• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterkering (?) onder de isolatie die op vochtige gele zand komt te liggen

Lid geworden
14 dec 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Situatie: isoleren van de vloer (tegels) die momenteel op gele zand ligt. De vloer kent geen verzakkingen. Het huis is van de jaren 1930 zonder waterkering, volle muren met gemetste fundering. De gele zand onder de tegels is vochtig (niet nat). Er zal gele zand weggevoerd worden om te vervangen door isolatie/chape/vvw.

Door het rondneuzen op dit forum en andere plaatsen ben ik al te weten gekomen dat een betonplaat niet per sé nodig is op voorwaarde dat de ondergrond stabiel is. Er zijn geen verzakkingen in de tegels te zien dus de betonplaat wil ik achterwege laten.

De gele zand onder de tegels is wél vochtig waardoor er in mijn ogen een barrière nodig is tussen het vochtige zand en de isolatieplaten. Een betonplaat van 30cm dikte zou daarvoor kunnen dienen maar gezien ik de betonplaat achterwege wil laten ben ik zoek naar een alternatief. Het internet spreekt alleen maar over een plastieken doek (bouwplastiek) leggen maar dit wordt dus o.a. op dit forum terecht afgeraden. Zal ik dan eerder moeten kijken naar een EPDM?

Of zie ik het gewoon helemaal verkeerd en mag ik de isolatieplaten (XPS) zo op de gele zand leggen?

Alvast bedankt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.058
Punten
113
Een bouwfolie dient niet om het vocht tegen te houden bij een betonplaat. Maar het houdt op zich wel vocht tegen om niet in de isolatie te dringen als je jou opbouw wil.
Een epdm gaat natuurlijk langer mee.

Lid geworden
14 dec 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Bedankt voor je reactie Mario.

Ik heb even mijn opbouw in een eenvoudige tekening gemaakt (op papier, ben niet zo handig met programma's op de computer) waarbij ik een waterkeringslaag (rode lijn) op de gele zand wil leggen (bouwfolie of EPDM is later nog te beslissen), daarop XPS isolatieplaten (oranje fluo) waarbij ik ook langs de rand isolatie wil voorzien, dan VVW samen met de leidingen (groene lijn) (elektriciteit + sanitair, geen afvoer) en dan uiteindelijk de chapelaag (zwarte lijn). De chape zal dus 'zwevend' komen te liggen, mijn bedoeling is dat de chape en dus ook de tegels de muren niet raken om geen koudebrug te vormen.

Nu zit ik nog met enkele vragen:
1) is deze opbouw de juiste?Kan ik op deze manier de chape 'zwevend' maken of doe ik dat beter op een andere manier?
2) hoe combineer ik de leidingen van VVW met die van elektriciteit en sanitair? Leg ik eerst de elektriciteit en sanitair leidingen, dan uitvulchape en dan VVW?
3) moet ik boven op de isolatieplaten nog een extra waterkering leggen voor de chape die er boven op komt? (dus een extra rode lijn tussen de oranje fluo en de groene lijn) Waarschijnlijk is bouwfolie dan zeker voldoende?
4) hoe voorzie ik de doorvoeren van de leidingen door de isolatieplaten en de waterkerende laag? Bestaan daar speciale hulpmiddelen of producten voor?

Alvast bedankt.

Bijlagen

• opbouw vloer.pdf
    177,9 KB · Weergaven: 12

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.058
Punten
113
chape wordt altijd "zwevend" geplaatst. langs de randen werk je idd met een strook randisolatie.
Je legt eerste de andere leidingen, vvw is als laatste voor het chapen.
Tussen isolatie en chape wordt meestal een folie geplaatst.
doorvoeren kan je afplakken met de aangewezen tapes.

ik zou folie doen, dan leidingen in een isolatiechape voor uitvulling . Daar platen op, folie en dan de eindchape met vvw.

Lid geworden
14 dec 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Super! Klaar en duidelijk, bedankt!

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan