum hier is wat mij betreft de meest neutrale persoon die ik al ben tegen gekomen om u correcte info te geven met kennis van zaken. Ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op enige voorkeur naar merken ofzo.  Negen van de tien zal uw thread hem wel opvallen en gaat hij hier ook komen posten.
 
Lid geworden
1 dec 2015
Berichten
58
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je reactie Enk.  Wel, ik ben ook overtuigd van de voordelen. Ik zal dan ook wachten op de reactie van Aquaman. Nadien zal ik jullie beide reacties voorleggen aan mijn echtgenoot. Misschien verandert hij dan van gedacht. *acute*
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Sinds we onze ontkalker hebben is er toch merkbaar minder kalkaanslag aanwezig.  Bij oudere woningen zou ik het niet aanraden maar als je net het sanitair vernieuwd hebt zeker het overwegen waard!
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Eerste en belangrijkste vraag ... wat is momenteel de kwaliteit/hardheid van het water ??

Wat staat er in de installatie-voorwaarden van jullie warm water bereider ( ketel / boiler ) ?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Makita

 Bij oudere woningen zou ik het niet aanraden maar als je net het sanitair vernieuwd hebt zeker het overwegen waard!


Uit nieuwsgierigheid: is hier een technische reden voor? (Ik denk aan kalk dat soms een lek verbergt, bij galva ofzo), of gewoon omdat het daar niet de moeite waard is?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Lammy

Wat staat er in de installatie-voorwaarden van jullie warm water bereider ( ketel / boiler ) ?


Heel interessante opmerking, zelf nog nooit over nagedacht (ook denkend aan ontharder, mijn douchewand van 3 jaar oud is bijna aan vervanging toe wegens 7-dubbele kalklaag :( :( :( ). 

Klopt het dat dit enkel relevant is voor het CV-gedeelte? (dus bv. best voor CV gedeelte geen ontharding gebruiken), en eventueel voor een doorstromer? Voor de klassieke boiler (met spiraal) heeft dit toch geen impact? Ik kan me voorstellen dat het feit dat het water meer zout wordt, een impact kan hebben bij delen in de ketel zelf -- een boiler is daar hopelijk immuun tegen, of vergis ik me?

Heb alleszins voor onze Broetje ketel (SOB 26C met EAS-T boiler) niets kunnen terugvinden over vereisten rond waterhardheid... jij toevallig ervaring?
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Lammy

Wat staat er in de installatie-voorwaarden van jullie warm water bereider ( ketel / boiler ) ?

 

Heel interessante opmerking, zelf nog nooit over nagedacht (ook denkend aan ontharder, mijn douchewand van 3 jaar oud is bijna aan vervanging toe wegens 7-dubbele kalklaag
sad.gif
:(
sad.gif
 ). 

Klopt het dat dit enkel relevant is voor het CV-gedeelte? (dus bv. best voor CV gedeelte geen ontharding gebruiken), en eventueel voor een doorstromer? Voor de klassieke boiler (met spiraal) heeft dit toch geen impact? Ik kan me voorstellen dat het feit dat het water meer zout wordt, een impact kan hebben bij delen in de ketel zelf -- een boiler is daar hopelijk immuun tegen, of vergis ik me?

Heb alleszins voor onze Broetje ketel (SOB 26C met EAS-T boiler) niets kunnen terugvinden over vereisten rond waterhardheid... jij toevallig ervaring?

Alumium-silicium warmtewisselaars en zout zijn niet de beste vrienden , hier zou eigenlijk altijd de vulset CV voor de waterontharder moeten staan ...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Zeer goede tip... nooit aan gedacht dat warmtewisselaar van condensatieketel (rookgas <-> water) gevoelig zou kunnen zijn daaraan. Ik was alleszins sowieso van plan een uitsplitsing onthard/gewoon  leidingwater te maken, bij deze genoteerd dat het CV circuit niet onthard wordt (ook al heet de Brotje ketel die ik heb een RVS warmtewisselaar en dus mogelijks niet gevoelig... )
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Er valt inderdaad niet veel zinnigs over te zeggen zonder te weten hoeveel kalk er nu in het water zit.

Ik vind een ontharder toch allesinds een grote luxe van zodra je al gemiddeld tot veel kalk in het water hebt. Ik zit met een gemiddelde hardheid van 45°F en zonder ontharder is dit niet echt doenbaar.
 
Lid geworden
5 feb 2016
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben er net één laten plaatsen en het is een wereld van verschil. Dat gaat vaak over kleine dingen, maar ook grotere. Zo is het water dat nu uit onze kraan komt drinkbaar. Voorheen had dit een muffe smaak. We hebben enkel een ontkalker, dus geen extra drinkwatersysteem. Dit was een voordeel dat ik niet verwacht had.

Als je een ketel water laat koken is het makkelijk te zien hoe goed het ding zijn werk doet. Voorheen kon je de aanslag uit de ketel schrobben, nu is die gewoon proper. 

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je kraanwerk niet meer stuk gaat van de kalk en alles wat makkelijker proper te maken/houden is. Bovendien gebruiken we geen extra producten meer zoals calgonit, wasverzachters, ontkalkers voor koffiezet, vaatwasser op laagste waterhardheid gezet, etc. De spoelbak van de keuken glanst nu zelfs als je er gewoon met een nat doekje over gaat, voorheen bleef die dof. En natuurlijk indien je een combiketel hebt, kan je bij hard water om de 2-3jaar een nieuwe warmtewisselaar laten plaatsen omdat je eeuwig moet wachten op warm water of het debiet zodanig daalt door de verkalking ervan. Deze vervanging kost al snel 200€, dus dat is ook alweer een besparing.

Het toestel kost geld, en blijft geld kosten omwille van het onderhoud en het zout (hoewel dat laatste een geringe kost is) maar op de 2 weken tijd dat we het toestel hebben zijn we het geld dat het gekost heeft al helemaal vergeten.

We hebben alvast een nieuwe badkraan, douchekraan en keukenkraan gekocht. We hebben gekozen voor mooie kwalitatieve kranen, omdat we nu ook weten dat deze niet na 2 jaar voor het schroot zijn. Ik heb ze nog niet geïnstalleerd omdat er (hoofdzakelijk uit de warmwaterleiding) nog redelijk wat kalkgruis komt. zodra dit weg is, ga ik de kranen installeren. De kalk in het water is verdwenen, ik heb het zelf ook na de installatie zelf nog gemeten. Maar schijnbaar zit er nog redelijk wat aanslag in de leidingen die nu los aan het komen is.

ik stel me wel een vraag bij de opmerking van de CV ketel. @Lammy heb je het dan over de vulset voor de verwarming? Ik veronderstel niet dat dit gaat om de warmtewisselaar voor het warm water in een combiketel? De vulkraan voor het verwarmingscircuit is bij ons in ieder geval apart van het warm/koud water circuit.

@Liesbet28; vraag zeker en vast hulp aan Aquaman. Hij staat je bij met 100% onafhankelijk advies (soms zou je willen dat hij wat minder onafhankelijk is om je beter te begeleiden met je keuzen, maar ik ben het volledig eens met zijn standpunt) 

Ken je de huidige waterhardheid en jaarlijks verbruik? Hoeveel personen telt het gezin? Gaan jullie nog uitbreiden?...

Als je wil kan ik je via PM wel de info en offertes die ik verkregen heb bij mijn zoektocht enkele weken geleden bezorgen.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
 
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Liesbet28

Hallo allemaal,

Mijn man en ik zitten in een discussie. We hebben al geruime tijd veel last van kalkaanslag op kranen e.d. Daarnaast hebben we nog een aantal ongemakken die (naar mijn mening) zouden kunnen voorkomen worden door het installeren van een waterontharder.  

Mijn man vindt dit geen goed idee, ik ben er nochtans wel voorstander van. Ik heb mij voornamelijk gebaseerd op dit artikel over de waterontharder. Alles bij elkaar, lijkt het me toch de moeite.
 

Omdat we dus nu in een welles/nietes-discussie zijn beland, vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn.  Hebben jullie ook een waterontharder thuis? Zijn jullie er tevreden over?

 

 

Beste Liesbet28 (en man ook natuurlijk *biggrin*),

ik ben blij verrast door de reacties van de andere forumgebruikers over mijn bijdrages.
Een grote 'dankjewel' daarvoor. *good*

Maar nu even concentreren op jullie situatie.
Welke punten haalt jouw man aan om dit geen goed idee te vinden? Heeft hij reeds ervaring met zo'n toestellen en hun effect?
Ik ben zeker geïnteresseerd in zijn gedachtengang en argumentatie?

Natuurlijk zijn de meeste sites en informatie die je online kan vinden, commercieel gericht want het moet opleveren hé.
Maar zoals reeds aangehaald, staat er overal wel ergens juiste info en gegevens.
Het is best om deze informatie te filteren en de overgebleven informatie en cijfers/gegevensals leidraad te nemen en van daaruit dan een opsomming te maken op basis van jullie verwachtingen/wensen.

Om een duidelijk advies te kunnen geven zijn wel enkel parameters nodig, namelijk jullie waterverbruik en de plaatselijke hardheid van het water.
Qua waterverbruik is het ook interessant om te weten of jullie gedeeld waterverbruik hebben, met andere woorden, gebruiken jullie ook regen- of putwater?

Welk model/type en/of welke leverancier je uiteindelijk kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch gestuurd
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150) Sommige firma's beweren zelfs dat er geen onderhoud nodig is op hun toestellen!)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)

Laat zeker niet na om eventuele vragen hier te stellen en samen kunenn we zeker tot een objectief vergelijk komen.

Mvg
Aquaman
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Makita

 Bij oudere woningen zou ik het niet aanraden maar als je net het sanitair vernieuwd hebt zeker het overwegen waard!

 

Uit nieuwsgierigheid: is hier een technische reden voor? (Ik denk aan kalk dat soms een lek verbergt, bij galva ofzo), of gewoon omdat het daar niet de moeite waard is?

Beste tjay,

de reden die het meest gebruikt wordt om op een 'oude' binneinstallatie geen waterontharder te plaatsen is het argument dat dit voor de leidingen nadelig kan zijn.
Men beweert nogal gemakkelijk dat zacht water 'corrosie' in de hand werkt, of toch als een verergerende factor geldt.
Corrosie is vaak het gevolg van verschillende factoren, die gelijktijdig optreden:
- de aanwezigheid van onzuiverheden in het water,
- de aanwezigheid van poreuze of ongelijke kalkafzetting op de leidingen
Over het algemeen kunnen we stellen dat elk contact tussen water en een materiaal wellicht leidt tot corrosie.
Het is immers niet omdat het water als drinkwater verdeeld wordt, dat het geen bestanddelen zou bevatten die corrosie kunnen veroorzaken aan gegalvaniseerde of koperen leidingen.

Naast de hierboven vermelde factoren zijn er ook nog:
- de te hoge temperatuur van het warm water, zeker in gegalvaniseerde leidingen (> 50°C);
- het gebruik van verschillende metalen in dezelfde leiding (bv. koper en gegalvaniseerd metaal), wat in tegenspraak is met alle regels van de loodgieterij;
- de slechte doorstroomsnelheid van het water in de leidingen.

Dit zijn slechts enkele van de vele factoren die corrosie kunnen veroorzaken.
(Bron: Aqua-Belgica)

In deze Position Paper, uitgebracht door Aqua-Belgica ( de Belgische Federatie voor Waterbehandeling) kan je lezen welke resultaten de diverse testen hierover hebben uitgewezen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Bedankt voor de uitleg & de interessante paper -- maakt veel duidelijk :)

Ik onthoud dat een bestaande installatie die in orde is, niet harder zal gaan lijden/corrosie vertonen door een waterontharder, maar dat eventuele "verborgen" lekken (door kalk "beschermingslagen") wel tevoorschijn kunnen komen doordat kalk een beetje opgelost wordt. Correct?

Reden... ik zit nog met 70% galvaleidingen (30% is reeds "gerenoveerd" naar kunststofleidingen)... als dat effectief een duidelijk risico is, dan vervang ik ze onmiddellijk... anders kan ik dat gradueel doen... 

Waterhardheidstest was hier overigens beduidend anders dan de aangegeven waarde op de website van AquaFlanders -- exacte waarde ben ik vergeten (3 van de 4 streepkes "roze" op de test). Het is te merken, komt meer kalk bij dan ik gekuist krijg.... 
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mizzterable Etaa

 

ik stel me wel een vraag bij de opmerking van de CV ketel. @Lammy heb je het dan over de vulset voor de verwarming? Ik veronderstel niet dat dit gaat om de warmtewisselaar voor het warm water in een combiketel? De vulkraan voor het verwarmingscircuit is bij ons in ieder geval apart van het warm/koud water circuit.

In geval van aluminium-silicium primaire warmtewisselaar is het aan te raden om uw vulset van de CV voor de waterontharder te plaatsen , dit om uw CV-circuit gevuld te houden met gewoon stadswater ipv met  onthard water . Onthard water kan een negatieve invloed hebben op de levensduur van de alu-silicium warmtewisselaar . Meestal staat dit beschreven in de installatie - en montage handleiding van de fabrikant van de ketel . Dit valt nooit onder de garantie -bepalingen !  Het sanitaire gedeelte kan uiteraard met onthard water gebruikt worden ...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik zou het toch maar meten, ik kwam hier iets totaal anders uit dan op die website aangegeven staat. Volgens die site zouden wij zacht water moeten hebben! What a joke... 
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Zeer goede tip... nooit aan gedacht dat warmtewisselaar van condensatieketel (rookgas <-> water) gevoelig zou kunnen zijn daaraan. Ik was alleszins sowieso van plan een uitsplitsing onthard/gewoon  leidingwater te maken, bij deze genoteerd dat het CV circuit niet onthard wordt (ook al heet de Brotje ketel die ik heb een RVS warmtewisselaar en dus mogelijks niet gevoelig... )

Het is toch niet omdat uw water onthard is, dat het daarom meer zouten bevat ?

Dat zout wordt toch enkel gebruikt door de waterontharder om zijn harsen te 'spoelen' en komt toch niet in het ontharde water terecht ?  of ben ik hier fout ?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
I.v.m. het bijvullen van het CV circuit. Kan je tijdens het vullen niet gewoon de ontharder uitschakelen/bypassen? Met natuurlijk ervoor de leiding een tijdje te laten lopen om het reeds ontharde water uit de buis te krijgen...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door F-B

Het is toch niet omdat uw water onthard is, dat het daarom meer zouten bevat ?

Dat zout wordt toch enkel gebruikt door de waterontharder om zijn harsen te 'spoelen' en komt toch niet in het ontharde water terecht ?  of ben ik hier fout ?


AFAIK, en wil me hier absoluut niet als expert opwerpen, wordt in een ontharder het calcium ("""kalk""") vervangen door natrium ("""zout""").
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan