• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waterinsijpeling tussen bovenkant kelder en onderkant welfsels

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Oké, ik heb heel het forum al doorlezen ivm dit probleem maar word er weinig wijzer uit.
De afgelopen dagen is er heel veel neerslag gevallen. Sindsdien hebben wij op enkele plaatsen serieuze waterinsijpeling, die van tussen bovenkant kelder en onderkant welfsels komt.
Ik heb al gaten in welfsels geboord, die zitten niet vol.

Ik snap niet hoe dit komt, we hebben een kimplaat bovenaan de kelderwand en een pec/roofing folie geplakt van net onder de waterkering in de gevel, tot 10cm op de kelderwand bovenaan.
Vermoedelijk is de folie ergens gelost of gescheurd, maar hoe in hemelsnaam kan ik dit nu nog controleren?

Het is echt veel water dat er na 24u in de kelder loopt..
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Verzekering? Aannemer? Architect? al gecontacteerd?
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Aannemer, alles zelf gedaan.
Verzekering betaalt enkel de gevolgschade, geen onderzoek of dergelijke.
Architect denkt ook dat de folie ergens gelost moet zijn..
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Heb je foto's van de ruwbouw en de afgewerkte situatie?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
BM96 zei:
Aannemer, alles zelf gedaan.
Verzekering betaalt enkel de gevolgschade, geen onderzoek of dergelijke.
Architect denkt ook dat de folie ergens gelost moet zijn..

Toch wel hoor. Wij doen dagelijks dat soort onderzoeken. Alle onderzoeken die leiden tot het opsporen en verhelpen zijn gedekt. Je mag daartoe je eigen experten aanstellen. Het spreekt voor zich dat de tarieven marktconform moeten zijn. 
(En dat zijn we 
angel_smile.png
)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Gaat het over een woning in opbouw en in welke fase van opbouw zit je dan ?

Of gaat het over een afgewerkte woning en is de buitenomgeving al afgewerkt?
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
De woning is nu 3 maanden volledig af.

Het grondwater zat bij de start van de bouw wel heel hoog, en is klei grond..
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
art zei:
BM96 zei:
Aannemer, alles zelf gedaan.
Verzekering betaalt enkel de gevolgschade, geen onderzoek of dergelijke.
Architect denkt ook dat de folie ergens gelost moet zijn..

Toch wel hoor. Wij doen dagelijks dat soort onderzoeken. Alle onderzoeken die leiden tot het opsporen en verhelpen zijn gedekt. Je mag daartoe je eigen experten aanstellen. Het spreekt voor zich dat de tarieven marktconform moeten zijn. 
(En dat zijn we 
angel_smile.png
)

En wie gaat dan de rekening krijgen? Want de verzekering zal dit toch niet zelf betalen?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
BM96 zei:
De woning is nu 3 maanden volledig af.

Het grondwater zat bij de start van de bouw wel heel hoog, en is klei grond..

En is de buitenomgeving tot vlak tegen de buitenmuren reeds afgewerkt en/of verhard daar waar de kelderwanden zich bevinden?

Enkele foto's van binnen en van buiten zouden wellicht kunnen helpen.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Foto's zal ik in het weekend posten.

Grond is opgehoogd tot 1 steen onder de waterkering, staan nergens plassen naast het huis..

Aan 1 kant betonpuin tot 1 steen onder de waterkering geplaatst als oprit.

 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
BM96 zei:
art zei:
BM96 zei:
Aannemer, alles zelf gedaan.
Verzekering betaalt enkel de gevolgschade, geen onderzoek of dergelijke.
Architect denkt ook dat de folie ergens gelost moet zijn..

Toch wel hoor. Wij doen dagelijks dat soort onderzoeken. Alle onderzoeken die leiden tot het opsporen en verhelpen zijn gedekt. Je mag daartoe je eigen experten aanstellen. Het spreekt voor zich dat de tarieven marktconform moeten zijn. 
(En dat zijn we 
angel_smile.png
)

En wie gaat dan de rekening krijgen? Want de verzekering zal dit toch niet zelf betalen?

Waterschade wordt gedekt door je brandverzekering. En dus ook alle onderzoeken die de oorzaak vinden. 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Nieuwbouw, grondaanvoer cc  x centi meter , kleigrond, kelder.

Waterinsijpeling tussen fundering en vloerplaat . 

Kleigrond  zeker potvast gereden door de bouwwerken en door het grondverzet. Waterinfiltratie bij kleigrond in normale omstandigheden is al zeer slecht. Door de recente bouwwerken is dit nog verslechterd. Waar is de uitgegraven keldergrond gebleven? Uitgespreid over het terrein ? Hebben ze voor deze uitspreiding de bestaande toplaag gebroken , gesneden, diepgespit en vermengd met de keldergrond? Is de bestaande (on)kruidlaag verwijderd of stoemmesweg ondergestoken? 

Ja , dan zit je nu dus met een terrein waar geen water meer kan infiltreren . Oplossing diepspitten en inbrengen van organisch materiaal, veel organisch materiaal ( compost ) om de waterinfiltraite en het bodemleven te activeren.

Doordat je zit met een kleilaag ( en klei daar zit meestal ook ijzer in ) kamp je dan nog eens waarschijnlijk met een ijzerlaag of harde laag in de ondergrond. Bij het bouwen van je kelder is gegarandeerd deze  harde laag (1) doorbroken en de fundering van de kelderwanden /vloerplaat is sowieso gestort op een draagkrachtige harde laag.(2) Het hemelwater verzamelt zich op het maaiveld en kan alleen maar in de geroerde funderingssleuf naarnaar de ondergrond infiltreren . Echter daar zit wel die 2 de harde laag waar het water op blijft hangen. Langszaam is je funderingsleuf zich aan het vullen met water . Zeker als de funderingsleuf niet gevuld is met stailisé in lagen en elke laag aangedamt. Je hebt nu dus een ringvijver rondom je woning, namelijk die sleuf.  Als je dn nog eens een harde laag 1 hebt dan heeft het hemelwater helemaal geen kans om te infiltreren op gans het terrein en schiet alles naar het laagste punt die funderingssleuf. Heb je dan nog eens de pecht dat het bestaand relief afhelt naar de woning toe danzit je al met heel wat factoren die druk zetten op die kimnaad. 

Hebben zo een geval gehad in de edegemse kleigrond aan het oud stort waar nieuwbouw is gezet. kelder en kruipruimte barste van het water. Huis stond onderaan de helling van nog geen 2% . 1st harde ijzerlaag was door de funderingsleuf doorbroken. 2de hield alles tegen. Waterdruk was dusdaning dat het ook via de kim naar binnen stroomde. 

Daar hebben we  dus vooreerst de harde laag doorbroken met diepspitten , ongeveer 5 m³ compost per 100m² ingebracht en gemengs samen met cc 5 balen gelegen stro . Ringdrainage rondom de woning en drainstrengen evenwijdig met de achtergevel , dwars op de helling. Reliefaanpassingen zodat er gewerkt werd met keermuren met achter het hoogste punt drainagestrengen en waardoor we de helling ook konden wijzigen namelijk weg van de woning. Kelders zijn nu droog. 

Ik geef dit even mee om aan te tonen dat de oorzaak soms verder gezocht moet worden. Tuurlijk moet die kimnaad in orde zijn en moet deze volgens de regels zijn afgedicht.

 
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb in 2017 hetzelfde voorgehad: we hadden toen pas gebouwd en hadden dezelfde verschijnselen.

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/probleembehandeling/verklaring-oplossing-voor-vocht-problemen

De bouwfirma is dan een aantal keer komen kijken, dan hebben ze aan de buitenzijde een paar bakstenen uitgekapt om de waterdichting na te kijken (die zou correct zijn geweest) en daarna zijn ze nog 3 keer ('trial and error') de kelder komen injecteren. Na elke poging was het probleem telkens lokaal opgelost, maar schoof het vochtprobleem wel steeds op.  Het leek nu de goede kant op te gaan: de kelder was 1 jaar droog.

Tot het 1 week geleden opnieuw begon. Het vochtprobleem is opnieuw opgeschoven.. Alléé, nog maar eens laten injecteren zeker? 
dash1.gif
 

Beertjen

Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zou uw kimplaat dit normaal niet moeten tegenhouden bovenaan?
Heb je echt geen fotos van hoe dit uitgevoerd is?
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Jasberg zei:
Ik heb in 2017 hetzelfde voorgehad: we hadden toen pas gebouwd en hadden dezelfde verschijnselen.

https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/probleembehandeling/verklaring-oplossing-voor-vocht-problemen

De bouwfirma is dan een aantal keer komen kijken, dan hebben ze aan de buitenzijde een paar bakstenen uitgekapt om de waterdichting na te kijken (die zou correct zijn geweest) en daarna zijn ze nog 3 keer ('trial and error') de kelder komen injecteren. Na elke poging was het probleem telkens lokaal opgelost, maar schoof het vochtprobleem wel steeds op.  Het leek nu de goede kant op te gaan: de kelder was 1 jaar droog.

Tot het 1 week geleden opnieuw begon. Het vochtprobleem is opnieuw opgeschoven.. Alléé, nog maar eens laten injecteren zeker? 
dash1.gif

 

Ik ben tegen het injecteren langs de binnenkant bij dit soort waterlekken, omdat inderdaad het probleem zich gewoon verplaatst..
Best blijven zoeken achter de oorzaak en die aan de buitenkant aanpakken, want waar gaat het water anders naartoe als de binnenkant dicht geinjecteerd is?

 

hierbij foto's van de kelder, folie en waterinsijpeling:

https://photos.app.goo.gl/FrPCdfDUpriCer3v5

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik begrijp nog steeds niet waarom kelderbouwers dit zo uitvoeren.

ipv klimplant bovenaan, beter uitvoeren met een trap, binnenzijde 10cm hoger dan buitenzijde
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik denk dat het probleem hier is dat die kimplaat bovenaan niet rondom mee in de beton van de druklaag op de welfsels is gestort.

Sowieso, acht ik het nog best mogelijk dat dit een tijdelijk verschijnsel kan zijn dat zich na verloop van tijd vanzelf kan oplossen na afwerking van de buitenomgeving van de woning. Ik denk dan zowel aan de verharding rondom als de bewerking van de tuingrond (zie commentaar lukanar).
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
BM96 zei:
Ik snap niet hoe dit komt, we hebben een kimplaat bovenaan de kelderwand en een pec/roofing folie geplakt van net onder de waterkering in de gevel, tot 10cm op de kelderwand bovenaan.
Vermoedelijk is de folie ergens gelost of gescheurd, maar hoe in hemelsnaam kan ik dit nu nog controleren?

De bovenzijde van uw kelderwanden komen tot boven het maaiveld?
Het is echt veel water dat er na 24u in de kelder loopt..

Zie je het water naar binnenkomen/stromen als het regent?
BM96 zei:
Grond is opgehoogd tot 1 steen onder de waterkering, staan nergens plassen naast het huis..

Dat is dan die waterkering die verkleeft is, de Delta-thene?
Jasberg zei:
Ik heb in 2017 hetzelfde voorgehad: we hadden toen pas gebouwd en hadden dezelfde verschijnselen...

Tot het 1 week geleden opnieuw begon. Het vochtprobleem is opnieuw opgeschoven.. Alléé, nog maar eens laten injecteren zeker? 
dash1.gif

Dit zou ook een condensprobleem kunnen zijn!

Er is permanente kelderventilatie en als het regent is de RV van de buitenlucht 100% en die lucht kan vrij naar binnenkomen. De RV van uw kelder gaat dus sterk stijgen...
Bij nachtelijke afkoeling zijn die bovenste naden de koudste zones van uw kelder dus de condensatie ontstaat daar en dat lijkt op insijpeling.

Meet beiden eens de RV van de kelder en sluit die permanente ventilatie af (verlucht via uw keldergat).
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Ondanks dat de kimplaat niet het gewenste effect heeft, zou het door de delta thene folie een 2e keer waterdicht moeten zijn.

 

Neen, de bovenkant van de kelder zit onder het maaiveld, ongeveer 20-25cm.

Het stroomt echt langs de muur af op 2 plaatsen, meestal na een halve dag nadat het fel geregend heeft.

Er zit een epdm van in de snelbouw tot gelijk met de gevelsteen. Tot 1 gevelsteen onder die epdm is het rondom aangevult.

De afgelopen dagen steeds met een waterzuiger het water opgezogen, elke dag 7 bakken van 40l..
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
BM96 zei:
Neen, de bovenkant van de kelder zit onder het maaiveld, ongeveer 20-25cm.

Dat is geen slim ontwerp... maar goed, daar is het nu te laat voor tenzij je uw architect(e) daarop kan aanspreken ("ontwerpfout").
Het stroomt echt langs de muur af op 2 plaatsen, meestal na een halve dag nadat het fel geregend heeft.

Dat lijkt erop dat het water zich eerst ergens heeft moeten verzamelen...

De bovenzijde van die Delta-thene (gele pijl), zit dit boven het maaiveld? Dat zou die 20 à 25cm ruim moeten overbruggen...

kelder_bm96.jpg
 

Bijlagen

  • kelder_bm96.jpg
    kelder_bm96.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 12
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan