• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterontharder CO2 (zelf te bouwen)

Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
135
Waarderingsscore
1
Punten
16
Hallo iedereen,

Ik las toevallig wat over waterontharders (ja we hebben best wel veel kalk in het water).
Nu las ik iets over waterontharder door middel van CO2-injectie.
Lijkt me een mooi systeem maar vooral prijzig in aanschaf.

Het werkingsprincipe lijkt me simpel, de juiste hoeveelheid CO2 injecteren in functie van het debiet.
Zou dit haalbaar zijn als doe-het-zelf projectje?
Genoeg debietsmeters te koop, een magneetventiel en een microcontroller programmeren (toevallig ook iets waar ik m'n weg mee weet).
Misschien is het moeilijker als gedacht om die kleine hoeveelheid CO2 op te lossen zonder bellen na te laten tegen dat het uit de kraan komt...

Hoe kan zo'n simpel concept zo duur zijn? Is het werkelijk zo'n moeilijke technologie of is het dikke winst...

Zou leuk zijn hier over te brainstormen en misschien wel eens het concept testen.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
De commerciële systemen zitten rond de 2000 euro excl. BTW (+ eventuele plaatsingskosten), hoewel het qua materiaal alemaal niet zo duur hoeft te zijn lijkt me (maar dat kan je natuurlijk van veel andere dingen ook zeggen natuurlijk).

 

Ik heb er ook al eens aan gedacht aan een zelfbouw, maar heb mij er nog niet in kunnen verdiepen.

 

Zoals je zegt moet je afhankelijk van het debiet, de hoeveelheid CO2 regelen.

Componenten die nodig zijn:

-debiet meter (elektronisch)

-'needle valve' die elektronisch kan aangestuurd worden (daarmee regel je de hoeveelheid CO2)

-microcontroller die afhankelijk van het uitgelezen debiet de needle valve kan aansturen. Arduino projectje?

 

En verder nog:

-CO2 fles (van bij brouwer ofzo, alleszins iets voedselveilig - niet iets voor industriele toepassingen)

-drukregelaar voor CO2 fles (liefst één met 2 meters: je kan dan druk in fles uitlezen + druk die je op leidingen zet regelen). Ik zou denken dat de druk van CO2 hoger moet zijn dan die van waterleiding, maar misschien lager dan die van de fles: zo heb je een constante druk en klopt je regeleing.

-de leidingen voor CO2 moet in CO2-resistent materiaal zijn (niet alle tubes zijn geschikt blijkbaar)

-terugslagklep tussen CO2 installatie en waterleiding

-T-stuk voor op waterleiding te zetten

 

Dan zal het vooral veel trial and error zijn. Je zal ook wat zaken nodig hebben om waterhardheid voor- en na te meten.

 

Soit, ik weet niet of het er bij mij ooit van komt, maar ik hoor ook nog graag verdere ideeën :) 
 
Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
135
Waarderingsscore
1
Punten
16
Hallo,

 

Genoeg aquariumspullen die in de goede richting gaan.

Je kan je natuurlijk wel afvragen hoe ver wil je knoeien met je drinkwater wat betreft "food grade" materialen...

Ik heb alvast filmpjes gezien hoe eenvoudig CO2 oplost in water dus dat lijkt me de moeilijkheid niet.
 
Lid geworden
9 sep 2014
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
even dit draadje nieuw leven inblazen.
heeft iemand hier verder op gewerkt? @honda4life ? @semo? een komplete set voor een aquarium kost een paar honderd euro
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Nog niet verder in verdiept :)
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
even dit draadje nieuw leven inblazen.
heeft iemand hier verder op gewerkt? @honda4life ? @semo? een komplete set voor een aquarium kost een paar honderd euro
Voor een paar honderd euro heb je ook een kant en klaar ontharder op zout (dat je overal en nergens gemakkelijk en goedkoop kan aanschaffen). Voor dat geld zou ik zelf geen moeite doen om iets te 'bricoleren' :) Moet je uiteraard nog wel een waterafvoer aanleggen voor de ontharder, dat wel.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
even dit draadje nieuw leven inblazen.
heeft iemand hier verder op gewerkt? @honda4life ? @semo? een komplete set voor een aquarium kost een paar honderd euro
Voor een paar honderd euro heb je ook een kant en klaar ontharder op zout (dat je overal en nergens gemakkelijk en goedkoop kan aanschaffen). Voor dat geld zou ik zelf geen moeite doen om iets te 'bricoleren' :) Moet je uiteraard nog wel een waterafvoer aanleggen voor de ontharder, dat wel.
Hola, ga ik ook eens opvolgen...
Hier zijn beide compacte boilers er niet te best aan toe na slechts 3 jaar...
Zie foto's hieronder :sick:
IMG_9856.JPEG
IMG_9854.JPEG
IMG_9857.JPEG
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
even dit draadje nieuw leven inblazen.
heeft iemand hier verder op gewerkt? @honda4life ? @semo? een komplete set voor een aquarium kost een paar honderd euro
Voor een paar honderd euro heb je ook een kant en klaar ontharder op zout (dat je overal en nergens gemakkelijk en goedkoop kan aanschaffen). Voor dat geld zou ik zelf geen moeite doen om iets te 'bricoleren' :) Moet je uiteraard nog wel een waterafvoer aanleggen voor de ontharder, dat wel.
CO2 waterontharders hebben een aantal voordelen tov die op zout (uiteraard ook nadelen). Insteek was eerder van ALS het een CO2 model is, is zelf iets bricoleren doenbaar of niet...
Maar mijn drinkwatervoorziening is uiteraard cruciaal, dus zou wel redelijk zeker van mijn stuk moeten zijn. Momenteel heb ik nog niet genoeg aanwijzingen dat als ik zelf iets ineen steek dat het voldoende gaat werken.
 
Lid geworden
6 jan 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo Honda4life,

Ik heb mij vanavond ook eens in dit project verdiept en ik zie best wel een mogelijkheid om het voor een stuk lagere prijs dan het absurd hoge bedrag van € 2000 wat reeds bestaande systemen kosten.
Ik ben zeker bereid om te betalen voor een goed werkend systeem maar deze prijs vind ik onacceptabel hoog voor de componenten die je ervoor krijgt.

Let op, ik heb de diverse onderdelen "even snel" gezocht dus deze zijn beslist niet de enige leveranciers.

Het verkrijgen van een fles CO2 is geen enkel probleem, een fles van 10 Kg kost bv € 28,-
( zie bv https://www.horecagoedkoop.nl/koolzuur-cilinder-10-kg )
Daar komt wel het eenmalig bedrag bij voor de borg, ongeveer € 120,-
Daarbij heb je ook een sensor nodig die schakelt zodra er water gaat stromen.
Die sensor schakelt vervolgens een magneetklepje die de CO2 doorlaat.
( zie bv https://nl.aliexpress.com/item/1005...1;-1;USD+0.68@salePrice;USD;search-mainSearch )
Een dergelijke sensor kost hooguit een paar tientjes.
Ik zal nog verder zoeken naar een soort sensor zoals een bestaande leverancier die toepast.

Als je een simpele schakelsensor toepast dan ben je al een heel eind, enkel zal in het geval dat je bv de keukenkraan maar een beetje opendraait er op dat moment iets teveel CO2 in het water terechtkomen.
Mijns inziens lijkt mij dit geen ramp want wie laat een kraan een uur lang zachtjes lopen.

Dan heb je natuurlijk ook een goed reduceerventiel nodig voor de CO2 fles.
( zie bv https://www.stmiddelkoop.nl/reduceerventiel-menggas-fles-co2_27409.html )
Deze kost nog geen € 40.

Tot nu toe is de kostprijs nog geen € 220,- hetgeen een heeeel stuk interessanter is dan de "kant-en-klare_ systemen!

Het enige wat ik nog uit moet zoeken is de terugslagklep waar de CO2 in het water geperst wordt.
Ik kom hier op terug zodra ik dat uitgezocht heb.
M.vr.gr.
Jos
 
Lid geworden
4 jan 2023
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Al iemand verder gedaan aan dit project?? Heb er wel interesse in!!
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Update van mijn kant (zie foto's even eerder)
Kit die @SanderR gepost heeft aangeschaft en geplaatst (valt goed mee om dit zelf te plaatsen en af te regelen).
(na ook heel veel op Tweakers gelezen te hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562382/0 )

Voordien ook wat offertes aangevraagd, maar voor m'n gering waterverbruik (12-15m³/jaar) vond ik dat nogal duur uitvallen (1200-1500euro).
Hardheid is nu van 22 Duitse graden naar 2 gezakt, smaak is er ook op vooruit gegaan (y)

Je kan die kit ook zonder bypass/regelblok kopen, alles zit op de ontharder zelf (wel in kunststof). Scheelt zo'n 100euro (maar er zitten minder koppelingen bij ook).
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Met andere woorden, je hebt toch een klassieke waterontharder met harsen geïnstalleerd en GEEN toestel met CO2?!
Ik ben blij voor jou dat je nu kan genieten van zacht water.

Ik blijf echter uitkijken naar eventuele concrete ervaringen van dit CO2- systeem.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Met andere woorden, je hebt toch een klassieke waterontharder met harsen geïnstalleerd en GEEN toestel met CO2?!
Ik ben blij voor jou dat je nu kan genieten van zacht water.

Ik blijf echter uitkijken naar eventuele concrete ervaringen van dit CO2- systeem.
Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Klopt, klassieke ontharder.
Vandaar de update van mijn kant erbij, heeft wel betrekking op mijn foto's, maar niet echt op het topic :)

En on-topic: het meeste materiaal is waarschijnlijk beschikbaar bij een toeleverancier van lastoestellen.
Daar heb je ook meters die de druk in de fles uitlezen en een instelbare hoeveelheid voor afname voorzien.
Hoe het zit met drukken en food-grade, geen idee :)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Of toch zeker mijn vrouw want zij wil niet meer met zout zitten klooien.
zoveel klooien is daar toch niet aan? 1 keer per maand controleren of er nog zout genoeg in is, en dan eventueel een zakske in gieten... Allée, zo is da hier toch :p
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Of toch zeker mijn vrouw want zij wil niet meer met zout zitten klooien.
zoveel klooien is daar toch niet aan? 1 keer per maand controleren of er nog zout genoeg in is, en dan eventueel een zakske in gieten... Allée, zo is da hier toch :p
Tja... mijn vrouw vindt dat klooien. Is het water dan trouwens nog drinkbaar ? Want zij had in haar vorige huis wél een ontharder staan maar kocht steeds flessenwater...
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
sinds de waterontharder hier staat, hebben wij geen flessenwater meer in huis. Dus het water is zeker drinkbaar, daarvoor moest ik het niet hebben... Het is een ontharder met "drinkwaterfilter", al weet ik niet of het een verkoopspraatje is of niet... In ieder geval, wij drinken van de kraan en het is lekker :p
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
sinds de waterontharder hier staat, hebben wij geen flessenwater meer in huis. Dus het water is zeker drinkbaar, daarvoor moest ik het niet hebben... Het is een ontharder met "drinkwaterfilter", al weet ik niet of het een verkoopspraatje is of niet... In ieder geval, wij drinken van de kraan en het is lekker :p
OK, dan stuur ik deze post naar mijn vrouw :)
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Of toch zeker mijn vrouw want zij wil niet meer met zout zitten klooien.
zoveel klooien is daar toch niet aan? 1 keer per maand controleren of er nog zout genoeg in is, en dan eventueel een zakske in gieten... Allée, zo is da hier toch :p
Of een D1mini met een ultrasoon afstandssensor monteren in het deksel van de ontharder en deze uitlezen ;)
zout.jpg

Nog een automatisatie er bij gemaakt en ik krijg nu gewoon een bericht als er niet meer genoeg zout in het toestel zit ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan